Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var bare en observasjon. 

Men når du nevner det - nei, tror ikke det har noe med økonomi å gjøre - julepynt er jo superbillig. Mulig mer "giddalaushet" og latskap. Området jeg kjørte gjennom har en god del sosialboliger. 

Anonymkode: 45dc4...c57

Latskap, du liksom. Er ikke alle som ønsker å pynte like mye som Gjertrud Sand. Ikke noe galt i det. Og sosialboliger, der har du svaret. Mange som bor i sosialboliger er ikke-vestlige utlendinger og feirer ikke jul. Bor også ofte narkomane på sånne steder og de bruker vel heller penga på et skudd enn en julestjerne… Dessuten, ja julepynt er veldig billig, men finnes de som ikke har råd til en lyslenke til 49 kr. Er mye mer fattigdom i Norge enn de fleste av oss tror. Ikke alle har like god økonomi som deg og meg. Og der har som oftest ingenting med latskap å gjøre. Jobber selv i nav, så ser mange skjebner.. 

Selv henger jeg opp adventsstjerna og lys på terrassen 1.søndag i advent. Resten av pynten først lille julaften. Tar ned all pynt 13. dag jul. 

Anonymkode: 2f9b1...961

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det var bare en observasjon. 

Men når du nevner det - nei, tror ikke det har noe med økonomi å gjøre - julepynt er jo superbillig. Mulig mer "giddalaushet" og latskap. Området jeg kjørte gjennom har en god del sosialboliger. 

Det kan også tenkes at det ikke er alle som er like glade i julen (fullstendig uavhengig av økonomi). Det er noen som "tar helt av", men det er også mange som ikke ønsker det. Det må da være helt ok det også. Det er 600 000 som kvir seg for å feire jul av grunner som kan være alt ifra relasjonelle forhold, ensomhet, økonomi etc. Tror du de 600 000 har lyst til å blåse opp svære plastnisser, henge opp lys og ellers pynte og kave? Nei. Veldig mange av de ønsker at julen skal gå forbi i stillhet og gå fortest mulig over. 

Det er ekstremt korttenkt å tro at dette har noe med giddalaushet eller latskap å  gjøre. 

Anonymkode: ef67c...115

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

13. januar. "20. Knut jagar jula ut."

Anonymkode: aeddc...3fe

Skrevet

Jeg tar ned pynten rundt 13. januar (min familie diskuterte alltid om det var trettendedagen, eller 13. januar). Men har bare pynt inne, så det angår ingen når jeg tar den ned. Jeg setter den også opp tidlig. For min del kan knapt julen begynne tidlig nok, faktisk bestilte jeg billetter til neste års to første julekonserter i dag 😍

Anonymkode: 8737e...764

• Hjerte 1
Skrevet

Pynter i midten av november og fjerner pynten igjen 13. januar. 

Anonymkode: 07514...1b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det en sosioøkonomisk greie? 

Jeg var ute og tok første storhandel for resten av måneden nå. Her i nabolaget er alle hus julepyntet, lys i mange vinduer, lys i hage og på rekkverk, og også et og annet juletre.

Kjører gjennom et område med blokker og eldre rekkehus. Der var det knapt en julestjerne å se, og bare en og annen balkong som hadde lys på seg. 

I eldre boligområder bor det ofte eldre folk, og de har ikke tatt til seg de nye skikkene med flere julestjerner og lyslenker over alt. Det betyr ikke at de ikke pynter fint inne, det er bare ikke like synlig fra gata.

Anonymkode: 9280f...85b

• Liker 2
Skrevet

Første helgen etter nyttår. Alltid før jobbstart etter nyttår 

Anonymkode: 14751...9d3

Skrevet

Jeg har fått nok andre juledag. 

Anonymkode: 5fec5...182

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du tar ned julen når det er jul? Wow. Den var ny. Har du jul i 2 dager da? 

Anonymkode: 2eefe...951

Det er vel noe med at for noen så må man på jobb osv, så det føles som vanlige dager, og da når julaften er over er også jula over 

• Liker 1
Skrevet

På helligtrekongersdag den 6. januar.

Skrevet

13. januar, aka 20. dags jul.

Anonymkode: 8d750...7d9

Skrevet

1 januar-isj, så lenge jeg er hjemme de dagene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2025 den 19.42):

Begynner så smått 2-3 juledag. Alt er ute før 1 januar. 

Anonymkode: d5dc6...851

Same!

Anonymkode: 3379d...c65

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Same!

Anonymkode: 3379d...c65

Tenk å rope same til den du siterer. Tenk om hun hadde kalt deg en eskimo, hottentott eller liknende. Hadde du likt det? Hææææh? 

Anonymkode: 2f9b1...961

Skrevet
Mei88 skrev (23 timer siden):

Det er vel noe med at for noen så må man på jobb osv, så det føles som vanlige dager, og da når julaften er over er også jula over 

Nei, julen varer til 20. dag jul

• Liker 1
Skrevet

Så fort som overhode mulig, det beste med hele julen er å pakke den ned i esker der den hører hjemme. Seinest 1. januar.

Anonymkode: 9e955...50a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.12.2025 den 13.12):

Nei, jeg pynter alt utenom treet til første søndag i advent. Treet kommer opp 23 og står til 26, da jeg har to katter og en hund som tror treet er deres personlige fornøyelsespark. Som andre også sier, starter ikke nytt år med julepynt i huset. 

Anonymkode: d5dc6...851

Du stjeler julen fra ungene dine når du kaster ut julen midt i julen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Honey Dew skrev (37 minutter siden):

Du stjeler julen fra ungene dine når du kaster ut julen midt i julen.

Hvor sto det noe om unger? 

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Så fort som overhode mulig, det beste med hele julen er å pakke den ned i esker der den hører hjemme. Seinest 1. januar.

Anonymkode: 9e955...50a

Ja, men skal de jobbe mye etter de har feiret jul og ikke får nyte jula hjemme skjønner jeg godt de velger å pakke den vekk, jeg har ikke pyntet og kommer heller ikke til å pynte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...