AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #81 Skrevet 11. desember 2025 1 eller 2 nyttårsdag Anonymkode: d1485...621
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #82 Skrevet 12. desember 2025 skreppamedleppa skrev (8 timer siden): Jeg svarte på at butikker er stengt blant annet som noen klagde på og det gjorde det til at julen var over. Hva skal en med åpne butikker om en ikke skal shoppe der Om en føler det ikke er jul fordi butikker er stengt så vil jeg si en sliter med å være shopoholiker ja. Du må gjerne forklare meg hvorfor det gjør meg usikker på meg selv for den slitet jeg litt med å ta rett og slett. Og samme med ADHD/lopper i blodet... Om en føler at julen er over fordi det ikke skjer så mye og en trenger stimuli konstant, hele tiden for og føle på en julefølelse.... Ok, de om det, men hvorfor gjør det meg usikker fordi jeg ikle trenger dette og nettopp ved den stille tiden markerer julen Når en argumenargumenter for at julen er over fordi den er stille, butikker er stengt, julemarked er over osv så lurer jeg gjerne på hva det var med det innlegget mitt som gjorde at det opplevdes så triggende for deg at jeg sier min mening om de som må ha konstant stimulering for å kjenne på en følelse av jul har lopper i blodet, ADHD, og er Shopoholikere? For det er det som kommer frem, ikke at julen er over i romjulen. Stemningen. Gå i byen. Møte venner. Se lysene. Alle førjulssammenkomstene. Magien med julen er førjulsdagene. Julaften og roen 1. og 2. dag, med familiesammenkoster. Deretter er alt over ca 27.desember 😊 Da rydder vi huset, nytter stille fridager, markerer nyttårsaften, og går løs på nytt år. Anonymkode: 45dc4...c57
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #83 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette er jo de som pynter tre i begynnelsen av november, skjønner jo at de da blir lei etterhvert . Jeg bryr meg egentlig ikke, men syns d er rart når man 2 uker før jul begynner å spørre om når man tar bort julepynten Anonymkode: b272b...d09 Man spør her inne fordi det provoserer mange som vil ha julepynt til langt ut i januar. En klassiker på KG hver jul - med de samme argumentene om at vi blir lei, vi klarer ikke vente, vi pynter sikkert til påske i mars - og alt annet dere kommer med hvert eneste år 😅 I det hele tatt - en førjulstradisjon Anonymkode: 45dc4...c57 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #84 Skrevet 12. desember 2025 Rydder ut alt 1. eller 2.januar, kommer litt an på hva som blir mest praktisk mtp hvilken dag 1.januar faller på. Pynter til jul ca 20-22.desember, så det handler ikke om at jeg er lei julepynt, men når nyttårsaften er forbi så føler jeg også at jula er forbi, og da gir det ingen mening å ha julepynten og juletreet stående heller. Vi har vinduslys i alle vinduer gjennom hele vinteren så er ikke avhengig av adventsstaker og julestjerner for å unngå «trasige januar-vinduer» som enkelte bruker som forklaring. Synes nesten det er litt trist når folk pynter til jul i november og hiver ut alt 3.juledag. Hver sin smak og lyst, men hadde de ventet litt ut i desember hadde de kanskje ikke vært drittlei 1.juledag. Nå viser det seg jo at de til og med på sykehjem har stresset opp demente ved å henge opp julepynt og juletre 4 uker før tiden. Greit at kulturen forandrer seg men må da være måte på. Anonymkode: dc0a1...e1a 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #85 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Rydder ut alt 1. eller 2.januar, kommer litt an på hva som blir mest praktisk mtp hvilken dag 1.januar faller på. Pynter til jul ca 20-22.desember, så det handler ikke om at jeg er lei julepynt, men når nyttårsaften er forbi så føler jeg også at jula er forbi, og da gir det ingen mening å ha julepynten og juletreet stående heller. Vi har vinduslys i alle vinduer gjennom hele vinteren så er ikke avhengig av adventsstaker og julestjerner for å unngå «trasige januar-vinduer» som enkelte bruker som forklaring. Synes nesten det er litt trist når folk pynter til jul i november og hiver ut alt 3.juledag. Hver sin smak og lyst, men hadde de ventet litt ut i desember hadde de kanskje ikke vært drittlei 1.juledag. Nå viser det seg jo at de til og med på sykehjem har stresset opp demente ved å henge opp julepynt og juletre 4 uker før tiden. Greit at kulturen forandrer seg men må da være måte på. Anonymkode: dc0a1...e1a Det har ingen som helst sammenheng. Jeg pyntet 23.desember da jeg var nyetablert - og var like ferdig med jula 3.dag som jeg er nå - 20 år senere. På det korteste hadde jeg vel pynt oppe en knapp uke. Nå stortrives jeg med å begynne i november, hoppe rett over alt lilla (som jeg aldri har likt), og rydde ut jula og starte nytt år med ryddig hus og blanke ark. Anonymkode: 45dc4...c57 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #86 Skrevet 12. desember 2025 Tar bort julepynt og juletre en av de siste dagene før nyttår. Men lysene i vindu får henge litt til. Liker å våkne 1 januar uten jul i huset, og endelig kunne se frem mot vår og lysere tider igjen. Januar for meg er ikke jul, så det blir helt feil med julepynt da 😆 Anonymkode: 40dad...b9b 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #87 Skrevet 12. desember 2025 Har 13 dager jul, og av og til står jula noen dager ekstra om jeg ikke tar meg bryet og pakke den bort, for det er en god del jobb som tar en hel dag. Jeg elsker romjul, nyter roen i uken mellom julaften og nyttårsaften. Får den samme gode stemningen jeg hadde i barndommen og det skal jeg aldri endre på. Noen har et stort behov for å la hele verden vite at de er ferdig med jula 1. og 2. juledag, skriver på facebook at "der var jula er kasta på dør" Jeg tenker disse personene trenger en klem. Anonymkode: 3a2cd...e80 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #88 Skrevet 12. desember 2025 Pynter et par dager før jul, juletreet 23.12, og fjerner alt før nyttårsaften. 2.juledag er jeg stort sett lei, og i vanlige år er jeg uansett på jobb igjen 27.desember. Anonymkode: 01b8b...8ab 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #89 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man spør her inne fordi det provoserer mange som vil ha julepynt til langt ut i januar. En klassiker på KG hver jul - med de samme argumentene om at vi blir lei, vi klarer ikke vente, vi pynter sikkert til påske i mars - og alt annet dere kommer med hvert eneste år 😅 I det hele tatt - en førjulstradisjon Anonymkode: 45dc4...c57 Ja, det er noen faste tradisjoner på KG. Om sommeren er det tradisjon for å klage på hvor slitsomt det er å være med barna sine. Anonymkode: 01b8b...8ab 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #90 Skrevet 12. desember 2025 Januar er mørk og trist og lang, så julepynt må vi ha iallfall første uka, kanskje andre også. Anonymkode: 09107...a1a 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #91 Skrevet 12. desember 2025 ToveM skrev (11 timer siden): Begynner helgen etter nyttår. Gjør nok det samme. Anonymkode: 0983d...f63
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #92 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er noen faste tradisjoner på KG. Om sommeren er det tradisjon for å klage på hvor slitsomt det er å være med barna sine. Anonymkode: 01b8b...8ab Så krydrer vi litt med Temu her og der. Før man tar en runde innom Halloween og amerikanisering. Anonymkode: 45dc4...c57 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #93 Skrevet 12. desember 2025 Jula varer til påske eller nesten til påske da jeg trenger noen dager på å bytte ut pynten. Pynter vanligvis til jul i november. Anonymkode: e6ea7...5ad
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #94 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har ikke noe julepynt hjemme så for meg er det enkelt. Men så prioriterer jeg heller røddagene (og julaften)i jula til å tjene greit på jobb. Det finnes faktisk folk som meg som ikke synes jula er så forbanna viktig. Anonymkode: ef515...8d0 Håper ikke du har barn. Anonymkode: b74ce...4ad 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #95 Skrevet 12. desember 2025 Starten av januar Anonymkode: ef412...baa
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #96 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Du tar ned julen når det er jul? Wow. Den var ny. Har du jul i 2 dager da? Anonymkode: 2eefe...951 Nei, jeg pynter alt utenom treet til første søndag i advent. Treet kommer opp 23 og står til 26, da jeg har to katter og en hund som tror treet er deres personlige fornøyelsespark. Som andre også sier, starter ikke nytt år med julepynt i huset. Anonymkode: d5dc6...851
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #97 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har ikke noe julepynt hjemme så for meg er det enkelt. Men så prioriterer jeg heller røddagene (og julaften)i jula til å tjene greit på jobb. Det finnes faktisk folk som meg som ikke synes jula er så forbanna viktig. Anonymkode: ef515...8d0 Er det en sosioøkonomisk greie? Jeg var ute og tok første storhandel for resten av måneden nå. Her i nabolaget er alle hus julepyntet, lys i mange vinduer, lys i hage og på rekkverk, og også et og annet juletre. Kjører gjennom et område med blokker og eldre rekkehus. Der var det knapt en julestjerne å se, og bare en og annen balkong som hadde lys på seg. Anonymkode: 45dc4...c57
Arkana Skrevet 12. desember 2025 #98 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er det en sosioøkonomisk greie? Jeg var ute og tok første storhandel for resten av måneden nå. Her i nabolaget er alle hus julepyntet, lys i mange vinduer, lys i hage og på rekkverk, og også et og annet juletre. Kjører gjennom et område med blokker og eldre rekkehus. Der var det knapt en julestjerne å se, og bare en og annen balkong som hadde lys på seg. Anonymkode: 45dc4...c57 Her er det lys overalt enten det er blokker, rekkehus eller eneboliger. Synes du har en veldig underlig holdning til det å bo i blokk eller rekkehus. Er det i følge deg noe man bare gjør hvis man har dårlig råd (og følgelig derfor ikke har råd til julepynt heller)? 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #99 Skrevet 12. desember 2025 Arkana skrev (1 minutt siden): Her er det lys overalt enten det er blokker, rekkehus eller eneboliger. Synes du har en veldig underlig holdning til det å bo i blokk eller rekkehus. Er det i følge deg noe man bare gjør hvis man har dårlig råd (og følgelig derfor ikke har råd til julepynt heller)? Det var bare en observasjon. Men når du nevner det - nei, tror ikke det har noe med økonomi å gjøre - julepynt er jo superbillig. Mulig mer "giddalaushet" og latskap. Området jeg kjørte gjennom har en god del sosialboliger. Anonymkode: 45dc4...c57
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #100 Skrevet 12. desember 2025 Jeg venter en uke etter nyttår kanskje lengre i åt blir så trist når jeg tar vekk juletreet med fine lys i mørketia🥲 Anonymkode: cc76d...174
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå