AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Skrevet 18 timer siden Har nylig fått meg lappen, og skal kjøpe meg en bil. Så har sett litt her og der på bruktbiler, men jeg føler ikke jeg kan noe om bil, sånn utover å bruke en fungerende skole-bil. Budsjettrammen min nå på ca 30.000 for selve bilen tilsier ikke at det blir det beste, men vil ha noe som jeg kan være trygg på at starter og får meg fram ihvertfall en stund Så ser jeg jo at mange av bilene innenfor den rammen har litt mangler, typ baklys som må etterkontrolleres, rust på en eller annen dings osv... Så lurer rett og slett på hvilke feil og mangler jeg bør være særs obs på, som jeg sikkert har skrevet meg fram til, jeg har null kompetanse til å fikse en dritt på en bil. Trenger en bil til og fra jobb nå, og kan ta meg råd til noe bedre om et halvt års tid. Anonymkode: 3ee78...ab1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #2 Skrevet 18 timer siden Maks 30.000 for en bil? Da får du aldri garanti for at den starter… Anonymkode: 64d90...e96
Helene Skrevet 18 timer siden #3 Skrevet 18 timer siden Du får en ok bil for denne summen. Ta med deg en mekaniker for å se over om du kjenner noen. Min første bil kostet 39000; Fantaski bil.
TBL12 Skrevet 18 timer siden #4 Skrevet 18 timer siden (endret) Kjøp av billig bruktbil vil være et sjansespill. Kan gjøre gode og mindre gode kjøp. En hører mest fra de som har gjort dårlig kjøp. 😀 Biler i lavere prisområde har gjerne ikke en NAF test, eller tilsvarende da en slik kan utgjøre en forholdsvis stor andel av salgsprisen. En nylig eu godkjenning kan være en fordel, men er ikke en garanti for bilen er feilfri. Ved kjøp fra bruktbil forhandler har en noe sterkere rettigheter enn ved kjøp fra privat selger. Men, prisen er normalt høyere hos en forhandler. Å ta med en person som har kjennskap til bil på prøvekjøring er alltid en god ide. Å prøvekjøre er også viktig, for å avdekke opplagte mangler. Og se ann selger. Ikke alle bruktbil forhandlere eller private som er like opptatt av å fortelle sannheten om bilen. Endret 18 timer siden av TBL12
Snok1 Skrevet 18 timer siden #5 Skrevet 18 timer siden (endret) Mye bra bil og godt prutningsmonn i denne priskategorien. Hvis du kan skru litt selv kan du gjøre kjempevarp på en bil med småfeil. Her er det prutningsmonn! Se etter: Anerkjent kvalitetsmerke, lav km, få og voksne eiere og manuelt gear er hva du skal se etter. Sjekk at det er lenge til neste bytte av registerreim. Biler som nærmer seg 200kkm har ofte byttet registerreim, vannpumpe, drivstoffpumpe og en rekke andre dyre komponenter. Lite utstyr og ukurant farge gir ekstra prutningsmonn. IKKE kjøp en bil med rust under og typisk ungdomsbil. Endret 4 timer siden av Snok1 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #6 Skrevet 18 timer siden Du får tidlige Nissan Leif for rundt 30k nå. Lite feil på disse. Anonymkode: e07a9...70d
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Skrevet 16 timer siden TBL12 skrev (1 time siden): Kjøp av billig bruktbil vil være et sjansespill. Kan gjøre gode og mindre gode kjøp. En hører mest fra de som har gjort dårlig kjøp. 😀 Biler i lavere prisområde har gjerne ikke en NAF test, eller tilsvarende da en slik kan utgjøre en forholdsvis stor andel av salgsprisen. En nylig eu godkjenning kan være en fordel, men er ikke en garanti for bilen er feilfri. Ved kjøp fra bruktbil forhandler har en noe sterkere rettigheter enn ved kjøp fra privat selger. Men, prisen er normalt høyere hos en forhandler. Å ta med en person som har kjennskap til bil på prøvekjøring er alltid en god ide. Å prøvekjøre er også viktig, for å avdekke opplagte mangler. Og se ann selger. Ikke alle bruktbil forhandlere eller private som er like opptatt av å fortelle sannheten om bilen. NAF test kan man få på alle biler uansett pris/årsmodell. PKK er en sjekk/tilstand der og da, og den sier ikke noe om hva som står for tur til å må byttes av enkelte slitedeler. Å kjøpe fra en forhandler til en litt høyere pris, har man en bruktbilgaranti. Den dekker neppe 100% om noe skjer, men man får en god rabatt på deler som må skiftes. Å ta med en person på prøvekjøring er et sjansespill. Det er som å håpe å vinne i Lotto, førstepremien alene. Umulig å vite om bilen er mulig å kjøre hjem med om det ikke er en mekaniker som kjenner bilen som ”sitt” merke. Å se an selger er som skue hunden på hårene. Det kan gå bra, men oftest skieelig dritt. Anonymkode: fd9e9...c73
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå