Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i wok men det går mye på samme samensetningen av grønnsaker og saus, Er veldig glad i sterk mat så har du en god sammensetning så vær så send meg den. Alltid moro med noen variasjoner på kjøkkenet :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen oppskrifter eller egne komponerte wok retter?????

Gjest vimse
Skrevet

Når jeg lager wok, pleier jeg ikke å planlegge den så veldig, bortsett fra når vi skal ha gjester.. Det eneste som er fast inventar er cashewnøtter.. det MÅ jeg ha i :sjenert:

Skrevet

Når jeg lager wok bruker jeg ha :

gulerøtter

brokkoli

mais

bønnespire

paprika

løk

kjøtt, helst okse eller svin

og bruker å lage min egensaus, av maisenasausjevner og chili

Gjest vimse
Skrevet

Andre ting kan være:

Babymais

Squash

Fersk sjampinjong

Fersk ananas

Blomkål

Eple

Asparges

Vannkastanjer

Og sikkert en hel masse annet jeg ikke har hjerne til å tenke på enda.. :ler:

Bruker som regel kylling eller svin

Nudler koker jeg opp og har oppi sammen med grønnsakene.

Gjest Gjest_PIP_*
Skrevet
Andre ting kan være:

Babymais

Squash

Fersk sjampinjong

Fersk ananas

Blomkål

Eple

Asparges

Vannkastanjer

Og sikkert en hel masse annet jeg ikke har hjerne til å tenke på enda.. :ler:

Bruker som regel kylling eller svin

Nudler koker jeg opp og har oppi sammen med grønnsakene.

Hvilkr saus bruker du, jkeg er også veldig interesert i nye forslag!!!!!

Gjest vimse
Skrevet

Ikke hjemmelaget i alle fall, jeg får ikke det til... :sjenert:

Skrevet

Er egentlig sausen jeg synes er vanskelig, litt skeptisk de til de man kjøper men det kommer av at jeg ikke har noe kjenskap til de og det blirderfor at jeg gjør som mamma og lager en variant av brunsaus og chili.

Men veldig glad i sterk mat

Skrevet

Som saus bruker jeg ofte bare soyasaus, litt sweet chilisaus og kanskje litt oystersaus. Bruker alltid masse krydder.

Gjest Gjesta
Skrevet

kyllingfilet i små biter, grønnsaker, ananasbåter, cashewnøtter og purre!! Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Skrevet

Jeg lager alltid sursøt saus etter innfallsmetoden... Juicen fra annanasboksen, eller eplejuice, litt sukker, litt edikk, litt soyasaus, kanskje en dasj tomatpure eller ketshup/Chilliketshup. Og så har jeg alltid oppi litt maisenamel for å få sausen litt tykk (må blandes i kald væske, ikke direkte i woken, da blir det klumper). Har jeg en flaske med ferdig chillisaus fra innvandrerbutikken, bruker jeg litt av denne som krydder, eller fersk chilli.

mmmm - det er godt! Jeg liker godt å ha i ananas, gulerøtter, vannkastanjer, brokoli, squash, paprika, rød løk, mais og sukkererter og kylling- eller svinekjøtt.

Jeg serverer alltid med klebrig ris.

Skrevet

wok, nam nam.

Er det nolen som har prøvd ferdig sausene???

Hva er bra og dårlig på markede?

Gjest Gjest
Skrevet

har prøvd mange av de blue dragon (?) sausene, og syntes flestparten var gode, husker chop suey smakte lite.

liker man mye saus, bør man enten ta en uncle bens, lage selv, eller ta to pakker ferdigsaus.

men til ca 12.- kan man prøve så mange man orker av de småpakkene, varm dem opp ved siden av hvis du er veldig forsiktig av deg, som sagt de fleste er gode :)

Skrevet (endret)

Blue Dragon har gode sauser ja! Amoy-sausene i røde poser er også veldig gode. Liker godt plommesausen blandet med black beansausen til svin indrefilet i wok. De har også hatt en kjempegod saus med appelsin i, men den har jeg ikke sett på en stund. Ellers er sausene på glass gode til å komponere egne varianter. Hoi Sin-saus er et must, det samme er østerssaus. Sammen eller hver for seg. Satésaus er godt å marinere wokkylling i. Styr unna Mr. Lee-sausene, de er grusomme!

I tillegg til kjøtt (eller uten kjøtt) foretrekker jeg squash, rød løk, paprika, sjampinjong (fersk), sukkererter, brekkbønner og bok choi (nammenam!) i woken. Ferske nudler er et must (hvis jeg skal ha nudler oppi i det hele tatt). Ananas og eple er også godt for å bryte litt hvis woken er veldig sterk.

Tilleggssmaker er ingefær, chili og hvitløk, samt eventuelt en dæsj sukker.

Oi, det ble langt om wok! :overrasket:

Endret av Hu i Svingen
Skrevet

Jeg lager ofte fiskewok, det er utrolig godt!

Jeg bruker gjerne forskjellige typer fisk og det er en fin måte å få brukt opp eventuelle rester på.

Har brokkoli, gulrøtter, erteskolmer og paprika oppi, pluss poteter i litt tykke skiver som jeg koker i noen minutter først så de blir møre. Den ferdig wokede og krydrede fisken oppi til slutt, og heller over en dæsj fløte eller melk med karri.

NAM! :)

Skrevet
Jeg lager ofte fiskewok, det er utrolig godt!

Jeg bruker gjerne forskjellige typer fisk og det er en fin måte å få brukt opp eventuelle rester på.

Har brokkoli, gulrøtter, erteskolmer og paprika oppi, pluss poteter i litt tykke skiver som jeg koker i noen minutter først så de blir møre. Den ferdig wokede og krydrede fisken oppi til slutt, og heller over en dæsj fløte eller melk med karri.

NAM! :)

takker for innspill, ser ikke helt for meg fiks i wpken, er ikke så begeistret for fisk men har det innimellom, elsker fiskeboller da ;)

Skrevet
takker for innspill, ser ikke helt for meg fiks i wpken, er ikke så begeistret for fisk men har det innimellom, elsker fiskeboller da ;)

Laks er godt i wok. Da bruker jeg bare soyasaus, ikke noe annet.

Ellers er de små blå posene fra BlueDragon gode, jeg har prøvd de fleste, tror jeg, og ennå ikke funnet en jeg ikke liker.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes Toros glass med chow mein saus er god. Dette er en mørk saus med smak av ingefær og soya. Jeg er ikke så glad i blue dragonsausene.

Ellers lager jeg gjerne wok av disse ferdigpakkene fra Toro, men bruker aldri lengre ferdige blandinger av wokgrønnsaker på boks, det smaker ille. Skal det være veldig lettvindt bruker jeg Gildes ferdigmarinerte kjøtt, da trenger en kun grønnsaker og ris, det blir saus av marinaden.

Skrevet (endret)

Wok er godt. Vi pleier å lage en veldig enkel og grei her i huset.

Kyllingfilet i strimler

Paprika i strimler

Gulrot i strimler

Brokkoli i små buketter

Cashewnøtter over tilslutt

Serverer med ris

Som saus har vi funnet en ferdigsaus på glass som er kjempegod. Den er av merket "GO-TAN", med smaken "Mild Curry". Den er bare super. Anbefales virkelig :)

Ellers fins det jo mange grønnsaker som er gode å ha i wok, som babymais vannkastanje, sukkererter ol. Er kjempespennende å eksperimentere!

Endret av Majka
Skrevet (endret)

Her er noen woksauser jeg pleier å lage:

Woksaus med chili:

2ss soyasaus

1ss chilisaus

1/2dl buljong

1/2ts maisennamel

Bland sammen alle ingrediensene til sausen og hell over woken.

Woksaus med eplemost:

2dl eplemost

1ts malt ingefær

1ts maisennamel

Rør maisennamelet ut i eplemosten og tilsett ingefær.Hell sausen over woken

Woksaus med soyasaus:

1 1/2dl buljong

2ss soyasaus

2ss maisennamel

1 ts malt ingefær

Endret av nat26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...