Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2025 den 18.16):

Ting var bedre når det var arbeidsformidling,trygdekontor,sosialen.Nå er de jo bare å kaste.

Anonymkode: b99b4...922

Arbeidsformidlings delen er jo helt satt bort til innleide selskaper i dag…. Tror ikke det er den beste løsningen 

Anonymkode: b2bc0...943

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har også gode og dårlige erfaringer med NAV. For tjue år siden gikk jeg innom, ble sendt videre til et sted som trengte arbeidskraft, i jobb uka etter.

Nå blir man sendt på meningsløse kurs hvor kurslederne er fullstendig inkompetente.

Anonymkode: 461ab...8d5

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har også gode og dårlige erfaringer med NAV. For tjue år siden gikk jeg innom, ble sendt videre til et sted som trengte arbeidskraft, i jobb uka etter.

Nå blir man sendt på meningsløse kurs hvor kurslederne er fullstendig inkompetente.

Anonymkode: 461ab...8d5

Kan vel faktisk hende at arbeidsmarkedet var enklere for tjue år siden, da? Det var flere enkle jobber som nå er spist av digitalisering. Vi har enormt mange flere på vei til uføre som skal prøve ut tiltak, mange flere flyktninger, det er rett og slett færre jobber og flere om beinet i dette skiktet.

Anonymkode: 7bba8...b29

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan vel faktisk hende at arbeidsmarkedet var enklere for tjue år siden, da? Det var flere enkle jobber som nå er spist av digitalisering. Vi har enormt mange flere på vei til uføre som skal prøve ut tiltak, mange flere flyktninger, det er rett og slett færre jobber og flere om beinet i dette skiktet.

Anonymkode: 7bba8...b29

Før i tiden sendte AETAT 18 år gamle rusmisbrukere på jobb i barnehage, så vet ikke helt om det er så mye å trakte etter.

Anonymkode: fc6b7...dd8

AnonymBruker
Skrevet

NAV blir brukt som eksempel på organisasjon som fungerer dårlig i flere av lærebøkene mine (tar høyere utdanning). 
 

Mulig det er forskjeller fra sted til sted. Noen NAV- kontor har sikkert flere brukere enn andre. 
 

Lovverket mangler rom for de ulike enkeltsituasjonene. Det et firkantet system. Selv om det omhandler mennesker, med gjerne komplekse utfordringer. I tillegg er det mange etater som bør samhandle, og her kan det fort dette ut. Det holder ikke at f.eks NAV gjør det de skal om personen ikke får nødvendig utredning og behandling i helsetjenesten. Og omvendt. Mange må bruke utrolig mye krefter (som de fra før har mangel på), på å kjempe for sine rettigheter mange ulike steder. NAV holder ofte ikke egne tidsfrister, så brukerne ender opp med å stå uten penger mens de venter på f.eks betaling av søknader om AAP og lignende. Siden disse bare blir innvilget for persioder av gangen kan dette skje flere ganger. Som igjen skaper et voldsomt stress og usikkerhet for brukerne, med medfølgende helseforverring. Alle trenger noe å leve av. 
 

Folk blir satt i ulike tiltak uten dokumentert positiv virkning. De ulike tiltakene og kursene koster samfunnet svært mye penger.  
 

Systemene gjør at det ofte lønner seg lite for syke å jobbe det de klarer helsemessig for mange ved siden av utbetalinger fra NAV. Selv om man prøve å hevde det motsatte. De blir trukket i AAP de aktuelle dagene. Og må skatte mer av dagene i jobb som inntekt nummer to. På uføretrygd mister man en del av trygden hvis man tjener over et visst beløp som ikke er så veldig høyt. Folk med barn kan også miste barnetrygden av samme årsak, som er ment å gå til barnet/ barna. Barnetrygden ble gjort behovsprøvd for noen år siden.  Pluss at disse også må skatte av arbeidsinntekt som inntekt nummer to hvor det trekkes større andel skatt. I tillegg kan de miste andre ting som bostøtte med mer. Og potensielt sitte igjen med mindre penger enn om de ikke hadde jobbet i det hele tatt. I tillegg er det en risiko helsemessig å prøve å stå i jobb med helseproblemer. Helsen kan bli forverret. De kan trenge flere medisiner, behandlinger og legebesøk som også tar tid, krefter og koster økonomisk. 
 

Syke folk har også regninger som skal betales. Det koster det samme å bo og leve som for andre. 
 

Jeg forstår ikke hvorfor man ikke forsøker å endre systemene når de fungerer dårlig både for samfunnet og for brukerne. I stedet fortsatte man i samme dur med holdingen om at hvis syke får minst mulig, skal dette motivere dem til å jobbe. Når det er snakk om syke mennesker som har behov for inntekt å leve av som alle andre, og det at man har helseproblemer er ikke det samme som manglende motivasjon. Ser for meg at selvtilliten gradvis svinner ved å bli møtt med slike holdninger. I tillegg er det ikke mangel på sysselsetting her til lands. Det er ikke flust av jobber som står ledige som ingen vil ha. Det er som oftest sterk konkurranse om jobbene.

Jeg tenker man burde revurdere dagens situasjon fullstendig. Og endre både lovverk og opplegg. I stedet for å fortsette med noe som åpenbart ikke fungerer 

Anonymkode: 0af71...c19

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2025 den 18.16):

Ting var bedre når det var arbeidsformidling,trygdekontor,sosialen.Nå er de jo bare å kaste.

Anonymkode: b99b4...922

Helt enig i at det var langt bedre FØR nav ble opprettet, og ein kunne få fysisk møte med de ansatte

Idag møter ein  en stengt dør hos nav med påskriften "selvbetjening" og dette til tross så øker antall ansatte som sitter bak en skjerm, og de ønsker helst ikkje sjå sitt klientell.  En høyst bekymringsfull utvikling som bygger skott mellom mennesker.

Anonymkode: b9784...b2f

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

NAV blir brukt som eksempel på organisasjon som fungerer dårlig i flere av lærebøkene mine (tar høyere utdanning). 
 

Mulig det er forskjeller fra sted til sted. Noen NAV- kontor har sikkert flere brukere enn andre. 
 

Lovverket mangler rom for de ulike enkeltsituasjonene. Det et firkantet system. Selv om det omhandler mennesker, med gjerne komplekse utfordringer. I tillegg er det mange etater som bør samhandle, og her kan det fort dette ut. Det holder ikke at f.eks NAV gjør det de skal om personen ikke får nødvendig utredning og behandling i helsetjenesten. Og omvendt. Mange må bruke utrolig mye krefter (som de fra før har mangel på), på å kjempe for sine rettigheter mange ulike steder. NAV holder ofte ikke egne tidsfrister, så brukerne ender opp med å stå uten penger mens de venter på f.eks betaling av søknader om AAP og lignende. Siden disse bare blir innvilget for persioder av gangen kan dette skje flere ganger. Som igjen skaper et voldsomt stress og usikkerhet for brukerne, med medfølgende helseforverring. Alle trenger noe å leve av. 
 

Folk blir satt i ulike tiltak uten dokumentert positiv virkning. De ulike tiltakene og kursene koster samfunnet svært mye penger.  
 

Systemene gjør at det ofte lønner seg lite for syke å jobbe det de klarer helsemessig for mange ved siden av utbetalinger fra NAV. Selv om man prøve å hevde det motsatte. De blir trukket i AAP de aktuelle dagene. Og må skatte mer av dagene i jobb som inntekt nummer to. På uføretrygd mister man en del av trygden hvis man tjener over et visst beløp som ikke er så veldig høyt. Folk med barn kan også miste barnetrygden av samme årsak, som er ment å gå til barnet/ barna. Barnetrygden ble gjort behovsprøvd for noen år siden.  Pluss at disse også må skatte av arbeidsinntekt som inntekt nummer to hvor det trekkes større andel skatt. I tillegg kan de miste andre ting som bostøtte med mer. Og potensielt sitte igjen med mindre penger enn om de ikke hadde jobbet i det hele tatt. I tillegg er det en risiko helsemessig å prøve å stå i jobb med helseproblemer. Helsen kan bli forverret. De kan trenge flere medisiner, behandlinger og legebesøk som også tar tid, krefter og koster økonomisk. 
 

Syke folk har også regninger som skal betales. Det koster det samme å bo og leve som for andre. 
 

Jeg forstår ikke hvorfor man ikke forsøker å endre systemene når de fungerer dårlig både for samfunnet og for brukerne. I stedet fortsatte man i samme dur med holdingen om at hvis syke får minst mulig, skal dette motivere dem til å jobbe. Når det er snakk om syke mennesker som har behov for inntekt å leve av som alle andre, og det at man har helseproblemer er ikke det samme som manglende motivasjon. Ser for meg at selvtilliten gradvis svinner ved å bli møtt med slike holdninger. I tillegg er det ikke mangel på sysselsetting her til lands. Det er ikke flust av jobber som står ledige som ingen vil ha. Det er som oftest sterk konkurranse om jobbene.

Jeg tenker man burde revurdere dagens situasjon fullstendig. Og endre både lovverk og opplegg. I stedet for å fortsette med noe som åpenbart ikke fungerer 

Anonymkode: 0af71...c19

Idag bruker mange syke mennesker åpenbart mer energi overfor eit tungrodd navsystem en sin egen helse, og den økte digiatlisering er utfordringer for mange eldre.  Hel navsystemet er eit "komplott " av regler som blir mer og mer komplisert. Norge  har etterhvert fått en hele genrasjon som "skryter" av sine digitaleferdigheter, men de men mangler elementere fagkunnskaper innenfor en rekke  praktiske gjøremål som preget hverdagen hos de eldre. 

Tidligere kunne ein gå til  trygdekontoret å få oppgjør for m.a.  passientreiser, og personalet hadde lokalkunnskaper om reiseavstander m.v . Opprettelse av passientreiser med kontor i Skien har vert en gedigen fiasko.  Snakket med en eldre medpassient på sykehuset   som hadde mange reiser til /fra sykehus. Hans  eldre kone  på 80  hadde kjørt han til /fra sykehuset utallige ganger.  De  hadde aldri gjordt krav på reisegodtgjørelse på grunn av manglende digital kompetanse, og dermed spart samfunnet for mye penger. 

 

Anonymkode: b9784...b2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det kan jo være at Ts er et menneske i en svært fortvilende og vanskelig situasjon nå rett før jul, og at frustrasjonen løp litt av med henne her? Er ikke gitt at hun snakker slik til folk vanligvis. 

Anonymkode: b2111...a73

Det kunne vært, men vanligvis er det akkurat slik trådene hennes pleier å utvikle seg. Hun blir irritert og ufin når folk ikke vil stryke henne med hårene og si seg enige i at NAV og folkene som jobber der bare er dritten fordi hun ikke fikk innvilget sin siste søknad om å dekke diverse regninger.

Anonymkode: 148a8...8a8

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har stitt motsatt erfaring av NAV. De er raske og behjelpelige. De svarer nesten FOR mye på meldinger. Hun saksbehandleren ringer meg støtt og stadig. Nesten så det blir litt masete, egentlig.

Anonymkode: 880fb...998

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det kunne vært, men vanligvis er det akkurat slik trådene hennes pleier å utvikle seg. Hun blir irritert og ufin når folk ikke vil stryke henne med hårene og si seg enige i at NAV og folkene som jobber der bare er dritten fordi hun ikke fikk innvilget sin siste søknad om å dekke diverse regninger.

Anonymkode: 148a8...8a8

Jeg har ikke noe vondt å si om NAV personlig, og har en venninne som jobber der og gjør så godt hun kan innenfor de reglene hun må forholde seg til. Jeg skjønner likevel at det må være utrolig fortvilende for den som desperat trenger hjelp og som ikke får ❤️ De som trenger å søke om ekstra hjelp over lengre perioder har jo som regel andre utfordringer også som spiller inn. 

Anonymkode: b2111...a73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det har vel du ingenting med. Jeg søker på det som passer meg og som jeg vet andre har fått innvilget og hjelp til. Hvem er Du til å fortelle meg hva jeg har krav på eller ikke? Gå og finn noen andre å sutre til!!

Anonymkode: 049a7...8be

Hver sak SKAL vurderes på selvstendig grunnlag ut fra den enkelte sin situasjon. At naboen får innvilget betyr ikke at du automatisk får det.

Anonymkode: 2c863...cde

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kunne vært, men vanligvis er det akkurat slik trådene hennes pleier å utvikle seg. Hun blir irritert og ufin når folk ikke vil stryke henne med hårene og si seg enige i at NAV og folkene som jobber der bare er dritten fordi hun ikke fikk innvilget sin siste søknad om å dekke diverse regninger.

Anonymkode: 148a8...8a8

Er ikkje dette en besvarelse som går på personangrep, og mener det er grunn til å rappoere.  

AnonymBruker 148a8-8a8 .  Bør sjå skjerpe seg  ! !

Anonymkode: b9784...b2f

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har ikke noe vondt å si om NAV personlig, og har en venninne som jobber der og gjør så godt hun kan innenfor de reglene hun må forholde seg til. Jeg skjønner likevel at det må være utrolig fortvilende for den som desperat trenger hjelp og som ikke får ❤️ De som trenger å søke om ekstra hjelp over lengre perioder har jo som regel andre utfordringer også som spiller inn. 

Anonymkode: b2111...a73

Nå er det vel ingen som har postet tråder her som klager på de ansatte ,men systemet.  Viktig å huske på at det er mange ulike skjebner,og  behov overfor NAV.  Dei aller fleste som oppsøker nav er som oftast  i en krisesituasjon.

Anonymkode: b9784...b2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nå er det vel ingen som har postet tråder her som klager på de ansatte ,men systemet.  Viktig å huske på at det er mange ulike skjebner,og  behov overfor NAV.  Dei aller fleste som oppsøker nav er som oftast  i en krisesituasjon.

Anonymkode: b9784...b2f

Det er klaget på de ansatte flere ganger bare i denne tråden.

Anonymkode: fc6b7...dd8

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er ikkje dette en besvarelse som går på personangrep, og mener det er grunn til å rappoere.  

AnonymBruker 148a8-8a8 .  Bør sjå skjerpe seg  ! !

Anonymkode: b9784...b2f

Jada, av alle svar i tråden her er det jeg som burde skjerpe meg. :roll:

Anonymkode: 148a8...8a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...