Gå til innhold

Spørsmål ang inntektsgrense på gradert uføretrygd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå håper jeg noen av dere kan hjelpe meg. Jeg lurer på om jeg har tenkt helt feil her. Jeg har hatt 80% uføretrygd i mange år. Jeg fikk opprinnelig en inntektsgrense, ca 111.000kr, som jeg kunne tjene på de resterende 20%. Pluss at jeg etter et år på uføretrygd kunne tjene 0,4G i tillegg, som regelen var den gang (som snart vil øke til 1G). 

Her er spørsmålet mitt: Jeg trodde inntektsgrensen på 111.000kr ville stå uendret år etter år, og at den lille årlige økningen i hva jeg kunne tjene, skyldtes at 1G økte litt hvert år. Dvs at inntektsgrensen min i år vil være 111.000kr pluss 0,4G. Men nå ser jeg på min sider på nav at inntektsgrensen er en god del høyere enn som så, på hele 216.000kr! Stemmer det at den opprinnelige inntektsgrensen også øker årlig? Helt uavhengig av 1G?

Anonymkode: 2ff5b...446

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Er inntektsgrensen som er notert på mine sider på nav.no totalbeløpet jeg kan tjene før jeg blir trukket i uføretrygd? Altså inntektsgrense + 0,4G? Eller kan jeg i tillegg til denne inntektsgrensen tjene 0,4G? Jeg skjønner ikke at jeg ikke har fulgt bedre med i timen og ikke forstått hvordan dette fungere etter flere år som uføretrygded. Jeg pleier ha ganske god kontroll på sånt🙈

Skrevet

Jeg er ikke gradert ufør selv, men fullt. Men vil tro innteksgrensen er inkludert fribeløpet, for du skal jo ikke trenge å regne ut selv.

Anonymkode: 73ce1...3af

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg er ikke gradert ufør selv, men fullt. Men vil tro innteksgrensen er inkludert fribeløpet, for du skal jo ikke trenge å regne ut selv.

Anonymkode: 73ce1...3af

Ja jeg tenker det, jeg også. Så det jeg ikke har fått med meg da, er at inntektsgrensen har økt litt årlig helt siden jeg ble ufør, og er dermed nå plutselig mye høyere enn jeg trodde🙈 Over 50.000kr høyere enn jeg trodde faktisk, selv med inkl fribeløp🙈

Skrevet

Jeg ble gradert ufør i år før grunnbeløpet ble justert opp.

Inntektsgrensen (hele summen) min steg med 4,944% da 1G ble justert opp med 4,944%.

Så da har du tenkt helt feil (hvis jeg har forstått hva du skriver riktig).

Anonymkode: 9c0d1...7b7

Skrevet

Er det bare jeg som synes dette er utrolig komplisert og vanskelig å forstå? 

Anonymkode: 2c67c...3e4

Skrevet

Da jeg hadde gradert fikk jeg hvert år skriv hvor mye jeg kunne tjenne før de trak noe. 

Så vil jo tro du muligens har fått brev om det, men ikke sikkert du har tenkt over summen

Anonymkode: e24c1...1d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg ble gradert ufør i år før grunnbeløpet ble justert opp.

Inntektsgrensen (hele summen) min steg med 4,944% da 1G ble justert opp med 4,944%.

Så da har du tenkt helt feil (hvis jeg har forstått hva du skriver riktig).

Takk, ja jeg har nok tenkt helt feil😄 Jeg nærmet meg faretruende nær den inntektsgrensen jeg trodde jeg hadde i år, derfor måtte jeg logge inn og sjekke nøyaktig beløp. Har ikke logget inn på nav i flere år, har ikke følt behovet etter at jeg ble uføretrygdet og slapp å sende flere meldekort. Men jammen meg fikk jeg en god overraskelse her🤗

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja man skal være frisk og oppegående for å være syk, sies det😅 Jeg trodde jeg hadde full oversikt, jeg er litt kontrollfrik som må ha kontroll på alt, og det trodde jeg at jeg hadde også, men tydeligvis ikke😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da jeg hadde gradert fikk jeg hvert år skriv hvor mye jeg kunne tjenne før de trak noe. 

Så vil jo tro du muligens har fått brev om det, men ikke sikkert du har tenkt over summen

Anonymkode: e24c1...1d4

Jeg har sikkert fått brev om det digitalt, uten at jeg har åpnet det, fordi jeg har trodd at jeg hadde full kontroll, haha😂

Skrevet

Men får vi på gradert uføre også økt inntektsgrensen tilsvarende som de som er 100%?

Er 0.4 g bakt inn i min inntektsgrense i dag? 

Fatter nada og debatten forrige eller når det var gjorde meg bare enda mer forvirret! 

Anonymkode: f885e...6af

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men får vi på gradert uføre også økt inntektsgrensen tilsvarende som de som er 100%?

Er 0.4 g bakt inn i min inntektsgrense i dag? 

Anonymkode: f885e...6af

Ja, og ja.

Anonymkode: 3f11d...f11

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei, jeg synes også det er veldig komplisert. Jeg brukte lang, lang tid på å forstå alle beregningene gjort i vedtaket mitt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har sikkert fått brev om det digitalt, uten at jeg har åpnet det, fordi jeg har trodd at jeg hadde full kontroll, haha😂

Nytt beløp du kan tjene står på "lønnsslippen" i juni hvert år :) 

Anonymkode: 5f9fb...283

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, og ja.

Men hvordan fungerer det da med grensen på 80%? Da når man den kanskje hvis man jobber femti prosent?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg synes også det er veldig komplisert. Jeg brukte lang, lang tid på å forstå alle beregningene gjort i vedtaket mitt.

Ikkesant. Nå har jeg en grad av yrkesskade inne der også og det kompliserer alt ytterligere fordi det er egne regler der.

Skrevet

Det står jo klart og tydelig ett tall som er inntektsgrense. Dette er inkludert fribeløpet som er 0,4 G. Det er jo bare å logge seg inn og se? Jeg forstår ikke helt at dette er så vanskelig? 

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan se grensen på lønnslippen for juni /juli der lønnsøkninga kommer medd. Der står den nye grensen

Anonymkode: 04cf6...0a8

Skrevet
Natu skrev (25 minutter siden):

Det står jo klart og tydelig ett tall som er inntektsgrense. Dette er inkludert fribeløpet som er 0,4 G. Det er jo bare å logge seg inn og se? Jeg forstår ikke helt at dette er så vanskelig? 

Ja det er jo enkelt når man vet om det😅 Jeg føler meg dum som et brød nå når jeg innser hvor fjern jeg har vært🤪 Jeg har forholdt meg til beløpet jeg fikk som inntektsgrense opprinnelig, idet jeg fikk vedtaket for mange år siden, også har jeg plusset på 0,4G på det beløpet. Men nå vet jeg bedre😂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvordan fungerer det da med grensen på 80%? Da når man den kanskje hvis man jobber femti prosent?

Regner med at den 80%-grensen også justerer seg oppover med årene.

Altså, hvis du ble ufør i 2008 og din 80%-grense da var f.eks 210.000 kr, så kan jo ikke det beløpet bli stående som din 80%-grense resten av livet ditt. 210.000 var mye penger i 2008, men i dag er det «ingenting». Så dette beløpet må jo også justeres oppover, logisk sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...