Gå til innhold

Hvor høyt bør et førskolebarn kunne telle?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snakket med en kollega som har barn på samme alder som meg, og hun var så utrolig imponert over sin sønn. De er siste året i barnehagen og sønnen hadde lært seg telle til 100, han kunne også litt av gangetabellen. Han kunne se på tall og f.eks plassere at 359 er høyere enn 223. 

Er ikke dette en selvfølge at de kan? Usikker på hvor høyt vår kan telle, men han klarer de fleste tall opp til tusen ihvertfall. Gangetabellen har vi aldri snakket om, ser ikke behovet for at en 5 åring skal pugge den. 

Så da begynte jeg å tenke, er det hennes sønn som er helt normal og vår sønn som er en liten Einstein? Eller henger egentlig hennes sønn etter? Blir så satt ut av mennesker som føler behov for å skryte av ungene sine.

Anonymkode: f1f50...2c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skryter jo av din unge nå.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Snakket med en kollega som har barn på samme alder som meg, og hun var så utrolig imponert over sin sønn. De er siste året i barnehagen og sønnen hadde lært seg telle til 100, han kunne også litt av gangetabellen. Han kunne se på tall og f.eks plassere at 359 er høyere enn 223. 

Er ikke dette en selvfølge at de kan? Usikker på hvor høyt vår kan telle, men han klarer de fleste tall opp til tusen ihvertfall. Gangetabellen har vi aldri snakket om, ser ikke behovet for at en 5 åring skal pugge den. 

Så da begynte jeg å tenke, er det hennes sønn som er helt normal og vår sønn som er en liten Einstein? Eller henger egentlig hennes sønn etter? Blir så satt ut av mennesker som føler behov for å skryte av ungene sine.

Dette er normalt for mange, ja. Ikke en selvfølge, men veldig vanlig.

Og siste år i bhg nå kan bety 4 år og for noen allerede 5 år. Mye skjer på ett år.

AnonymBruker
Skrevet
Gjest22 skrev (2 minutter siden):

Du skryter jo av din unge nå.

Jeg stiller spørsmål, jeg står ikke til bekjente og forteller det 😉

AnonymBruker
Skrevet

Hahahahaha hele tråden din er jo for å skryte av ditt eget barn?!

Anonymkode: d8b05...311

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er 4 år og kan telle til 100 på 3 språk. Kan lese på norsk og engelsk. Tenker dette er helt normalt. Jeg er stolt av barnet mitt, men hun er ikke noe unikum. 

Anonymkode: c7c29...303

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hahahahaha hele tråden din er jo for å skryte av ditt eget barn?!

Anonymkode: d8b05...311

Selvfølgelig, mitt barn ligger klart foran på det meste. 

AnonymBruker
Skrevet

Barnehagelærer her. 
Å telle til 100 er ikke helt uvanlig for en femåring, men her er normalspennet stort. Telle opp til 20 er på en måte «kravet» når man starter på skolen. Smarte barn kan sikkert lære seg gangetabellen også, men hva skal disse barna gjøre når de kommer på skolen? Skal dere sette dem på privatskole som tar hensyn til sånt? For offentlig skole kommer ikke til å legge til rette for fjerdeklassepensum til en førsteklassing….

Anonymkode: 3a3af...3b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...