Gå til innhold

Erfaring med å være på barnevernsinstitusjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vil gjerne høre fra dere som enten har vært plassert på barnevernsinstitusjon selv eller er foresatt til noen, hvordan det var å være der og om det var til hjelp. Har inntrykk av at ting ofte går fra ille til enda verre der, men det er kanskje lettest å få høre om det negative?

Anonymkode: 18c3c...b25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen har positivt å si fordi dem ble reddet fra sin familie som neglektet dem og takk gud for det! MEN Jeg har bare negativt å si desverre jeg ble tatt fra min familie uten grunnlag annet enn at jeg var deprimert og gikk til psykolog og psykolog kontaktek bv på grunnlag at jeg var deprimert fordi jeg ble mobbet på skolen.  fikk aldri noe annen  forklaring heller verken jeg eller min familie. Da jeg var 21 ville jeg og et annet personal  som jobbet på instutisjonen og sluttet jobben pågrunn av kortupsjonen hun vitnet gå sammen å saksøke sjefen som hadde med meg å gjøre men alle dokumentene var blitt slettet disse dokumentene var raporter som ble skrevet hver dag og måned som inneholdt detaljert opplysninger om neglekt som jeg selv måtte lese på instutisjonen.  Det var grov neglekt på instutisjonene både psykisk og fysisk.  Jeg vil ikke gå inn i detaljer en gang for hver gang jeg gjør det kommer det bare folk å kaller meg løgner. Alle som er misshandlet og urettferdig behandlet av kommunen er en løgner. Hvordan skal noe bli bedre når disse menneskene kaller alt for løgn og overdramatisering. Ja dem tok meg på dette patetiske grunnlaget familien min var fullt fungerende oppegående gode mennesker som ikke hadde neglektet meg på noen måter og det ga jeg klar beskjed om før dem tok meg. Dette har ført til at jeg ikke stoler på noen i kommunen. Dette var i sandnes da var det tua barnevern som var annsvarlig. 

Anonymkode: 7da5f...3dd

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med barnevernsinstitusjon, men en psykisk helse -institusjon. De overtalte meg til at det skulle være bra for min psyke ungdom. Det var rus der, det var tilfeldige ansatte, nattevakt som antageligvis prøvde å gjøre overgrep. Det var helt forferdelig. Ungdommen ringte hjem og gråt, de ansatte ville ikke forholde seg til hva vi prøvde å fortelle dem...vi ble sett på som problematiske. 

Så vi hentet henne ut derfra etter noen uker.  Jeg tør ikke tenke på hvordan det er på barnevernsinstitusjoner. Det virker som de henter folk fra gata i det offentlige. Det er mye surr og rot blant de som jobber på slike plasser- i alle fall av det vi erfarte, og man skulle tro at det var litt høyere krav til psykisk helse enn vanlig barnevern. 

Så jeg er skeptisk. 

Anonymkode: 46a78...654

Skrevet

Jeg jobber som nattevakt på en atferd høy institusjon. Det er strenge rammer, men ved samarbeid og god oppførsel, får man også masse frihet. Det er fast døgnstruktur ungdommen må følge, konsekvensen er ofte inndragning av telefon og andre elektroniske enheter. Ved utagerende atferd som utgjør fare for deg selv eller ansatte, har vi lov å ta grep som nedlegging. Det skjer så skånsomt som mulig, men oppleves selvfølgelig som et overgrep. Men ved fare for liv og helse, har vi ikke noe valg. 

Jeg kan selvfølgelig ikke svare for alle institusjoner, men jeg vet at hos oss får ungdommen god omsorg. Det er ingen voksne som utøver unødvendig makt eller misbruk. Vi er en veldig bra ansattgruppe med svært ulik erfaring, utdannelse og bakgrunn. Felles for oss alle er at vi ønsker å gjøre en forskjell og ønsker oppriktig at ungdommen skal få et bedre liv. For de som kommer til oss har en ekstrem tung og stor bagasje med seg. Alle har traumer og ingen tillit til voksne. Så vår første prioritet er å vise at vi bryr oss og at vi gir oss ikke selv om vi møter masse motstand. 

Vi er en statlig institusjon, personlig opplever jeg at det er mest medieoppslag rundt private. 

Anonymkode: 80d74...4aa

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hørt podcastene om Mina og Milla og er helt skremt av instutisjoner, så mye rus og faenskap der. 

Anonymkode: 1158e...342

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har hørt podcastene om Mina og Milla og er helt skremt av instutisjoner, så mye rus og faenskap der. 

Anonymkode: 1158e...342

Jentene oppsøkte aktivt rusmiljøer selv på egenhånd.

La ut skrytevideoer i sosiale medier osv. 

Alt skjedde ikke på institusjonen…

Anonymkode: 007ca...e88

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det et noen veldig få instutisjoner det ute barn blir mssshandlet og det er visse personaler som bare får jobbe der hvis dere skjønner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det et noen veldig få instutisjoner det ute barn blir mssshandlet og det er visse personaler som bare får jobbe der hvis dere skjønner.

Og som regel er meste av misshandling og salg av barn gjort i fosterhjem ikke instutisjon

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vil gjerne høre fra dere som enten har vært plassert på barnevernsinstitusjon selv eller er foresatt til noen, hvordan det var å være der og om det var til hjelp. Har inntrykk av at ting ofte går fra ille til enda verre der, men det er kanskje lettest å få høre om det negative?

Anonymkode: 18c3c...b25

Hei. Jeg har bodd på to forskjellige typer institusjon, langtids og kortids. 

Nå er det også tre forskjellige typer langtids,  jeg har erfaring fra omsorg.

Bodde på langtids i ca 3 år, nesten 4 kanskje. Det var skummelt i starten. Nye ungdommer, nye voksne og ny plass å venne seg til men jeg fant min plass til slutt. Likte plassen veldig godt da det var landlig til, nært sjø og jeg trives ved sjøen. 

Jeg trivdes veldig godt. Miljøet blant ungdommene var så som så, men når man er 16 ungdommer med hver sin bagasje så er det ikke like lett å gå overens hele tiden, men slik er det jo egentlig overalt. Var lite narkotika og alkohol på stedet jeg var, selv om det var noe.  

Jeg hadde fine år der og fikk mye hjelp fra de voksne, spesielt knyttet til to stykker ble jeg. De har jeg enda kontakt med den dag i dag - nå som jeg er over 30 og mamma. Jeg hadde ikke klart meg uten institusjonen, og lærte mye der fra både voksne og de andre ungdommene. Noen av ungdommene har jeg også kontakt med, og kommer til å ha resten av livet. 

Livet på institusjon er jo annerledes, selv om de prøver å gjøre det mest mulig normalt. Men , det er ikke til å komme unna de ansatte som jobber skift,  kontorer med lås på dørene osv. 

Jeg vil også svare på det du skriver angående at du har et inntrykk om at ting går fra ille til enda verre, og det kan stemme. Men kanskje ikke av de grunnene du tror. 

Mange lever i fight or flight mode, eller survival mode. Når man da blir tatt ut fra hjemmet og sakte men sikkert går ut av disse modusene- og innser hvor jævlig ting har vært så er det mange som tyr til selvhjelp: selvskading, alkohol, narkotika eller annen ødeleggende adferd som døyver traumene som har kommet snikende på. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det varierer fra institusjon til institusjon, men noen er skikkelig bra med mange snill og flinke folk og gode muligheter til skole og andre aktiviteter og helsehjelp

Anonymkode: e2b50...c43

Skrevet

Jeg har vært plassert på institusjon i 15 år og det var ikke noe særlig det er min erfaring 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og som regel er meste av misshandling og salg av barn gjort i fosterhjem ikke instutisjon

Idiotinnlegg.

Anonymkode: 780a5...728

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...