AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Skrevet 3 timer siden Jeg fikk avslag på en jobb jeg hadde søkt på før søknadsfristen hadde gått ut og i avslaget sto det at de hadde ansatt noen. Jeg ble litt paff og ringte dem, selv om jeg synes det egentlig er teit. Det viser seg at de satte i gang med intervjuer første uka stillingsannonsen lå ute. Jeg som søkte i uke to var rett og slett for seint ute, fikk jeg til svar. Og ikke bare det, de hadde faktisk ikke engang lest gjennom søknaden min! Jeg var freidig nok til å spørre om kvalifikasjonene til vedkommende som fikk jobben og vedkommende har både kortere utdanning og langt mindre erfaring, så dette er jo bare irriterende og useriøst for min del. Selvsagt kan vedkommende som fikk jobben være helt riktig person i form av egnethet ellers, mitt hjertesukk er mer det at man hele prosessen er useriøs fra arbeidsgivers side. Jeg synes det er respektløst ovenfor oss som søker. Og så grønnjævlig kan det umulig haste med å ansette at de ikke kan vente til fristen DE SELV har satt har gått ut. De burde for egen del også gå gjennom alle søknader for å virkelig få den beste kandidaten, ikke bare ta den første som søker. Jeg synes det er veldig mye useriøst og uprofesjonelt som foregår i ansettelsesprosesser rundt omkring. Anonymkode: cac56...824 3
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Skrevet 2 timer siden Virker som det er ren flaks/uflaks noen ganger. Og veldig useriøst av firmaet. Tenker du egentlig skal være glad for at du ikke fikk jobben. De tok jo bare første og beste. Er deres tap. Anonymkode: 0eed7...3dd 4
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Skrevet 2 timer siden Jeg synes det er en uting. Jeg har søkt et par jobber dagen etter at en stillingsannonse er publisert. Dagen etter søknadsfristen fikk jeg e-post om at stillingen er besatt. Jeg synes det er veldig kjipt å bruke tid og energi på en stilling som tydeligvis er ment for en intern søker. Da bør det stå tydelig "intern utlysning", men nå vet jeg ikke om det var slikt i ditt tilfelle. Anonymkode: 03304...3a1 4
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden Det har vi gjort i flere tilfeller også, ikke så uvanlig. Vi er et stort Globalt selskap. Noen ganger treffer man skikelig med en person på tidlig intervju og vil sikre seg den personen. Anonymkode: 7ff6d...3ec 1 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Skrevet 1 time siden Veldig mange ansettelsesprosesser, også i det offentlige, er rene fiktive prosesser der man later som (fordi man jo må) man lyser ut en stilling, henter inn søkere, intervjuer, vurderer og så ansetter «den beste» kandidaten som selvsagt er akkurat den kandidaten man tenkte seg før man begynte på skuespillet. Kompisen til ordfører? En tidligere kollega av kommunalsjefen? Venninna til statsråden? Ingen av de prosessene er ekte ansettelser. I det private kan de unne seg å bare - ansette kompisene sine helt uten prosess. Men det skjer ikke dermed oftere der enn andre steder. Dette er grunnen til at jobbsøking mye handler om hvem du kjenner, ikke hva du kan. Sist jeg søkte jobb og sjekket statistikk var anslagsvis 60% av alle jobber besatt på kompis-vis. Det er neppe færre i dag, for min del av arbeidslivet har beveget seg mer retning kompis-kompis. Så nå er tallet muligens .. 70%? 75%? Særlig om man tar med annonser som altså er fiktive. Anonymkode: e66e7...13e 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Skrevet 1 time siden Noen steder er det krav om at stillingen må utlyses, selv om de har en kandidat internt. Det er ikke noe i veien med å starte intervjuer før man har fått inn alle søknadene, da har man litt bedre tid. Møter man da en kandidat som passer veldig godt så vil man jo ikke risikere å miste denne personen. Anonymkode: 9bbe9...8f0 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Skrevet 1 time siden Jeg opplevde det motsatte. Søkte åpen stilling med lang søknadsfrist. Søkte første dagen den ble lagt ut og denne jobben var min førsteprioritet av de jobbene jeg søkte på. Men så fikk jeg landet en jobb før fristen deres hadde gått ut og somlet seg til å innkalle meg til intervju så jeg måtte takke nei. Anonymkode: f1685...b1b
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg opplevde det motsatte. Søkte åpen stilling med lang søknadsfrist. Søkte første dagen den ble lagt ut og denne jobben var min førsteprioritet av de jobbene jeg søkte på. Men så fikk jeg landet en jobb før fristen deres hadde gått ut og somlet seg til å innkalle meg til intervju så jeg måtte takke nei. Anonymkode: f1685...b1b Søkte på en stilling skulle det stå, ikke åpen stilling. Anonymkode: f1685...b1b
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Skrevet 1 time siden Derfor jeg aldri bruker mer enn 10 min på å skrive en jobbsøknad. Stort sett fått jobb om tid og stunder. Men gidder aldri å legge sjela mi i en jobbsøknad. Anonymkode: 060ec...152 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden Som arbeidsgiver (med reelle stillinger) får vi noen ganger utfordringer lik den over her - vi lyser ut og når søkerne begynner søke begynner vi kalle inn aktuelle, rett og slett fordi prosessene ofte tar lang tid. Noen ganger finner vi da noen som virker skikkelig bra tidlig, de er gjerne i flere prosesser samtidig - så da må vi ta et valg. Tar vi sjansen på at det kommer noe enda bedre senere eller går vi for en god kandidat vi allerede har funnet? Som regel velger vi sistnevnte. Mitt tips: om du er på jobbsøken så følg med. Og søk raskt. Det er jo alltid positivt med ivrige folk kontra de som bruker votter og vinter. Anonymkode: 41dbb...bc5 2
AnonymBruker Skrevet 57 minutter siden #11 Skrevet 57 minutter siden AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det har vi gjort i flere tilfeller også, ikke så uvanlig. Vi er et stort Globalt selskap. Noen ganger treffer man skikelig med en person på tidlig intervju og vil sikre seg den personen. Anonymkode: 7ff6d...3ec Ja det er akkurat dette. Om man treffer en skikkelig bra kandidat, så må man jo ta høyde for at kandidaten faktisk er i en jobbsøkerprosess og sannsynligvis er attraktiv også for andre arbeidsgivere. Anonymkode: e16f9...261
AnonymBruker Skrevet 55 minutter siden #12 Skrevet 55 minutter siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Som arbeidsgiver (med reelle stillinger) får vi noen ganger utfordringer lik den over her - vi lyser ut og når søkerne begynner søke begynner vi kalle inn aktuelle, rett og slett fordi prosessene ofte tar lang tid. Noen ganger finner vi da noen som virker skikkelig bra tidlig, de er gjerne i flere prosesser samtidig - så da må vi ta et valg. Tar vi sjansen på at det kommer noe enda bedre senere eller går vi for en god kandidat vi allerede har funnet? Som regel velger vi sistnevnte. Mitt tips: om du er på jobbsøken så følg med. Og søk raskt. Det er jo alltid positivt med ivrige folk kontra de som bruker votter og vinter. Anonymkode: 41dbb...bc5 Jo, men få i full jobb og med et aktivt familieliv har mulighet til å følge med på stillingsannonser hver eneste dag. Å sette seg ned en gang i uka med dette burde være nok. Seriøse søkere skriver jo også søknader tilpasset den spesifikke jobben i stedenfor å spy ut en ferdig mal. Arbeidsgivere burde som minimum lese alle søknader, også for egen del. Og det burde virkelig stå i annonsen at de forventer intern søker. Det er vel kun offentlige stillinger som har som krav at stillingen må utlyses formelt. Så private burde lett la være å lyse ut stillinger som ikke er reelle ledige stillinger. Anonymkode: cac56...824
AnonymBruker Skrevet 48 minutter siden #13 Skrevet 48 minutter siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja det er akkurat dette. Om man treffer en skikkelig bra kandidat, så må man jo ta høyde for at kandidaten faktisk er i en jobbsøkerprosess og sannsynligvis er attraktiv også for andre arbeidsgivere. Anonymkode: e16f9...261 I dette tilfellet her da, så hadde vedkommende som fikk jobben både kortere utdannelse og mindre erfaring enn meg. Så det kan jo tyde på at det er intern søker eller noen de kjenner til som fikk jobben. De kunne da lett droppet hele stillingsannonsen. Dette er privat og det er da ikke krav til at interne har noen førsterett. Min oppfatning er at alle arbeidsgivere ikke nødvendigvis er mest opptatt av å få den beste, men tar den som er lettest tilgjengelig, kanskje en de kjenner fra før, som gjør en bra jobb. Jeg sitter med ansettelser selv innimellom og tenker det også er bra å få inn "ferskt blod", ikke bare "venner og bekjente" av oss som allerede jobber her. Anonymkode: cac56...824
AnonymBruker Skrevet 36 minutter siden #14 Skrevet 36 minutter siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Som arbeidsgiver (med reelle stillinger) får vi noen ganger utfordringer lik den over her - vi lyser ut og når søkerne begynner søke begynner vi kalle inn aktuelle, rett og slett fordi prosessene ofte tar lang tid. Noen ganger finner vi da noen som virker skikkelig bra tidlig, de er gjerne i flere prosesser samtidig - så da må vi ta et valg. Tar vi sjansen på at det kommer noe enda bedre senere eller går vi for en god kandidat vi allerede har funnet? Som regel velger vi sistnevnte. Mitt tips: om du er på jobbsøken så følg med. Og søk raskt. Det er jo alltid positivt med ivrige folk kontra de som bruker votter og vinter. Anonymkode: 41dbb...bc5 Jeg ser poengene dine. Men, dette er utelukkende sett fra ditt perspektiv som arbeidsgiver. Dersom du vurderer søknader fortløpende, bør dette fremgå tydelig i utlysningen. Denne transparensen, profesjonaliteten og courtesyen skylder dere søkerne, som både viser interesse for stillingen, og legger ned en betydelig innsats for å i søknad og cv. Det er rett og slett en minimum av respekt for søkerne fra arbeidsgivers side. Anonymkode: 75916...f97 1 1
AnonymBruker Skrevet 27 minutter siden #15 Skrevet 27 minutter siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jo, men få i full jobb og med et aktivt familieliv har mulighet til å følge med på stillingsannonser hver eneste dag. Å sette seg ned en gang i uka med dette burde være nok. Seriøse søkere skriver jo også søknader tilpasset den spesifikke jobben i stedenfor å spy ut en ferdig mal. Arbeidsgivere burde som minimum lese alle søknader, også for egen del. Og det burde virkelig stå i annonsen at de forventer intern søker. Det er vel kun offentlige stillinger som har som krav at stillingen må utlyses formelt. Så private burde lett la være å lyse ut stillinger som ikke er reelle ledige stillinger. Anonymkode: cac56...824 Dette er bare tull. Finn kan varsle deg hver morgen, bruk tre minutter på å bla gjennom. Finner du noe du har skikkelig lyst på er jeg sikker på at du har tid til å sette deg ned innen en kveld eller to. Hvis du er ordentlig gira. Hvis vi allerede har funnet kandidaten bruker vi ikke tid på å lese, sånn er det bare - det er bortkastet tid. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): I dette tilfellet her da, så hadde vedkommende som fikk jobben både kortere utdannelse og mindre erfaring enn meg. Så det kan jo tyde på at det er intern søker eller noen de kjenner til som fikk jobben. De kunne da lett droppet hele stillingsannonsen. Dette er privat og det er da ikke krav til at interne har noen førsterett. Min oppfatning er at alle arbeidsgivere ikke nødvendigvis er mest opptatt av å få den beste, men tar den som er lettest tilgjengelig, kanskje en de kjenner fra før, som gjør en bra jobb. Jeg sitter med ansettelser selv innimellom og tenker det også er bra å få inn "ferskt blod", ikke bare "venner og bekjente" av oss som allerede jobber her. Anonymkode: cac56...824 Det er jo rett og slett ikke alltid sånn at lengst erfaring eller best utdanning alltid er det eneste førende, det kan hende de ønsker noen med litt mindre erfaring (det kan skje ja), eller man rett og slett har funnet et menneske som er fullklaff i personlighet og det er viktigere. Kanskje en bedriften kjente men aldri trodde ville søke, søkte, og dermed ble det sånn? AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ser poengene dine. Men, dette er utelukkende sett fra ditt perspektiv som arbeidsgiver. Dersom du vurderer søknader fortløpende, bør dette fremgå tydelig i utlysningen. Denne transparensen, profesjonaliteten og courtesyen skylder dere søkerne, som både viser interesse for stillingen, og legger ned en betydelig innsats for å i søknad og cv. Det er rett og slett en minimum av respekt for søkerne fra arbeidsgivers side. Anonymkode: 75916...f97 Vi er arbeidsgivere som er ute etter å finne de rette folka til bedriften. Som arbeidssøker bør det jo gå an å søke ganske raskt om man er motivert og gira. Jeg blir oppriktig skeptisk til folk som ikke orker følge med mer enn en dag i uka på stillinger og deretter bruker enda litt mer tid på å klare sende søknad. Anonymkode: 41dbb...bc5
Brunello Skrevet 25 minutter siden #16 Skrevet 25 minutter siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jo, men få i full jobb og med et aktivt familieliv har mulighet til å følge med på stillingsannonser hver eneste dag. Å sette seg ned en gang i uka med dette burde være nok. Seriøse søkere skriver jo også søknader tilpasset den spesifikke jobben i stedenfor å spy ut en ferdig mal. Arbeidsgivere burde som minimum lese alle søknader, også for egen del. Og det burde virkelig stå i annonsen at de forventer intern søker. Det er vel kun offentlige stillinger som har som krav at stillingen må utlyses formelt. Så private burde lett la være å lyse ut stillinger som ikke er reelle ledige stillinger. Anonymkode: cac56...824 Nei. Å være i prosess for å finne en ny jobb er tidkrevende. De fleste gjør ikke det ofte. Det er ikke sånn at folk flest går gjennom finn en gang i uka hele livet. 2
Brunello Skrevet 21 minutter siden #17 Skrevet 21 minutter siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg fikk avslag på en jobb jeg hadde søkt på før søknadsfristen hadde gått ut og i avslaget sto det at de hadde ansatt noen. Jeg ble litt paff og ringte dem, selv om jeg synes det egentlig er teit. Det viser seg at de satte i gang med intervjuer første uka stillingsannonsen lå ute. Jeg som søkte i uke to var rett og slett for seint ute, fikk jeg til svar. Og ikke bare det, de hadde faktisk ikke engang lest gjennom søknaden min! Jeg var freidig nok til å spørre om kvalifikasjonene til vedkommende som fikk jobben og vedkommende har både kortere utdanning og langt mindre erfaring, så dette er jo bare irriterende og useriøst for min del. Selvsagt kan vedkommende som fikk jobben være helt riktig person i form av egnethet ellers, mitt hjertesukk er mer det at man hele prosessen er useriøs fra arbeidsgivers side. Jeg synes det er respektløst ovenfor oss som søker. Og så grønnjævlig kan det umulig haste med å ansette at de ikke kan vente til fristen DE SELV har satt har gått ut. De burde for egen del også gå gjennom alle søknader for å virkelig få den beste kandidaten, ikke bare ta den første som søker. Jeg synes det er veldig mye useriøst og uprofesjonelt som foregår i ansettelsesprosesser rundt omkring. Anonymkode: cac56...824 Det er ikke alltid god utdanning og lang erfaring er det man er på jakt etter. De kandidatene er dyrere å ha ansatt. Man er ute etter en kandidat som kan gjøre jobben tilfredsstillende. Når det gjelder prosessen, tror jeg mange starter før fristen for å søke er gått ut. Vi sender ut avslag til alle som ikke er aktuelle fortløpende. Som regel ansetter vi ingen før fristen har gått ut, men starter med intervjuer.
AnonymBruker Skrevet 17 minutter siden #18 Skrevet 17 minutter siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi er arbeidsgivere som er ute etter å finne de rette folka til bedriften. Som arbeidssøker bør det jo gå an å søke ganske raskt om man er motivert og gira. Jeg blir oppriktig skeptisk til folk som ikke orker følge med mer enn en dag i uka på stillinger og deretter bruker enda litt mer tid på å klare sende søknad. Anonymkode: 41dbb...bc5 Du vet, noen av oss er opptatt av å skrive gjennomgående gode og skreddersydde søknader. Å skrive godt tar tid. Anonymkode: 14e20...749 1
AnonymBruker Skrevet 15 minutter siden #19 Skrevet 15 minutter siden Ikke uvanlig, riktignok en del år tilbake, men jeg søkte på jobb, ble innkalt til intervju. Husker ikke helt hvem som bestemte tidspunktet, men det var "over helga". Da mandagen kom, fikk jeg beskjed om at de hadde "truffet" i intervju med en annen søker - og de trakk intervjuet. Anonymkode: 443bf...8d4
AnonymBruker Skrevet 1 minutt siden #20 Skrevet 1 minutt siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette er bare tull. Finn kan varsle deg hver morgen, bruk tre minutter på å bla gjennom. Finner du noe du har skikkelig lyst på er jeg sikker på at du har tid til å sette deg ned innen en kveld eller to. Hvis du er ordentlig gira. Hvis vi allerede har funnet kandidaten bruker vi ikke tid på å lese, sånn er det bare - det er bortkastet tid. Det er jo rett og slett ikke alltid sånn at lengst erfaring eller best utdanning alltid er det eneste førende, det kan hende de ønsker noen med litt mindre erfaring (det kan skje ja), eller man rett og slett har funnet et menneske som er fullklaff i personlighet og det er viktigere. Kanskje en bedriften kjente men aldri trodde ville søke, søkte, og dermed ble det sånn? Vi er arbeidsgivere som er ute etter å finne de rette folka til bedriften. Som arbeidssøker bør det jo gå an å søke ganske raskt om man er motivert og gira. Jeg blir oppriktig skeptisk til folk som ikke orker følge med mer enn en dag i uka på stillinger og deretter bruker enda litt mer tid på å klare sende søknad. Anonymkode: 41dbb...bc5 Igjen, utelukkende fra ditt perspektiv som arbeidsgiver. Jeg synes ikke du kjører en transparent prosess ved å operere med skjulte kriterier som at det er viktig så søke med en gang, at man som jobbsøker må hive seg rundt for å vise tilstrekkelig engasjement og motivasjon. Da bør det i utlysningen stå at søknader vurderes fortløpende. Det er heller ikke ryddig å ikke sette utlysningen som inaktiv, eller fjerne den, hvis dere faktisk har funnet kandidaten deres. Selv om dere som arbeidsgivere er ute etter å finne de rette folka til bedriften, er det likevel mulig å møte søkerne på en ålreit måte, og vise respekt for tiden og energien de bruker på å søke hos dere. Dårlige og uryddige prosesser kan over tid være veldig uheldig for bedriftens omdømme. Anonymkode: 75916...f97 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå