Colourmaker Skrevet 13 timer siden #1 Skrevet 13 timer siden (endret) Da er det vedtatt at Færder kommune ikke lenger skal betale for kaffe til lærere og ansatte i helsesektoren. Dette sparer de hele 1.3 millioner på. Ansatte i 100% stilling skal nå betale 50,- per måned for kaffe. https://www.tb.no/ingen-kjempet-for-gratiskaffen-til-de-ansatte-det-er-med-tungt-hjerte/s/5-76-2745833 Vil ikke dette føre til: - bemanningsutfordringer? - at færre vil ta utdanning relevant for skolesektoren og helsesektoren? - at trivselen på jobb for disse ansatte vil synke? Endret 13 timer siden av Colourmaker 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Skrevet 13 timer siden Jeg jobbet på et lensmannskontor for 25 år siden. Selv da måtte vi legge penger i en pott for kaffen. Trivselen var god. Anonymkode: 8cd92...70b 9
princeofithilien Skrevet 13 timer siden #3 Skrevet 13 timer siden (endret) Jeg har jobbet for Larvik kommune, også i helsesektoren, i snart 15 år, og hver måned har det stått "trekk kaffe" på lønnsslippen min (30 kr), og jeg drikker ikke kaffe en gang... Så det er dessverre ikke noe nytt at de ansatte må betale kaffen sjøl 😕 Dette gjaldt også da jeg bare var vikar, og jobbet veldig lite. Endret 13 timer siden av princeofithilien 6
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Skrevet 13 timer siden Man klarer vel 50 kr i måneden? Anonymkode: 7fc84...d3f 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Skrevet 12 timer siden Da jeg jobbet i politiet ble vi trukket 100,- i mnd. for kaffe. Helt uproblematisk. Men: Det som kan gi en sur stemning er dersom det ikke gjelder alle avdelinger i kommunen. At noen får og noen ikke får, det blir feil. Er ingen god idè om alle på rådhuset skal "meske" seg med gratiskaffe, mens lærere og sykepleiere må betale for det selv. Eller at alle på NAV og alle på teknisk får gratis kaffe. Alle andre må betale selv. Da skaper man en kultur der innsparing ikke blir et felles prosjekt, men som enkelte må ta ansvar for og betale mer for. Og det er en dårlig løsning Anonymkode: 00fa8...9b5 17 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Skrevet 5 timer siden Det handler ikke om summen. Det er en grunn til at det private er rause med goder. Kaffe og frukt, ofte sesongbaserte varer - nå står det som regel pepperkaker fremme. Men også fri avis. Gratis trening (innberettes), rause gaver ved jubileer, flotte julebord, helgeturer. Man føler seg rett og slett veldig verdsatt som arbeidstaker, og gjør en ekstra innsats, eller trives og blir værende. Anonymkode: 25161...e93 8 1 5
piggrokken Skrevet 5 timer siden #7 Skrevet 5 timer siden Har samme problem som noen av de over. Drikker ikke kaffe, og blir trukket av lønn. Hvordan kan dette være lovlig? Fagforeningen gidder ikke ta saken. Ja, det er kun 100 kroner i måneden, men det er 48000 kroner over 40 år. 3 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Skrevet 5 timer siden Jeg synes det er smålig, og at det er en hygienefaktor med kaffe, dopapir, vann i springen, at det er rent rundtom, osv osv osv. Det er sånt som kreves for et minimum av trivsel. Samme gjelder en slik ting som julebord, litt julepynt til jul osv. Og jeg drikker ikke kaffe selv engang. De kunne spart en -1- direktør, så hadde de hatt rådet til de 1,3 millionene til kaffe (mener jeg det var). Anonymkode: 4fd88...e78 6 6
Nymerïa Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden Kommuner skal ikke drives bedriftsøkonomisk, de skal levere tjenester for befolkningen. 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Skrevet 4 timer siden Helt på trynet at dem som ikke drikker må betale. Kan forsyne seg, for å så helle det ut. Anonymkode: 3059d...d73 4 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Skrevet 4 timer siden Rart at kommuner og skoler ikke klarer å få tak i kompetente og service-vennlige medarbeidere.... Anonymkode: f775a...6c7 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Skrevet 4 timer siden Jeg har alltid betalt for kaffe. Jobber i kommune og statlig. Anonymkode: f2ed2...45d
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Rart at kommuner og skoler ikke klarer å få tak i kompetente og service-vennlige medarbeidere.... Anonymkode: f775a...6c7 Lærer er ikke et serviceyrke. Og jeg har aldri hørt om at noen lar være å ta imot en jobb bare fordi kaffen ikke er gratis. Anonymkode: dfb92...fd1 4 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Skrevet 4 timer siden piggrokken skrev (34 minutter siden): Har samme problem som noen av de over. Drikker ikke kaffe, og blir trukket av lønn. Hvordan kan dette være lovlig? Fagforeningen gidder ikke ta saken. Ja, det er kun 100 kroner i måneden, men det er 48000 kroner over 40 år. Det høres utgreit ut. Vi måtte gi beskjed og aktivt samtykke til ‘kaffe/te-trekk’ Anonymkode: 00fa8...9b5
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Skrevet 4 timer siden princeofithilien skrev (8 timer siden): Jeg har jobbet for Larvik kommune, også i helsesektoren, i snart 15 år, og hver måned har det stått "trekk kaffe" på lønnsslippen min (30 kr), og jeg drikker ikke kaffe en gang... Så det er dessverre ikke noe nytt at de ansatte må betale kaffen sjøl 😕 Dette gjaldt også da jeg bare var vikar, og jobbet veldig lite. Hvorfor aksepterer du det? Anonymkode: 2bb9f...155 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Skrevet 4 timer siden Heller betale for kaffen og få flere hender på jobb, innen omsorg. Anonymkode: 36b80...e6e 1 2
Thyra Skrevet 4 timer siden #17 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Helt på trynet at dem som ikke drikker må betale. Kan forsyne seg, for å så helle det ut. Anonymkode: 3059d...d73 Ta med hjem om man venter kaffe gjester etter jobb... 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Skrevet 4 timer siden Helt uproblematisk. 50 kr. trekk på lønnsslipper merker de nok knapt. Når det gjelder trekk for kaffe/te for de som ikke drikker disse tingene så er det bare å sende en skriftlig henvendelse til lønningssvdelingen, med leder på kopi, og motsette seg trekket. Med mindre det er nedfelt i arbeidsavtale eller lignende kan de ikke trekke dette på eget forgodtbefinnende dersom den ansatte ikke benytter seg av dette godet. Ikke alle drikker koffein, noen har høyt kolesterol eller magesår og bør holde seg unna kaffe osv. Anonymkode: 6eb18...988 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Skrevet 4 timer siden Da jeg arbeidet i en statlig etat kjøpte vi 3 poser med trakterkaffe i mnd selv å tok med. Drakk du ikke kaffe så tok du ikke med kaffe. Nå arbeider jeg i en annen statlig etat, og vi blir trekt 30kr mnd som du velger selv å godta. Er automat, så du kan velge mellom flere kaffetyper eller kakao/sjokolade for de som ikke drikker kaffe. Vil du ikke være med på avtalen så blir du ikke trekt. Helt innafor syns jeg, vi får veldig mye annen snacks, frukt, tilbud om basseng og andre ting. Har absolutt ikke noe toppstilling, vanlig ansatt og det gjelder alle i min enhet. Anonymkode: 29069...5ce
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #20 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man klarer vel 50 kr i måneden? Anonymkode: 7fc84...d3f denne type kommentar vitner om en enorm arrognse fra noen som aldri har måtte snu hver krone.. Anonymkode: c1d71...eb9 6 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå