Gå til innhold

Jeg SKAL ut av hamsterhjulet!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Snok1 skrev (2 timer siden):

Jeg mener rotteracet ikke er synonymt. Det er mer karriere- og statusjag. Hamsterhjulet er mer det hektiske dagliglivet. Men god observasjon om gnagere!

Enig, det er to forskjellige ting. Egentlig kunne man utelatt gnagere i denne diskusjonen og heller kalle det «A4-livet»: Kjernefamilie, begge foreldre jobber 100%, bolig med boliglån, barn på skole og i barnehage, forskjellige fritidsaktiviteter, bursdagsselskaper, kjøring hit og dit.

Tar man bort barna fra regnestykket har man masser av fritid. Det løser seg som regel når barna flytter ut. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Knirke skrev (3 minutter siden):

Enig, det er to forskjellige ting. Egentlig kunne man utelatt gnagere i denne diskusjonen og heller kalle det «A4-livet»: Kjernefamilie, begge foreldre jobber 100%, bolig med boliglån, barn på skole og i barnehage, forskjellige fritidsaktiviteter, bursdagsselskaper, kjøring hit og dit.

Tar man bort barna fra regnestykket har man masser av fritid. Det løser seg som regel når barna flytter ut. 

Rotteracet og hamsterhjulet kommer oppå den romantiserte familiesituasjonen din.

Anonymkode: ae48d...772

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2025 den 10.11):

Det kan nok stemme, men så blir det etterhvert fryktelig vanskelig å forklare hva man faktisk driver med, og det er 99% sjans for at det BS.

Det forstod jeg ikke, hva mener du?

Anonymkode: 8712f...95b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det forstod jeg ikke, hva mener du?

Anonymkode: 8712f...95b

At slike suksesshistorier sjelden og aldri utbroderes eller oppklares. De bare er fantastiske historier uten underbygning.

Skrevet
Knirke skrev (39 minutter siden):

Det kan jeg bekrefte.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Rotteracet og hamsterhjulet kommer oppå den romantiserte familiesituasjonen din.

Rotterace: Karrierejag. Alle skal samme vei, og det gjelder å komme først.

Hamsterhjulet: Hektisk hverdag med jobb og barn der det føles som man løper og løper uten å komme noen vei.

Det første kan man ha eller ikke ha uavhengig av familiesituasjon, mens det siste er sterkt knyttet til den tradisjonelle familiekonstellasjonen kalt A4-livet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2025 den 22.57):

Hei!:)

I går lagde jeg et innleid under «familie»-forumet om at jeg ikke orker hamsterhjulet mer og vil komme meg ut. Jeg fikk ikke de type svar jeg ønsker så prøver på nytt her i stedet, i håp om at folk her tenker mer utenfor boksen.

Jeg orker ikke lenger at jobben skal ta all energien min slik den gjør nå. Jeg jobber som spesialsykepleier og det er ingen andre jobbmuligheter som gjør at jeg kan beholde grei lønn. Slik ting er nå har jeg heller ikke mulighet til å redusere stillingen betraktelig økonomisk. Men jeg «må» ut av hamsterhjulet snart! 

Dette ønsker jeg meg: jeg vil kunne ha mer energi og overskudd i hverdagen slik at jeg kan gi mine barn den oppmerksomheten de fortjener og trenger. Jeg vil ikke vær en mamma som er utkjørt etter jobb og aldri orker å leke eller finne på ting sammen med de. Jeg vil kunne bruke mer tid på barna, aktiviteter sammen med de og å gi de en best mulig oppvekst. Slik ting er nå føler jeg meg mislykket som både mor, kjæreste og arbeidstaker. Alt blir bare gjort halvveis. 

Tipsene jeg fikk i sist post gikk hovedsakelig ut på «fulltidsjobb må man bare» og hvordan jeg må lære meg å nedprioritere barna («du trenger ikke å leke med de, de kan leke selv», «be de ta buss til fotball-trening», «la de gå på Max 1 aktivitet» osv…). Men jeg vil ikke ha tips til hvordan jeg skal få mer tid for meg selv ved å la et få ut over barna. Jeg vil ha konkrete tips til hvordan man faktisk kan komme ut av hamsterhjulet økonomisk. Jeg vil ha kreative tips som kanskje kan funke.

Vi har for eksempel noen bekjente som leide ut huset sitt i et helt år, og som selv campet i naturen hele året. De jobbet da 40% hver i tillegg til at de tjente godt på utleie. På det året sparte de så mye penger som de aldri hadde klart å spare før! Nå skal det sies at de gjor det for eventyr-delen og ikke for økonomien. Og å skulle dra den så langt er kanskje litt for langt, med tanke på at ingen av oss er særlig naturvandt. MEN det er slike type tips og ideer jeg ønsker meg. UTENFOR BOKSEN!

Kanskje har du eller noen du kjenner gjort noe uvanlig og vil dele?

Anonymkode: 9f705...696

1 . Mary Kay?

2. Bli influenser

3. Andre ting som muligens 4 eller 2 uker hjemme, 2 uker ute (nordsjøarbeid o.l).

Anonymkode: 90633...30f

Skrevet

Bli influenser

Anonymkode: 550d8...318

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...