Gå til innhold

Jeg SKAL ut av hamsterhjulet!

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg la ved jobbannonsen.

Anonymkode: 2e8bd...c9d

Hva skjer når du mister den ene av 5 faste stillinger? Du får ikke boliglån med vikariat.

Anonymkode: c00bc...f51

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hamsterhjulet er et reelt fenomen som flere og flere begynner å oppdage. Det er jo programfestet i mange partier at en skal jobbe for 6-timersdag, men likevel bestemte altså politikerne seg for å øke pensjonsalderen.  De tok som vanlig de enkleste beslutninger istedenfor å ta tak i kilden til problemene. Hvis en flyktning som ikke er i arbeid vil koste staten 20 millioner i løpet av livet dens og vi har 10000 så er det enkelt å forstå mye av problemene. Når "grønne skiftet" koster mer enn hele sykehusbudsjettet blir det jo lite igjen. 

Det er slike ting som mer enn noe annet viser at politikerne og staten ikke bryr seg mye om vår livskvalitet. Derfor skal en ikke ha NOEN dårlig samvittighet for å gjøre alt for å komme seg bort ifra dette peset. Det tok meg mange år å komme dit jeg ville og prosessen er enda ikke ferdig.

Den som tenker utenfor boksen vil ALLTID få pepper fra de som ikke vil. Sånn er det bare. Derfor er det viktig å ikke tenke for høyt i sine omgivelser. Bare legg  metodiske planer og tenk på ditt eget.  Begrep som "felleskapet" eller "velferdsstaten" er for lenge siden en saga blott. Bare tenk på eldre i dag som ikke har råd til varme eller mat i den tilstrekkelige grad. Likedan er det jo ikke rart at folk velger å ikke få barn lenger. 

Situasjonen din er jo utfordrende i den grad at du også vil trygge det beste for barna dine og det er det all respekt for. Det var mange gode løsninger som ble lansert. En ting er sikkert dog -> Du må skaffe deg en bra privat uføreforsikring. Jeg sier ikke at det er det som vil skje eller den veien du vil gå, men når du virker litt utbrent av systemet nå, så er det greit å ha det i bakhånd. Jeg har to venner som tok ut ufør og begge hadde god privat forsikring. Den ene bor nå i Filippinene og har aldri hatt det så bra; mens den andre fortsatt bor i Norge med barn, men har vel over 50000 i netto hver måned. Så det er mulig. 

Samtidig er din utdannelse veldig etterspurt. Du sier ikke noe om hva slags spesialsykepleier du er, men det er klart at den bakgrunnen kan gi deg gode jobber over hele verden. I tillegg er sykepleiere etterspurt ved ALLE private foretak i Norge.  

Nok et tips er å begynne å se etter en nettbasert bijobb, som du kan ta med deg til utlandet. Det trenger ikke være mye i første omgang, men gir deg en god buffer. Jeg har selv det og klarer meg fint med bare DEN inntekten i utlandet på riktig sted. 

Framtidssbildet i Norge er helt klart. Vi vil nok få det mye verre her til lands over flere år. Det er en stor enighet i stortinget om at vi skal bruke masse penger på militæret og om EU får viljen sin blir det vel før eller siden en storkrig på gang. Oljefondet har over 50% "investert#" i USA og det er tvilsomt at noen av politikerne våger å trekke mye ut derifra.  Helsevesenet vil bli bunnskrapt overalt og det vil bety enda dårligere lønninger for de som er ansatt i det offentlige. Samtidig er det enorm vekst i stort sett alle land i Asia. De vil trenge kompetanse og arbeidskraft i mange tiår framover. Kina og Thailand er begge forventet å ha økonomisk vekst i stor grad over mange tiår. Der dukker det flere og flere muligheter opp. Og disse landene har skoler og samfunn for barn som overgår alt i Norge. Det er trygt overalt og jobbfleksibilitet er veldig variert. 

Fortsett å tenk kreativt og bare ta til deg inntrykk fra alle du hører fra. 

Et siste tips: Skaff deg en TikTok konto og begynn å se på kanaler over folk som nå har flyttet til Asia. Utrolig mange som legger ut det ene og andre der og bare i Bangkok er det nå sikkert 10 Norske influensere som gir masse innspill. Jeg menr ikke dette skal bli inntektskilde, selv om det KAN bli det, men du kan få masse gode tips.

Lykke til og stå på. Det er alltid inspirerende å se folk som søker vekk ifra hamsterhjulet og villig til å tenke selv. Vi har nok blitt ført bak lyset over lang tid. 

Endret av AdonisFFM
  • Nyttig 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (42 minutter siden):

Hamsterhjulet er et reelt fenomen som flere og flere begynner å oppdage. Det er jo programfestet i mange partier at en skal jobbe for 6-timersdag, men likevel bestemte altså politikerne seg for å øke pensjonsalderen.  De tok som vanlig de enkleste beslutninger istedenfor å ta tak i kilden til problemene. Hvis en flyktning som ikke er i arbeid vil koste staten 20 millioner i løpet av livet dens og vi har 10000 så er det enkelt å forstå mye av problemene. Når "grønne skiftet" koster mer enn hele sykehusbudsjettet blir det jo lite igjen. 

Det er slike ting som mer enn noe annet viser at politikerne og staten ikke bryr seg mye om vår livskvalitet. Derfor skal en ikke ha NOEN dårlig samvittighet for å gjøre alt for å komme seg bort ifra dette peset. Det tok meg mange år å komme dit jeg ville og prosessen er enda ikke ferdig.

Den som tenker utenfor boksen vil ALLTID få pepper fra de som ikke vil. Sånn er det bare. Derfor er det viktig å ikke tenke for høyt i sine omgivelser. Bare legg  metodiske planer og tenk på ditt eget.  Begrep som "felleskapet" eller "velferdsstaten" er for lenge siden en saga blott. Bare tenk på eldre i dag som ikke har råd til varme eller mat i den tilstrekkelige grad. Likedan er det jo ikke rart at folk velger å ikke få barn lenger. 

Situasjonen din er jo utfordrende i den grad at du også vil trygge det beste for barna dine og det er det all respekt for. Det var mange gode løsninger som ble lansert. En ting er sikkert dog -> Du må skaffe deg en bra privat uføreforsikring. Jeg sier ikke at det er det som vil skje eller den veien du vil gå, men når du virker litt utbrent av systemet nå, så er det greit å ha det i bakhånd. Jeg har to venner som tok ut ufør og begge hadde god privat forsikring. Den ene bor nå i Filippinene og har aldri hatt det så bra; mens den andre fortsatt bor i Norge med barn, men har vel over 50000 i netto hver måned. Så det er mulig. 

Samtidig er din utdannelse veldig etterspurt. Du sier ikke noe om hva slags spesialsykepleier du er, men det er klart at den bakgrunnen kan gi deg gode jobber over hele verden. I tillegg er sykepleiere etterspurt ved ALLE private foretak i Norge.  

Nok et tips er å begynne å se etter en nettbasert bijobb, som du kan ta med deg til utlandet. Det trenger ikke være mye i første omgang, men gir deg en god buffer. Jeg har selv det og klarer meg fint med bare DEN inntekten i utlandet på riktig sted. 

Framtidssbildet i Norge er helt klart. Vi vil nok få det mye verre her til lands over flere år. Det er en stor enighet i stortinget om at vi skal bruke masse penger på militæret og om EU får viljen sin blir det vel før eller siden en storkrig på gang. Oljefondet har over 50% "investert#" i USA og det er tvilsomt at noen av politikerne våger å trekke mye ut derifra.  Helsevesenet vil bli bunnskrapt overalt og det vil bety enda dårligere lønninger for de som er ansatt i det offentlige. Samtidig er det enorm vekst i stort sett alle land i Asia. De vil trenge kompetanse og arbeidskraft i mange tiår framover. Kina og Thailand er begge forventet å ha økonomisk vekst i stor grad over mange tiår. Der dukker det flere og flere muligheter opp. Og disse landene har skoler og samfunn for barn som overgår alt i Norge. Det er trygt overalt og jobbfleksibilitet er veldig variert. 

Et siste tips: Skaff deg en TikTok konto og begynn å se på kanaler over folk som nå har flyttet til Asia. Utrolig mange som legger ut det ene og andre der og bare i Bangkok er det nå sikkert 10 Norske influensere som gir masse innspill. Jeg menr ikke dette skal bli inntektskilde, selv om det KAN bli det, men du kan få masse gode tips.

Lykke til og stå på. Det er alltid inspirerende å se folk som søker vekk ifra hamsterhjulet og villig til å tenke selv. Vi har nok blitt ført bak lyset over lang tid. 

Her var det mye. Velferdsstaten er ikke perfekt, men den er ikke "saga blott". Hvem betaler for kreftbehandlingen din hvis du blir syk? Det er oss i fellesskap det. 

Anonymkode: 57d9a...a52

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AdonisFFM skrev (57 minutter siden):

De "tok ut ufør" altså? Interessant.

Anonymkode: ae48d...772

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei!:)

I går lagde jeg et innleid under «familie»-forumet om at jeg ikke orker hamsterhjulet mer og vil komme meg ut. Jeg fikk ikke de type svar jeg ønsker så prøver på nytt her i stedet, i håp om at folk her tenker mer utenfor boksen.

Anonymkode: 9f705...696

Du formulerte forrige innlegg feil, du glemte å presisere at du skal ut av hjulet. Du ba jo om tips for å balansere livet i hjulet. Og det var det du fikk.
Nå er det bedre.
Og du har fått mange gode tips :) 

Selv har jeg ingen tips, ser ikke for meg at livet på en annen måte ville være så veldig mye bedre.
Jeg har aldri følt misunnelse over de som tar ungene ut av skolen for å seile rundt på havene noen år.
Når jeg ser vennskapene jentene mine danner på skolen, hvor gøy og fint de har det hver dag, og så tilfredse de er er med læring, stabile vennskap, stabilt bosted, stabilt hjem, ja så har jeg absolutt null ønsker om å rive dem opp fra dette for å flytte ut i et telt, seile jorda rundt eller andre for meg litt hippie løsninger på at voksenlivet kan være krevende. Jeg tror oppriktig ikke det ville vært det beste for barna mine. 

men uansett, der var det jo et tips da. Selg huset, kjøp seilbåt, ta ungene ut av skolen og gi de såkalt "verdensundervisning" og skole på båten. Det ryktes å være stressfritt :) Burde ha råd til båt om man eier en bolig av noe slag. Samt få nok penger til reisen. Lei en bolig når dere kommer hjem. Er jo ikke verre egentlig. 

Anonymkode: 568e9...6c0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor linker du til ts sin egen tråd? 

Jeg syns det oser MLM-fisking av begge trådene dine ts. Er det det som er målet ditt? At du plutselig har funnet "løsningen" og ønsker å hjelpe flere? 😂😂 Hamsterhjul og mange av de andre argumentene dine er de mest brukte både hos Forever, Nuskin m.fl og det er ikke løsningen din. Det kommer til å bli en kostbar affære for deg 😅 

Anonymkode: ca609...2ca

Instagram spammes ned av unge småbarnsmødre som forherliger livet utenfor "hamsterhjulet" med at de "jobber nettbasert" som de kaller det (forøvrig et sykt kleint uttrykk, som om å jobbe via internett er noe nytt og spesielt). Ingen av de vil si hva de egentlig gjør, men de glorifiserer det å mange gir uttrykk for at de kan si opp jobben. De av oss som klarer å lese mellom linjene ser at dette er bullshit og at de som ikke jobber av de garantert går på nav eller er hjemmeværende av andre årsaker. 

Jeg har tenåringer så har god erfaring med "hamsterhjulet" og erfaringen er at det blir hva man gjør det til. Man må senke guarden og ikke legge så sykt mye press på oss selv. 

Anonymkode: 9f204...5dc

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Instagram spammes ned av unge småbarnsmødre som forherliger livet utenfor "hamsterhjulet" med at de "jobber nettbasert" som de kaller det (forøvrig et sykt kleint uttrykk, som om å jobbe via internett er noe nytt og spesielt). Ingen av de vil si hva de egentlig gjør, men de glorifiserer det å mange gir uttrykk for at de kan si opp jobben. De av oss som klarer å lese mellom linjene ser at dette er bullshit og at de som ikke jobber av de garantert går på nav eller er hjemmeværende av andre årsaker. 

Jeg har tenåringer så har god erfaring med "hamsterhjulet" og erfaringen er at det blir hva man gjør det til. Man må senke guarden og ikke legge så sykt mye press på oss selv. 

Anonymkode: 9f204...5dc

Enig i dette. Og så gjør folk det vanskeligere for seg selv. Du vil være mer ute i naturen med dine barn? Bare gjør det da. Jeg foreslo for TS i den andre tråden at hun kunne pakke en sekk klar i går kveld, og dra ut og tenne bål og spise middag ute i ettermiddag. 

Lover at det gir hundre ganger mer energi enn å ligge på sofaen. 

Anonymkode: 57d9a...a52

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det du vil er noe annet enn det du spør om. Frihet handler ikke om å jobbe mindre eller flytte fra huset eller ha mye mer penger.
Det handler om at ting fungerer (mye) bedre i hverdagen, slik at du kan puste igjen.

Det finnes ingen "triks", kodeord, nøkkel som man bare trenger å bruke i to minutter slik at du plutselig får store endringer i livet, det du alltid hadde ønsket deg.

"Who looks outside, dreams; who looks inside, awakes."

Det du trenger er at du kan sitte med noen å se på deg, livet ditt, hverdagen, hvordan ting går. For å få det bedre handler det ikke mest om at du sparer 10kr her og 20kr der eller at du jobber 4 dager eller flytter. Men mye mer om dine ferdigheter. Hvordan du kan gjøre ting på en annen måte. Det handler om å ta gode valg, din kommunikasjon, alt rundt å gjøre oppgaver (når, hvordan, osv) sette grenser, kontakt med andre mennesker og mange av slike ting. Da jobber du med kjernen. Og det har et domino-effekt på alt i livet ditt og har mye større effekt enn å spare lit her og der, flytte, jobbe mindre osv. Men det er vanskelig å gjøre det selv, du ser ikke selv hva du kan gjøre. Men hun er flinke til det. Det er ikke noe standard, men helt tilpasset til deg. Hun tar virkelig tid for deg og har mange smarte ideer, som ikke er vanskelig å gjøre.

Anonymkode: c1573...68d

Er du ts? Er disse "hamsterhjul Familien A/S"-trådene startet for å promotere dette selskapet som du linker til? Virker ekstremt mistenkelig.

Anonymkode: 662d6...ce7

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Shavasa skrev (3 timer siden):

Hvorfor ikke? Ja det koster litt for kurs, men det tjener en fort inn igjen.

Det er vel ikke bare sikkerhetskurs som skal til, men helst videreutdanning innen akuttmedisin og mange års erfaring med det samme. Det er det langt fra alle sykepleiere som har, så det kommer til å ta en del år å få til.

Anonymkode: 2737c...cc7

Skrevet

Jeg har gjort det ta ønsker. Jobber stort sett 50 %. Men- jeg hadde nedbetalt bolig, en god del oppsparte midler, samt at jeg i utgangspunktet hadde en godt betalt jobb. Så 50% tilsvarer en norsk snittlønn. Jeg er dermed i en helt annen posisjon enn ts. 

Anonymkode: ed0ca...5fb

Skrevet

Det som er klassisk KG er å være misunnelig. " du må jobbe som oss andre, du kan ikke bruke av velferdstaten for å realisere deg selv, ikke tro du får til ting bedre enn oss" osv osv... Å tenke utenfor boksen er ikke for sånne treiginger. 

Det finns et bedre liv, man må bare ta en sjanse og hoppe på en mulighet, realisere en drøm, flytte vekk til noe bedre. Bruk kreativiteten ; lag noe med hendene, skriv bøker, driv med redisign, bak brød og selv. Gjør hva som helst som får deg til å trives. Ikke vær et mehe som tror at livet MÅ være et stress man ikke får noe godt ut av. 

Anonymkode: 04385...30e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva skjer når du mister den ene av 5 faste stillinger? Du får ikke boliglån med vikariat.

Anonymkode: c00bc...f51

Hvorfor skulle ts miste en fast stilling hvis hun først har fått den? Og hun trenger kanskje ikke boliglån, ikke et stort ett i hvert fall. Boliger i Lofoten ned til 800 000. Hvorfor er det relevant å liste jobben mener du, sammenlignet med ts’ situasjon i dag? 

Anonymkode: 2e8bd...c9d

Skrevet

Jeg er ute av "hamsterhjulet". Vi valgte begge å gå ned i 50% stilling, for å ha mer tid til hverandre og barna. Men det betyr også at man må senke forbruket betraktelig. For oss går det veldig fint. Vi har ikke lån, og eier egen bolig. Vi klarer oss også uten bil, fordi vi bor relativt sentralt. Men det blir ikke hudpleie, frisør, utenlandsferier og restaurantbesøk særlig ofte. Klesbudsjettet er lite. Vi har investert i en symaskin, og passer på å handle utenfor sesong når ting er på salg. Vi er en familie på fire, og lider absolutt ingen nød. Barna går på to aktiviteter hver, som koster oss ca 20 000 i året samlet. Vi sparer til og med rundt 10 000 i mnd.   Jeg tror allikevel mange som vil ut av "hamsterhjulet" ikke er helt klar over hvor mye man må ofre. 

Anonymkode: 9a73c...0c2

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Leve mer sånn som de gjorde den gangen en var hjemmearbeidende! Da kan dere bruke tiden sammen på hushold :)

Bake mer selv, enklere one-pot middager, reparere og sy om klær selv, minimalisme i klesstilen og hudpleien, billige ferier og helgeturer med fokus på matauk med fiske og sanking, bruke masse tid i hagen hvis dere har det for selvkost (kanskje ha høner? Kanin for kjøttproduksjon er kanskje å gå litt langt i Norge, selv om det er vanlig i store deler av verden). 

Også flytte til billigere hus, se på bilhold, osv. Rett og slett gå gjennom hva du ønsker å prioritere, og hva du er villig til å gi opp for å oppnå det.

I vårt hamsterhjul har vi byttet tid mot arbeid for penger, før i tiden var hamsterhjulet tid mot arbeid for mat og klær direkte. Hvis det du tenker deg er å tre ut av hamsterhjulet for å ha mer tid til tid, må du redusere forbruket.

Anonymkode: 82711...f66

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er vel ikke bare sikkerhetskurs som skal til, men helst videreutdanning innen akuttmedisin og mange års erfaring med det samme. Det er det langt fra alle sykepleiere som har, så det kommer til å ta en del år å få til.

Anonymkode: 2737c...cc7

Hun jobber som spesialsykepleier, kjenner flere som har kommet seg ut offshore som spesialsykepleiere. Så er ikke umulig det.

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for latterliggjøring og reklame, og svar til det. 

_popcorn_, adm

Skrevet

Ahhh... hadde bare flere av kvinner i dag villet senket kjønnhetstandaren så hadde familier hatt mye mer å rutte med. Masse nye klær hvert år masse hudpleie, behandlinger, vipper, extension, negler jeg hadde dødd av skam hvis jeg hadde brukt så mye penger på det med en normal  okonomi vi må øære oss å føle oss vel med våres normale utseende og gode nok klær. 

Anonymkode: 4cedb...4c9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AdonisFFM skrev (På 11.12.2025 den 11.54):

Du virker helt kokko. Og er garantert veganer. 

Anonymkode: 4f07d...f8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2025 den 20.18):

Det som er klassisk KG er å være misunnelig. " du må jobbe som oss andre, du kan ikke bruke av velferdstaten for å realisere deg selv, ikke tro du får til ting bedre enn oss" osv osv... Å tenke utenfor boksen er ikke for sånne treiginger. 

Det finns et bedre liv, man må bare ta en sjanse og hoppe på en mulighet, realisere en drøm, flytte vekk til noe bedre. Bruk kreativiteten ; lag noe med hendene, skriv bøker, driv med redisign, bak brød og selv. Gjør hva som helst som får deg til å trives. Ikke vær et mehe som tror at livet MÅ være et stress man ikke får noe godt ut av. 

😅😅😅😅

Anonymkode: 4f07d...f8b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2025 den 20.18):

Ja, kjempekreativt.

:ironi:

Anonymkode: 639f0...97a

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...