Gå til innhold

Jeg SKAL ut av hamsterhjulet!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi solgte kjempestort og dyrt hus. Flyttet til noe litt mindre men fortsatt i samme miljø. Jeg jobber fordi jeg liker å ha noe å gjøre. Jobber helt passe og gidder aldri bli i en jobb som går negativt utover helsen min. Mannen driver et lite firma og trader aksjer på si så han har fullstendig frihet. Det gjør at jeg ikke trenger å tenke på barna på morgenen og kan dra tidlig for så å dra hjem kl 15. 

Anonymkode: 50e01...b9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"jeg vil ikke ha tips til hvordan jeg skal få mer tid for meg selv ved å la et få ut over barna", skriver du. Å la barna dine ta mer ansvar og bli mer selvstendige er utelukkende positivt for barna dine. At du ser på det som negativt, illustrerer litt av problemet her. Du er tydeligvis en forelder som driver "intensivt foreldreskap" (google det), som så mange andre foreldre i dagens samfunn. Mange blir utslitte, og ungene blir krevende og uselvstendige. Dette har folk prøvd å fortelle deg i den forrige tråden, men du ønsker åpenbart ikke å høre.

Å kreve mer av ungene sine ER jo virkelig å tenke utenfor boksen.

Din løsning er tydeligvis at du skal jobbe mindre (med alt det medfører av økonomiske ulemper for deg nå og/eller i framtida) for å fortsette å være tjeneren til ungene dine. Da er det bare å ønske deg lykke til.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Barna i dagens samfunn trenger også å stresse ned - derfor kommer disse rådene du "ikke vil ha".... Barn i dag er utslitt når de blir ungdommer(!), fordi foreldre ikke tørr sette grenser i livet! Alle trenger å roe ned forventninger+++ Det går IKKE utover barna at de ikke får være med på alt. Det går IKKE utover barna å gå til trening eller ta buss. Det er bare sunt for barna. 

Men for all del - du må finne ut det DU vil. Jeg heier på deg, jeg! Men, barna har gått av litt mindre stress de også, ikke bare mødre som prøver å være superhelter i dagens samfunn, til liten nytte 😕! Vanskelig å leve utenfor boksen, slik du beskriver/drømmer om, når en har barn som skal gå på skole. Da er det bedre å roe ned ting slik mange tipset om, så får en mer fritid til å gjøre ting utenfor boksen ;) Gå deres egne veier, ta barn ut av noen av aktivitetene de går på, og gjør ting som ikke andre gjør så mye av. 

For oss betyr det å unngå hamsterhjulet. å ikke være med på alt på fritid fordi samfunnet forventer det! Stå for våre egne valgt. Dette har gjort mye bra for vår familie - og det har slettes ikke "gått utover barna". Du vil tydeligvis enda lengre bort, og det er helt greit. Håper du finner ut av det. For oss er "hamsterhjulet" en betegnelse på at vi skal jobbe fullt og ha vellykkede jobber, vi skal være med på alt, barna våre skal være perfekte og helst være med på 2-3 aktiviteter hver, vi skal stille på alle bursdager, vi skal stille på alle dugnader, vi skal være sosiale med venner i helgene, barna skal være best i klassen, vi SKAL ha den fineste bilen, vi SKAL se vellykket ut utenfra osv, ja -rett og slett følge en samfunnsprototyp. Da blir folk stresset og lei! 

Anonymkode: ac7b6...aeb

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Uanonym bruker skrev (Akkurat nå):

"jeg vil ikke ha tips til hvordan jeg skal få mer tid for meg selv ved å la et få ut over barna", skriver du. Å la barna dine ta mer ansvar og bli mer selvstendige er utelukkende positivt for barna dine. At du ser på det som negativt, illustrerer litt av problemet her. Du er tydeligvis en forelder som driver "intensivt foreldreskap" (google det), som så mange andre foreldre i dagens samfunn. Mange blir utslitte, og ungene blir krevende og uselvstendige. Dette har folk prøvd å fortelle deg i den forrige tråden, men du ønsker åpenbart ikke å høre.

Å kreve mer av ungene sine ER jo virkelig å tenke utenfor boksen.

Din løsning er tydeligvis at du skal jobbe mindre (med alt det medfører av økonomiske ulemper for deg nå og/eller i framtida) for å fortsette å være tjeneren til ungene dine. Da er det bare å ønske deg lykke til.

Her treffer du spot-on! Helt enig! Dette er det som er problemet!

Anonymkode: ac7b6...aeb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta sikkerhetskurs, kom deg på oljeplattform som Medic. Jobber 2 uker på 4 fri (jobb 4 mnd i året med millioninntekt. Jobben er veldig komfortabel og du blir nødt til å ta noen vakter i friperioder, ganske lite, er for å holde ferdighetene ved like. Da det er en slapp jobb ombord. 

Lykke til!

• Liker 3
Skrevet

Løsningen er rett å slett å kutte forbruket og gå ned i stilling. Jobb 60%, så vil du få mye mer tid med barna! Har du en partner som synes det er greit å jobbe 100% bør da det være fullt mulig?

Mye trangere økonomi så klart, men du kan ikke få både samme lønn som nå og mer tid med barna, det er ikke mulig. Uansett hvor mye "utafor boksen-tenkning" du driver med. 

Det er masse jobber du sikkert kan gjøre som gir deg mer frihet, men det vil også garantert bety mindre lønn, så da er det bedre å holde på den jobben du har, tenker jeg, og heller jobbe mindre der. 

Anonymkode: dbc57...167

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eget firma er svaret, Nei, ikke MLM eller TikTok/Youtube, men et seriøst firma. Jeg tjener dobbelt så mye som før og jobber mindre enn halvparten.

Anonymkode: 8712f...95b

Det kan nok stemme, men så blir det etterhvert fryktelig vanskelig å forklare hva man faktisk driver med, og det er 99% sjans for at det BS.

Anonymkode: ae48d...772

Skrevet
Shavasa skrev (6 minutter siden):

Ta sikkerhetskurs, kom deg på oljeplattform som Medic. Jobber 2 uker på 4 fri (jobb 4 mnd i året med millioninntekt. Jobben er veldig komfortabel og du blir nødt til å ta noen vakter i friperioder, ganske lite, er for å holde ferdighetene ved like. Da det er en slapp jobb ombord. 

Lykke til!

Jepp, just like that. Lett og overkommelig for alle....

Skrevet
AdonisFFM skrev (10 timer siden):

Velkommen iblant oss som har funnet veien bort ifra lurendreieriet av "velferdsstaten". 

Veien bort fra "velferdsstaten" er altså - å svindle velferdsstaten 😂

Det er for folk som kun tenker på seg sjæl og ikke har noe empati for andre, gratulerer med den 👏

Anonymkode: dbc57...167

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor står det at det er lett og overkommelig for alle? TS ønsket jo tips utenfor boksen.

Anonymkode: ba8a1...7f1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har sagt opp jobben. Tiden med barna får vi aldri igjen.

Anonymkode: 1d0a6...344

Tiden når barna har flyttet ut vil jo vise hvor lurt det er. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor står det at det er lett og overkommelig for alle? TS ønsket jo tips utenfor boksen.

Anonymkode: ba8a1...7f1

Jeg bare kompletterer det gode forslaget...

Skrevet

Jeg har gått ned i stilling 40% og studerer 50%. I tillegg så leier vi ut deler av boligen. Det fungerer veldig godt for meg/oss. Det hadde vært enda bedre om jeg kunne fått langvakter hver fjerde helg fremfor syv-timers vakter hver tredje 😂 Da ville jeg økt stillingsprosenten min. 

Jeg bare ELSKER å jobbe redusert, studere noe som interesserer meg og virkelig være sammen med barna mine 🥰

Anonymkode: c7f5e...bfe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei!:)

I går lagde jeg et innleid under «familie»-forumet om at jeg ikke orker hamsterhjulet mer og vil komme meg ut. Jeg fikk ikke de type svar jeg ønsker så prøver på nytt her i stedet, i håp om at folk her tenker mer utenfor boksen.

Jeg orker ikke lenger at jobben skal ta all energien min slik den gjør nå. Jeg jobber som spesialsykepleier og det er ingen andre jobbmuligheter som gjør at jeg kan beholde grei lønn. Slik ting er nå har jeg heller ikke mulighet til å redusere stillingen betraktelig økonomisk. Men jeg «må» ut av hamsterhjulet snart! 

Dette ønsker jeg meg: jeg vil kunne ha mer energi og overskudd i hverdagen slik at jeg kan gi mine barn den oppmerksomheten de fortjener og trenger. Jeg vil ikke vær en mamma som er utkjørt etter jobb og aldri orker å leke eller finne på ting sammen med de. Jeg vil kunne bruke mer tid på barna, aktiviteter sammen med de og å gi de en best mulig oppvekst. Slik ting er nå føler jeg meg mislykket som både mor, kjæreste og arbeidstaker. Alt blir bare gjort halvveis. 

Tipsene jeg fikk i sist post gikk hovedsakelig ut på «fulltidsjobb må man bare» og hvordan jeg må lære meg å nedprioritere barna («du trenger ikke å leke med de, de kan leke selv», «be de ta buss til fotball-trening», «la de gå på Max 1 aktivitet» osv…). Men jeg vil ikke ha tips til hvordan jeg skal få mer tid for meg selv ved å la et få ut over barna. Jeg vil ha konkrete tips til hvordan man faktisk kan komme ut av hamsterhjulet økonomisk. Jeg vil ha kreative tips som kanskje kan funke.

Vi har for eksempel noen bekjente som leide ut huset sitt i et helt år, og som selv campet i naturen hele året. De jobbet da 40% hver i tillegg til at de tjente godt på utleie. På det året sparte de så mye penger som de aldri hadde klart å spare før! Nå skal det sies at de gjor det for eventyr-delen og ikke for økonomien. Og å skulle dra den så langt er kanskje litt for langt, med tanke på at ingen av oss er særlig naturvandt. MEN det er slike type tips og ideer jeg ønsker meg. UTENFOR BOKSEN!

Kanskje har du eller noen du kjenner gjort noe uvanlig og vil dele?

Anonymkode: 9f705...696

Jeg kan bare svare for meg selv (som også hadde/har de samme tankene rundt arbeidslivet som deg) Dette er min strategi som har fungerer:

1. Jeg byttet jobb fra et krevende yrke som slukte mye tid kombinert med dårlig lønn og høy risiko for belastning på sikt til en administrativ jobb.

2. Jeg bytter jobb ofte og forhandler lønn godt så jeg stiger regelmessig. Jeg holder likevel levekostnadene til en viss grad på samme nivå - resten investeres i pensjon, aksjer og fond.

3. Når jeg når et lønnstak som er høyt nok med denne byttingen til god levestandard (og får litt avkastning på investeringene) - reduserer jeg stillingen til 60-80%

Resultat: Mer fritid og fremdeles god økonomi.

Negativt: Dette tar tid å bygge opp.

Skrevet
AdonisFFM skrev (11 timer siden):

Velkommen iblant oss som har funnet veien bort ifra lurendreieriet av "velferdsstaten". 

Du har allerede begynt å finne svarene ved rett og slett å ha begynt Å TENKE UTENFOR BOKSEN, som du selv sier. 

Gratulerer med det. 

For min del har jeg gradvis skiftet mine roller til Thailand som i dag tiltrekker seg likesinnede som deg hele tiden. Etter hvert kommer jeg nok til å bosette med i Kina hvor det daglig dukker opp flere og flere muligheter. 

Som sykepleier kan du sikkert få omsorgsjobber i ekspat-miljøet til å begynne med. Det er også mulighet for å jobbe ved alskens private klinikker.  Du lever for en brøkdel av utgiftene i Norge og skattene er ikke i nærheten. Ellers har Norge og Thailand også en skatteavtale slik at du ikke blir dobbeltbeskattet. 

Dette er ikke en enkel sti å finne og du må bare bedrive "research" for hva funker for deg.  Det er mange andre land som har muligheter også, men Asia virker å være det stedet med mest muligheter. 

I Norge lønner det seg jo knapt å jobbe i forhold til å være sykemeldt. Jeg vet at sykepleiere ofte går ned mye i sykelønn siden de ofte mister tilleggene, noe som gjør at folk i helsevesenet ikke alltid kommer like godt utav det. Uansett, et alternativ er å sykemelde deg. Du kan jo gå et år før du må på AAP. 

En venn av meg brukte et år til å finne utav hva han skule gjøre videre og nå driver han med online helserådgiving. 

Har du forresten funnet ut hvordan det lønner seg å gå over til deltid? Du kan jo evt vurdere sykemelding og deretter kan du og familie i ro og fred vurdere hva som er best. Ofte handler det jo rett og slett om å kutte levekostnader.  En annen mulighet er å finne en jobb med bedre balanse i utkantene og da kan du raskt skaffe deg billig bolig og sitte igjen med endel (avhenger av om du har nedbetalt hus eller ikke) eller iallfall betydelig senke kostnadene. Det er kommuner som betaler godt for sykepleiere med en helt annen byrde enn det som er vanlig.  På små steder kan også barna gjøre mye mer på egen hånd. 

Eventuelt, hvis du boer på et større sted så er det kanskje mulig å jobbe i privat helsetjeneste eller evt kosmetikk, funksjonellmedisin eller skjønnhetsindustrien.  Mange forskjellige veier å gå. 

Vikarbyrå er nevnt og noe jeg også anbefaler. Mye bedre betalt og spesialsykeplelier kan nok lett få mange oppdrag. Se på det som nordsjøturnus med lengre mellomrom. 

Alt er mulig. Bare ikke la normiene fortelle deg noe annet. Husk at det ikke er noen som er flinkere til å lære nye ting enn sykepleiere. 

Vurdere sykemelding?! Som om det er et alternativ man bare kan velge når man er lei av fulltidsjobb🙄 Ikke rart vi har verdens høyeste folketrygdutgifter per capita. Er det fair at vi andre som også er dritt lei hamsterhjulet, betaler toppskatt og også ofrer fritid og familie skal sponse ts sin sykemelding mens hun i «ro og mak finner ut av ting»?

Anonymkode: 4e0fc...662

• Liker 11
Skrevet

Nattevakt deltid. Mindre forbruk. Enklere liv. 

Anonymkode: 27f96...c57

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvorfor ikke? Ja det koster litt for kurs, men det tjener en fort inn igjen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...