AnonymBruker Skrevet i går, 10:41 #81 Skrevet i går, 10:41 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 😅😅😅😅 Anonymkode: 4f07d...f8b AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, kjempekreativt. Anonymkode: 639f0...97a Tror neppe dere egentlig forstod budskapet i det dere siterte🤭 Anonymkode: ae48d...772 1 1
Knirke Skrevet i går, 12:28 #82 Skrevet i går, 12:28 (endret) AnonymBruker skrev (På 11.12.2025 den 17.18): Det som er klassisk KG er å være misunnelig. " du må jobbe som oss andre, du kan ikke bruke av velferdstaten for å realisere deg selv, ikke tro du får til ting bedre enn oss" osv osv... Å tenke utenfor boksen er ikke for sånne treiginger. Det finns et bedre liv, man må bare ta en sjanse og hoppe på en mulighet, realisere en drøm, flytte vekk til noe bedre. Bruk kreativiteten ; lag noe med hendene, skriv bøker, driv med redisign, bak brød og selv. Gjør hva som helst som får deg til å trives. Ikke vær et mehe som tror at livet MÅ være et stress man ikke får noe godt ut av. Anonymkode: 04385...30e Jeg skjønner hva du mener, men de fleste andre vil ikke skjønne det. TS vil ha i både pose og sekk: Flott hus, mann, barn, trygg jobb, god inntekt, PLUSS mer fritid, selvrealisering og kvalitetstid med barna. Something’s gonna give. Når man først har fått barn kan man ikke bare levere dem tilbake. Men hus kan selges, jobb kan byttes. Man MÅ ofre noe. Endret i går, 13:54 av Knirke 5
AnonymBruker Skrevet i går, 12:33 #83 Skrevet i går, 12:33 Har du havnet i hamsterhjulet eller har du havnet i en algorytme online som gjør at du føler deg fanget i et helt normalt liv? Om du skal ramse opp de kontoene du ser mest på tiktok/insta/face/youtube - hvem får tiden din? Anonymkode: 32412...8ca 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:37 #84 Skrevet i går, 12:37 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du havnet i hamsterhjulet eller har du havnet i en algorytme online som gjør at du føler deg fanget i et helt normalt liv? Om du skal ramse opp de kontoene du ser mest på tiktok/insta/face/youtube - hvem får tiden din? Anonymkode: 32412...8ca Her er du inne på noe viktig. Det verste hamsterhjulet er sosiale medier. Og scrolling. Legg det vekk! Gå ut uten mobilen. Legge skjermene langt vekk når familien skal på ferie eller annet. Ha kun faste tider hjemme, der pc benyttes. Nå er min daglige time straks oppbrukt. Den går til nyheter, Yr, sjekke mail og noen minutter her inne på KG 😅 Anonymkode: 9a73c...0c2 2
AnonymBruker Skrevet i går, 12:53 #85 Skrevet i går, 12:53 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her er du inne på noe viktig. Det verste hamsterhjulet er sosiale medier. Og scrolling. Legg det vekk! Gå ut uten mobilen. Legge skjermene langt vekk når familien skal på ferie eller annet. Ha kun faste tider hjemme, der pc benyttes. Nå er min daglige time straks oppbrukt. Den går til nyheter, Yr, sjekke mail og noen minutter her inne på KG 😅 Anonymkode: 9a73c...0c2 Det er ikke helt det jeg mener altså. Det har jo de siste årene vært en snikende some-trend som går på å romantisere små øyeblikk med "frihet" som en kaffeslurk, baking, tur med ungene(ting vi alle gjør) med lange romantiserende tekster som beskriver et liv med færre forpliktelser og ansvar. Jeg har ikke lyst å dra frem "tradwife"-trenden spesifikt, fordi den vekker så mye følelser i begge leire. Men det er klart, om man ser mye slikt innhold(eller bare følger feks reisekontoer) så vil man fort føle seg både utilstrekkelig i livet samtidig som livet ikke strekker til. Det er ei vond saks å havne i, og det er så viktig å huske at du også får ta deg noen minutter med kaffekoppen(videoene varer jo typ 15sekunder, de viser amå øyeblikk - ikke hele liv). Du får også se barna vokse opp i slow motion om du legger telefonen hjemme når dere går søndagsturen. Du får også økonomisk trygghet, selvstendighet og mulighet til å være del av noe utenfor husets fire vegger ved å være i det du kaller hamsterhjulet. Nei, du får kanskje i prestere i toppsjiktet på alle plan. Men du må ikke det heller. Du må være tilstrekkelig på jobb, ikke den beste. Du må være oppriktig interessert i og sette pris på partneren din, du trenger ikke være en kravløs sexcrazed vuxen. Du må være tilstede emosjonelt og praktisk for barna deres og vise gjennom handling hvordan man håndterer et voksenliv. Det siste punktet der er faktisk det som vekker mest empati fra min side, at det virker som om du føler du ikke får modellert hvordan en god voksen er. Anonymkode: 32412...8ca 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:33 #86 Skrevet i går, 13:33 Hallo. Orker ikke å sjekke alle innleggene for å se om det allerede er blitt foreslått. Kanskje du skal ta en titt på FIRE og se om det kan være noe for deg? Financial Independence, Retire Early. Anonymkode: 1eacc...c6a
AnonymBruker Skrevet i går, 13:47 #87 Skrevet i går, 13:47 Vi har funnet oss en partner i utlandet for å starte med import til det landet fra oss. Så får vi se om det slår an. Vi håper det. For da kommer vi oss ut fra dette hamsterhjulet. Leverandøren har stor trua. Personen som bor i det landet har trua. Så vi får se om vi klarer å markedsføre det godt nok. Produktet finnes ikke der fra før av. Personen var på besøk til oss som sa dette trur jeg slår an der jeg kommer ifra. Anonymkode: 398c8...12e
AnonymBruker Skrevet i går, 14:37 #88 Skrevet i går, 14:37 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Vi har funnet oss en partner i utlandet for å starte med import til det landet fra oss. Så får vi se om det slår an. Vi håper det. For da kommer vi oss ut fra dette hamsterhjulet. Leverandøren har stor trua. Personen som bor i det landet har trua. Så vi får se om vi klarer å markedsføre det godt nok. Produktet finnes ikke der fra før av. Personen var på besøk til oss som sa dette trur jeg slår an der jeg kommer ifra. Anonymkode: 398c8...12e Og hvilken rolle spiller dere i dette? Personen i utlandet kan vel bare bestille direkte fra leverandøren? Anonymkode: ae48d...772
AnonymBruker Skrevet i går, 14:41 #89 Skrevet i går, 14:41 AnonymBruker skrev (6 timer siden): 😅😅😅😅 Anonymkode: 4f07d...f8b Var det morsomt? Anonymkode: 04385...30e
AnonymBruker Skrevet i går, 14:42 #90 Skrevet i går, 14:42 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, kjempekreativt. Anonymkode: 639f0...97a Gå og legg deg i stedet for å skrive dritt! Anonymkode: 04385...30e
AnonymBruker Skrevet i går, 14:52 #91 Skrevet i går, 14:52 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke helt det jeg mener altså. Det har jo de siste årene vært en snikende some-trend som går på å romantisere små øyeblikk med "frihet" som en kaffeslurk, baking, tur med ungene(ting vi alle gjør) med lange romantiserende tekster som beskriver et liv med færre forpliktelser og ansvar. Jeg har ikke lyst å dra frem "tradwife"-trenden spesifikt, fordi den vekker så mye følelser i begge leire. Men det er klart, om man ser mye slikt innhold(eller bare følger feks reisekontoer) så vil man fort føle seg både utilstrekkelig i livet samtidig som livet ikke strekker til. Det er ei vond saks å havne i, og det er så viktig å huske at du også får ta deg noen minutter med kaffekoppen(videoene varer jo typ 15sekunder, de viser amå øyeblikk - ikke hele liv). Du får også se barna vokse opp i slow motion om du legger telefonen hjemme når dere går søndagsturen. Du får også økonomisk trygghet, selvstendighet og mulighet til å være del av noe utenfor husets fire vegger ved å være i det du kaller hamsterhjulet. Nei, du får kanskje i prestere i toppsjiktet på alle plan. Men du må ikke det heller. Du må være tilstrekkelig på jobb, ikke den beste. Du må være oppriktig interessert i og sette pris på partneren din, du trenger ikke være en kravløs sexcrazed vuxen. Du må være tilstede emosjonelt og praktisk for barna deres og vise gjennom handling hvordan man håndterer et voksenliv. Det siste punktet der er faktisk det som vekker mest empati fra min side, at det virker som om du føler du ikke får modellert hvordan en god voksen er. Anonymkode: 32412...8ca V bare senket forbruket vi. Fordi vi ikke hadde lyst til å jobbe så mye. Begge gikk ned i stilling, og jobber ca 100% samlet. Vi har ikke noe gjeld, og pensjonen er sikret gjennom eiendom og fond. Når barna er ute av redet er vi 5 år fra pensjonsalder sånn ca. Og de har allerede en leilighet som venter. Anonymkode: 9a73c...0c2
Hololo Skrevet i går, 15:05 #92 Skrevet i går, 15:05 1. Senk utgiftene til det minimale, flytt inn i husbåt/camping vogn, hva enn som må til, kutt ut alt som koster penger av "unødvendige ting" som internett, telefon, osv, da kan du leve på ganske lite. evt kan du nedgradere litt og gå ned til 70-80% stilling om mulig. 2. vær heldig, vinn i lotto eller andre store premier som kan forsørge deg livet ut. 3 vær en av den promillen som starter noe som gir deg passive inntekt, finn opp noe og tjen store penger raskt. 4. Den litt lengre prossessen, spar alt du klarer, let etter tilbud i butikken og alt som gjør at du kan sette av mer penger til investeringer og pensjoner deg når du er mellom 50-60 alt etter hvor flink du har vært Hadde det funnet en rask og enkel måte og kommet seg ut av hamsterhjulet på så hadde alle gjort det og verden gått under, det er ikke umulig men noe må ofres, jeg setter ennå min tillitt til at AI kan bistå, men vi er nok en del år unna det dessverre 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:30 #93 Skrevet i går, 15:30 Knirke skrev (3 timer siden): Jeg skjønner hva du mener, men de fleste andre vil ikke skjønne det. TS vil ha i både pose og sekk: Flott hus, mann, barn, trygg jobb, god inntekt, PLUSS mer fritid, selvrealisering og kvalitetstid med barna. Something’s gonna give. Når man først har fått barn kan man ikke bare levere dem tilbake. Men hus kan selges, jobb kan byttes. Man MÅ ofre noe. Dette er fasiten, TS. Du kan ikke bare få mer og yte mindre samtidig. Dessuten misliker jeg praksisen med «likte ikke svarene jeg fikk, så jeg laget en ny tråd». Og du får de samme svarene i denne tråden også - fordi det er realiteten. Vil du ha mer tid til barna, må du jobbe mindre. Og jobber du mindre, tjener du mindre penger. Anonymkode: 66218...1d4 3
AnonymBruker Skrevet i går, 16:59 #94 Skrevet i går, 16:59 Du finner ikke folk som er ute av hamsterhjulet og som også er inne på Kvinneguiden. Folk som lever livet utenfor boksen sitter ikke og gnåler på et forum som dette. Første skritt er, som noen skriver, å logge av. Selv lever jeg godt i hamsterhjulet, men må ventilere litt her på KG til tider. Anonymkode: 6900f...9c1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:59 #95 Skrevet i går, 16:59 Jeg synes det er skikkelig bra at du setter ord på dette, og det er veldig tydelig hvor viktig barna dine er for deg. Jeg kjenner meg også igjen i følelsen – jeg har selv fulltidsjobb og går skole ved siden av, og vet hvor lett det er å bare leve i hamsterhjulet uten å stoppe opp. Dagene går, energien forsvinner, og stress blir etter hvert en helt normal del av hverdagen. Jeg tror første steg er å bli bevisst på at man faktisk står i hamsterhjulet – og hvor mye stress det skaper. Når man går lenge i høyt tempo, merker man kanskje ikke hvor belastende det er før det begynner å gå ut over både helse, overskudd og relasjoner. Bare det å bli klar over stressnivået sitt kan i seg selv gjøre en stor forskjell. Samtidig tror jeg det er viktig å huske at man i utgangspunktet bare kan forandre seg selv. Når man begynner å gjøre små eller store endringer i eget tankesett, prioriteringer og valg, vil det ofte også påvirke menneskene rundt deg på en positiv måte. Endring starter som regel innenfra. Altfor ofte tar vi for gitt at fulltidsjobb og høyt tempo er den eneste løsningen, men det finnes faktisk flere veier enn den som er mest vanlig. For noen kan det også hjelpe å ta et kurs eller jobbe bevisst med livsmestring, stresshåndtering eller mental helse – ikke fordi man «ikke får det til», men fordi man ønsker verktøy til å skape en bedre hverdag. Det finnes ingen fasit som passer alle, men jeg tror det viktigste er å bygge et liv som faktisk matcher verdiene dine – ikke bare forventningene rundt deg. Når stresset får mindre plass, blir det også mer rom for både barna, relasjoner og seg selv. Anonymkode: 7a525...0fd
AnonymBruker Skrevet i går, 17:00 #96 Skrevet i går, 17:00 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du finner ikke folk som er ute av hamsterhjulet og som også er inne på Kvinneguiden. Folk som lever livet utenfor boksen sitter ikke og gnåler på et forum som dette. Første skritt er, som noen skriver, å logge av. Selv lever jeg godt i hamsterhjulet, men må ventilere litt her på KG til tider. Anonymkode: 6900f...9c1 Så når du skriver på KG så ventilerer du. Når andre skriver så gnåler de? Anonymkode: ba8a1...7f1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:19 #97 Skrevet i går, 17:19 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så når du skriver på KG så ventilerer du. Når andre skriver så gnåler de? Anonymkode: ba8a1...7f1 Vi gnåler alle sammen. Det er vel det samme som å ventilere evnt "mase", "syte", "plage". Anonymkode: 6900f...9c1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:21 #98 Skrevet i går, 17:21 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi gnåler alle sammen. Det er vel det samme som å ventilere evnt "mase", "syte", "plage". Anonymkode: 6900f...9c1 Det er ikke et godt tegn. Å skrive i en sånn tråd på Kvinneguiden. Det sier seg selv. Anonymkode: 6900f...9c1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:22 #99 Skrevet i går, 17:22 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi gnåler alle sammen. Det er vel det samme som å ventilere evnt "mase", "syte", "plage". Anonymkode: 6900f...9c1 Hvorfor omtaler du det å skrive på KG så negativt? Anonymkode: ba8a1...7f1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:24 #100 Skrevet i går, 17:24 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor omtaler du det å skrive på KG så negativt? Anonymkode: ba8a1...7f1 Å sitte på et anonymt forum, bruke tiden på en tråd som dette? Da er det noe essensielt som mangler som regel. Jeg håper livet blir bedre snart. Anonymkode: 6900f...9c1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå