Gå til innhold

Jeg SKAL ut av hamsterhjulet!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ta sikkerhetskurs, kom deg på oljeplattform som Medic. Jobber 2 uker på 4 fri (jobb 4 mnd i året med millioninntekt. Jobben er veldig komfortabel og du blir nødt til å ta noen vakter i friperioder, ganske lite, er for å holde ferdighetene ved like. Da det er en slapp jobb ombord. 

Lykke til!

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Løsningen er rett å slett å kutte forbruket og gå ned i stilling. Jobb 60%, så vil du få mye mer tid med barna! Har du en partner som synes det er greit å jobbe 100% bør da det være fullt mulig?

Mye trangere økonomi så klart, men du kan ikke få både samme lønn som nå og mer tid med barna, det er ikke mulig. Uansett hvor mye "utafor boksen-tenkning" du driver med. 

Det er masse jobber du sikkert kan gjøre som gir deg mer frihet, men det vil også garantert bety mindre lønn, så da er det bedre å holde på den jobben du har, tenker jeg, og heller jobbe mindre der. 

Anonymkode: dbc57...167

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eget firma er svaret, Nei, ikke MLM eller TikTok/Youtube, men et seriøst firma. Jeg tjener dobbelt så mye som før og jobber mindre enn halvparten.

Anonymkode: 8712f...95b

Det kan nok stemme, men så blir det etterhvert fryktelig vanskelig å forklare hva man faktisk driver med, og det er 99% sjans for at det BS.

Anonymkode: ae48d...772

Skrevet
Shavasa skrev (6 minutter siden):

Ta sikkerhetskurs, kom deg på oljeplattform som Medic. Jobber 2 uker på 4 fri (jobb 4 mnd i året med millioninntekt. Jobben er veldig komfortabel og du blir nødt til å ta noen vakter i friperioder, ganske lite, er for å holde ferdighetene ved like. Da det er en slapp jobb ombord. 

Lykke til!

Jepp, just like that. Lett og overkommelig for alle....

Skrevet
AdonisFFM skrev (10 timer siden):

Velkommen iblant oss som har funnet veien bort ifra lurendreieriet av "velferdsstaten". 

Veien bort fra "velferdsstaten" er altså - å svindle velferdsstaten 😂

Det er for folk som kun tenker på seg sjæl og ikke har noe empati for andre, gratulerer med den 👏

Anonymkode: dbc57...167

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor står det at det er lett og overkommelig for alle? TS ønsket jo tips utenfor boksen.

Anonymkode: ba8a1...7f1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har sagt opp jobben. Tiden med barna får vi aldri igjen.

Anonymkode: 1d0a6...344

Tiden når barna har flyttet ut vil jo vise hvor lurt det er. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor står det at det er lett og overkommelig for alle? TS ønsket jo tips utenfor boksen.

Anonymkode: ba8a1...7f1

Jeg bare kompletterer det gode forslaget...

Skrevet

Jeg har gått ned i stilling 40% og studerer 50%. I tillegg så leier vi ut deler av boligen. Det fungerer veldig godt for meg/oss. Det hadde vært enda bedre om jeg kunne fått langvakter hver fjerde helg fremfor syv-timers vakter hver tredje 😂 Da ville jeg økt stillingsprosenten min. 

Jeg bare ELSKER å jobbe redusert, studere noe som interesserer meg og virkelig være sammen med barna mine 🥰

Anonymkode: c7f5e...bfe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei!:)

I går lagde jeg et innleid under «familie»-forumet om at jeg ikke orker hamsterhjulet mer og vil komme meg ut. Jeg fikk ikke de type svar jeg ønsker så prøver på nytt her i stedet, i håp om at folk her tenker mer utenfor boksen.

Jeg orker ikke lenger at jobben skal ta all energien min slik den gjør nå. Jeg jobber som spesialsykepleier og det er ingen andre jobbmuligheter som gjør at jeg kan beholde grei lønn. Slik ting er nå har jeg heller ikke mulighet til å redusere stillingen betraktelig økonomisk. Men jeg «må» ut av hamsterhjulet snart! 

Dette ønsker jeg meg: jeg vil kunne ha mer energi og overskudd i hverdagen slik at jeg kan gi mine barn den oppmerksomheten de fortjener og trenger. Jeg vil ikke vær en mamma som er utkjørt etter jobb og aldri orker å leke eller finne på ting sammen med de. Jeg vil kunne bruke mer tid på barna, aktiviteter sammen med de og å gi de en best mulig oppvekst. Slik ting er nå føler jeg meg mislykket som både mor, kjæreste og arbeidstaker. Alt blir bare gjort halvveis. 

Tipsene jeg fikk i sist post gikk hovedsakelig ut på «fulltidsjobb må man bare» og hvordan jeg må lære meg å nedprioritere barna («du trenger ikke å leke med de, de kan leke selv», «be de ta buss til fotball-trening», «la de gå på Max 1 aktivitet» osv…). Men jeg vil ikke ha tips til hvordan jeg skal få mer tid for meg selv ved å la et få ut over barna. Jeg vil ha konkrete tips til hvordan man faktisk kan komme ut av hamsterhjulet økonomisk. Jeg vil ha kreative tips som kanskje kan funke.

Vi har for eksempel noen bekjente som leide ut huset sitt i et helt år, og som selv campet i naturen hele året. De jobbet da 40% hver i tillegg til at de tjente godt på utleie. På det året sparte de så mye penger som de aldri hadde klart å spare før! Nå skal det sies at de gjor det for eventyr-delen og ikke for økonomien. Og å skulle dra den så langt er kanskje litt for langt, med tanke på at ingen av oss er særlig naturvandt. MEN det er slike type tips og ideer jeg ønsker meg. UTENFOR BOKSEN!

Kanskje har du eller noen du kjenner gjort noe uvanlig og vil dele?

Anonymkode: 9f705...696

Jeg kan bare svare for meg selv (som også hadde/har de samme tankene rundt arbeidslivet som deg) Dette er min strategi som har fungerer:

1. Jeg byttet jobb fra et krevende yrke som slukte mye tid kombinert med dårlig lønn og høy risiko for belastning på sikt til en administrativ jobb.

2. Jeg bytter jobb ofte og forhandler lønn godt så jeg stiger regelmessig. Jeg holder likevel levekostnadene til en viss grad på samme nivå - resten investeres i pensjon, aksjer og fond.

3. Når jeg når et lønnstak som er høyt nok med denne byttingen til god levestandard (og får litt avkastning på investeringene) - reduserer jeg stillingen til 60-80%

Resultat: Mer fritid og fremdeles god økonomi.

Negativt: Dette tar tid å bygge opp.

Skrevet
AdonisFFM skrev (11 timer siden):

Velkommen iblant oss som har funnet veien bort ifra lurendreieriet av "velferdsstaten". 

Du har allerede begynt å finne svarene ved rett og slett å ha begynt Å TENKE UTENFOR BOKSEN, som du selv sier. 

Gratulerer med det. 

For min del har jeg gradvis skiftet mine roller til Thailand som i dag tiltrekker seg likesinnede som deg hele tiden. Etter hvert kommer jeg nok til å bosette med i Kina hvor det daglig dukker opp flere og flere muligheter. 

Som sykepleier kan du sikkert få omsorgsjobber i ekspat-miljøet til å begynne med. Det er også mulighet for å jobbe ved alskens private klinikker.  Du lever for en brøkdel av utgiftene i Norge og skattene er ikke i nærheten. Ellers har Norge og Thailand også en skatteavtale slik at du ikke blir dobbeltbeskattet. 

Dette er ikke en enkel sti å finne og du må bare bedrive "research" for hva funker for deg.  Det er mange andre land som har muligheter også, men Asia virker å være det stedet med mest muligheter. 

I Norge lønner det seg jo knapt å jobbe i forhold til å være sykemeldt. Jeg vet at sykepleiere ofte går ned mye i sykelønn siden de ofte mister tilleggene, noe som gjør at folk i helsevesenet ikke alltid kommer like godt utav det. Uansett, et alternativ er å sykemelde deg. Du kan jo gå et år før du må på AAP. 

En venn av meg brukte et år til å finne utav hva han skule gjøre videre og nå driver han med online helserådgiving. 

Har du forresten funnet ut hvordan det lønner seg å gå over til deltid? Du kan jo evt vurdere sykemelding og deretter kan du og familie i ro og fred vurdere hva som er best. Ofte handler det jo rett og slett om å kutte levekostnader.  En annen mulighet er å finne en jobb med bedre balanse i utkantene og da kan du raskt skaffe deg billig bolig og sitte igjen med endel (avhenger av om du har nedbetalt hus eller ikke) eller iallfall betydelig senke kostnadene. Det er kommuner som betaler godt for sykepleiere med en helt annen byrde enn det som er vanlig.  På små steder kan også barna gjøre mye mer på egen hånd. 

Eventuelt, hvis du boer på et større sted så er det kanskje mulig å jobbe i privat helsetjeneste eller evt kosmetikk, funksjonellmedisin eller skjønnhetsindustrien.  Mange forskjellige veier å gå. 

Vikarbyrå er nevnt og noe jeg også anbefaler. Mye bedre betalt og spesialsykeplelier kan nok lett få mange oppdrag. Se på det som nordsjøturnus med lengre mellomrom. 

Alt er mulig. Bare ikke la normiene fortelle deg noe annet. Husk at det ikke er noen som er flinkere til å lære nye ting enn sykepleiere. 

Vurdere sykemelding?! Som om det er et alternativ man bare kan velge når man er lei av fulltidsjobb🙄 Ikke rart vi har verdens høyeste folketrygdutgifter per capita. Er det fair at vi andre som også er dritt lei hamsterhjulet, betaler toppskatt og også ofrer fritid og familie skal sponse ts sin sykemelding mens hun i «ro og mak finner ut av ting»?

Anonymkode: 4e0fc...662

• Liker 10
Skrevet

Nattevakt deltid. Mindre forbruk. Enklere liv. 

Anonymkode: 27f96...c57

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvorfor ikke? Ja det koster litt for kurs, men det tjener en fort inn igjen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg la ved jobbannonsen.

Anonymkode: 2e8bd...c9d

Hva skjer når du mister den ene av 5 faste stillinger? Du får ikke boliglån med vikariat.

Anonymkode: c00bc...f51

Skrevet (endret)

Hamsterhjulet er et reelt fenomen som flere og flere begynner å oppdage. Det er jo programfestet i mange partier at en skal jobbe for 6-timersdag, men likevel bestemte altså politikerne seg for å øke pensjonsalderen.  De tok som vanlig de enkleste beslutninger istedenfor å ta tak i kilden til problemene. Hvis en flyktning som ikke er i arbeid vil koste staten 20 millioner i løpet av livet dens og vi har 10000 så er det enkelt å forstå mye av problemene. Når "grønne skiftet" koster mer enn hele sykehusbudsjettet blir det jo lite igjen. 

Det er slike ting som mer enn noe annet viser at politikerne og staten ikke bryr seg mye om vår livskvalitet. Derfor skal en ikke ha NOEN dårlig samvittighet for å gjøre alt for å komme seg bort ifra dette peset. Det tok meg mange år å komme dit jeg ville og prosessen er enda ikke ferdig.

Den som tenker utenfor boksen vil ALLTID få pepper fra de som ikke vil. Sånn er det bare. Derfor er det viktig å ikke tenke for høyt i sine omgivelser. Bare legg  metodiske planer og tenk på ditt eget.  Begrep som "felleskapet" eller "velferdsstaten" er for lenge siden en saga blott. Bare tenk på eldre i dag som ikke har råd til varme eller mat i den tilstrekkelige grad. Likedan er det jo ikke rart at folk velger å ikke få barn lenger. 

Situasjonen din er jo utfordrende i den grad at du også vil trygge det beste for barna dine og det er det all respekt for. Det var mange gode løsninger som ble lansert. En ting er sikkert dog -> Du må skaffe deg en bra privat uføreforsikring. Jeg sier ikke at det er det som vil skje eller den veien du vil gå, men når du virker litt utbrent av systemet nå, så er det greit å ha det i bakhånd. Jeg har to venner som tok ut ufør og begge hadde god privat forsikring. Den ene bor nå i Filippinene og har aldri hatt det så bra; mens den andre fortsatt bor i Norge med barn, men har vel over 50000 i netto hver måned. Så det er mulig. 

Samtidig er din utdannelse veldig etterspurt. Du sier ikke noe om hva slags spesialsykepleier du er, men det er klart at den bakgrunnen kan gi deg gode jobber over hele verden. I tillegg er sykepleiere etterspurt ved ALLE private foretak i Norge.  

Nok et tips er å begynne å se etter en nettbasert bijobb, som du kan ta med deg til utlandet. Det trenger ikke være mye i første omgang, men gir deg en god buffer. Jeg har selv det og klarer meg fint med bare DEN inntekten i utlandet på riktig sted. 

Framtidssbildet i Norge er helt klart. Vi vil nok få det mye verre her til lands over flere år. Det er en stor enighet i stortinget om at vi skal bruke masse penger på militæret og om EU får viljen sin blir det vel før eller siden en storkrig på gang. Oljefondet har over 50% "investert#" i USA og det er tvilsomt at noen av politikerne våger å trekke mye ut derifra.  Helsevesenet vil bli bunnskrapt overalt og det vil bety enda dårligere lønninger for de som er ansatt i det offentlige. Samtidig er det enorm vekst i stort sett alle land i Asia. De vil trenge kompetanse og arbeidskraft i mange tiår framover. Kina og Thailand er begge forventet å ha økonomisk vekst i stor grad over mange tiår. Der dukker det flere og flere muligheter opp. Og disse landene har skoler og samfunn for barn som overgår alt i Norge. Det er trygt overalt og jobbfleksibilitet er veldig variert. 

Fortsett å tenk kreativt og bare ta til deg inntrykk fra alle du hører fra. 

Et siste tips: Skaff deg en TikTok konto og begynn å se på kanaler over folk som nå har flyttet til Asia. Utrolig mange som legger ut det ene og andre der og bare i Bangkok er det nå sikkert 10 Norske influensere som gir masse innspill. Jeg menr ikke dette skal bli inntektskilde, selv om det KAN bli det, men du kan få masse gode tips.

Lykke til og stå på. Det er alltid inspirerende å se folk som søker vekk ifra hamsterhjulet og villig til å tenke selv. Vi har nok blitt ført bak lyset over lang tid. 

Endret av AdonisFFM
  • Nyttig 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (42 minutter siden):

Hamsterhjulet er et reelt fenomen som flere og flere begynner å oppdage. Det er jo programfestet i mange partier at en skal jobbe for 6-timersdag, men likevel bestemte altså politikerne seg for å øke pensjonsalderen.  De tok som vanlig de enkleste beslutninger istedenfor å ta tak i kilden til problemene. Hvis en flyktning som ikke er i arbeid vil koste staten 20 millioner i løpet av livet dens og vi har 10000 så er det enkelt å forstå mye av problemene. Når "grønne skiftet" koster mer enn hele sykehusbudsjettet blir det jo lite igjen. 

Det er slike ting som mer enn noe annet viser at politikerne og staten ikke bryr seg mye om vår livskvalitet. Derfor skal en ikke ha NOEN dårlig samvittighet for å gjøre alt for å komme seg bort ifra dette peset. Det tok meg mange år å komme dit jeg ville og prosessen er enda ikke ferdig.

Den som tenker utenfor boksen vil ALLTID få pepper fra de som ikke vil. Sånn er det bare. Derfor er det viktig å ikke tenke for høyt i sine omgivelser. Bare legg  metodiske planer og tenk på ditt eget.  Begrep som "felleskapet" eller "velferdsstaten" er for lenge siden en saga blott. Bare tenk på eldre i dag som ikke har råd til varme eller mat i den tilstrekkelige grad. Likedan er det jo ikke rart at folk velger å ikke få barn lenger. 

Situasjonen din er jo utfordrende i den grad at du også vil trygge det beste for barna dine og det er det all respekt for. Det var mange gode løsninger som ble lansert. En ting er sikkert dog -> Du må skaffe deg en bra privat uføreforsikring. Jeg sier ikke at det er det som vil skje eller den veien du vil gå, men når du virker litt utbrent av systemet nå, så er det greit å ha det i bakhånd. Jeg har to venner som tok ut ufør og begge hadde god privat forsikring. Den ene bor nå i Filippinene og har aldri hatt det så bra; mens den andre fortsatt bor i Norge med barn, men har vel over 50000 i netto hver måned. Så det er mulig. 

Samtidig er din utdannelse veldig etterspurt. Du sier ikke noe om hva slags spesialsykepleier du er, men det er klart at den bakgrunnen kan gi deg gode jobber over hele verden. I tillegg er sykepleiere etterspurt ved ALLE private foretak i Norge.  

Nok et tips er å begynne å se etter en nettbasert bijobb, som du kan ta med deg til utlandet. Det trenger ikke være mye i første omgang, men gir deg en god buffer. Jeg har selv det og klarer meg fint med bare DEN inntekten i utlandet på riktig sted. 

Framtidssbildet i Norge er helt klart. Vi vil nok få det mye verre her til lands over flere år. Det er en stor enighet i stortinget om at vi skal bruke masse penger på militæret og om EU får viljen sin blir det vel før eller siden en storkrig på gang. Oljefondet har over 50% "investert#" i USA og det er tvilsomt at noen av politikerne våger å trekke mye ut derifra.  Helsevesenet vil bli bunnskrapt overalt og det vil bety enda dårligere lønninger for de som er ansatt i det offentlige. Samtidig er det enorm vekst i stort sett alle land i Asia. De vil trenge kompetanse og arbeidskraft i mange tiår framover. Kina og Thailand er begge forventet å ha økonomisk vekst i stor grad over mange tiår. Der dukker det flere og flere muligheter opp. Og disse landene har skoler og samfunn for barn som overgår alt i Norge. Det er trygt overalt og jobbfleksibilitet er veldig variert. 

Et siste tips: Skaff deg en TikTok konto og begynn å se på kanaler over folk som nå har flyttet til Asia. Utrolig mange som legger ut det ene og andre der og bare i Bangkok er det nå sikkert 10 Norske influensere som gir masse innspill. Jeg menr ikke dette skal bli inntektskilde, selv om det KAN bli det, men du kan få masse gode tips.

Lykke til og stå på. Det er alltid inspirerende å se folk som søker vekk ifra hamsterhjulet og villig til å tenke selv. Vi har nok blitt ført bak lyset over lang tid. 

Her var det mye. Velferdsstaten er ikke perfekt, men den er ikke "saga blott". Hvem betaler for kreftbehandlingen din hvis du blir syk? Det er oss i fellesskap det. 

Anonymkode: 57d9a...a52

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AdonisFFM skrev (57 minutter siden):

De "tok ut ufør" altså? Interessant.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei!:)

I går lagde jeg et innleid under «familie»-forumet om at jeg ikke orker hamsterhjulet mer og vil komme meg ut. Jeg fikk ikke de type svar jeg ønsker så prøver på nytt her i stedet, i håp om at folk her tenker mer utenfor boksen.

Anonymkode: 9f705...696

Du formulerte forrige innlegg feil, du glemte å presisere at du skal ut av hjulet. Du ba jo om tips for å balansere livet i hjulet. Og det var det du fikk.
Nå er det bedre.
Og du har fått mange gode tips :) 

Selv har jeg ingen tips, ser ikke for meg at livet på en annen måte ville være så veldig mye bedre.
Jeg har aldri følt misunnelse over de som tar ungene ut av skolen for å seile rundt på havene noen år.
Når jeg ser vennskapene jentene mine danner på skolen, hvor gøy og fint de har det hver dag, og så tilfredse de er er med læring, stabile vennskap, stabilt bosted, stabilt hjem, ja så har jeg absolutt null ønsker om å rive dem opp fra dette for å flytte ut i et telt, seile jorda rundt eller andre for meg litt hippie løsninger på at voksenlivet kan være krevende. Jeg tror oppriktig ikke det ville vært det beste for barna mine. 

men uansett, der var det jo et tips da. Selg huset, kjøp seilbåt, ta ungene ut av skolen og gi de såkalt "verdensundervisning" og skole på båten. Det ryktes å være stressfritt :) Burde ha råd til båt om man eier en bolig av noe slag. Samt få nok penger til reisen. Lei en bolig når dere kommer hjem. Er jo ikke verre egentlig. 

Anonymkode: 568e9...6c0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor linker du til ts sin egen tråd? 

Jeg syns det oser MLM-fisking av begge trådene dine ts. Er det det som er målet ditt? At du plutselig har funnet "løsningen" og ønsker å hjelpe flere? 😂😂 Hamsterhjul og mange av de andre argumentene dine er de mest brukte både hos Forever, Nuskin m.fl og det er ikke løsningen din. Det kommer til å bli en kostbar affære for deg 😅 

Anonymkode: ca609...2ca

Instagram spammes ned av unge småbarnsmødre som forherliger livet utenfor "hamsterhjulet" med at de "jobber nettbasert" som de kaller det (forøvrig et sykt kleint uttrykk, som om å jobbe via internett er noe nytt og spesielt). Ingen av de vil si hva de egentlig gjør, men de glorifiserer det å mange gir uttrykk for at de kan si opp jobben. De av oss som klarer å lese mellom linjene ser at dette er bullshit og at de som ikke jobber av de garantert går på nav eller er hjemmeværende av andre årsaker. 

Jeg har tenåringer så har god erfaring med "hamsterhjulet" og erfaringen er at det blir hva man gjør det til. Man må senke guarden og ikke legge så sykt mye press på oss selv. 

Anonymkode: 9f204...5dc

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...