Gå til innhold

Er dette problematisk forhold til alkohol?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dette argumentet har jeg aldri skjønt. Hvis barnet skader seg eller blir dårlig og man har drukket f.eks. litt vin på fredagskvelden så man ikke kan kjøre til legevakten er det vel bare å ringe en taxi eller i verste fall ambulanse?

Anonymkode: 73efb...bb0

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dette argumentet har jeg aldri skjønt. Hvis barnet skader seg eller blir dårlig og man har drukket f.eks. litt vin på fredagskvelden så man ikke kan kjøre til legevakten er det vel bare å ringe en taxi eller i verste fall ambulanse?

Ikke alle bor sentralt så det er en aktuell setting for enkelte familier at en må være kjørbar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norge og nordmenn har et ekstremt rart forhold til alkohol. I veldig mange andre land er det du beskriver et normalt forhold til alkohol, men selvfølgelig hvis du kjenner at mannen endrer seg eller ikke takler mengden han drikker så er det et problem. Hvis ikke så tenker jeg du er smålig hysterisk rundt det. 

Anonymkode: b1e7d...164

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig, med denne logikken kan man jo strengt tatt aldri drikke alkohol, for noen kan jo alltid skade seg eller bli akutt syke.

Anonymkode: 2ae99...d3b

• Liker 6
Skrevet

Kose seg med en hel flaske vin når han har unger å ta seg av? Å kose seg med ett glass vin er noe helt annet. En kan ta taxi til legevakten, men barnet kan reagere på at far er annerledes etter en flaske vin. 

Heller ikke greit å bli for full på jobbfest gjentatte ganger, med mindre sjefen og kollegaene danser på bordet og er like full, og de klarer å ta vare på seg selv. 

Jeg hadde ikke likt at mannen drakk hver helg. Derfor er jeg sammen med én som drikker sjelden. Kun ved spesielle anledninger (bursdager, bryllup, julebord) og kun når barna ikke er til stede. Samme med meg. 

Pappa drakk på julaften. Jeg ble redd når personligheten hans ble annerledes og rar. Selv om han var snill og i godt humør. 

Anonymkode: ed61c...b69

Skrevet

100% alkis

Anonymkode: 71f2b...7e4

Skrevet

Høres ut som en gjennomsnittlig nordmann. Nordmenn har jo et ganske usunt forhold til alkohol og kosemat. 

Nordmenn må jo kose seg litt, med noe som ikke er bra for kroppen. Må ikke være hysterisk heller.

Anonymkode: e59c3...2bc

Skrevet

Som de andre sier, så er det i grenseland, og flere faktorer avgjør om det er problematisk eller ikke.
Det KAN være bare helgekos, og hvor ofte er han eks på julebord eller pakker julegaver?
Så lenge barna sover, han ikke er alene med de og han fungerer som han skal neste dag både fysisk og psykisk, så er det neppe noe problem å kose seg med øl/vin i helga. Det er jo ikke sunt eller optimalt på noe vis, men kanskje ingen krise.

Om han blir sur om han IKKE får alkoholen sin, ikke venter til barna sover, sover til kl 14 neste dag, er sint/sur/utålmodig far i helgene pga alkohol og dårlig søvn, evt andre merkbare endringer - ja da er det klart et problem. Om han velger alkohol fremfor nærhet med kona så er det et problem. 

Jeg ser vel flere muligheter for at det er problematisk enn ikke, men alle tåler alkohol ulikt. Mye for meg er ikke nødvendigvis mye for han. Jeg kan knapt ta ett glass vin uten å merke det neste dag, så jeg står over. Kan godt hende han tåler en flaske uten å merke så mye. Derfor veldig vanskelig å si. Handler ikke om mengdene, men om konsekvensene alkohol måtte ha.

Anonymkode: e5f6c...a96

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tanker om dette kan være et problematisk forhold til alkohol? Familiefar med to små barn hjemme.

Må alltid ha seg noen øl fredag kveld. Lørdag kan han sitte og kose seg med en flaske vin alene. Finner alltid på en koselig anledning som må feires med alkohol, i dag var det f.eks kosen med å pakke inn julegaver. På ferier er det alkohol hver dag. På firmaturer eller andre festligheter kan han drikke seg så full at han må forlate besøket for å sove. 

Mine tanker er at dette er et anstrengt forhold til alkohol, men er det jeg som er for prippen? 

Anonymkode: 32de9...536

Øl/vin fredag og lørdag - greit

Koselig anledning, f.eks. julegavepakking - greit (så lenge det ikke er snakk om flere ganger hver uke)

Alkohol hver dag i ferier - om det er et glass vin til lunsj/middag er det null problem, er det fyll er det ugreit

Grøftefyll på girmatur og festligeheter - ugreit

Det eneste jeg synes er rett frem ugreit her er de tilfellene der han blir så full at han konker ut, alle de andre tilfellene er greit så lenge det er snakk om et glass eller to, ikke fyll.

Anonymkode: edfdf...ccc

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg drikker ikke noe særlig selv, men om kona hadde villet kose seg med en flaske vin på lørdag hadde det vært innafor. 

Anonymkode: 08bc2...140

• Nyttig 1
Skrevet

Dette synes jeg er problematisk. Det er så mye at det ville vært en dealbreaker i et forhold for meg og hvis det gjaldt venner eller familie ville jeg uttrykt bekymring. En hel flaske vin på én person er mye. Det er fem enheter og er innenfor det ukentlige forbruket som regnes som moderat risiko for helseskader pga alkohol. 

Anonymkode: 0686a...886

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...