AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Skrevet 8 timer siden Tanker om dette kan være et problematisk forhold til alkohol? Familiefar med to små barn hjemme. Må alltid ha seg noen øl fredag kveld. Lørdag kan han sitte og kose seg med en flaske vin alene. Finner alltid på en koselig anledning som må feires med alkohol, i dag var det f.eks kosen med å pakke inn julegaver. På ferier er det alkohol hver dag. På firmaturer eller andre festligheter kan han drikke seg så full at han må forlate besøket for å sove. Mine tanker er at dette er et anstrengt forhold til alkohol, men er det jeg som er for prippen? Anonymkode: 32de9...536 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Skrevet 7 timer siden Synes det høres ut som koselige helgekvelder og innpakking jeg. Anonymkode: d83a5...f60 5 2
Handerrefyren Skrevet 7 timer siden #4 Skrevet 7 timer siden i grenseland, kommer jo faktorer i tillegg, som at han må flytte på avtaler tidlig søndag morgen, ikke klarer å lever ungene når han skal. flytter på familie begivenheter for å drikke! er nok noen som har et drikkemønster som dette som ikke har problemer , men noen har alvorlige problemer og klarer ikke stoppe,
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden Han er hvertfall ikke en som er opptatt av å trene og leve sunt. Kanskje dårlig psyke i tillegg, som velger alkohol så lett. Passer greit om man er ungkar. Med små barn til stede, drikkes det ikke. Uansett. Anonymkode: be175...7af 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Synes det høres ut som koselige helgekvelder og innpakking jeg. Anonymkode: d83a5...f60 Syns ikke at det er sykt å måtte drikke for å "kose seg"? Anonymkode: be175...7af
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Syns ikke at det er sykt å måtte drikke for å "kose seg"? Anonymkode: be175...7af Det er sykt å anta at andre mener man må drikke for å kose seg. Anonymkode: d83a5...f60 1 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Tanker om dette kan være et problematisk forhold til alkohol? Familiefar med to små barn hjemme. Må alltid ha seg noen øl fredag kveld. Lørdag kan han sitte og kose seg med en flaske vin alene. Finner alltid på en koselig anledning som må feires med alkohol, i dag var det f.eks kosen med å pakke inn julegaver. På ferier er det alkohol hver dag. På firmaturer eller andre festligheter kan han drikke seg så full at han må forlate besøket for å sove. Mine tanker er at dette er et anstrengt forhold til alkohol, men er det jeg som er for prippen? Anonymkode: 32de9...536 Ikke automatisk, nei. Dersom vedkommende velger å bli furt, vrien, vanskelig eller trassig uten nevnte alkohol? Da er det et problem. Dersom dette er en vane, og et forslag om en helg eller for den del jula på hytta uten medbrakt alkohol ikke utløser panikk? Null grunn til uro. Folk uten et problematisk forhold til alkohol kan ha en vane som medfører at de drikker ganske mye i perioder. Feks i ferier. Men så lenge de samme personene tidvis glemmer alkohol, har perioder der de bare ikke gidder eller har lyst på og opplever en periode uten tilgang på alkohol som uproblematisk så er alt ok. Tilsvarende kan vi ha personer med et problematisk forhold til alkohol som selvregulerer strengt og inntar lite i hverdagen, men som godt vet de kan slite om ting går imot, helsa skranter etc. Min far, feks, drakk flere ganger i uka sine 2-3 første år som pensjonist. Det var helg hele tida. Det var pub på onsdag og øl på torsdag og vin på fredag og en kald en på mandag og så videre. Isolert sett et mulig problematisk bruksmønster. Men i møte med et helseproblem der legen anbefalte han å avstå i noen måneder til år opplevde han det uproblematisk. Hyppighet og mengde indikerer ikke i seg selv et problem (selv om det likevel kan føre til helseplager av rent fysisk art). Anonymkode: 46413...074 1 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Han er hvertfall ikke en som er opptatt av å trene og leve sunt. Kanskje dårlig psyke i tillegg, som velger alkohol så lett. Passer greit om man er ungkar. Med små barn til stede, drikkes det ikke. Uansett. Anonymkode: be175...7af 😂 herlighet Anonymkode: 7a754...610 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Finner alltid på en koselig anledning som må feires med alkohol Det er problematisk, og særlig det jeg har sitert. Når man begynner å finne på ting, som en unnskyldning for å kunne drikke, da er man på en farlig vei. Anonymkode: 140e1...cdc 1
Fru Uperfekt Skrevet 7 timer siden #11 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Tanker om dette kan være et problematisk forhold til alkohol? Familiefar med to små barn hjemme. Må alltid ha seg noen øl fredag kveld. Lørdag kan han sitte og kose seg med en flaske vin alene. Finner alltid på en koselig anledning som må feires med alkohol, i dag var det f.eks kosen med å pakke inn julegaver. På ferier er det alkohol hver dag. På firmaturer eller andre festligheter kan han drikke seg så full at han må forlate besøket for å sove. Mine tanker er at dette er et anstrengt forhold til alkohol, men er det jeg som er for prippen? Anonymkode: 32de9...536 Vin til innpakningen går bra, en flaske vin alene uten mat er tja, ferie kommer an på mengden Firmaturer og festligheter er Ja han må skjerpe seg 1
Fru Uperfekt Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Han er hvertfall ikke en som er opptatt av å trene og leve sunt. Kanskje dårlig psyke i tillegg, som velger alkohol så lett. Passer greit om man er ungkar. Med små barn til stede, drikkes det ikke. Uansett. Anonymkode: be175...7af En kan fint ta seg en drink eller to selv med småbarn i hus, alt med måte 1 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Skrevet 7 timer siden Hvis det er problematisk for deg (og du er familiemoren»), er det et problem. Anonymkode: 687f6...39b 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Skrevet 7 timer siden Jeg hadde syntes det var problematisk ja. Anonymkode: 18650...dc8
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Skrevet 7 timer siden Jeg hadde ikke godtatt det. Alkohol er veldig skadelig, og med en gang man "må" ha og alltid skal ha, så blir det ugreit. Anonymkode: 76bf2...541
Mandagsunge Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden Øl fredag og vin laurdag og eit sjøslag i ny og ne ? Nei. Dagleg alkohol på ferie og drikke seg frå sans og samling kvar gong han ikkje har ansvar for ungar? Ja. 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 7 timer siden #17 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Tanker om dette kan være et problematisk forhold til alkohol? Familiefar med to små barn hjemme. Må alltid ha seg noen øl fredag kveld. Lørdag kan han sitte og kose seg med en flaske vin alene. Finner alltid på en koselig anledning som må feires med alkohol, i dag var det f.eks kosen med å pakke inn julegaver. På ferier er det alkohol hver dag. På firmaturer eller andre festligheter kan han drikke seg så full at han må forlate besøket for å sove. Mine tanker er at dette er et anstrengt forhold til alkohol, men er det jeg som er for prippen? Anonymkode: 32de9...536 Siden så mange AnonymeBrukere her inne stempler meg som alkoholiker, i tråder om barn, Israel-Palestina, Ghosting, fordeling av permisjoner, osv så er jeg vel KG-kvalifisert til å sitte med svaret? 🤭 Deler av det du beskriver ville jeg ha tenkt på som normalt. At en voksen mann drikker et par øl på en kveld er ikke i seg selv et problem. Heller ikke noen glass rødvin. Problemet er at det ikke bare blir med noen øl, og noen glass vin. En voksen mann kan trolig drikke både én og to flasker vin alene. Det er derimot ikke sagt at man burde gjøre det. Hvis partneren opplever det som ubehagelig så synes jeg at man skal høre etter. Å drite seg ut én gang med å drikke for mye på firmafest er en ting. Men når det er et tilbakevendende problem, så er det ikke greit. Jeg tenker at du burde snakke med ham på et tidspunkt hvor stemninga er god, hvor han ikke drikker. Ville ha lagt vekt på at du er bekymret, men ikke er moren hans. At du ikke kommer til å telle antall alkoholenheter eller bestemme en maksgrense for hva han får lov til å innta. Men dere har felles barn. Han har ikke bare et ansvar for å kunne hjelpe til med å stå opp i helgene, og å kjøre til treninger. Han har et ansvar for å prøve å holde seg frisk, ikke pådra seg en leverskade eller alkoholrelatert demens.
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #18 Skrevet 7 timer siden I min verden er det problematisk. Spesielt hvis det er barn hjemme når man drikker en hel flaske vin. ET glass rødvin til fredagstacoen er helt greit, så lenge en av de voksne er edru hvis noe skulle skje og man trenge rå kjøre f.eks. til legevakt, men ellers synes jeg ikke noe om alkohol og barn. Selv drakk jeg aldri mens barnet mitt var sammen med meg, annet enn f.eks. en øl til maten i syden. Aldri hjemme. Ikke en gang på julaften. Anonymkode: ac7d5...552
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #19 Skrevet 7 timer siden Et glass vin som kos til gaveinnpakking og i helgene er vel helt normalt, men å drikke seg full støtt og stadig er ikke det. Anonymkode: 73efb...bb0 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #20 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): så lenge en av de voksne er edru hvis noe skulle skje og man trenge rå kjøre f.eks. til legevakt, Anonymkode: ac7d5...552 Dette argumentet har jeg aldri skjønt. Hvis barnet skader seg eller blir dårlig og man har drukket f.eks. litt vin på fredagskvelden så man ikke kan kjøre til legevakten er det vel bare å ringe en taxi eller i verste fall ambulanse? Anonymkode: 73efb...bb0 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå