Gå til innhold

Syk på vgs.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skolen plikter å ta imot dokumentasjon på gyldig fravær fra dag 1, jf rundskrivets pkt 3.3.2;

«Selv om dokumentasjon fra helsepersonell først får betydning for helserelatert fravær som overstiger ti prosent, må skolen ta imot det eleven leverer som dokumentasjon.»

Hvorfor så mange påstår at man ikke kan levere legeerklæring aner jeg ikke.

Anonymkode: 0882c...f52

En del skoler sier de ikke tar i mot før de har kommet til 10%, pluss og en del leger sier de kan komme når 10% har blitt passert.

Er det som er problemet. 

Anonymkode: 6e81d...36d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En del skoler sier de ikke tar i mot før de har kommet til 10%, pluss og en del leger sier de kan komme når 10% har blitt passert.

Er det som er problemet. 

Da må skolene klages inn fordi de praktiserer fraværsregler feil. Det bør foreldrene ta tak i.

Anonymkode: 0882c...f52

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Åå logikk på nynorsk

Hvorfor er det mindre respektløst at lærerne er mer enn 10 % borte i et fag? Jeg foreslår at lærere som er mer borte enn 10 % i et fag får sparken! Hvem er mer nødvendig som eksempel og trygt klassemiljø enn dem? 

Anonymkode: c3228...0b4

Ja lærere som sutrer på udugelig ungdom som skulker, så er det time ut og time inne de selv er uggen ! Ja mist jobben de å da . Ungdommer som jobber ræva av seg. Stod en politiker å påstå de ville ha bort den skulkinga der de fløy til helsesøster med problemene sine. Helsesøster er tilgjengelig hver fullmåne. Vil vi ar ungene våre skal slite psykisk ?! 
Da bør alle som er syk mer enn 10 prosent minste jobben om det er det som er målet ! Får man kyssesyken eller influensa med 40 i feber så stryker man nesten om det er fagdag den dagen 

Anonymkode: ab621...8ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det som er problemet. 

Det er egenmelding frem til 10 prosent 

• Liker 1
Skrevet

Fraværsgrensa er helt sinnsyk og kan umulig være samfunnsnyttig. Jeg gikk på videregående da den ble innført og hadde det ikke vært for veldig greie lærere, så hadde jeg nådd grensa rimelig kjapt. Jeg hadde med stor sannsynlighet ikke hatt den gode jobben jeg har nå. Hadde nok enten vært død eller på kronisk sosialstønad.

Anonymkode: 94af1...e59

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Herlighet ja selvsagt før elever på vdg også omgangssyke 

Anonymkode: 3b86b...ff3

Okai mulig jeg har fortrengt det helt, er jo 20 år siden jeg gikk ut av vgs. Kan bare ikke huske at jeg eller noen jeg kjenner hadde det på vgs. Alltid tenkt på det som en barnesykdom som bare barn og de som jobber med barn eller har små barn får 😄 Var iallfall ikke noe stor krise med den 10%-grensa da jeg gikk vgs, vi kom oss gjennom de fleste av oss og så tok noen opp fag som privatist året etter eller parallelt med vanlig skole i 3. klasse. Husker heller ikke at foreldrene våre var involvert i skole eller fravær på noen måte annet enn å oppmuntre hjemme til å få gode karakterer. Jeg ordnet legeerklæringer selv og snakket med skolen selv da jeg hadde kyssesyke og skade som ga fravær. 

Anonymkode: dac22...c86

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fraværsordningen er ikke problemet, det er kulturen og holdningene til de unge. Og det kan dere foreldre jobbe med. Men da må dere slutte å skylde på politikere. 

Makan for en sutring! 

Anonymkode: 92043...ea6

Ta deg sammen . Her har vi ungdom som møter opp uansett og har 6 i snitt . De har verv ved siden av og går på turn i tillegg . En lærer kan ha 4 i snitt og møte opp sånn nå og da . Skal love deg det er mange dager lærer ikke har møtt opp på grunn av sykdom. Da kan de lære seg en bedre kultur selv da. Ungdommen er fint i stand til å fullføre alle oppgaver og kanskje kunne mer enn læreren sin selv om de er uheldig å bli liggende to uker med alvorlig sykdom . 

Skrevet

Jeg jobber som renholder på videregående skole og kan bekrefte at mange kommer syke på skolen. Det hostes og snufses overalt 

Anonymkode: 9c4f5...12a

Skrevet

Tror vi nå har fått varsel i alle fag, vgs1.

Har en ungdom som sliter psykisk. Er nå innlagt. 

Skolen ba fastlegen skrive generell sykmelding, noe hun ikke vil. Helsesøster ringte fastlegen, men vet ikke enda hva som skjedde.

Mest lyst til at hun får ett arbeidsår.

Anonymkode: 12728...756

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

10% fravær i et fag du har en dobbeltime av en gang i uken..

Er du borte to dager da, så har du nådd 10%. Det er ikke skyhøyt fravær det. 
måten du skriver på, gjør at jeg forstår at du ikke kjenner så mange ungdommer på vgs. de aller fleste er faktisk pliktoppfyllende, møter på skolen og gjør det de skal. 

I arbeidslivet kan man bli sykemeldt om Man blir syk. Fra første dag..

(den ene datteren min fikk omgangssyke, og en måned etter fikk hun influensa.. da var grensen nådd). 

Anonymkode: ca870...085

Jeg må bruke egenmelding for enkelt sykedager på jobb. 

Anonymkode: ec2ae...8ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Åå logikk på nynorsk

Hvorfor er det mindre respektløst at lærerne er mer enn 10 % borte i et fag? Jeg foreslår at lærere som er mer borte enn 10 % i et fag får sparken! Hvem er mer nødvendig som eksempel og trygt klassemiljø enn dem? 

Anonymkode: c3228...0b4

Ooooog... svak lesekompetanse i bokmål, eller berre sviktande ordtilfang på norsk?

Ingen skuldar tenåringar for manglande respekt for skuleverket viss dei bruker eigenmelding når dei er sjuke. På same måte som det berre er det særs uspiselege segementet blåruss som skuldar folk for å mangle respekt for arbeidsgjevaren viss dei bruker eigenmeldingsdagane sine til det vi har dei til. Sjuke folk skal vere heime og bli friske, men eg trur vi alle kan vere einige i at det kjem eit punkt der ansvarlege myndigheiter etterspør dokumentasjon på at den det gjeld ikkje berre har vondt i vilja, for å bruke orda dine. Derav systemet med sjukemelding (arbeidstakarar) og legeerklæring (skuleelevar). 

Viss ein lærar skoftar 165 timar i året så kan eg love deg at den læraren får fyken. 

Skrevet
Gnå skrev (13 timer siden):

De kan fremdeles få fjernet fravær:

"For inntil sammenlagt 10 dager i et opplæringsår kan en elev kreve at fravær ikke blir ført på vitnemålet dersom det kan dokumenteres at fraværet skyldes helsegrunner eller innvilget permisjon etter opplæringsloven § 2-11. For at fravær som skyldes helsegrunner ikke skal føres på vitnemålet, må eleven legge frem en legeerklæring som dokumenterer det. Fravær som skyldes helsegrunner må vare mer enn tre dager, og det er bare fravær fra og med fjerde dagen som kan strykes." 5. Føring av fravær | udir.no

Tilfellet du forteller om, høres trist ut, men hvis det har fått oppfølging av lege burde jo fraværet vært dokumentert? 

På hvilket grunnlag kan det innvilges permisjon? Begravelser f.eks?

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg må bruke egenmelding for enkelt sykedager på jobb. 

Anonymkode: ec2ae...8ba

Det er vel ingenting som stopper deg fra å få en sykemelding, utenom alt styret med å faktisk få en sykemelding. Men ja, godt poeng at i arbeidslivet får man minimum 4x3dager egenmelding uten å trenge legeerklæring.

Anonymkode: 94af1...e59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...