Gnå Skrevet torsdag kl. 07:17 #61 Skrevet torsdag kl. 07:17 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det stemmer ikke det du skriver. Min datter på vg2 hadde 0 fravær, ble innlagt sykehuset og lå der i to uker.. gikk da over 10% i alle fag. Anonymkode: ca870...085 Men det er jo dokumentert fravær, altså ikke noe problem med tanke på fraværsgrensa? Og til dere som mener lærere slipper "billigere" unna enn elevene. Det gjør vi jo ikke? Som alle andre ansatte har vi jo egenmeldingsdagene, men etter det må vi - som elevene - få sykemelding fra legen. Og hvis jeg starter å stadig vekk komme for sent fordi jeg ikke rakk bussen, forsov meg, glemte at vi hadde time osv., så ville jeg nok mistet jobben ganske fort. Mange elever skjønner ikke helt konseptet, og er livredde for alt fravær. Men det er jo ikke noe problem før de passerer grensa, og da må de gå til legen - verre er det ikke. De aller, aller fleste er ikke så mye syke at dette er et problem. Ser her i tråden også at det er mange misforståelser blant foreldre. Anbefaler alle å sette seg ordentlig inn i reglene, evt. spørre skolen. Da tror jeg mange vil se at det ikke er så "skummelt" som det kanskje virker 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:26 #62 Skrevet torsdag kl. 07:26 Gnå skrev (6 minutter siden): Men det er jo dokumentert fravær, altså ikke noe problem med tanke på fraværsgrensa? Og til dere som mener lærere slipper "billigere" unna enn elevene. Det gjør vi jo ikke? Som alle andre ansatte har vi jo egenmeldingsdagene, men etter det må vi - som elevene - få sykemelding fra legen. Og hvis jeg starter å stadig vekk komme for sent fordi jeg ikke rakk bussen, forsov meg, glemte at vi hadde time osv., så ville jeg nok mistet jobben ganske fort. Mange elever skjønner ikke helt konseptet, og er livredde for alt fravær. Men det er jo ikke noe problem før de passerer grensa, og da må de gå til legen - verre er det ikke. De aller, aller fleste er ikke så mye syke at dette er et problem. Ser her i tråden også at det er mange misforståelser blant foreldre. Anbefaler alle å sette seg ordentlig inn i reglene, evt. spørre skolen. Da tror jeg mange vil se at det ikke er så "skummelt" som det kanskje virker Den store ulempen med dagens regler er at det ikke er noe skille mellom sykdom og skulk. Opp til 10 % vil ikke skolen ha dokumentasjon eller godskrive fravær som skyldes reell sykdom. Det er problemet. På vitnemålet ser det likt ut om man har 8 dagers influensafravær eller bare er sløv og skulker. Jeg mener også 10 % er mye for de fleste. Men skulle gjerne dokumentert at min ungdom ikke skulker. Anonymkode: 17cfb...a6d 1
Gnå Skrevet torsdag kl. 07:30 #63 Skrevet torsdag kl. 07:30 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den store ulempen med dagens regler er at det ikke er noe skille mellom sykdom og skulk. Opp til 10 % vil ikke skolen ha dokumentasjon eller godskrive fravær som skyldes reell sykdom. Det er problemet. På vitnemålet ser det likt ut om man har 8 dagers influensafravær eller bare er sløv og skulker. Jeg mener også 10 % er mye for de fleste. Men skulle gjerne dokumentert at min ungdom ikke skulker. Anonymkode: 17cfb...a6d Men dokumentert fravær kommer også på fraværet, og blir ikke spesifisert, så det spiller ikke så stor rolle i denne sammenheng. Det eneste unntaket her er at noe fravær kan slettes helt ved kronisk eller langvarig sykdom. Mye skulk vil evt. gjenspeiles på karakteren i orden/atferd. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:36 #64 Skrevet torsdag kl. 07:36 Gnå skrev (3 minutter siden): Men dokumentert fravær kommer også på fraværet, og blir ikke spesifisert, så det spiller ikke så stor rolle i denne sammenheng. Det eneste unntaket her er at noe fravær kan slettes helt ved kronisk eller langvarig sykdom. Mye skulk vil evt. gjenspeiles på karakteren i orden/atferd. Før kunne en få fjernet fravær pga sykdom eller diagnose. Nå står all fravær der om det så er pga sykdom, oppfølging lege eller om det er skulk. Vet om en ungdom nå slutter. Årsak ikke skulk men pga mye fravær pga oppfølging hos lege. Fått beskjed kun 1 fag det vil bli vurdert i. Pga 10% er oversteget. Så da sa ungdommen kan like gjerne slutte, for vil jo ikke få karakter, det har jeg alt fått brev om. Så begynner nå å jobbe fra nytt år i stede Anonymkode: 6e81d...36d 1
Gnå Skrevet torsdag kl. 07:47 #65 Skrevet torsdag kl. 07:47 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Før kunne en få fjernet fravær pga sykdom eller diagnose. Nå står all fravær der om det så er pga sykdom, oppfølging lege eller om det er skulk. Vet om en ungdom nå slutter. Årsak ikke skulk men pga mye fravær pga oppfølging hos lege. Fått beskjed kun 1 fag det vil bli vurdert i. Pga 10% er oversteget. Så da sa ungdommen kan like gjerne slutte, for vil jo ikke få karakter, det har jeg alt fått brev om. Så begynner nå å jobbe fra nytt år i stede Anonymkode: 6e81d...36d De kan fremdeles få fjernet fravær: "For inntil sammenlagt 10 dager i et opplæringsår kan en elev kreve at fravær ikke blir ført på vitnemålet dersom det kan dokumenteres at fraværet skyldes helsegrunner eller innvilget permisjon etter opplæringsloven § 2-11. For at fravær som skyldes helsegrunner ikke skal føres på vitnemålet, må eleven legge frem en legeerklæring som dokumenterer det. Fravær som skyldes helsegrunner må vare mer enn tre dager, og det er bare fravær fra og med fjerde dagen som kan strykes." 5. Føring av fravær | udir.no Tilfellet du forteller om, høres trist ut, men hvis det har fått oppfølging av lege burde jo fraværet vært dokumentert?
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:50 #66 Skrevet torsdag kl. 07:50 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg forstår det ikke - 10% fravær er jo skyhøyt! De er på vei ut i arbeidslivet, og der er det de færreste som har 10% fravær i hvertfall. Med 190 skoledager i løpet av et år, så er 10% hele 19 dager.. Så forstår jeg at det kan slå uheldig ut i små fag, men om et fag har 1 time i uka så må du fortsatt være borte 4 ganger av den samme dagen for å komme opp i 10%. Synes det er en fin overgang til arbeidslivet jeg - er man syk med feber og oppkast så holder man seg hjemme, er man forkjølet eller har litt vondt i hodet når man våkner, så prøver man seg gjennom dagen. Det er veldig mange større trusler for oppvoksende ungdom enn å ikke kunne ha mer enn 19 dagers fravær i løpet av et år. Hvem har egentlig 19 dagers korttidsfravær i løpet av et år? I mange bedrifter har man jo ikke så mange egenmeldingsdager en gang. Anonymkode: ce187...e4e Regner timer ikke dager. På jobb kan en få sykmelding fra dag 1. Hadde vært bedre å følge arbeidslivet enn dette tullet her. Anonymkode: 12728...756 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:58 #67 Skrevet torsdag kl. 07:58 Gnå skrev (8 minutter siden): De kan fremdeles få fjernet fravær: "For inntil sammenlagt 10 dager i et opplæringsår kan en elev kreve at fravær ikke blir ført på vitnemålet dersom det kan dokumenteres at fraværet skyldes helsegrunner eller innvilget permisjon etter opplæringsloven § 2-11. For at fravær som skyldes helsegrunner ikke skal føres på vitnemålet, må eleven legge frem en legeerklæring som dokumenterer det. Fravær som skyldes helsegrunner må vare mer enn tre dager, og det er bare fravær fra og med fjerde dagen som kan strykes." 5. Føring av fravær | udir.no Tilfellet du forteller om, høres trist ut, men hvis det har fått oppfølging av lege burde jo fraværet vært dokumentert? Alt er dokumentert, men skolen sa at så lenge fravær var enkelt dager, og ikke mer en 3 dager av gangen på sykehus. Så fikk ikke fjernet. De måtte skrive pga nye regler var det de fikk skriftlig. Ungdommen jobbet med skolearbeid på sykehuset, men hjalp ikke. For hadde jo ikke vært tilstede i timene I fjord gikk alt greit selv med mer fravær En dette året. Anonymkode: 6e81d...36d 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:00 #68 Skrevet torsdag kl. 08:00 Hvordan skiller denne ordningen seg egentlig fra ordningen i arbeidslivet? Du har jo bare så og så mange egenmeldingsdager hvert år, før du må oppsøke lege og få sykemelding. Det er jo litt samme greia på vgs, de kan fint være borte og syke, men det begrenser seg hvor mye før det må dokumenteres. Skal ungdommer skjermes fra alt ansvar og komme og gå som de vil på skolen? Anonymkode: e497c...968 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:23 #69 Skrevet torsdag kl. 08:23 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en vdg-elev som dessverre blir lett syk. Jeg synes det er håpløst at vi ikke får levere legeerklæring nå, og på vitnemålet vil fraværet høres helt likt enten det er sykdom eller skulk. Synes det er urettferdig overfor de som faktisk er syke. Ser noen skriver at man kan levere legeerklæring, men det vil ikke skolen ha her. Anonymkode: 17cfb...a6d Nei, nytt i år at man ikke kan levere legeerklæring FØR de har nådd 10%, så er nok en del her inne som ikke har barn selv på vgs, men kun synser og mener. AnonymBruker skrev (1 time siden): Og så? Hun fikk vel legeerklæring? Eller strøk hun/fikk ikke vurdering pga dette og må ta fagene om igjen? Anonymkode: 92043...ea6 svaret var til at vedkommende hadde en elev som var borte 3 uker, men fortsatt ikke nådde 10%. Da skrev jeg at det ikke kan stemme. Gnå skrev (1 time siden): Men det er jo dokumentert fravær, altså ikke noe problem med tanke på fraværsgrensa? Og til dere som mener lærere slipper "billigere" unna enn elevene. Det gjør vi jo ikke? Som alle andre ansatte har vi jo egenmeldingsdagene, men etter det må vi - som elevene - få sykemelding fra legen. Og hvis jeg starter å stadig vekk komme for sent fordi jeg ikke rakk bussen, forsov meg, glemte at vi hadde time osv., så ville jeg nok mistet jobben ganske fort. Mange elever skjønner ikke helt konseptet, og er livredde for alt fravær. Men det er jo ikke noe problem før de passerer grensa, og da må de gå til legen - verre er det ikke. De aller, aller fleste er ikke så mye syke at dette er et problem. Ser her i tråden også at det er mange misforståelser blant foreldre. Anbefaler alle å sette seg ordentlig inn i reglene, evt. spørre skolen. Da tror jeg mange vil se at det ikke er så "skummelt" som det kanskje virker selv om det er dokumentert fravær, blir det fortsatt fravær. At min datter nå må til legen, fordi hun må ha legeerklæring pga hun må være hjemme første dag i mens, er jo bare tullete. At de bare ikke kan slette fraværet fra f.eks som her; to ukers sykehusinnleggelse, er bare tullete og tungvint. Anonymkode: ca870...085 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:24 #70 Skrevet torsdag kl. 08:24 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvordan skiller denne ordningen seg egentlig fra ordningen i arbeidslivet? Du har jo bare så og så mange egenmeldingsdager hvert år, før du må oppsøke lege og få sykemelding. Det er jo litt samme greia på vgs, de kan fint være borte og syke, men det begrenser seg hvor mye før det må dokumenteres. Skal ungdommer skjermes fra alt ansvar og komme og gå som de vil på skolen? Anonymkode: e497c...968 I arbeidslivet så kan du bli sykemeldt dag 1. DET er jo den store forskjellen. Anonymkode: ca870...085 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:32 #71 Skrevet torsdag kl. 08:32 Min gutt kan ikke være syk på fredager. Da har de full dag med kun ett fag. F.eks. 6 timer med tysk én uke og 6 timer matematikk en annen uke. Han må rett og slett gå syk på skolen (med mindre han har oppkast samme morgen) og bruke helgen til å komme seg på. Heldigvis har han 0% fravære til nå. *bank i bordet* Anonymkode: 8b12d...f52 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:47 #72 Skrevet torsdag kl. 08:47 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fraværsordningen er ikke problemet, det er kulturen og holdningene til de unge. Og det kan dere foreldre jobbe med. Men da må dere slutte å skylde på politikere. Makan for en sutring! Anonymkode: 92043...ea6 For en enkel svart hvitt verden du lever i da! Null innsikt i hva som er problematikken her. Du virker som et supert menneske. Anonymkode: 35af4...624 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:52 #73 Skrevet torsdag kl. 08:52 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvordan skiller denne ordningen seg egentlig fra ordningen i arbeidslivet? Du har jo bare så og så mange egenmeldingsdager hvert år, før du må oppsøke lege og få sykemelding. Det er jo litt samme greia på vgs, de kan fint være borte og syke, men det begrenser seg hvor mye før det må dokumenteres. Skal ungdommer skjermes fra alt ansvar og komme og gå som de vil på skolen? Anonymkode: e497c...968 Det går på timer ikke dager. Hvorfor gjelder ikke dok før 10%? Anonymkode: 12728...756 1
Gnå Skrevet torsdag kl. 08:54 #74 Skrevet torsdag kl. 08:54 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): selv om det er dokumentert fravær, blir det fortsatt fravær. At min datter nå må til legen, fordi hun må ha legeerklæring pga hun må være hjemme første dag i mens, er jo bare tullete. At de bare ikke kan slette fraværet fra f.eks som her; to ukers sykehusinnleggelse, er bare tullete og tungvint. Anonymkode: ca870...085 Ja, det stemmer. Men det er jo en annen diskusjon enn fraværsgrensa. Sånn har det jo også "alltid" vært - selv om det i seg selv ikke betyr at det er bra.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:55 #75 Skrevet torsdag kl. 08:55 AnonymBruker skrev (13 timer siden): er det 10% som det var før? Man er vel ikke allerede vært så mye borte at man står i fare for stryk allerede i desember? Da jeg gikk var vi borte da vi var syke, og normalt oppegående ungdommer er vel ikke så mye syke? Anonymkode: 8c02f...05e Problemet er at de kjører flere timer av samme fag på en dag, hvor de har 5 timer matte f.eks. Blir de borte den dagen, så er det allerede varsel på gang. Og nå hjelper det ikke med legeerklæring heller uansett for de 10 % prosentene. Så blir man sengeliggende med influensa i 1 uke, så står en i fare for å ikke få karakter i flere fag. Rektor har i slike tilfeller lov å bruke skjønn og vurdere hvert tilfelle. Greien nå, er at elevenes fravær skal være mer likt som for folk i arbeid, og bruke egenmelding for de første 10 prosentene..... Forskjellene er at når vi bruker egenmelding på jobb, så mister vi ikke jobben eller noe i den dur. Elevene får mye større konsekvenser og får kanskje ikke karakter i ett eller flere fag, og får gjerne ikke utdannelsen sin ;/ Det som skjer da, er at elvene går på skolen selv om de har omgangssyke eller ligger med 40 i feber, bare for å møte opp. Tragisk! Anonymkode: 4f7a1...e52 2 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:58 #76 Skrevet torsdag kl. 08:58 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja jentene her tørr ikke være hjemme. Hun hadde en viktig legetime vi tvang henne på. Og er da oppe i 4 prosent i samfunnsfag ( 2 timer ) nå avlyser hun både tannlege, kjeveortoped og alt mulig. Hun tørr heller ikke være hjemme når syk. Vil tvinge henne om hun får feber eller oppkast. Ender med å sove hele dagen etter skolen syk og så tilbake dagen etter: redd de går på en smell. Læreren er hjemme rett som det er med hodepine, vondt i skuldra og viljen. Syns det er respektløst mot ungdommen vår . Anonymkode: ab621...8ff Ja, slik har det blitt 😕 Dette er faktisk ganske tragisk! Opplever også ofte at min sønn forteller at lærerne er syke, og at de ikke får undervisning/får fritimer... Nå er jo ikke dette skolene sin feil, men idiotene som sitter og lager regler de ikke selv forstår konsekvensen av! Anonymkode: 4f7a1...e52 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:00 #77 Skrevet torsdag kl. 09:00 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Man stryker ikke, men man kan ikke få vurdering i faget. Anonymkode: 8eb8c...81e For mange kan det ende med stryk... ----- Men ingen snakker om at alle timene elevene ikke får undervisning fordi læreren er borte.... Og hvordan klarer lærerne å vurdere en elev når de selv aldri er der og ikke vet noe om eleven? Anonymkode: 4f7a1...e52 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:01 #78 Skrevet torsdag kl. 09:01 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Forsovelse bør man faktisk klare å unngå. En må gjøre nødvendige grep selv, sånn at man ikke kommer i den situasjonen. Snøstorm er det verre med. Vi dokumenterer forsinket kollektivtrafikk hos oss, så lenge elevene sender oss bildebevis. Dersom ditt barn ikke får karakter pga reisevei og uforutsette hendelser, ville jeg ha forsøkt en klage inn til statsforvalter. Fylket er jo pliktig til å sørge for skoleskyss til elevene. Anonymkode: 5f5d6...8a8 At en 16 åring mister bussen, er sånn som skjer. Ærlig talt. Det er urettferdig at de som bor nærme skolen får anmerkning hvis de forsover seg 14 sekunder, mens andre ikke får karakter hvis det skjer ėn gang. Det blir ikke tatt hensyn til at bussene er forsinket pga vær. Det har blitt klaget i flere år. Her ble de fratatt nærskolene pga kommunesammenslåing, for de er nå i et annet fylke.. Nå lurer de samme politikerene på hvorfor frafallet fra vgs i akkurat denne delen av kommunen/fylke er høy... Vel. Når du drar avgårde til skolen kl 0610 og det tidligste du er hjemme er 1720. ( og pga ikke korrespondanse mister man stadig bussen og er ikke hjemme før 1930). Og man etter jul allerede får beskjed om at man ikke får karakter i enkelte fag, så er ikke det motiverende. Før de nye reglene kunne 10 prosenten for oss på "bygda" brukes til nettopp forsinkelser pga buss... Anonymkode: 88862...89c 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:07 #79 Skrevet torsdag kl. 09:07 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har barn på vgs. og på grunn av fraværsgrensa kommer de dauklein på skolen. Med feber eller har spydd på natta. Er jo helt håpløst . Så nå hangler halve klassen. Er det sånn overalt ? Lærerne har jo sikkert 40 prosent fravær så langt i år. De skal kunne være hjemme, men elvene må ofte helsa Anonymkode: ab621...8ff Ja og jeg er så j.. lei av å få hjem sykdom... Ungdomskole og vgs.. Har de feber og sjangler og spyr og diare har de IKKE noe på skolen å gjøre. Igår spydde en på bussen og i klassrommet.. Omgangsyke hjemme i hus, flott det.. Mange blir tvunget avgårde av foreldre for det(sier ungdommen). Anonymkode: a0bf1...911 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:08 #80 Skrevet torsdag kl. 09:08 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): At en 16 åring mister bussen, er sånn som skjer. Ærlig talt. Det er urettferdig at de som bor nærme skolen får anmerkning hvis de forsover seg 14 sekunder, mens andre ikke får karakter hvis det skjer ėn gang. Det blir ikke tatt hensyn til at bussene er forsinket pga vær. Det har blitt klaget i flere år. Her ble de fratatt nærskolene pga kommunesammenslåing, for de er nå i et annet fylke.. Nå lurer de samme politikerene på hvorfor frafallet fra vgs i akkurat denne delen av kommunen/fylke er høy... Vel. Når du drar avgårde til skolen kl 0610 og det tidligste du er hjemme er 1720. ( og pga ikke korrespondanse mister man stadig bussen og er ikke hjemme før 1930). Og man etter jul allerede får beskjed om at man ikke får karakter i enkelte fag, så er ikke det motiverende. Før de nye reglene kunne 10 prosenten for oss på "bygda" brukes til nettopp forsinkelser pga buss... Anonymkode: 88862...89c Her må vi foreldre kjøre de i full fart for å ikke fravær.. Hva med de som begynner tidlig? Anonymkode: a0bf1...911
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå