Gå til innhold

Syk på vgs.

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvorfor er det et mål med 6 i alle fag? Dere burde jobbe hjemme med at det ikke må være et mål, så slipper dere konsekvensen at dem brenner seg ut.

Anonymkode: fec2a...ea1

Det er jo avhengig av hva man vil studere. Noen utdanninger krever faktisk så høyt snitt (eller tilnærmet).

Anonymkode: ca870...085

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår det ikke - 10% fravær er jo skyhøyt! De er på vei ut i arbeidslivet, og der er det de færreste som har 10% fravær i hvertfall. Med 190 skoledager i løpet av et år, så er 10% hele 19 dager.. Så forstår jeg at det kan slå uheldig ut i små fag, men om et fag har 1 time i uka så må du fortsatt være borte 4 ganger av den samme dagen for å komme opp i 10%. 

Synes det er en fin overgang til arbeidslivet jeg - er man syk med feber og oppkast så holder man seg hjemme, er man forkjølet eller har litt vondt i hodet når man våkner, så prøver man seg gjennom dagen. 

Det er veldig mange større trusler for oppvoksende ungdom enn å ikke kunne ha mer enn 19 dagers fravær i løpet av et år. Hvem har egentlig 19 dagers korttidsfravær i løpet av et år? I mange bedrifter har man jo ikke så mange egenmeldingsdager en gang. 

Anonymkode: ce187...e4e

• Liker 6
Skrevet

10% fravær i et fag du har en dobbeltime av en gang i uken..

Er du borte to dager da, så har du nådd 10%. Det er ikke skyhøyt fravær det. 
måten du skriver på, gjør at jeg forstår at du ikke kjenner så mange ungdommer på vgs. de aller fleste er faktisk pliktoppfyllende, møter på skolen og gjør det de skal. 

I arbeidslivet kan man bli sykemeldt om Man blir syk. Fra første dag..

(den ene datteren min fikk omgangssyke, og en måned etter fikk hun influensa.. da var grensen nådd). 

Anonymkode: ca870...085

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jentene her tørr ikke være hjemme. Hun hadde en viktig legetime vi tvang henne på. Og er da oppe i 4 prosent i samfunnsfag ( 2 timer ) nå avlyser hun både tannlege, kjeveortoped og alt mulig. Hun tørr heller ikke være hjemme når syk. Vil tvinge henne om hun får feber eller oppkast. Ender med å sove hele dagen etter skolen syk og så tilbake dagen etter: redd de går på en smell. Læreren er hjemme rett som det er med hodepine, vondt i skuldra og viljen. Syns det er respektløst mot ungdommen vår .

Anonymkode: ab621...8ff

du kan ikke ha 4 prosent fravær av 2 timer borte?? Da har man jo 2 prosent fravær pr time og de må vel dele antall timer pr fag pr semester? Skjønte ikke det regnestykket. 

Anonymkode: 8c02f...05e

Skrevet

er det 10% som det var før? Man er vel ikke allerede vært så mye borte at man står i fare for stryk allerede i desember? 

Da jeg gikk var vi borte da vi var syke, og normalt oppegående ungdommer er vel ikke så mye syke? 

Anonymkode: 8c02f...05e

Det gjelder pr fag, og er man uheldig er det ikke noe vanskelig å stryke i et eller flere fag.

Anonymkode: a2906...1c7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg forstår det ikke - 10% fravær er jo skyhøyt! De er på vei ut i arbeidslivet, og der er det de færreste som har 10% fravær i hvertfall. Med 190 skoledager i løpet av et år, så er 10% hele 19 dager.. Så forstår jeg at det kan slå uheldig ut i små fag, men om et fag har 1 time i uka så må du fortsatt være borte 4 ganger av den samme dagen for å komme opp i 10%. 

Synes det er en fin overgang til arbeidslivet jeg - er man syk med feber og oppkast så holder man seg hjemme, er man forkjølet eller har litt vondt i hodet når man våkner, så prøver man seg gjennom dagen. 

Det er veldig mange større trusler for oppvoksende ungdom enn å ikke kunne ha mer enn 19 dagers fravær i løpet av et år. Hvem har egentlig 19 dagers korttidsfravær i løpet av et år? I mange bedrifter har man jo ikke så mange egenmeldingsdager en gang. 

forskjell på 10% av et helt arbeidsår, og 10% av et fag du har kun 2 timer i uka...

Anonymkode: 2515c...a40

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

forskjell på 10% av et helt arbeidsår, og 10% av et fag du har kun 2 timer i uka...

Tror dessverre dette blir litt vanskelig mattematikk for enkelte her inne.

Anonymkode: 90cf1...21b

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er helt håpløst....Eldste gikk på skolen syk, droppet begravelse osv. 

Yngste har ennå ikke vært syk, men kommer nok til dra hun også om hun blir. Hun dropper en begravelse neste uke, da det er på en dag de har fag med få timer.  Trenger en time hos spesialist, Men vil vente til vinterferien som egt. er lenge å gå slik hun gjør...

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Kan høres mye ut. Me  går på fag og ikke dager.

Så si du er borte i gym. Så kan en dag fravær i gym gjøre at en ikke får karakter. I hvertfall hvis de gjør som de gjorde hos ungdommen her. Noen ganger la de opp til mer en 2 timer gym  så si en var syk den dagen de la opp til friluft dag ja da hadde en alt 10% fravær og fikk beskjed at en ikke fikk karakter, samme gjaldt matte og naturfag og samfunnsfag,  det var fag vår ungdo. Hadde kun 2 til 4 timer i uka på.

Og dette gjelder og oppfølging hos lege og sykehus og. Så hvis du eks hadde oppfølging fra spesial helsevesenet.  Måtte en ofte avbestille å få timene en dag der yrkesfag var for der var det mer å gå på.

Anonymkode: 6e81d...36d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Læreren er hjemme rett som det er med hodepine, vondt i skuldra og viljen. Syns det er respektløst mot ungdommen vår .

Anonymkode: ab621...8ff

Korleis er det "respektlaust" at lærarar, som andre folk, råkar på å bli sjuke? Elevane får jo uansett den undervisninga dei skal ha (og om dei ikkje får den undervisninga dei skal ha fordi skulen ikkje sette inn vikar, så er det ikkje den sjuke tilsette sin feil) 

Problemet med høgt fråvære hos elevar er kollektivt at det går ut over klassemiljø og undervisningsplanlegging, individuelt at det fort blir vanskeleg å vurdere det faglege nivået til ein elev som er vekke frå klasserommet ein tredjedel av timane. Har eleven ein legitim grunn til å vere borte (sjuk), så får ein papirar på det viss ein nærmar seg grensa. Problemet med det førre regimet var at legekontora blei nedrent av småforkjøla tenåringar - nokre med panikk for ikkje å ha 0 timar 0 dagar på vitnemålet og nokre som spekulerte i å spare opp "eigenmeldingsgrensa" til mai og juni. Eg skal ikkje påstå at det nye systemet er perfekt, men det er faktisk ikkje sånn at sjuke elevar mistar karakterar fordi dei ikkje går på skulen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror dessverre dette blir litt vanskelig mattematikk for enkelte her inne.

Glemte å tilføre at de 2 timene gjerne er samme dag/ etter hverandre. Så da ryker de 10% fort om du er uheldig å bli syk samme ukedag i løpet av året. Og risikoen for å bli syk er høy,når ingen tør å være hjemme selv om de er smittsomme.

• Liker 3
Skrevet

Glemte å tilføre at de 2 timene gjerne er samme dag/ etter hverandre. Så da ryker de 10% fort om du er uheldig å bli syk samme ukedag i løpet av året. Og risikoen for å bli syk er høy,når ingen tør å være hjemme selv om de er smittsomme.

Og alt dette kun for at fastlegene skal få det litt lettere. Kaste ungdommene våre foran bussen, det står det stil av. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Mandagsunge skrev (4 minutter siden):

Korleis er det "respektlaust" at lærarar, som andre folk, råkar på å bli sjuke? Elevane får jo uansett den undervisninga dei skal ha (og om dei ikkje får den undervisninga dei skal ha fordi skulen ikkje sette inn vikar, så er det ikkje den sjuke tilsette sin feil) 

Problemet med høgt fråvære hos elevar er kollektivt at det går ut over klassemiljø og undervisningsplanlegging, individuelt at det fort blir vanskeleg å vurdere det faglege nivået til ein elev som er vekke frå klasserommet ein tredjedel av timane. Har eleven ein legitim grunn til å vere borte (sjuk), så får ein papirar på det viss ein nærmar seg grensa. Problemet med det førre regimet var at legekontora blei nedrent av småforkjøla tenåringar - nokre med panikk for ikkje å ha 0 timar 0 dagar på vitnemålet og nokre som spekulerte i å spare opp "eigenmeldingsgrensa" til mai og juni. Eg skal ikkje påstå at det nye systemet er perfekt, men det er faktisk ikkje sånn at sjuke elevar mistar karakterar fordi dei ikkje går på skulen. 

Man får alt fravær på vitnemålet selv om man er syk og får legeerklæring. 

Anonymkode: 8d8f9...e41

• Liker 1
Skrevet

Dere må lære ungene deres at det er helt ok med fravær på vitnemålet. Når dem nærmer seg 10% får man legeerklæring slik at det blir dokumentert. Jeg er lærer på vgs og hører så mange historier som foreldrer har diktet opp som ikke kjenner systemet. 

Anonymkode: fec2a...ea1

Dette er korrekt. Jeg er også lærer på videregående. 

Det ordner seg med legeattest for de som er maks uheldige og blir syke flere ganger, og det er ordninger for de som har kronisk sykdom. De som sliter med fraværsgrensen har etter min erfaring andre utfordringer enn sykdom.

Anonymkode: 07a1a...38d

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er bare tull å gå på skolen når man er syk. 10% er veldig høyt fravær. Sett dere heller inn i hva fraværgrensen faktisk er. Be om å få se visma til ungdommen deres, så ser dere at det skal litt til. Jeg har elever med tre hele uker fravær og har fremdeles ikke nådd 10% grensa. De fleste er ikke borte så mange dager. 

Anonymkode: 5f5d6...8a8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ti prosent, men per fag. Dermed veldig fort gjort å nå fraværsgrensa.

Dessuten får de ikke levere legeerklæring før de har nådd de ti prosentene, så om t-banen er forsinka en dag deretter kan de stryke på den bakgrunn. 

Anonymkode: a52f3...80c

Ja, de nye reglene er jo verre enn de gamle! De  er bare bra for fastlegene. For elevene har det blitt strengere! 

Anonymkode: f8757...b2b

• Liker 4
Skrevet

Det er bare tull å gå på skolen når man er syk. 10% er veldig høyt fravær. Sett dere heller inn i hva fraværgrensen faktisk er. Be om å få se visma til ungdommen deres, så ser dere at det skal litt til. Jeg har elever med tre hele uker fravær og har fremdeles ikke nådd 10% grensa. De fleste er ikke borte så mange dager. 

Anonymkode: 5f5d6...8a8

I fjor var barnet mitt borte i fire hele dager pga sykdom. Det førte til umiddelbart  brev fra fylkeskommunen om at barnet risikerte å ikke få karakter i to fag. Begge to var store fag, tror det var engelsk og norsk. 
«Heldigvis» var han såpass syk at han havnet på legevakta, og fikk legeerklæring så fraværet ble strøket. Det var med fjorårets regler. Nå i år hadde det ikke blitt det. 
Når de tipper 10% må de ha legeerklæring på absolutt alt fravær. Vi har fastlege i en annen by (pga fullt). Dvs at han ikke kommer seg dit uten at vi kjører ham dit. Det vil si at jeg enten må ta en hel dag fri fra jobben (pendler), eller mannen min må ta en halv dag fri. Han er lege, så da må han ironisk nok avlyse timene til 3-5 pasienter fordi han må skaffe sønnen en helt unødvendig legeerklæring. 🤣 Fastlegen hans nekter å skrive erklæring uten oppmøte (noe noen leger synes er helt ok). 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Elevene er nok mye mer ambisiøse i dag enn i 2003. 

Anonymkode: 8eb8c...81e

Jeg og mine nærmeste venner tok skolen seriøst og fikk gode karakterer selv om vi skulket iblant altså.. Jeg hadde 5,7 i snitt. Vi gikk videre til høyere utdanning de fleste av oss. 

Ser mange nevner omgangssyke, får virkelig vgs-elever dette nå? Kan aldri huske jeg hadde det etter tidlig barneskole-alder. Og ingen jeg kjenner har hatt omgangssyke som voksne før de fikk småbarn igjen. Vi fikk alle kyssesyke men da fikk vi jo legeerklæring.

Anonymkode: dac22...c86

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dette er korrekt. Jeg er også lærer på videregående. 

Det ordner seg med legeattest for de som er maks uheldige og blir syke flere ganger, og det er ordninger for de som har kronisk sykdom. De som sliter med fraværsgrensen har etter min erfaring andre utfordringer enn sykdom.

Anonymkode: 07a1a...38d

Jeg har snakket med flere lærere i vgs om dette. De sier at de som får problemer, er de samvittighetsfulle elevene som får et par runder med luftveisinfeksjoner eller omgangen eller lignende, som fører til at det ble fravær. De sier at det er jo ikke noe problem å sette karakter på disse, for de har mange vurderingssituasjoner. De har bare fått noen infeksjoner på uheldige tidspunkt. Mitt barn fikk en skikkelig runde med mykoplasma-lungebetennelse, og det førte til nesten to uker med fravær. Dette var i fjor, så han fikk legeerklæring på legevakta så alt ble slettet. Men med dette årets regler hadde han ikke fått den legeattesten, og da hadde han - etter 10% - måttet ha legeattest for absolutt alt av fravær resten av året. Samme hvor lite det var. 
De elevene som virkelig har mye fravær har legeerklæringer som dekker dem, så de har ingen problemer med fraværsreglene. Men lærerne har problemer med å sette karakter på dem, for de er jo nesten ikke til stede. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...