AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:32 #1 Skrevet onsdag kl. 19:32 Har barn på vgs. og på grunn av fraværsgrensa kommer de dauklein på skolen. Med feber eller har spydd på natta. Er jo helt håpløst . Så nå hangler halve klassen. Er det sånn overalt ? Lærerne har jo sikkert 40 prosent fravær så langt i år. De skal kunne være hjemme, men elvene må ofte helsa Anonymkode: ab621...8ff 6 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:39 #2 Skrevet onsdag kl. 19:39 Jepp. Og klasserommene er overfylte. Så sykdomsnivået er plutselig tilbake til første år i barnehagen. Anonymkode: a52f3...80c 3 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:40 #3 Skrevet onsdag kl. 19:40 er det 10% som det var før? Man er vel ikke allerede vært så mye borte at man står i fare for stryk allerede i desember? Da jeg gikk var vi borte da vi var syke, og normalt oppegående ungdommer er vel ikke så mye syke? Anonymkode: 8c02f...05e 8
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:43 #4 Skrevet onsdag kl. 19:43 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): er det 10% som det var før? Man er vel ikke allerede vært så mye borte at man står i fare for stryk allerede i desember? Da jeg gikk var vi borte da vi var syke, og normalt oppegående ungdommer er vel ikke så mye syke? Anonymkode: 8c02f...05e Det er ti prosent, men per fag. Dermed veldig fort gjort å nå fraværsgrensa. Dessuten får de ikke levere legeerklæring før de har nådd de ti prosentene, så om t-banen er forsinka en dag deretter kan de stryke på den bakgrunn. Anonymkode: a52f3...80c 4 7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:48 #5 Skrevet onsdag kl. 19:48 Ja jentene her tørr ikke være hjemme. Hun hadde en viktig legetime vi tvang henne på. Og er da oppe i 4 prosent i samfunnsfag ( 2 timer ) nå avlyser hun både tannlege, kjeveortoped og alt mulig. Hun tørr heller ikke være hjemme når syk. Vil tvinge henne om hun får feber eller oppkast. Ender med å sove hele dagen etter skolen syk og så tilbake dagen etter: redd de går på en smell. Læreren er hjemme rett som det er med hodepine, vondt i skuldra og viljen. Syns det er respektløst mot ungdommen vår . Anonymkode: ab621...8ff 7 8
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:50 #6 Skrevet onsdag kl. 19:50 De får jo ikke fravær for de møter opp med korona, influensa, oppkast osv osv. så vidt de holder seg på føttene og hangler i flere uker heller enn å være hjemme å bli frisk Anonymkode: ab621...8ff 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:51 #7 Skrevet onsdag kl. 19:51 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ti prosent, men per fag. Dermed veldig fort gjort å nå fraværsgrensa. Dessuten får de ikke levere legeerklæring før de har nådd de ti prosentene, så om t-banen er forsinka en dag deretter kan de stryke på den bakgrunn. Anonymkode: a52f3...80c Man stryker ikke, men man kan ikke få vurdering i faget. Anonymkode: 8eb8c...81e 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:52 #8 Skrevet onsdag kl. 19:52 Kan dere som svarer her også sende dette til de udugelige politikerne våre? Jeg har vært heldig med at mine tre på videregående har holdt seg stort sett friske og ikke har hatt fravær så langt i år, men dette er galskap og jeg er allerede i gang med forfatte noe til de ansvarlige. Anonymkode: 90cf1...21b 5 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:53 #9 Skrevet onsdag kl. 19:53 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja jentene her tørr ikke være hjemme. Hun hadde en viktig legetime vi tvang henne på. Og er da oppe i 4 prosent i samfunnsfag ( 2 timer ) nå avlyser hun både tannlege, kjeveortoped og alt mulig. Hun tørr heller ikke være hjemme når syk. Vil tvinge henne om hun får feber eller oppkast. Ender med å sove hele dagen etter skolen syk og så tilbake dagen etter: redd de går på en smell. Læreren er hjemme rett som det er med hodepine, vondt i skuldra og viljen. Syns det er respektløst mot ungdommen vår . Anonymkode: ab621...8ff I vårt fylke er det nylig kommet kontra-beskjed om at elever kan få ført særegent fravær for lege- og spesialisttimer. Jeg jobber i Vestland. Anonymkode: 8eb8c...81e 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:53 #10 Skrevet onsdag kl. 19:53 Dere må lære ungene deres at det er helt ok med fravær på vitnemålet. Når dem nærmer seg 10% får man legeerklæring slik at det blir dokumentert. Jeg er lærer på vgs og hører så mange historier som foreldrer har diktet opp som ikke kjenner systemet. Anonymkode: fec2a...ea1 12
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:53 #11 Skrevet onsdag kl. 19:53 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ti prosent, men per fag. Dermed veldig fort gjort å nå fraværsgrensa. Dessuten får de ikke levere legeerklæring før de har nådd de ti prosentene, så om t-banen er forsinka en dag deretter kan de stryke på den bakgrunn. Anonymkode: a52f3...80c Det stemmer jo ikke? Sitat Selv om dokumentasjon fra helsepersonell først får betydning for helserelatert fravær som overstiger ti prosent, må skolen ta imot det eleven leverer som dokumentasjon. Dokumentasjonen kan f.eks. ha betydning for fraværet på vitnemålet. https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/rundskriv-om-fravarsgrensen/3.-hva-omfattes-av-fravarsgrensen Anonymkode: e3f84...586
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:56 #12 Skrevet onsdag kl. 19:56 Men er de 10 % i hvert fag per halvår, eller gjelder det for hele året sett under ett? Jenta mi her sier at det halveres nå over nyttår?? Anonymkode: fa4a0...693 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:57 #13 Skrevet onsdag kl. 19:57 At de ikke tør å ha fravær bør man jo jobbe med hjemme. Hele poenget er jo at man vurderer selv når man bør holde seg hjemme. Når det nærmer seg grensa, får man legeerklæring om man blir syk igjen. Ikke nødvendig å mane frem katastrofescenarioer. Ved helt spesielle hendelser utenfor elevens kontroll, vil skolen ordne det. Det er mulig å sette karakter med inntil 15% fravær, som rektor avgjør. Og det gjøres jo ved sånt som t-bane. Jeg har også elever som ikke tør å ha fravær. De liker at det står null. Jaja. Jeg har også elever som absolutt må spare fravær, og så kommer det frem på utviklingssamtale at de har planlagt en uke i syden utpå vinteren. Akkurat derfor er de nye reglene innført. Anonymkode: f0f65...4e3 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:58 #14 Skrevet onsdag kl. 19:58 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men er de 10 % i hvert fag per halvår, eller gjelder det for hele året sett under ett? Jenta mi her sier at det halveres nå over nyttår?? Anonymkode: fa4a0...693 Det gjelder for hele året, nytt for dette skoleåret Anonymkode: fec2a...ea1 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:07 #15 Skrevet onsdag kl. 20:07 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Man stryker ikke, men man kan ikke få vurdering i faget. Anonymkode: 8eb8c...81e Same shit Anonymkode: 5d8ee...786 6 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:12 #16 Skrevet onsdag kl. 20:12 Har du 10 prosent og så sovner du av så mister du jo faget . Her har begge jentene nærmest 6 i snitt og kan fint jobbe igjen det tapte om de har influensa. Men faktisk redd de brenner seg helt ut. I noen fag er de jo ferdig med halvdsgsprøve på 50 minutter og kan gjøre som de vil i 3 timer . Er jo merkelig hele greia Anonymkode: ab621...8ff 1 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:21 #17 Skrevet onsdag kl. 20:21 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du 10 prosent og så sovner du av så mister du jo faget . Her har begge jentene nærmest 6 i snitt og kan fint jobbe igjen det tapte om de har influensa. Men faktisk redd de brenner seg helt ut. I noen fag er de jo ferdig med halvdsgsprøve på 50 minutter og kan gjøre som de vil i 3 timer . Er jo merkelig hele greia Anonymkode: ab621...8ff Hvorfor er det et mål med 6 i alle fag? Dere burde jobbe hjemme med at det ikke må være et mål, så slipper dere konsekvensen at dem brenner seg ut. Anonymkode: fec2a...ea1 6 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:41 #18 Skrevet onsdag kl. 20:41 Vi hadde samme fraværsgrense da jeg gikk på vgs i 2003 og det gikk helt fint.. folk kom ikke dausjuke på skolen likevel. Fravær pga. ordentlig sykdom fikk vi legeerklæring for. Eneste som var litt stress å passe på var gym fordi det var så få timer per år, utenom det kan jeg ikke huske at vi stresset sånn veldig ut over at vi regnet ut hvor mye vi kunne skulke i hvert fag. Og vi var såpass lite syke at det var rom for skulk også uten å miste karakterer. Er det slik at timeplanen nå er delt opp i veldig mange flere fag enn for 20 år siden? Anonymkode: dac22...c86 7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:02 #19 Skrevet onsdag kl. 21:02 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men er de 10 % i hvert fag per halvår, eller gjelder det for hele året sett under ett? Jenta mi her sier at det halveres nå over nyttår?? Anonymkode: fa4a0...693 Over hele året. Anonymkode: 8eb8c...81e
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:04 #20 Skrevet onsdag kl. 21:04 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vi hadde samme fraværsgrense da jeg gikk på vgs i 2003 og det gikk helt fint.. folk kom ikke dausjuke på skolen likevel. Fravær pga. ordentlig sykdom fikk vi legeerklæring for. Eneste som var litt stress å passe på var gym fordi det var så få timer per år, utenom det kan jeg ikke huske at vi stresset sånn veldig ut over at vi regnet ut hvor mye vi kunne skulke i hvert fag. Og vi var såpass lite syke at det var rom for skulk også uten å miste karakterer. Er det slik at timeplanen nå er delt opp i veldig mange flere fag enn for 20 år siden? Anonymkode: dac22...c86 Elevene er nok mye mer ambisiøse i dag enn i 2003. Anonymkode: 8eb8c...81e 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå