Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en vennine som er ekstremt allergisk mot peanøtter, såpass at hvis noen i rommet har nylig spist eller spiser peanøtter at det kan være dødelig. Jeg får besøk av henne på lørdag (idag onsdag) og har hatt en pose peanøtter stående som jeg har spist av innimellom den siste uken. 

Tenker allerede å støvsuge sofaen, vaske over overflater, legge posen i en plastpose og naturligvis ikke spise noe nøtter før hun kommer. Noen med allergier som vet om jeg bør gjøre noe mer? Feks lufte eller vaske hele leiligheten?

Og ja - jeg vet jeg kan spørre henne direkte, men jeg vet fra erfaring at hun ikke vil være til bry og heller vil få en reaksjon enn å gi beskjed (fikk høre om hele allergien fra en annen felles venn :) )

Anonymkode: 7b315...f83

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

hun kan ikke få reaksjon av peanøtt-partikler i luften eller noe sånt, det er en myte og nocebo i så fall. Men hvis du har SØLT med peanøttene må det selvsagt vaskes vekk.

Anonymkode: 3b1ec...200

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Normal vasking og støvtørking er sannsynligvis bra nok. Og ta en ekstra titt på innholdsfortegnelsen hvis du har tenkt å servere f.eks kjeks eller kaker fra butikken.

Anonymkode: ab563...455

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hun kan ikke få reaksjon av peanøtt-partikler i luften eller noe sånt, det er en myte og nocebo i så fall. Men hvis du har SØLT med peanøttene må det selvsagt vaskes vekk.

Det sier jo seg selv at man «søler» med peanøtter dersom man spiser dem i et rom. Nøtter i pose er full av små partikler som klisser seg til fingre og som man drysser fra seg.

Ideen om at man ikke «kan» ha denne formen for allergi er også fiktiv. Jeg kjenner mennesker med slik allergi. Helsevesenet klarer ikke bevise at de har luftbåren allergi, nei, men samtidig betaler det samme helsevesenet uten å problematisere dyre penger for allergivaksiner inkludert repeterende eksponering over tid på institusjon, så det er åpenbart at helsevesenet anerkjenner at denne typen allergi eksisterer. 

Anonymkode: aff92...9a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det sier jo seg selv at man «søler» med peanøtter dersom man spiser dem i et rom. Nøtter i pose er full av små partikler som klisser seg til fingre og som man drysser fra seg.

Ideen om at man ikke «kan» ha denne formen for allergi er også fiktiv. Jeg kjenner mennesker med slik allergi. Helsevesenet klarer ikke bevise at de har luftbåren allergi, nei, men samtidig betaler det samme helsevesenet uten å problematisere dyre penger for allergivaksiner inkludert repeterende eksponering over tid på institusjon, så det er åpenbart at helsevesenet anerkjenner at denne typen allergi eksisterer. 

Peanøttallergivaksine?

Anonymkode: e3a7d...485

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Endret av mjausens
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helsevesenet klarer å bevise at luftbåren peanøttallergi er nocebo, for når de har gjort forsøk er det NULL personer som får reaksjon hvis man rasler rundt med peanøttene i samme rom uten at forsøkspersonen vet det, men en del får reelle anafylaktiske reaksjoner når de ser peanøttene eller vet det er der. Dette pga nocebo. Som ikke er det samme som å fake, altså, men det er hjernen som fucker med dem. Les deg opp!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg nekter faktisk tro på at hun har så sterk allergi og ikke informerer om det. Ingen med dødelig allergi drar på besøk uten å si at verten ikke skal sette frem en skål med peanøtter... 

Anonymkode: 10490...5fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helsevesenet klarer å bevise at luftbåren peanøttallergi er nocebo, for når de har gjort forsøk er det NULL personer som får reaksjon hvis man rasler rundt med peanøttene i samme rom uten at forsøkspersonen vet det, men en del får reelle anafylaktiske reaksjoner når de ser peanøttene eller vet det er der. Dette pga nocebo. Som ikke er det samme som å fake, altså, men det er hjernen som fucker med dem. Les deg opp!

Jeg hadde en gang en elev med peanøttallergi. Da vedkommende skulle forklare oss lærere hva som skjedde om det ble spist nøtter i nærheten, så begynte halsen til eleven å snøre seg sammen. Det var ekstremt tydelig at det å tenke på hvordan et anafylaktisk anfall artet var så traumatisk at eleven nesten pådro seg et nytt anfall. 

Som du skriver, de faker og overdriver absolutt ikke, men det er hjernen og tidligere traumer som spiller dem et puss. 

Jeg har forøvrig et barn som får anafylaktisk sjokk ved å spise noen nøttetyper. Vi har ikke dette på bordet når barnet er våkent, men spiser det gjerne i stua når barnet har lagt seg. Det er totalt uproblematisk. Barnet må faktisk spise nøtta for å reagere, det at det potensielt er nøttestøv i huset skader ikke. Dette var også allergologisk helt klare på. 

Anonymkode: 11a6f...e50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...