Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt med Wegovy?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt det seks uker nå og fortsatt ikke gått ned i vekt. Jeg spiser litt mindre, men har fortsatt lyst på søtsaker/chips. Jeg trener ikke.

k48

Anonymkode: e2bbe...fb1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slankesprøyter er ikke magiske. De hindrer deg ikke fra å spise/drikke for mange kalorier. Det eneste sprøyta gjør er å senke sultfølelsen. Men det kan også hende denne typen ikke vuirker på deg, folk er forskjellige. Skrive matdagbok, og snakk med legen om du ikke får noen ending.

Anonymkode: 45682...58e

• Liker 8
Skrevet

Vet ikke om dette har noe å si for deg, men jeg går ikke ned i vekt hvis jeg ikke drikker nok vann og går en tur hver dag. Trenger ikke være mye, bare en slentretur på ca 20-30 minutter er nok. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken dose står du på nå?

Føler du deg ikke betydelig mindre sulten/fysen enn før?

De fleste som går ned mye av "slankesprøyter" mister jo helt lysten på snacks og søtsaker, og av og til også vanlig mat (slik at de faktisk må ta seg sammen for å få nok næring og ikke miste for mye muskelmasse).

Kanskje du rett og slett er en av dem som ikke har særlig effekt av Wegovy. 

Muligens spørre legen om Mounjaro i stedet..

Anonymkode: 35959...d43

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte ozempic, grunnet diabetes.  Mindre matlyst de første mnd. Null vektforandring. 3mnd enda mindre matlyst. Litt ned i vekt. Men antagelig mest pga bivirkningene. Mnd 4 bivirkningene tar overhånd. Null matlyst, bortsett fra rundt 1-2 dager før neste dose. Da er jeg så sulten at jeg spiste hele tiden.. stod til og med opp på natta for å spise.. 

Vekta flytta seg ikke opp eller ned. (Bivirkningene igjen) jeg har aldri hatt slik sulthetsfølelse som etter mnd 4.  Kutta ut ozempic og gikk ned i vekt ved å moderere maten litt bedre. Altså ren viljestyrke fra min side.  Levde på laffe og matcha te. Gikk ned 20 kg.. (anbefales absolutt ikke gjøre det slik, mistet utrolig mye muskelmasse. Jeg gjentar ikke gjør det slik) 

Søk heller mer hjelp hos lege/kostholdsveileder. Da gjerne privat. Ikke noe vondt om fastleger, men de har ikke tid til slikt, og gi deg oppfølging. Men private leger får betalt fra deg for å gjøre det og lever mer av ryktet sitt.

Ps: finnes sikkert noen gode personlige trenere også du kan avtale med. 

Anonymkode: e189e...c8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har brukt det seks uker nå og fortsatt ikke gått ned i vekt. Jeg spiser litt mindre, men har fortsatt lyst på søtsaker/chips. Jeg trener ikke.

k48

Det er veldig forskjellig når i opptrappingsløpet ulike personer får effekt. Noen merker det med en gang, og andre ikke før etter flere måneder og langt inn i opptrappingsløpet.

Du må ikke gi opp allerede nå. Bare fortsett og følg legens anvisninger om bruk og dose, så kommer nok effekten etter hvert. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

68 kg, 167 høy?! Du har jo ikke akkurat overvektsproblemer da… Ikke rart du ikke går ned! Det er ikke så mange kiloene du skal ta av! Du er jo innenfor normaltvekt?! Har du ekstremt lite muskler/høy fettprosent?

Anonymkode: 3eb92...c46

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

nå er jeg rundt 68, og er 1.67 cm høy.

Derfor går du ikke ned i vekt. Du må godt ned i kalorier nå for å gå ned, Wegovy kan ikke hjelpe deg mer.

Anonymkode: 46262...c00

• Liker 1
Skrevet

At du i det hele tatt fikk resept med tanke på vekt å høyde syns jeg er rart

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (8 minutter siden):

At du i det hele tatt fikk resept med tanke på vekt å høyde syns jeg er rart

De tar utgangspunkt i opprinnelig vekt, ikke vekten de har når de ber som sprøyta.

Anonymkode: 46262...c00

AnonymBruker
Skrevet

Du må telle kalorier. Du må finne ut hvor mange kalorier du trenger for å gå ned i vekt, og passe på at du ikke spiser mer enn det.
Vekten min sto helt stille fra uke 6 til uke 10-12 ish, så raste det ned 10 kg i en fei. 

Anonymkode: c685c...6a1

AnonymBruker
Skrevet

Ta her. Jeg betaler fullpris for Wegovy, men har fått det foreskrevet av legen pga høy sannsynlighet for hjerte/kar sykdom. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

68 kg, 167 høy?! Du har jo ikke akkurat overvektsproblemer da… Ikke rart du ikke går ned! Det er ikke så mange kiloene du skal ta av! Du er jo innenfor normaltvekt?! Har du ekstremt lite muskler/høy fettprosent?

Anonymkode: 3eb92...c46

Jeg har helt normal balanse mellom muskler og fett tror jeg. Ts

Skrevet

Du er for nær idealvekt, og da vil ikke Wegovy hjelpe annet enn for å holde deg vektstabil. Du må øke kaloriunderskuddet ditt for å gå enda mer ned i vekt. 

AnonymBruker
Skrevet

Men du er vel normalvektig? 

Anonymkode: a7491...309

AnonymBruker
Skrevet

Slankesprøyter har kun effekt dersom man sliter med ustabilt blodsukker og/eller overvekt. Det virker ikke som det har noen effekt når du allerede er normaltvektig. 

Anonymkode: 312f2...dbe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Blir jeg ikke dårlig igjen med oppkast om jeg øker for fort? 
Håper det hjelper litt på søtsuget når jeg kommer opp i dose… ts

det gjør det ikke men det er noen piller man kan ta mot søtsug 

Anonymkode: 3ae91...e40

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ikke wegovy, men hadde ca samme utgangspunkt (165 cm og 73 kg). Fra 67-68 kg måtte jeg ned i typ 1500 kalorier om dagen for at vekten skulle rikke seg. Så hvis du bare spiser litt mindre enn vanlig tenker jeg det ikke er rart du bare holder deg stabil. 

Anonymkode: 75b87...01b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir jeg ikke dårlig igjen med oppkast om jeg øker for fort? 
Håper det hjelper litt på søtsuget når jeg kommer opp i dose… ts

Ikke alle opplever bivirkninger som kvalme og oppkast. 

Jeg har aldri kjent på det. 

Anonymkode: 1129b...b0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke alle opplever bivirkninger som kvalme og oppkast. 

Jeg har aldri kjent på det. 

Anonymkode: 1129b...b0e

Jeg tror jeg var litt uheldig i oppstarten, kastet opp ca ti ganger daglig den første uka. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...