Gå til innhold

Hva skjer? Plutselig er halvparten av mine kollegaer 50% sykemeldt.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en mindre arbeidsplass på litt over 20 ansatte. Alle har stilt opp og vi har nesten ikke hatt sykefravær. Det som har vært, har vært av god grunn.

Nå har vi hatt litt utskifting og alle de nye er sykemeldt hele tiden. Dette har spredd seg til de andre ansatte og nå er over ti personer fast på 50% sykemelding. De dagene de dukker opp er de frisk som en fisk.

De har solide familier, velfungerende barn og ingen av dem har syke foreldre. Vi kjenner hverandre godt.

Vi har samme sjef som i alle år, en søyle. Så hva skjer?

Anonymkode: f24f3...533

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er vel syke, da? Jeg forteller ikke om min revmatiske sykdom til kolleger, for eksempel. Jeg registrerer at det spekuleres vilt hvis jeg må jobbe litt redusert en periode. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja veldig merkelig at 50% plutselig blir syke.

er vel stort sett bare helsevesenet som klarer slike tall.

Er syke ordningen for god??

snakker ikke om langtidssyke her

• Liker 1
Skrevet (endret)

Uten at jeg vet om det er tilfellet her så kan det med utskifting i ansatte bli en endring i organisasjonskulturen. Du sier det har kommet flere nye ansatte. Kan godt være de nye har helt reelle grunner for å være borte, men det smitter jo over, både i at folk gjerne får mer å gjøre om de må ta kollegaers jobb, og i at de kan se at de faktisk kan være borte de og. 

Det er umulig å si noe om grunnen her. De som har jobbet i en årrekke kan også ha fått helseutfordringer som gjerne treffer en først litt senere i livet, og ikke sikkert alt går på skinner hjemme heller uten at de deler det. 

Går det utover dine arbeidsoppgaver så ta det med sjefen, og utover det la det gå. Skjønner du lurer, det er forståelig, men du har egentlig ikke noe med det. 😊

Endret av Daisy-love
Leif
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (15 minutter siden):

De er vel syke, da? Jeg forteller ikke om min revmatiske sykdom til kolleger, for eksempel. Jeg registrerer at det spekuleres vilt hvis jeg må jobbe litt redusert en periode. 

Hvorfor ikke dele?

Anonymkode: e3d22...49e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor ikke dele?

Er ikke alle som har lyst til utlevere egen sykdom. For ikke å snakke om at det eskalerer. Det holder ikke å si hva slags sykdom du har, nei da skal det intervjues med hvordan man rammet, hva som begrenses, hvorfor man ikke bare kan gjøre a, b, c, har man prøvd x, y,z, folk kjenner noen som har det samme og de er  IKKE så syke/begrenset/ofte dårlig blabla. Og hver gang du er borte er det ny runde om hva som skjedde denne gangen og hvorfor man ikke kunne klare å jobbe likevel. Jeg blir rent flau der jeg sitter og hører folk spørre ut de som har vært åpne om de kroniske sykdommene sine på jobb. Det er så mange som ikke eier skamvett. 

Anonymkode: bcd79...f49

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Folk prioriterer livene sine utenfor jobb, og slik bør det være.

Ikke ditt problem dette, burde heller ikke være noe du tar til deg om hvor mye innsats du legger ned. Du gjør din bit ut fra lønnsnivået du har og stillingsprosent, ikke mer, ikke mindre. Er ledelses problem at dette tærer på arbeidsplassen, ikke ditt.

Verste jeg vet på jobb er folk som kaster ut om privatlivet sitt til alle i nærheten, eier null respekt for at andre ikke ønsker å høre om slike ting, som sykdommer, hvem som har dødd i familien nettopp osv. For alle del, ta det i fortrolige samtaler med de du har nær relasjon til på jobb, men ikke belast oss andre med det.

AnonymBruker
Skrevet

Kjipt for deg, men økning av sykefraværet er sjelden tilfeldigheter. Kan være noe med organisering av arbeidet, dårlig arbeidsmiljø, dårlig ledelse eller alt samlet som gjør at folk ikke orker å risikere helsen sin for å jobbe 100 prosent. 

Anonymkode: 53ecd...0af

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor ikke dele?

Fordi det er privat. Jeg ønsker ikke at alle kommer med erfaringer og råd. Det blir en ekstrabelastning. 

Endret av Kålrota
  • Liker 3
Skrevet

Hvordan er du på jobb? Hvorfor sluttet de andre? Fellesnevneren her er jo deg.. Bidrar du til ett godt psykososialt miljø? 

Anonymkode: 28d93...566

Skrevet
Kålrota skrev (2 timer siden):

Fordi det er privat. Jeg ønsker ikke at alle kommer med erfaringer og råd. Det blir en ekstrabelastning. 

Det gjør du helt riktig. Jeg var så dum at jeg delte. Makan til dømming og sladder rundt diagnosene mine har jeg aldri opplevd. Siste gang jeg deler noe som helst om helsen min. Heldigvis er jeg på vei vekk derfra. 

Anonymkode: ebdd5...2df

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...