Gå til innhold

Kjøp av nybil. Nye tollregler fra den 1. januar

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I juli signerte vi en kjøpekontrakt der bilen ble lovet levert i november. Vi purret nå nylig og fikk til svar at bilen ble ferdig produsert de førsre dagene i desember. Nå sier de at bilen kanskje er hos forhandler i uke 52. Kaanskje vi rekker å registrere bile  i uke 52 for å slippe ekstra tollkostnader (42.000 kr).

Noen med erfaring? Hva er prosessen ved kjøp av nybil (betaler av egne midler, ingen lån).  Hvem gjør hva og hvor langt tid tar det?

Anonymkode: 39cbf...cea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om bilen er hos forhandler i uke 52 spøker det for momsregninga di. Det tar fort litt tid å klargjøre, registrere. Blir interessant å se om bilen kommer seg fra havna til forhandler da. Tipper det er rimelig kaotisk der bilene tas i land. 

Fikk utlevert ny bil i fjor. Da tror jeg bilen var ferdig produsert i uke 46, og fikk den fire dager før julaften. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I juli signerte vi en kjøpekontrakt der bilen ble lovet levert i november. Vi purret nå nylig og fikk til svar at bilen ble ferdig produsert de førsre dagene i desember. Nå sier de at bilen kanskje er hos forhandler i uke 52. Kaanskje vi rekker å registrere bile  i uke 52 for å slippe ekstra tollkostnader (42.000 kr).

Noen med erfaring? Hva er prosessen ved kjøp av nybil (betaler av egne midler, ingen lån).  Hvem gjør hva og hvor langt tid tar det?

Det er ikke ekstra tollkostnader. Det er momsen som blir høyere. 

Anonymkode: dda67...146

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva står det med liten skrift i kontrakten dere har inngått da ang leveringstid?

Anonymkode: 8be08...b92

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anta at selger har vanntett kontrakt til fordel for seg selv, som tar høyde for både utsatt levering og økte avgifter fra staten. Noe annet ville overrasket meg.

Anonymkode: 6b5af...c6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil anta at selger har vanntett kontrakt til fordel for seg selv, som tar høyde for både utsatt levering og økte avgifter fra staten. Noe annet ville overrasket meg.

Anonymkode: 6b5af...c6f

Men det bør jo være gjensidig! Altså at kjøper kan trekke seg om prisen ikke blir som avtalt, alt annet blir jo feil..! 

Anonymkode: d64e3...30f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det bør jo være gjensidig! Altså at kjøper kan trekke seg om prisen ikke blir som avtalt, alt annet blir jo feil..! 

Statens krumspring er utenfor forhandlers kontroll så de bruker å avtale seg vekk fra det ansvaret.

Anonymkode: a808d...b02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Statens krumspring er utenfor forhandlers kontroll så de bruker å avtale seg vekk fra det ansvaret.

Ja, men da må jo kjøperen vite sin rett, og kreve sitt, eller la være å kjøpe.

En kan ikke skrive under og senere komme og sutre.... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men da må jo kjøperen vite sin rett, og kreve sitt, eller la være å kjøpe.

En kan ikke skrive under og senere komme og sutre.... 

Ja helt enig.

Hvis du bestiller bil med fremtidig levering må du selvfølgelig lese hele kontrakten før du signerer.

Skrevet

Når jeg bestilte bil i 2018 redigerte jeg bort forhandler sin mulighet til avbestillingsgebyr og eventuelle endringer i avgifter utenfor forhandlers kontroll.  

Det ble ikke godtatt. Måtte signere ny avtale med disse forbehold. 

Kontrakten som er inngått inneholder detaljer rundt hva endring i mva vil bety. Har forstått noen forhandlere dekker hele eller deler av den ekstra mva kostnaden, men det kan variere fra kontrakt til kontrakt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ved kjøp av ny bil med egne midler betales bilen i forkant av henting. Enkleste er bank overføring dagen før.
Forhandler ønsker ikke utlevere en bil som ikke er betalt.

Forhandler ordner registering. Husk forsikring, uten forsikring kan ikke bilen registreres.

AnonymBruker
Skrevet

Tesla har moms garanti opptil 50.000,- er det vel. Kanskje flere som har det, eller 😅

Anonymkode: 25bdc...b06

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mitt råd er å lese kontrakten mer nøye enn råd på KG. Dersom dere er medlem av NAF, kan de yte juridisk støtte. Forbrukerrådet kan også ha nyttige ressurser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...