AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:35 #1 Skrevet onsdag kl. 13:35 Fikk tilbud om jobb i staten. I samme sektoren jeg har jobbet i kommunen der jeg har full ansiennitet. Beløpet staten tilbyr er i riktig kode , men starter på det nederste beløpet som jeg har ingen jobberfaring 😅 Noen som kan forklare meg hvordan det funker ? Gjelder helse og omsorg. Fikk mail at deres tariff er ikke samme som kommunen sin, men her snakker vi om 60-70 tusen mindre per år. Anonymkode: e9e1d...94a
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:00 #2 Skrevet onsdag kl. 14:00 En kan få ansitet ved å jobbe, og en får trekk i ansinitet ved sanksjon (brudd på plikter). Det betyr at en kinda kan sitte med "0 i erfaring" når en jobbet i 10 år. Kvalifikasjons prinsippet er koblet opp mot ansinitet, og ikke erfaring, slik at mennesker som ikke er udugelig blir dyttet nedover. Anonymkode: adf88...be3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:01 #3 Skrevet onsdag kl. 14:01 En kan få ansitet ved å jobbe, og en får trekk i ansinitet ved sanksjon (brudd på plikter). Det betyr at en kinda kan sitte med "0 i erfaring" når en jobbet i 10 år. Kvalifikasjons prinsippet er koblet opp mot ansinitet, og ikke erfaring, slik at mennesker som er udugelig blir dyttet nedover. Anonymkode: adf88...be3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:05 #4 Skrevet onsdag kl. 14:05 Kommunen og staten har ulike nivå på lønnstrinn. Staten sine lønnstrinn har lavere beløp. Fokuser på beløp og be om høyere lønn, ved å vise til hva du tjener nå eller kan tjene andre steder. Anonymkode: 1b1d4...567
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:05 #5 Skrevet onsdag kl. 14:05 Ofte så vil de jo at du forhandler lønn i staten. Kan du ringe leder og spørre om det er rom for forhandlinger? Anonymkode: 356da...755
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:10 #6 Skrevet onsdag kl. 14:10 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En kan få ansitet ved å jobbe, og en får trekk i ansinitet ved sanksjon (brudd på plikter). Det betyr at en kinda kan sitte med "0 i erfaring" når en jobbet i 10 år. Kvalifikasjons prinsippet er koblet opp mot ansinitet, og ikke erfaring, slik at mennesker som er udugelig blir dyttet nedover. Anonymkode: adf88...be3 Og dette var relevant på hvilken måte? Riktig svar her er: kontakt fagforeningen din. Hvilken tariffavtale gjelder for deg? De fleste tariffavtaler har bestemmelser om lønnsfastsettelse og godskriving av ansiennitet. Det er ikke vanlig å begynne på null om man bytter tariffområde. Her er f.eks hovedtariffavtalen til LO Stat. Anonymkode: 7af0e...0a9
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:37 #7 Skrevet onsdag kl. 14:37 Takk for svar. Har sendt melding og spurt om avklaring og hvordan de beregner lønn. Tabellen på min kode viser at jeg er nesten helt på bunn og det er veldig rart. Anonymkode: e9e1d...94a
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:45 #8 Skrevet onsdag kl. 14:45 Der hvor jeg jobber er det snakk om ansiennitet i stillingen. Anonymkode: f49d3...cf1
mmd Skrevet 21 timer siden #9 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 10.12.2025 den 15.05): Kommunen og staten har ulike nivå på lønnstrinn. Staten sine lønnstrinn har lavere beløp. Fokuser på beløp og be om høyere lønn, ved å vise til hva du tjener nå eller kan tjene andre steder. Anonymkode: 1b1d4...567 Staten sluttet med lønnstrinn i 2023. 1
mmd Skrevet 21 timer siden #10 Skrevet 21 timer siden (endret) Les det som står om godskriving i HTA. I tillegg kan du forhandle ut fra lønnstilbudet du har fått kontakt tillitsvalgt for din hovedsammenslutning (f.eks. LO) ved den nye arbeidsplassen og sjekk lønnsnivået Endret 21 timer siden av mmd
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #11 Skrevet 21 timer siden Man har ofte høyere lønn i kommunen. Enten forhandler du deg opp, og over den lønnen du har, eller så takker du nei. Penger er faktisk til syvende og sist alt. Anonymkode: dba06...175
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #12 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (På 10.12.2025 den 15.00): En kan få ansitet ved å jobbe, og en får trekk i ansinitet ved sanksjon (brudd på plikter). Det betyr at en kinda kan sitte med "0 i erfaring" når en jobbet i 10 år. Kvalifikasjons prinsippet er koblet opp mot ansinitet, og ikke erfaring, slik at mennesker som ikke er udugelig blir dyttet nedover. Anonymkode: adf88...be3 Det der er fullstendig feil. Slutt å gi dårlige råd. Anonymkode: 48e82...dee
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå