Gå til innhold

Er julas arbeid og anstrengelser fordelt 50/50 mellom deg og din partner?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Planlegging, pynting, gaver, innkjøp mat, matlaging og rengjøring.

Eller står du som ei sliten vaskefille når andre hygger seg?

Anonymkode: b8d1c...a19

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er delt, eller mer 40/60 i min favør. Mannen min har alt med mat og planlegging av mat å gjøre. Rengjøring deler vi på, pynte gjør jeg og barna, jeg kjøper mer gaver. Men han planlegger og handler og bestemmer alt av mat: fulle menyer (pluss hvilket brød kjøpt hvor og når, pålegg og snacks, drikke og gjester og kafébesøk) hver dag i 14 dager. Barna og jeg baker noen pepperkaker og makroner. Og han lager all den maten underveis, ikke minst. Så litt rydding før og etter vi har hatt besøk gjør jeg med glede, uten at jeg blir noen sliten fille av den grunn.

Anonymkode: 6d749...c40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er høygravid og tar meg av gaver i år, mannen tar seg av julevask og julemat. Funker veldig fint for oss. Pynting og mathandling gjør vi sammen. 

Anonymkode: 3211f...bb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg handler gaver, han tjener penger. Vi pakker inn gaver sammen. Lager handleliste sammen og får matvarer levert. Middag lager vi sammen. Han tar pynting utvendig, jeg er sjef inne.

Husarbeid har jeg mest kontroll på, men han gjør som han får beskjed om. 

Anonymkode: 6e059...a3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi regner ikke på det. Vi begge bidrar og tar ansvar. Det er VI som inviterer til middager osv, ikke jeg eller han.

Anonymkode: fe98c...6f4

• Liker 3
Skrevet

Vi feirer annenhver jul hjemme og borte, og når vi feirer jul borte er det nok min mann som gjør mest av det som er stressende. Han er nemlig innkjøpssjef i huset, inkludert gavekjøp. Jeg bidrar kun med tips og å formidle ønsker. Så pakker jeg. Innvendig et det nok jeg som pynter mest, men han tar pynting ute. Pynting er ikke noe stress, for det tar vi over tid i god tid før julaften. 

Når vi har julefeiring hjemme faller mest på meg, siden jeg står for mat og dessert. De siste årene har vi imidlertid satt opp en liste over alt som må fikses klart til julefeiring, og så er oppgavene blitt fordelt på alle fire. Barna har vært store nok til å delta i å lage klart i årevis. 

Fordelingen har gått knirkefritt. Vi legger lista på bordet, og så sier ene etter andre "Jeg kan ta det" til alt er fordelt. Anbefales! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen ordner all mat. Han handler og står for julemiddag. Begge kjøper gaver til sin familie/venner. Begge tar initiativ til kakebaking etc med barna. Ingen av oss er glad i pynting, men vi klarer å få opp juletreet i tide. Annet husarbeid fordeles som ellers i året.

Han er den som inviterer til sammenkomster som rakfisklag, lutefisklag, nyttårsfeiring og til slutt juletrefest før jula kastes ut 13.januar.

Anonymkode: 2919f...a0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det sånn ca 95/5, der 5 er hans andel. 

Jeg handler mat. Jeg står for gaveinnkjøp til alle unntatt meg selv. Jeg rengjør. Jeg pynter huset og jeg pynter treet. 

Han handler gave til meg og juletre. 

Anonymkode: 1eeda...af4

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør hovedvasken.

Ungene tørker støv på rommene sine og loftstuen og vasker badet oppe.

Han vasker/bretter klær, hjelper til på kjøkkenet og alt annet.

Anonymkode: 0bc64...72d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi handler julegaver både sammen og hver for oss, men totalt blir 50/50. Vi skriver handlelister sammen og handler sammen. Jeg lager det meste av maten i jula, mens han lager det meste av julebaksten. Men vi hjelper hverandre. Vasking faller mest på meg, mens han tar feks snømåkning og ansvar for ting som skal fikses, henges opp osv. Pynting gjør vi i stor grad sammen. 

Anonymkode: 57809...ff6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør alt. 90% faller på meg. 10% hjelper han til med og 90% klaging.

Anonymkode: 91446...0ab

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg (kona) har kjøpt alt av gaver. Han kjøper kun til meg. Jeg elsker å kjøpe gaver og planlegge så det er helt greit. Vi har felles økonomi så null stress vedr den økonomiske delen. 

Han lager maten på julaften, 1 og 2 dag er vi invitert bort. 

Husarbeid gjør den som orker, noen ganger gjør vi ting sammen. I perioder hvor jeg jobber intensivt så gjør han 100% husarbeid og tar seg av alle tre barna. Jeg hjelper til så godt jeg kan i disse periodene. Når jeg har fri så kan jeg gjøre alt. 

Handling er det vel jeg som gjør mest, men kanskje 70-30 i snitt. 

På kveldene så er det en av oss som legger barna og den andre lager matpakker. 

Vi har ingen konflikter vedrørende husarbeid og fordelinger. Innimellom lar vi rot være rot også tar den av oss som orker det dagen etterpå. Rotet skal ingen steder, vi er bare mennesker. 

Anonymkode: 74a51...306

AnonymBruker
Skrevet

Nå gjør nok vi betydelig mindre enn en del andre. 
Vi har aldri lagt lista så høyt når det gjelder jula. 

Og ting som innkjøp av mat, gaver og rengjøring, forsøker vi å dele ganske jevnt på. Om noe, så gjør mannen mer enn meg.
Planlegging faller nok litt mer på meg enn han, men det er fordi mye av planleggingen er planlegging av tid med min familie. 

Når det gjelder pynting og kakebaking, så er dette ting jeg setter mer pris på, og legger mer vekt på, enn han. Derfor gjør jeg det meste av det. Men jeg har også glede av å gjøre det. For han hadde det vært kjedelig pliktarbeid. 
Det betyr også at jeg kun gjør det jeg har overskudd til, og finner glede i. Om noe oppleves som stress og slit, så utgår det. 

Opplever på ingen måte at jeg står som ei sliten vaskefille på noe tidspunkt i jula. 

Anonymkode: 46876...b8c

AnonymBruker
Skrevet

Her faller det meste på meg… Husvask og pynting er kun meg, ellers blir det ikke gjort, men da klages det over at «burde få opp noe pynt snart» hvis jeg ikke gjør det. Jeg ordner kalendrene til barna. Jeg står for alle gaver på min side, gaver til hans mor og søster, alle nieser og nevøer, og finner ut hva våre barn skal få osv… mannen trenger bare ordne til meg, sin far og bror, og det er ikke måte på hvor slitsomt det er, han trenger en hel feriedag på å ordne dette. Vi handler inn all maten sammen, men det er jeg som må sørge for at vi har plass til den. 

Vi har alltid julaften hjemme, mannen som har bestemt siden det er så slitsomt å måtte kjøre på julaften (maks 30 min), og det er jeg som må styre og ordne med rydding og dekking av bord. Og sørge for at alle klær er i orden, at alle bortsett fra min man får ordnet seg… mannen min lager ribba, resten av tilbehøret ordnes av meg og desserten av en av gjestene. Likevel er jeg såååå heldig som har en mann som lager mat, for han har jo tross alt hatt ribba i ovnen. 
Og samme mann synes det er så slitsomt med alt som skal gjøres til jul, han har sååå mye som må gjøres, så mye å tenke på at må bli gjort… hele 3 gaver og ei ribbe som skal ordne seg nesten helt selv i ovnen… 

Og alle er bare «så mye som du ordner, så må jo du bare elske jul!» Jeg elsker konseptet jul, men jeg ordner ikke fordi jeg elsker jul. Jeg ordner fordi det ellers ikke blir gjort, og barna fortjener å ha jul med alt det innebærer.

Utrolig nok fungerer mannen på stort sett alle plan resten av året, er bare akkurat når det kommer til jul at noe svikter fullstendig med hans evner til å fungere i en husholdning 😅

Anonymkode: b1bb9...bca

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han vippser pengegaver til sin familie. Jeg gjør resten.

Han klager på at jeg ikke pynter nok til jul. Jeg tenker på hvem som skal rydde bort julepynten etter jul, og pynter så mye som jeg orker (har 3 kroniske sykdommer + jobb, han er pensjonist). Hvem som vasker, rydder, lager mat osv kan dere jo gjette... Han dekker bordet hvis jeg setter fram servise og bestikk, men setter gjerne tallerkener feil vei (juleservise med motiv, lett å skjønne hvilken vei de skal stå). Etter middag er han den raskeste til å finne "sin" plass i sofaen, mens jeg rydder av bordet, tar hånd om rester, fyller oppvaskmaskinen og vasker det som må vaskes for hånd. Begynner gjerne å dele ut gaver før jeg er ferdig, uten å tenke på søppelpose til papiret eller saks til å klippe over bånd.

(Ja, jeg ser hva jeg skriver, og har en anelse om at dette blir vår siste jul sammen...)

Anonymkode: 11d6a...abc

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

VI gör olika saker. precis som med övrigt hemma.

Jag bakar, för jag tycker om det. Lägger egentligen för mycket tid på pepparkakshuset men det är en tradition jag tycker om.

Han handlar all mat, och kanske mest av julegaver. Vi ger bara till vår familj, och något litet symboliskt till föräldrarna.

Jag lagar julmaten, jag brukar laga den mesta maten när det ska vara speciellt.

Vi städar som vanligt, han plockar undan, jag dammar, dammsuger och torkar golv. Ingen extra julevask för oss.

AnonymBruker
Skrevet

Han er den som vasker hus, ordner ute, rydder og vasker kjøkken, kjører overalt etter pakker og mat, bærer, måker, og mye mer.

Jeg fikser gaver, har planlagt mat, pyntet hus, koordinert med besøk. 

Alt i alt gjør jeg all "kosejobben", mens han tar alt praktisk. Han elsker at jeg steller i stand. 

Anonymkode: e860c...388

Skrevet

Mannen gjør det meste nå 😅 

AnonymBruker
Skrevet

Det er 100% meg, men nå feires det en voldsom nedskalert jul her i huset, da.  Vi har ikke barn, feirer aldri jul hjemme hos oss selv (etter ønske fra svigers, som er så mange at det ikke er plass til alle her og mine foreldre, som i mange år har vært for skrøpelige til å feire borte).  På grunn av katten har vi ikke juletre, og det tar meg en time, sånn cirka, å pynte.  Gaver ordner jeg på nett.  Ingen av oss er glade i kaker, jeg baker 1-2 slag som vi har med bort til de vi feirer sammen med.

Bortsett fra at han er meget glad i juleferien, kunne ikke mannen brydd seg mindre om at det er jul.  Gaver, pynt, julemat - ingenting av det betyr noe som helst for ham.  

Anonymkode: a0fdc...ea7

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Planlegging meg

Pynting alle, men min mann og de eldste som bor hjemme hjelper til med utelys osv. 

Innkjøp mat+ laging meg med hjelp om jeg trenger 

Rengjøring der tar min mann styringen 

Har ikke mulighet til å ta en uke i syden i år av familiære årsaker så tok en 3 dagers sist helg på hotell og kom hjem til nedvasket hus.

Gaver er jeg og om min mann ikke har tid til å kjøpe gave til meg så outsourcer han det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...