AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #1 Skrevet 14 timer siden Okei, trenger hjelp til hvordan svare på dette... Ofte opplever vi at folk har en veldig negativ oppfatning av plassen vi bor på, sånn helt lokale, merkelige meninger. Som blir sagt helt direkte til oss type "åh, der er det jo så trist å bo, skal dere se etter noe et annet sted på sikt da?" uten å tenke seg om i det hele tatt. Jeg blir helt satt ut og klarer normalt bare å svare "nei, har vel ikke noen planer om det, vi liker oss her vi", også får jeg bare et medlidende blikk, uten at vedkommende har endret mening eller forstått hvor frekt det er å si sånt. Det kommer bare fra folk som aldri har bodd der selv, de har bare blitt "opplært" øvrig i bygda at det er et uattaktivt område... Jeg blir ganske provosert av det, for ingenting av det stemmer. Det kan gå på teite ting som dårligere vær, stor gjennomtrekk av folk i nabolaget, få barnefamilier... Noe vi ofte hører at det er bare "trist" her uten at de klarer å beskrive nærmere hvorfor de mener det. Ingen av oss som bor her har dette inntrykket selv, og nå blir jeg egentlig ganske sur når folk sier det direkte til meg. Vi er kjempefornøyd med hvor vi bor, og har ikke tenkt til å flytte. Noen som har gode svar å smelle fra seg til slike teite kommentarer?? Anonymkode: a8413...59a
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Skrevet 13 timer siden Hvis du oppriktig liker der kan du jo svare på hvorfor? jeg svarer at det er her jeg har råd til og bo nå, men drømmen og målet er selvsagt og flytte. Anonymkode: 57c4f...6ab 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Skrevet 13 timer siden Dette er typisk, har opplevd det mange ganger selv. Dritirriterende og rett og slett skikkelig frekt. Når de begynner med "trist", så hender det at jeg svarer at jeg synes det er trist at de har en så begrenset tankegang, at de ikke evner å se at hva som er viktig for meg, ikke nødvendigvis er riktig for dem, eller noe. Og så pleier jeg å si noe om at jeg ikke har bedt om deres mening og vurdering, og at jeg ikke er interessert i å forsvare mitt og min families valg. Om de forstår noe mer, tviler jeg på, men de gir seg som regel. Anonymkode: b55db...df7
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er typisk, har opplevd det mange ganger selv. Dritirriterende og rett og slett skikkelig frekt. Når de begynner med "trist", så hender det at jeg svarer at jeg synes det er trist at de har en så begrenset tankegang, at de ikke evner å se at hva som er viktig for meg, ikke nødvendigvis er riktig for dem, eller noe. Og så pleier jeg å si noe om at jeg ikke har bedt om deres mening og vurdering, og at jeg ikke er interessert i å forsvare mitt og min families valg. Om de forstår noe mer, tviler jeg på, men de gir seg som regel. Anonymkode: b55db...df7 Ja, jeg ønsker jo gjerne et litt mindre passiv-aggressivt motsvar som egentlig snur det til at det er de som bør være ille berørt, ikke meg. For jeg tar meg ikke nær av det i den grad at det gjør at jeg vurderer å flytte. Jeg får bare lyst til å sette folk litt på plass uten å fremstå butt-hurt. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du oppriktig liker der kan du jo svare på hvorfor? jeg svarer at det er her jeg har råd til og bo nå, men drømmen og målet er selvsagt og flytte. Anonymkode: 57c4f...6ab Jeg får ikke spørsmål om hvorfor jeg bor der, jeg får direkte kommentarer på at det er så kjipt der jeg bor, uten at jeg noen gang har spurt om hva de synes om plassen. Det holder at de vet at jeg bor der, så kommer det unødvendige, negative kommentarer, som ikke stemmer med virkeligheten. Ts Anonymkode: a8413...59a
DesmondMiles Skrevet 12 timer siden #5 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen som har gode svar å smelle fra seg til slike teite kommentarer?? Anonymkode: a8413...59a Jeg tenker at det er langt mer hensiktsmessig å heve seg over det. Du kommer ikke til å endre disse folka uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Skrevet 11 timer siden Noen steder har ufortjent dårlig rykte som henger igjen fra gammelt av. Ofte henger det jo sammen med at de som bodde der hadde lav status. Typisk: Et sted med en fabrikk, husmannsplass etc. Motsatt: Noen steder har ufortjent bra rykte. Er regnet som en "fin" plass å bo, selv om det egentlig er helt ordinært. Noe sannhet er det kanskje i noen fordommer? Typisk er jo at rikfolk har bodd plasser med gode solforhold, mens knausete steder med skygge er igjen til de andre. Eller noen ganger snur det. Slitne arbeiderklassebydeler er plutselig de hippeste i byen. Men altså: Hev deg over det TS. Når noen sier "Det er trist her" smiler du bredt og sier, "Vet du? Jeg elsker det her." Fortell gjerne også hva du liker med hjemplassen din. Kanskje får du noen til å se stedet ditt på en ny måte? Anonymkode: 71252...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #7 Skrevet 11 timer siden Gjør noen virkelig sånt?😳 Manglende sosiale antenner da. Si noe frekt tilbake😁 Anonymkode: ee9c3...29c
Daria Skrevet 10 timer siden #8 Skrevet 10 timer siden -Godt det er jeg og ikke du som bor her, da, for jeg stortrives her! Jeg har fått høre en del i årenes løp - å fortelle Oslo-folk hvor mye man misliker Oslo (selv når man knapt har vært der selv) er visst nærmest en sport for enkelte. Ikke minst de årene jeg bodde andre steder, jeg var visst nærmest heldig som hadde sluppet unna. Det er sjelden jeg sier så mye - de får mene hva de vil, det er ikke mitt problem - men noen har blitt overrasket når jeg ikke er enig... 2 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #9 Skrevet 9 timer siden Kvinnherad igjen? Anonymkode: 7255b...a72
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #10 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, jeg ønsker jo gjerne et litt mindre passiv-aggressivt motsvar som egentlig snur det til at det er de som bør være ille berørt, ikke meg. For jeg tar meg ikke nær av det i den grad at det gjør at jeg vurderer å flytte. Jeg får bare lyst til å sette folk litt på plass uten å fremstå butt-hurt. Jeg får ikke spørsmål om hvorfor jeg bor der, jeg får direkte kommentarer på at det er så kjipt der jeg bor, uten at jeg noen gang har spurt om hva de synes om plassen. Det holder at de vet at jeg bor der, så kommer det unødvendige, negative kommentarer, som ikke stemmer med virkeligheten. Ts Anonymkode: a8413...59a Så svar at du trives og at deres oppfatning ikke stemmer med virkeligheten? Anonymkode: 57c4f...6ab
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #11 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Okei, trenger hjelp til hvordan svare på dette... Ofte opplever vi at folk har en veldig negativ oppfatning av plassen vi bor på, sånn helt lokale, merkelige meninger. Som blir sagt helt direkte til oss type "åh, der er det jo så trist å bo, skal dere se etter noe et annet sted på sikt da?" uten å tenke seg om i det hele tatt. Jeg blir helt satt ut og klarer normalt bare å svare "nei, har vel ikke noen planer om det, vi liker oss her vi", også får jeg bare et medlidende blikk, uten at vedkommende har endret mening eller forstått hvor frekt det er å si sånt. Det kommer bare fra folk som aldri har bodd der selv, de har bare blitt "opplært" øvrig i bygda at det er et uattaktivt område... Jeg blir ganske provosert av det, for ingenting av det stemmer. Det kan gå på teite ting som dårligere vær, stor gjennomtrekk av folk i nabolaget, få barnefamilier... Noe vi ofte hører at det er bare "trist" her uten at de klarer å beskrive nærmere hvorfor de mener det. Ingen av oss som bor her har dette inntrykket selv, og nå blir jeg egentlig ganske sur når folk sier det direkte til meg. Vi er kjempefornøyd med hvor vi bor, og har ikke tenkt til å flytte. Noen som har gode svar å smelle fra seg til slike teite kommentarer?? Anonymkode: a8413...59a Du trenger jo ikke svare. Og det er egentlig det mest effektive. Når folk velger å oppføre seg litt utenfor folkeskikken kan du se på dem, la det være stille såpass lenge at det er en markert stillhet og så enten snu deg til sidemannen (eller kvinnen) eller bare endre tema. Teknikken «dette var så dumt at vi bare overser det hele» er blant de absolutt mest effektive. Men du må markere stillhet. Og du må ikke være redd for å gjenta om de insisterer. (Ved direkte spørsmål om hvorfor du ikke svarer, som kan skje? Husk at hele poenget er å - ikke svare. Så det spørsmålet markerer du med en pause, og så går du videre i samtalen uten å svare det ut). Dersom du vil svare? Det mest effektive da er åpen undring. Heller enn å begynne med hvorfor de tar feil og du har rett (som har null verdi som verbal øvelse) så spør du «Å? Hvorfor velger du å synes det?» eller «Å? Hva får deg til å si det?» alternativt «Å? Hva tenker du på da?» Husk at stemmeleie her er alt - du må evne avlevere med oppriktig åpen undring. Null forsvar, sarkasme eller irritasjon. Anonymkode: a6db8...516
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #12 Skrevet 9 timer siden For en rar ting å bli fornærmet over… Anonymkode: bac98...ab1 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Skrevet 9 timer siden Jeg bor på et sted som typ hele Norge har hørt om og alle er overbevist om at det er både farlig, skummelt, trist og fælt her. Det skrives om stedet inmedia støtt og stadig og det slår aldri feil at folk snakker ned stedet i kommentarfelt og tråder både her på KG og ellers. Folk elsker å spekulere i at andre har det kjipere en de selv og om noen trives med noe de selv ikke tror de ville likt så må de være dumme. Sånn er det bare så jeg bare smiler og ignorerer mens jeg trives godt med både bosted og andre valg i livet☺️ Anonymkode: 108c0...b5a
endo Skrevet 8 timer siden #14 Skrevet 8 timer siden Hvorfor bry seg? Det er din mening som teller når det gjelder deg. Ikke andres. Jeg bor personlig på en "drittplass" jeg liker det, fint hus jeg har råd til, passe langt unna jobb og naboer. Jeg er fornøyd med det jeg har. Og det svarer jeg også folk er forskjellige, har forskjellige mål og drømmer..
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #15 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (48 minutter siden): For en rar ting å bli fornærmet over… Anonymkode: bac98...ab1 endo skrev (40 minutter siden): Hvorfor bry seg? Det er din mening som teller når det gjelder deg. Ikke andres. Jeg bor personlig på en "drittplass" jeg liker det, fint hus jeg har råd til, passe langt unna jobb og naboer. Jeg er fornøyd med det jeg har. Og det svarer jeg også folk er forskjellige, har forskjellige mål og drømmer.. Skjønner hva dere mener, og kan bare snakke for meg selv, men jeg synes det er så innmari frekt å helt uoppfordret komme med kritikk av et av mine største og viktigste livsvalg. Det handler ikke om at jeg blir fornærmet, men ønsker å gi en tilbakemelding på hvor urimelig det er. Anonymkode: b55db...df7 1
Daria Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Skjønner hva dere mener, og kan bare snakke for meg selv, men jeg synes det er så innmari frekt å helt uoppfordret komme med kritikk av et av mine største og viktigste livsvalg. Det handler ikke om at jeg blir fornærmet, men ønsker å gi en tilbakemelding på hvor urimelig det er. Anonymkode: b55db...df7 Men de ser det neppe som at de uttaler seg om ditt personlige livsvalg, de har meninger om stedet du bor. Det kan fortsatt være frekt og upassende, men det handler egentlig i liten grad om deg.
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Skrevet 7 timer siden Dette er alle fra Oslo, i alle fall alle fra Oslo øst, vant til. Jeg svarer «bra det er jeg som bor der og ikke deg da» eller «flere milioner mennesker er oppvokst og bor her, og det har gått bra», når noen gir utrykk for at det er stor fare for å bli knivstukket eller voldtatt bare man går ut døra der, eller at det er så trist å ikke ha tilgang til natur. Men vært i Oslo øst, det har de knapt. Anonymkode: 4751f...df1 2 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #18 Skrevet 7 timer siden Daria skrev (33 minutter siden): Men de ser det neppe som at de uttaler seg om ditt personlige livsvalg, de har meninger om stedet du bor. Det kan fortsatt være frekt og upassende, men det handler egentlig i liten grad om deg. Jeg forbeholder meg likevel retten til å svare når meninger deles helt uoppfordret. Anonymkode: b55db...df7
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Skrevet 6 timer siden jeg er nok en slik en. Jeg har aldri bodd der, men leser så mye negativt om stedet at jeg ikke kan fatte og begripe at man faktisk vil bo der. Hvis du er ute etter kvalme, ja. Men som redelig nordmann? Anonymkode: c3c01...4aa
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #20 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så svar at du trives og at deres oppfatning ikke stemmer med virkeligheten? Anonymkode: 57c4f...6ab Nå er det jo sånn at folk kan ha ulike meninger om ting da... TS oppfatning av virkeligheten eller stedet TS bor er ikke den eneste fasiten?! Anonymkode: 630eb...28c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå