AnonymBruker Skrevet i går, 11:12 #1 Skrevet i går, 11:12 Har et spm noen kanskje vet svar på før jeg spør videre på jobben. Har jobbet 2 år i en kommune med 40% stilling, men jobber tilnærmet 90-100% gjennom ekstravakter og har gjort det siden start. Er sykepleier. Arb.giver fikk nylig innvilget et årsverk (som skulle bidra til å øke stillingene til de som har lave stillinger) fordi vi har fått inn flere pasienter og trenger økt grunnbemanning. Fikk telefon fra leder i dag om at jeg ikke trengte å søke da stillingen skal fordeles på 2 stk som har lengre ansiennitet enn meg. Disse to vil da få økt stillingene sine fra 40% til 90% (50% hver). Skjønner fullt og helt dette med ansiennitet og syns det er rettferdig, men disse to er ufaglærte. Jeg trodde man først og fremst skulle prioritere de som har relevant kompetanse, eller tar jeg helt feil? Anonymkode: d6bb7...8bc 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:16 #2 Skrevet i går, 11:16 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har et spm noen kanskje vet svar på før jeg spør videre på jobben. Har jobbet 2 år i en kommune med 40% stilling, men jobber tilnærmet 90-100% gjennom ekstravakter og har gjort det siden start. Er sykepleier. Arb.giver fikk nylig innvilget et årsverk (som skulle bidra til å øke stillingene til de som har lave stillinger) fordi vi har fått inn flere pasienter og trenger økt grunnbemanning. Fikk telefon fra leder i dag om at jeg ikke trengte å søke da stillingen skal fordeles på 2 stk som har lengre ansiennitet enn meg. Disse to vil da få økt stillingene sine fra 40% til 90% (50% hver). Skjønner fullt og helt dette med ansiennitet og syns det er rettferdig, men disse to er ufaglærte. Jeg trodde man først og fremst skulle prioritere de som har relevant kompetanse, eller tar jeg helt feil? Anonymkode: d6bb7...8bc Ta kontakt med fagforeningen din, dersom utlysningsteksten stilte krav til formell kompetanse. Om utlysningen og stillingskoden ikke krever utdannelse så kommer du desverre ikke så langt Anonymkode: af2ac...a02 2
AnonymBruker Skrevet i går, 11:18 #3 Skrevet i går, 11:18 Men utenom denne stillingen har du krav på økt stillingsprosent når du jobber mye ekstra med mindre leder kan dokumentere at det ikke behov for merarbeid lenger da. Ville snakket med NSF Anonymkode: 89ae0...bd3 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:22 #4 Skrevet i går, 11:22 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men utenom denne stillingen har du krav på økt stillingsprosent når du jobber mye ekstra med mindre leder kan dokumentere at det ikke behov for merarbeid lenger da. Ville snakket med NSF Anonymkode: 89ae0...bd3 Ja, har fått beskjed at jeg har krav på å øke, men det er jo ikke lett når det gis mulighet til det ca hvert 3. år og det tydeligvis er en lang kø med ufaglærte som har jobbet i kommunen i 10+ år 🙈 Har ikke sett utlysningen enda, den kommer ila dagen. Anonymkode: d6bb7...8bc 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:22 #5 Skrevet i går, 11:22 Hei! Her er det flere alternativer, basert på hvordan jeg tolker hva du spør om. Korriger meg gjerne om jeg harmissforstått. 1. Dersom du har arbeidet i en kommune med 40% stilling, men jobbet tilnærmet n90--100% siden starten av din 40%, kan du ha ha oppfylt vilkårene etter arbeidsmiljøloven §14-4 a, merarbeid. Det vil si du har krav på tilsvarende stillingsprosent du har jobbet siste året, dersom du har en fast ansettelse i bunn og vilkårene er oppfylt. Les gjerne mer på lovdata eller rettsdata jf. aml § 14-4a. Ta kontakt med forbundet ditt, og om du ikke er organisert, så vil jeg anbefale deg å gjøre dette. 2. Når det gjelder innvilgelse av et årsverk, så avhenger det av hva kravet til kompetanse er, og hva som er blitt gjort i forarbeidet til stillingshjemmelen. Her kan du eksempel spørre lederen din om å få se vedtaket som er gjort i forbindelse med stillingsopprettelsen. Er det ikke opprettet på grunnlaget av sykepleiermangel, og opprettet som en "ufaglært/fagarbeider" stilling, er det ikke noe du har fortrinnsrett til, jf. 14-3, utvidet stilling for ufrivillig deltidsarbeid. I tillegg er det verdt å nevne at dersom det er en hjemmel opprette for sykepleiere, og det er flere som ønsker denne stillingen kan arbeidsgiver dele den opp/gi den basert på en helhetsvurdering. Twistløsningsnemda tar som regel ikke høyde for hvordan stillingen har blitt fordelt på fortrinnsrett, dersom den skulle havne dit. Lykke til! Anonymkode: a6a80...15d 2
AnonymBruker Skrevet i går, 11:22 #6 Skrevet i går, 11:22 Du må iallefall søke uansett, selv om leder sier noe annet. Hvis ikke har du uansett ikke en sak. Så kommer det an på utlysningsteksten, hva de søker etter når det gjelder kompetanse, har de skrevet sykepleier eller annen helsefaglig bakgrunn har du nok en sak, ellers ikke. Men du har som sagt ingen sak uten å ha søkt. Anonymkode: 88cf9...c23 1
Soft mann Skrevet i går, 11:27 #7 Skrevet i går, 11:27 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har et spm noen kanskje vet svar på før jeg spør videre på jobben. Har jobbet 2 år i en kommune med 40% stilling, men jobber tilnærmet 90-100% gjennom ekstravakter og har gjort det siden start. Er sykepleier. Arb.giver fikk nylig innvilget et årsverk (som skulle bidra til å øke stillingene til de som har lave stillinger) fordi vi har fått inn flere pasienter og trenger økt grunnbemanning. Fikk telefon fra leder i dag om at jeg ikke trengte å søke da stillingen skal fordeles på 2 stk som har lengre ansiennitet enn meg. Disse to vil da få økt stillingene sine fra 40% til 90% (50% hver). Skjønner fullt og helt dette med ansiennitet og syns det er rettferdig, men disse to er ufaglærte. Jeg trodde man først og fremst skulle prioritere de som har relevant kompetanse, eller tar jeg helt feil? Anonymkode: d6bb7...8bc De som kjenne de fette personen blir plukket ut. Slik er det mange plasser, men spesielt i kommunal sektor
AnonymBruker Skrevet i går, 11:30 #8 Skrevet i går, 11:30 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, har fått beskjed at jeg har krav på å øke, men det er jo ikke lett når det gis mulighet til det ca hvert 3. år og det tydeligvis er en lang kø med ufaglærte som har jobbet i kommunen i 10+ år 🙈 Har ikke sett utlysningen enda, den kommer ila dagen. Anonymkode: d6bb7...8bc Men det er krav utenom utlysninger du må bare dokumentere til leder hvor mye ekstra du jobber og henvise til AML. Anonymkode: 89ae0...bd3 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ja, har fått beskjed at jeg har krav på å øke, men det er jo ikke lett når det gis mulighet til det ca hvert 3. år og det tydeligvis er en lang kø med ufaglærte som har jobbet i kommunen i 10+ år 🙈 Har ikke sett utlysningen enda, den kommer ila dagen. Anonymkode: d6bb7...8bc Du har fått et meget godt og helt riktig svar av AB... 15d. Jeg tror din beste innfallsvinkel er å kreve å få stillingsprosent lik det du faktisk jobber. Dette kan du kreve uavhengig av om noe blir utlyst eller ikke. Les arbeidsmiljølovens kap 14 og særlig §14-4a som nevnt over her. Etter situasjonen du beskriver virker dette som en enklere vei enn å søke på stillinger som blir utlyst. Med forbehold om at du fyller vilkårene. Anonymkode: 0e4f0...657
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå