AnonymBruker Skrevet i går, 09:26 #1 Skrevet i går, 09:26 Jeg dagdrømmer stadig om å feire jul alene, hvor deilig det hadde vært å bare ha hele juleferien for seg selv, muligheten til å senke skuldrene skikkelig og bare slappe av. Jeg er usikker på om det er noe underbevisstheten min prøver å fortelle meg, for dette kan ikke være sunne tanker å ha, som tobarnsmor og gift. Jeg kjenner meg utslitt i desember, enda vi ikke gjør så mye ut av det. Vi har pynta minimalt til advent, det er ikke mer enn noen adventslys i vinduene og litt småtterier i huset. Eldstemann har fått ferdig adventskalender i år og yngste er så liten at hun ikke skjønner hva som skjer. Men med alle juleavslutninger, julebord (2 stykker 1 med jobb og 1 med venner), julegaver (her har vi igjen kun nærmeste familie og venner å kjøpe til) julematen (julaften er hos oss i år). Så er jeg på vei ned i kjelleren, jeg er sliten før det egentlig har begynt. Så leser jeg om folk som er triste over å feire jul alene, for meg er det drømmescenario akkurat nå. Fy flate så deilig det hadde vært! Hva tenker dere andre småbarnsforeldre om jula og julefeiringen? Desember og julestria ? Skulle dere også ønske dere «slapp»? Selvom det selvsagt ikke er noe alternativ når man har familie med barn. Anonymkode: e6e23...7a5 3 4
AnonymBruker Skrevet i går, 09:53 #2 Skrevet i går, 09:53 Vi så et innslag om en mann som sitter alene i huset sitt langt inni skogen hver jul på tv for et par år siden. Han nekter familie, venner og tilogmed kjæresten sin å delta, for jula skal han ha alene. Både jeg og samboer har nevnt flere ganger i ettertid hvor deilig det hadde vært å være som han 🙈 Anonymkode: 22232...b28 3
AnonymBruker Skrevet i går, 10:02 #3 Skrevet i går, 10:02 Gift, har to barn. Feirer juleaften hjemme med mann og barn. Savner jeg de gangene jeg feiret juleaften helt alene da jeg var singel? Veldig! Jeg minner meg selv på at barna er små og at jul om bare 5 år blir mindre kaotisk enn nå. Om 10 år så er det enda roligere, hvis vi vil. Jeg tror ikke det er galt å drømme om jul alene, særlig ikke når man har småbarn. Hvorfor ikke tolke det som at du har behov for litt ro? Anonymkode: 42d43...73d 3
Rogadame Skrevet i går, 10:02 #4 Skrevet i går, 10:02 Det kunne jeg lett gjort ! 5-6 dager i sydlige strøk eller i en koie i skogen med bål ute🤩 Ensom sammen m andre syns jeg kan være verre enn å være ensom og alene. Man Blir gjerne beskyldt for å være utakknemlig og rar . Blir fort lei og overstimulert av det kjaset og maset . 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #5 Skrevet 23 timer siden Kan ikke relatere til det i det hele tatt. Elsker å være med min mann og vår sønn, og ser fram til to uker sammen. Synes ikke desember er stress i det hele tatt. Julebord er lett å prioritere vekk om du er så utslitt. Julen er en fantastisk tid 🎅💛 Anonymkode: 79312...bfb 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #6 Skrevet 23 timer siden Jeg tror det er relativt enkelt å dagdrømme om dette når man faktisk skal være sammen med andre. Å være alene i julen fordi man ikke har noen å være sammen med kan nok oppleves som alt annet enn en drømmesituasjon. Anonymkode: d7ab4...1ae
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #7 Skrevet 23 timer siden Kan ikke relatere egentlig, for syns ikke desember er stress- julegaver handlet inn før 1.desember hvert år, pyntet 1.søndag i advent (kommer opp litt mer siste helgen før jul), all mat som kan lagres er handlet inn og resten taes siste uken før jul, baker siste helgen i november, julebord er vi begge med på middagen og går hjem. Desember brukes egentlig bare til kos som juleverksted (så mye som vi gidder) og spise julekaker og se julefilmer/kalender 🤷🏻♀️ Anonymkode: c2ea6...0cb
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Skrevet 23 timer siden For meg så er det forventingspresset fra alle kanter som "ødelegger".. Alle har perfekte stylet hus, juletre og kaker. Mine kaker blir alltid mislykket og jeg har ikke energi til å legge så mye i pynting og styring. Eldre generasjonen forventer at huset er plettfritt, men når man har 3 små terrorister som griser og roter så fort man lukker igjen døren til vaskemidlene er det ikke enkelt. Pluss på en mann som forventer julekos, og har ett snev av fomo, og tror alle andre har det bedre og finere enn oss, så er kaoset komplett, og man klarer ikke leve opp til alles forventinger. Jeg vil og være alene! Anonymkode: 87d2f...ace 1 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #9 Skrevet 22 timer siden Hehe, har vært der selv. For meg er ofte det et tegn på at jeg har det for travelt. Husk at det er lov å takke nei til juleavslutninger, besøk, etc. og ta det rolig alene eller med sine nærmeste. Si at du er sliten og trenger å hente deg inn. De som ikke forstår det kan bare ha det så godt. God advent. ❤️ Anonymkode: 23559...18a 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #10 Skrevet 22 timer siden Ja, det drømmer jeg om 🙂. Er veldig glad i barn, barnebarn, svigerbarn osv, men både forberedelser, jula og å rydde opp etterpå begynner å bli mer og mer slitsomt. Jeg er en sånn som syns småbarnslivet nesten var en lek, men nå når jeg nærmer meg 60, begynner det å røyne på. Her er det sånn at folk blir en ukes tid, så ikke bare julaften som må ordnes. Bor i nord, og det er ofte enten minus 30 eller storm, så ikke så mye uteliv. Anonymkode: 6940d...d49 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #11 Skrevet 18 timer siden Nei, jeg kjeder meg alene og vil ha familien min i nærheten. En kveld alene med mannen hadde ikke vært dumt. Anonymkode: 78ff5...76d
Jdz Skrevet 17 timer siden #12 Skrevet 17 timer siden Nei, overhode ikke. Jeg er glad i alenetid og har egentlig nok av det gjennom året ellers. Savner absolutt ikke å være alene i jula, da vil jeg ha familie og venner rundt meg.
Rødvinsfilosofen Skrevet 17 timer siden #13 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg dagdrømmer stadig om å feire jul alene, hvor deilig det hadde vært å bare ha hele juleferien for seg selv, muligheten til å senke skuldrene skikkelig og bare slappe av. Jeg er usikker på om det er noe underbevisstheten min prøver å fortelle meg, for dette kan ikke være sunne tanker å ha, som tobarnsmor og gift. Jeg kjenner meg utslitt i desember, enda vi ikke gjør så mye ut av det. Vi har pynta minimalt til advent, det er ikke mer enn noen adventslys i vinduene og litt småtterier i huset. Eldstemann har fått ferdig adventskalender i år og yngste er så liten at hun ikke skjønner hva som skjer. Men med alle juleavslutninger, julebord (2 stykker 1 med jobb og 1 med venner), julegaver (her har vi igjen kun nærmeste familie og venner å kjøpe til) julematen (julaften er hos oss i år). Så er jeg på vei ned i kjelleren, jeg er sliten før det egentlig har begynt. Så leser jeg om folk som er triste over å feire jul alene, for meg er det drømmescenario akkurat nå. Fy flate så deilig det hadde vært! Hva tenker dere andre småbarnsforeldre om jula og julefeiringen? Desember og julestria ? Skulle dere også ønske dere «slapp»? Selvom det selvsagt ikke er noe alternativ når man har familie med barn. Anonymkode: e6e23...7a5 Skulle gjerne ha droppet hele jula. Det er likevel en stor forskjell på å ønske å være alene VS det å måtte være alene. Tror det kan gjøre folk ensomme. Prøver å tenke som så at selv om jeg gjerne skulle lagt ned hele konseptet Desember så er jeg utrolig heldig som har så mange fine mennesker rundt meg. Som både inviterer og inkluderer. Har ingen venner og familie som ville ha «latt meg» være alene. 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #14 Skrevet 16 timer siden Jeg er alene med 2 barn ,vært i mange år. Syntes ikke det er stress eller mas. Har handlet inn det meste av godis, brus og mye annet som kan legges i fryser, pakkene var innkjøpt for ca en måned siden. Ferdig pyntet til 1.advendt. Julebord er noe som kan velges bort, jeg har kun vært ute og spist med noen kollegaer, og venne julebord har vi droppet for mange år siden. Vi treffes ofte så ikke noe vi må ha. Går ut ellers i året og koser oss. Vi skal ikke ha julaften hos oss iår, det går på rundgang så i år er vi borte. Men skal ha selskap ellers i julen, men jeg er ganske strukturert og har ting på stell, så stresser ikke. Men tror det er lett for mange å tenke de kunne ønske seg alene jul, så lenge du faktisk ikke er alene eller ensom uten noe å feire med. Men jeg velger å være alene stort sett hver nyttårsaften, det trives jeg godt med. Vi har hund så det er en god unnskyldning. Nyter å slippe kaos og mas og krampe festligheter på nyttårsaften Anonymkode: dccd7...8ab 3
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #16 Skrevet 16 timer siden Har en svigerfar som feirer jul alene på hytta hvert år. Han vil ikke feire med oss. Han elsker å være alene. Til og med barna mine sier det. Herregud. Drømme jul han har. Mine barn ønsker egentlig at vi er bare oss fire. Jeg gleder meg til at dem får seg familie selv slik at kanskje jeg kan reise i den tiden. No må jeg ikke lage jul da. Min datter elsker å stå på kjøkkenet. Så hun kan godt lage middagen. Ikke har jeg pynta her heller. Har satt opp ei stor stjerne. Og kun det. Jeg er lei av jula selv. Anonymkode: 428cf...fb4
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #17 Skrevet 16 timer siden Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden): Skulle gjerne ha droppet hele jula. Det er likevel en stor forskjell på å ønske å være alene VS det å måtte være alene. Tror det kan gjøre folk ensomme. Prøver å tenke som så at selv om jeg gjerne skulle lagt ned hele konseptet Desember så er jeg utrolig heldig som har så mange fine mennesker rundt meg. Som både inviterer og inkluderer. Har ingen venner og familie som ville ha «latt meg» være alene. Skjønner hva du mener. Desember kan være skikkelig slitsom, og mørkt og trist er det også. Jula i seg selv er ok (særlig når jeg har ferie), men denne eviglange opptakten der det liksom forventes at man skal kose seg hele tiden, samtidig som man er dausliten og egentlig bare vil sove. I år tok jeg grep og skulket julebordet med jobben. Det er egentlig et ganske hyggelig julebord uten for mye fyll, men jeg bare orket ikke å bruke en hel kveld på det, så jeg ble hjemme. Akkurat nå er jeg sliten og lei folk og utsosialisert på jobb, men jeg har troa på at det blir ok når det endelig blir juleferie og de eneste folka jeg trenger å bruke energi på er min egen familie. Det er veldig stor forskjell på å måtte være sammen med noen hele tiden og å kunne velge det selv. Anonymkode: 04471...255 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Skrevet 1 time siden Det er faktisk mye bedre å feire på egen hånd ja! Da kan man i alle fall legge opp julen som man ønsker selv. I stedet blir det masse stress og mas å forsøke å hanskes med alle mulige slags krav til folk rundt seg. Anonymkode: 67b8d...54c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå