Gå til innhold

Svigers hjelper ikke med noe

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er en dramaqueen. Det er klart svigers ønsker å bruke sin egen ferieleilighet, de har investert i denne for sin egen del, og spesielt når svigermor har helseutfordringer.

Dere får leie et annet sted da, 10.000 er virkelig ikke urimelig å forvente i betaling. Si dere bor der «gratis» (det er ikke gratis for dem) i fem måneder, skal broren til mannen din da kompenseres med 50.000kr i cash? Har de råd til det?

Anonymkode: a5d98...3ac

Du er jo en dust.

Lover man bort noe, holder man det man lover. 

Anonymkode: a2ec0...a14

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes du er i feil her TS. Selv om dere hadde en avtale så kan svigerforeldrene når som helst trekke seg fra avtalen. Dere må alltid ha en plan B. Ikke forvent å få leie gratis hos andre. 

Anonymkode: de348...16f

Hvis mine barn og barnebarn ringer meg og er på flyttefot, de spør om å låne leiligheten min fra da til da og jeg sier ja. 

Så holder jeg den avtalen. Ville jo aldri vært så råtten mot andre. Klarer heller ikke å se at TS forventer noe som helst gratis? 

Anonymkode: a2ec0...a14

• Liker 9
Skrevet

Du er en dramaqueen. Det er klart svigers ønsker å bruke sin egen ferieleilighet, de har investert i denne for sin egen del, og spesielt når svigermor har helseutfordringer.

Dere får leie et annet sted da, 10.000 er virkelig ikke urimelig å forvente i betaling. Si dere bor der «gratis» (det er ikke gratis for dem) i fem måneder, skal broren til mannen din da kompenseres med 50.000kr i cash? Har de råd til det?

Det forstår jo alle, men her har de jo lovet dem at de kan låne leiligheten, for så å trekke seg når det nesten er for sent for TS og familien å ordne noe annet.... 

Anonymkode: a9e8b...7cc

• Liker 6
Skrevet

Du minner meg om svigers, eller generelt folk som har misforstått begrepet rettferdig. 

Hvis svigers kjøper en bolle til mitt ene barn, tikker det inn penger på kontoen til de andre barna. Dette har gjort at svigers barn krever det ene og det andre. Da min mann og jeg fikk spandert mat i bryllupet vårt som bryllupsgave, krevde søsken samme sum på konto. Det fikk de... 

Anonymkode: a5c2e...1ee

Å hjelpes! Ja, det er misforstått rettferdighet på høyt nivå! 

Anonymkode: a9e8b...7cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tror dere burde slutte å regne med noen "hjelp" fra den kanten der. 

Så lenge dere forventer at de kommer til å hjelpe dere, så ender dere vel opp med å bli skuffet stort sett hver gang. 

Anonymkode: 3e2c6...93a

Det er akkurat dette! Regner med at dere har lært nå at de ikke kan stoles på og at dere lager andre planer. AirBnB er et alternativ om dere ikke finner noe annet eller legge ut at dere ønsker å leie på en leieside på facebook eller noe. Ang middagen så er det bare å si det som det er at dere er opptatt med å finne leiebolig og pakke. Hvis de vil ta med seg matpakke så er det greit, men utover det så er dere faktisk opptatt uten å bli mer bitter eller gå inn på det temaet. Noen vil ikke innse sin egen oppførsel og da er det ikke verdt å terpe mer på det. 

Jeg har samme erfaring både med egne foreldre og svigerforeldre. Jeg har ikke lengre tall på hvor mange ganger de har skuffet både meg og hele familien. Noen mennesker er bare opptatt av seg selv og sitt eget liv. De løfter aldri blikket og har empati, følelse eller ønske om å hjelpe familie. Det er bedre å ikke forvente noe som helst. Blir det noe positivt så er det greit, men utover det trenger du ikke å forvente noe fordi da blir du heller ikke skuffet. Det eneste det skader er familierelasjonene og at de sjeldent eller aldri blir invitert mer. Vi gidder heller ikke å reise lange veier for å besøke dem annet enn når det er strengt nødvendig. Vi er lei av endeløse "dugnader" hvor bare vi jobber og sliter oss ut uten at vi får et takk. Vi ringer ikke, men sender noen uoppfordrede bilder av barnebarna i blant. Kan de ikke være familie nå så kan de heller ikke forvente at de blir familie senere når de trenger hjelp når de blir syke og eldre. Man velger ikke sin familie, men man velger hvor mye man vil omgås dem.

Anonymkode: ec52a...c95

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Uansett hvordan de er. Å skrive så utleverende på et åpent forum er veldig spesielt - og fikser nok hele situasjonen ganske raskt når historien når svigermor. 

Anonymkode: 57589...1e4

Men svigermor er jo fullstendig klar over historien, hun er jo en del av den?

• Liker 1
Skrevet

Nok av nordlendinger som har leilighet i sør, tror ikke ts trenger å bekymre seg for at historien skal lekke.

Men ts: kjipt at svigers trekker seg. Det eneste du kan gjøre nå er å ta det med deg i minnet til senere i livet under notatet "Folk man ikke kan stole på". 

Opplevde forøvrig noe litt i samne gate selv med svigers da vi skulle flytte, for vi måtte bo midlertidig i en bitteliten leilighet mens vi ventet på overtakelse. Skulle flytte fra enebolig til enebolig, så hadde en del ting som midlertidig måtte oppbevares et sted, og fikk lov til å ha det på et par tomme rom hos svigers (de har digert hus). Etter et par måneder fikk svigermor det for seg at hun skulle pusse opp akkurat disse rommene hvor våre ting sto, og vi måtte leie et rådyrt storage og flytte alt midt i det verste vinterværet. Morsomt å drive med når man er høygravid og har en liten 1-åring på slep. Jeg noterte det bak øret, og lærte at der spør jeg ikke om tjenester igjen.

Anonymkode: 3d751...7d0

At det går an å være sånn mot nærmeste familie, og attpåtil når de det gjelder venter barn! Fatter det ikke!

• Liker 2
Skrevet

Det er selvfølgelig helt normalt at svigers får komme på middag når de er i byen på besøk, helt uavhengig av leiligheter. Dersom dere trekker tilbake normal interaksjon mellom foreldre, barn og barnebarn pga såre følelser knyttet til bruk av leiligheten deres, er dere ordentlig smålige.

Det er også helt normalt å holde et løfte, spesielt når det får store konsekvenser for andre å bryte det på kort varsel, but here we are. 

Anonymkode: fd5f6...a45

• Liker 8
Skrevet

Det hadde jeg aldri gjort mot barn/ svigerbarn/ barnebarn. Har jeg lovet dem noe, blir det slik jeg har lovet. Hadde heller ikke tatt leie. Det er dårlig gjort, rett å slett. Folk flest vil hjelpe ungene sine, dersom de har mulighet. 

Anonymkode: c7d5e...7d8

Helt enig. Dårlig gjort å trekke tilbake tilbudet og lite raust å kreve så mye i leie. Skjønner godt at du er skuffet, TS. Jeg hadde sagt at det ikke passer med besøk denne gangen og tenker vel at mannen din bør prate med foreldrene sine om dette.

Anonymkode: 399d7...d11

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå kommer de til sør i helgen, og de inviterer seg selv hjem til oss og sier at de vil spise middag hos oss. Jeg har verken lyst eller energi til å lage et stort og hyggelig måltid for dem nå, etter alt som har skjedd.

Det blir fiskekaker på brødskive når de kommer på middag. Si at dere ikke har økonomi til noe annet siden dere må ut på leie markedet i påvente av husbygging. 

Anonymkode: 57066...1a6

• Liker 2
Skrevet

Sønn og svigerdatter satte også dem i en kinkig situasjon der de sikkert følte de måtte si ja, men når de tenkte seg om fant ut at det ble alt for lang periode.

De skulle gått rett på leiemarkedet med en gang og ikke satt familien i kinkig situasjon. Nesten frekt å forvente å få låne bolig.

Anonymkode: 94c16...fb8

Tenkt seg litt om? Helt til siste liten? De fleste skjønner at det ikke bare er å kaste seg rundt å få leie et annet sted. Om det var slik at de ombestemte seg så sier man selvfølgelig i fra i rimelig tid. Spesielt når det er et lite barn i bildet. 

• Liker 6
Skrevet
Tubaluba skrev (43 minutter siden):

Men svigermor er jo fullstendig klar over historien, hun er jo en del av den?

Om noe hadde det jo vært spennende om svigermor kom inn i tråden og fortalte sin versjon. 

For jeg lurer egentlig på hva svigerforeldrene var forespeilet rundt avtalen da de sa ja til dette. Det er jo stor forskjell om de trodde det ble en måned eller to, kontra et halvt år feks. Og er det kanskje sånn at svigers tenkte at de kunne bruke ferieboligen samtidig som at ts og familien bodde der, men så fått beskjed om at det ikke går?

Noen misforståelser må jo ha skjedd, siden de plutselig endret mening og i tillegg ga de en husleie på 10.000. Det er jo rett og rimelig at ts og mannen tar utgiftene med ferieboligen, om de tenker å «okkupere» den et halvt år, uten at svigers får benytte seg av den når de har behov for den, så det ville vært interessant å høre fra svigerforeldrene i tråden.

Anonymkode: 6290c...6b9

Skrevet

Nok av nordlendinger som har leilighet i sør, tror ikke ts trenger å bekymre seg for at historien skal lekke.

Anonymkode: 3d751...7d0

… Muligens ikke like mange nordlendinger med leilighet i sør OG som har sønn og svigerdatter som bygger hus nå, der det først har vært avtalt lån av den aktuelle leiligheten, før de får kontrabeskjed og det kun er to måneder de kan være der, men de må betale 10.000 i måneden, og til slutt så ryker de to siste månedene også. At på til er det opplyst at mor har MS, og at de kommer på besøk sørover og vil komme på middag denne helgen.

Det er nokså spesifikt. 

• Liker 1
Skrevet

Det er selvfølgelig helt normalt at svigers får komme på middag når de er i byen på besøk, helt uavhengig av leiligheter. Dersom dere trekker tilbake normal interaksjon mellom foreldre, barn og barnebarn pga såre følelser knyttet til bruk av leiligheten deres, er dere ordentlig smålige.

De er i feriehuset sitt som de tydeligvis har tenkt å bo i det neste halve året. Svigers burde invitere ts og familien over på middag. Ikke kommandere at en barnefamilie på flyttefot skal diske opp for dem.

Anonymkode: be97a...694

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Forstår selvsagt frustrasjonen, men tenker at det samtidig er litt rart å ville bruke en leilighet om dere i utgangspunktet uansett kun kan bruk to måneder av det halve året dere har behov for et annet sted å bo. Med barn, og sannsynligvis usikkerhet ifh til når huset er klart for innflytting, ville det være mye bedre å leie noe som dere faktisk har fra januar og frem til innflytting. Så argumentet om at det stresset dere at dere kun først hadde mulighet til å bo der i to mnd, kjøper jeg ikke helt. Hvor skulle dere være i januar og april og mai? Blir jo veldig stress å flytte så mange ganger med et lite barn.

Når det gjelder svigerforeldrene, så ja, det er ikke greit å ombestemme seg på kort varsel. men kanskje din svigermor er blitt dårligere? Du skriver jo at vinteren er tøff for henne. Da er det naturlig at de ønsker å bi i leiligheten i sør i februar og mars.Hr dere spurt hvordan helsen hennes er?

Om felleskostnader, strøm osv er kr 10 000, så er det det dere må betale. Skattemessig er det uansett best å betale kostpris hvis man leier ut til familie og det ikke skal være noen fortjeneste av det. Har dere spurt hva utgiftene ved leiligheten faktisk er?

På meg virker det som dere har mest hatt fokus på hva som er enklest og rimeligst for dere.

Skrevet (endret)

Tenkt seg litt om? Helt til siste liten? De fleste skjønner at det ikke bare er å kaste seg rundt å få leie et annet sted. Om det var slik at de ombestemte seg så sier man selvfølgelig i fra i rimelig tid. Spesielt når det er et lite barn i bildet. 

Ifølge historien til ts, så må de jo uansett ha et sted å bo i januar. Så på meg virker det rarere at de ønsker å bo et sted i januar, nytt sted i februar  og mars, og så et til sted frem til ny bolig står klar til sommeren. Så jeg mistenker at det ts og mannen egentlig er lei seg for, er at de må betale for å bo et annet sted i hele byggeperioden.

Endret av MorTil2
Skrevet

Er du svigermor? Selvsagt er man ikke "dramaqueen" når man tror man har løst en temmelig stor logistikkoppgave, ved hjelp av nærmeste familie, og så får kontramelding!?. Det samme med hun som måtte leie et LAGER;) plutselig skal rommenes pusses opp, gud forby å hjelpe familien sin. 

Dette kunne min mor funnet på og. I det øyeblikket noen finner seg verdi i noe eller spør om en tjeneste, så svarer hun først ja, for så å endre til å kreve mest mulig,eller bli veldig opptatt av det selv. Kommer noen innom så skal de gjøre all slags tjenester, og i særdeleshet om de er håndtverkere, frisør eller jobber med data. Pinlig, og man kan jo lure på hvorfor man knapt gidder å besøke henne. Dette er en digresjon, men viser bare at det er mange av dem. 

Kan det være andre i familien som har blitt livredde for at dere har fått en fordel? 

Jeg hadde invitert på den middagen jeg, av nysgjerrighet og sett hvor samtalen bar. De har ingått en avtale og det kunne være interessant å høre, ansikt til ansikt. Hadde ikke gitt meg på tap om det viste seg å enten være en misforståelse eller press fra andre. Håper du oppdaterer. 

Anonymkode: b7675...b1e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
MorTil2 skrev (10 minutter siden):

Ifølge historien til ts, så må de jo uansett ha et sted å bo i januar. Så på meg virker det rarere at de ønsker å bo et sted i januar, nytt sted i februar  og mars, og så et til sted frem til ny bolig står klar til sommeren. Så jeg mistenker at det ts og mannen egentlig er lei seg for, er at de må betale for å bo et annet sted i hele byggeperioden.

Men det jeg ikke helt skjønner er hvorfor de satt overtakelsen på deres nåværende leilighet så raskt at de må være ute av leiligheten til januar, om de nettopp har solgt.. Nå blir det enormt travelt med pakking, finne bolig, nedvask og alt annet styr som følger med en flytting. I tillegg har de en 2-åring oppi det hele. 

Uansett, trenger man en bolig for et halvt år frem i tid, bør man uansett leie seg noe eget og ikke basere seg på å få leie tilnærmet gratis av familie som ikke får brukt leiligheten selv mens ts og familien bor der.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men det jeg ikke helt skjønner er hvorfor de satt overtakelsen på deres nåværende leilighet så raskt at de må være ute av leiligheten til januar, om de nettopp har solgt.. Nå blir det enormt travelt med pakking, finne bolig, nedvask og alt annet styr som følger med en flytting. I tillegg har de en 2-åring oppi det hele. 

Uansett, trenger man en bolig for et halvt år frem i tid, bør man uansett leie seg noe eget og ikke basere seg på å få leie tilnærmet gratis av familie som ikke får brukt leiligheten selv mens ts og familien bor der.. 

Ja, dette tenker jeg og. Virker som dårlig planlegging fra ts og mannen.

Mannen vet at moren sliter med helsen og at leiligheten er kjøpt for å gjøre vinteren enklere for henne. Så det kan også sies at ts og mannen er ufine som mener at svigermor/mor skal ofre helsen sin for deres bekvemmelighet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ugreit at de trekker seg fra tilbudet om at dere kan bo i deres leilighet. At dere må betale for dere, er rett og rimelig. Syns ikke 10.000 kr var en urimelig pris. Ikke lett å finne så mye annet på leiemarkedet til den prisen. 

Jeg syns ikke du/dere skal forvente økonomisk hjelp. Dere er voksne mennesker og må kunne forsørge dere selv. Så akkurat her, syns jeg du er kravstor 

Det beste for alle parter, er nok at dere finner noe eget å leie. 

Anonymkode: aad1c...659

Ja til 10 000 kroner kan en knapt forvente et eget soverom på leiemarkedet.

Anonymkode: 32232...4dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...