Gå til innhold

Svigers hjelper ikke med noe

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har solgt leiligheten vår og bygger nå et hus som skal være ferdig til sommeren. Før vi fikk solgt, snakket mannen min med foreldrene sine om muligheten for å bo i deres lille ferieleilighet her i byen i mellomperioden. De bor i nord, vi bor i sør. De sa med én gang at “ja, selvfølgelig kan dere bo der”.

Men rett før visningsdagen ringte svigermoren min og sa at vi likevel ikke kunne bo der i januar, april og mai fordi de ville bruke leiligheten da. Vi ble veldig overrasket og stresset, spesielt siden vi har et barn på to år og var avhengige av en midlertidig løsning.

Vi tenkte likevel at ok, da får vi bruke den i februar og mars, og så finner vi noe annet etterpå. Da mannen min skulle avklare dette med faren sin, fikk han plutselig beskjed om at de også skulle bruke leiligheten i februar og mars. De “tar ting som det kommer” og lager ikke planer, sa han. De mente dessuten at dersom vi skulle bo der, måtte vi betale 10 000 kr i måneden – og da er det faktisk billigere for oss å finne noe annet på egen hånd.

Vi hadde aldri tenkt å bo der gratis. Planen var å dekke strøm, vann, fellesutgifter osv., men vi trodde ikke det var naturlig å betale 10 000 kr når det er familie. Vi ble veldig lei oss, særlig fordi vi aldri får økonomisk hjelp fra dem, selv om de har god råd. Broren til mannen min får heller ingen hjelp, og de har nesten ingen relasjon med hans familie av samme grunn.

Vi trodde vi hadde et nærere forhold, for før de kjøpte denne ferieleiligheten besøkte de oss nesten annenhver måned, og vi har alltid vært gode og gjestfrie overfor dem.

Nå kommer de til sør i helgen, og de inviterer seg selv hjem til oss og sier at de vil spise middag hos oss. Jeg har verken lyst eller energi til å lage et stort og hyggelig måltid for dem nå, etter alt som har skjedd.

Svigermoren min har MS og er ufør, og svigerfaren min sier at hun får det vanskelig i nord om vinteren og derfor må være mer i sør. Jeg forstår det, men hvorfor sa de ikke dette allerede i oktober/november da mannen min først spurte? Og hvorfor nevne 10 000 kr – er det vanlig å forvente av familien?

Mannen min er veldig lei seg, og han er ikke så flink til å uttrykke følelsene sine eller sette grenser. Jeg føler også at jeg trenger en pause fra dem. Min egen familie har langt mindre ressurser, men de gjør alltid sitt beste for å hjelpe. Svigerfamilien derimot er bare “familie” når det gjelder kos og hyggelige ting – når vi trenger hjelp, er de bare gjester som kommer og drar igjen.

Anonymkode: 9d408...135

• Liker 4
  • Hjerte 23
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvordan de er. Å skrive så utleverende på et åpent forum er veldig spesielt - og fikser nok hele situasjonen ganske raskt når historien når svigermor. 

Anonymkode: 57589...1e4

• Liker 10
Skrevet

wow, for noen kalde svigers. Har de pleid å være sørover på den tiden tidligere år?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er ugreit at de trekker seg fra tilbudet om at dere kan bo i deres leilighet. At dere må betale for dere, er rett og rimelig. Syns ikke 10.000 kr var en urimelig pris. Ikke lett å finne så mye annet på leiemarkedet til den prisen. 

Jeg syns ikke du/dere skal forvente økonomisk hjelp. Dere er voksne mennesker og må kunne forsørge dere selv. Så akkurat her, syns jeg du er kravstor 

Det beste for alle parter, er nok at dere finner noe eget å leie. 

Anonymkode: aad1c...659

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Skjønte svigers da dere spurte at dette var snakk om fra januar til sommeren, eller tenkte de at det var snakk om ett par måneder? Hvor tydelig var samboeren din da han spurte, om deres faktiske behov? Hvilken avtale gikk de faktisk inn på? Hva slags misforståelser har det vært mellom dem? 

10.000 er ikke så ille, særlig om det er litt størrelse på ferieboligen. Dere bruker den jo slik at svigers ikke kan bruke den selv, slik jeg forstår det? Eller kan dere bo der alle sammen, når svigers har behov for å bruke den? Da kan jeg i så fall være enig om at 10.000 er i overkant nye. Jeg bor en liten plass i midtnorge, og her må man gjerne ut med den prisen for en liten sokkelleilighet. Men når dere har behov for så langvarig leie, så ville jeg uansett leid noe eget.

Anonymkode: 6290c...6b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uansett hvordan de er. Å skrive så utleverende på et åpent forum er veldig spesielt - og fikser nok hele situasjonen ganske raskt når historien når svigermor. 

Anonymkode: 57589...1e4

Nok av nordlendinger som har leilighet i sør, tror ikke ts trenger å bekymre seg for at historien skal lekke.

Men ts: kjipt at svigers trekker seg. Det eneste du kan gjøre nå er å ta det med deg i minnet til senere i livet under notatet "Folk man ikke kan stole på". 

Opplevde forøvrig noe litt i samne gate selv med svigers da vi skulle flytte, for vi måtte bo midlertidig i en bitteliten leilighet mens vi ventet på overtakelse. Skulle flytte fra enebolig til enebolig, så hadde en del ting som midlertidig måtte oppbevares et sted, og fikk lov til å ha det på et par tomme rom hos svigers (de har digert hus). Etter et par måneder fikk svigermor det for seg at hun skulle pusse opp akkurat disse rommene hvor våre ting sto, og vi måtte leie et rådyrt storage og flytte alt midt i det verste vinterværet. Morsomt å drive med når man er høygravid og har en liten 1-åring på slep. Jeg noterte det bak øret, og lærte at der spør jeg ikke om tjenester igjen.

Anonymkode: 3d751...7d0

• Liker 4
  • Hjerte 7
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

leie et rådyrt storage

Storage? 😅 Virkelig.

Anonymkode: 8d106...c93

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

«Vi er opptatte med flytting så har dessverre ikke anledning til å lage middag til dere. Flaks dere har et hus med eget kjøkken da…»

Anonymkode: f5f78...8b8

• Liker 34
  • Nyttig 15
Skrevet

Da skulle de ha fått betale resturantpris for den middagen om dette var vår situasjon. Om det er slik de vil ha det så er det slik de skal få det.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nå kommer de til sør i helgen, og de inviterer seg selv hjem til oss og sier at de vil spise middag hos oss. Jeg har verken lyst eller energi til å lage et stort og hyggelig måltid for dem nå, etter alt som har skjedd.

De kan få brødskiver eller grøt. Dere skal flytte, så er ting ikke pakket i flyttekasser?  

Anonymkode: c7605...e31

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg aldri gjort mot barn/ svigerbarn/ barnebarn. Har jeg lovet dem noe, blir det slik jeg har lovet. Hadde heller ikke tatt leie. Det er dårlig gjort, rett å slett. Folk flest vil hjelpe ungene sine, dersom de har mulighet. 

Anonymkode: c7d5e...7d8

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Storage? 😅 Virkelig.

Anonymkode: 8d106...c93

Hva heter det på norsk? Husker ikke😅 De reklamerer bare for sånn "storage" overalt😅

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du er en dramaqueen. Det er klart svigers ønsker å bruke sin egen ferieleilighet, de har investert i denne for sin egen del, og spesielt når svigermor har helseutfordringer.

Dere får leie et annet sted da, 10.000 er virkelig ikke urimelig å forvente i betaling. Si dere bor der «gratis» (det er ikke gratis for dem) i fem måneder, skal broren til mannen din da kompenseres med 50.000kr i cash? Har de råd til det?

Anonymkode: a5d98...3ac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Vi har solgt leiligheten vår og bygger nå et hus som skal være ferdig til sommeren. Før vi fikk solgt, snakket mannen min med foreldrene sine om muligheten for å bo i deres lille ferieleilighet her i byen i mellomperioden. De bor i nord, vi bor i sør. De sa med én gang at “ja, selvfølgelig kan dere bo der”.

Men rett før visningsdagen ringte svigermoren min og sa at vi likevel ikke kunne bo der i januar, april og mai fordi de ville bruke leiligheten da. Vi ble veldig overrasket og stresset, spesielt siden vi har et barn på to år og var avhengige av en midlertidig løsning.

Vi tenkte likevel at ok, da får vi bruke den i februar og mars, og så finner vi noe annet etterpå. Da mannen min skulle avklare dette med faren sin, fikk han plutselig beskjed om at de også skulle bruke leiligheten i februar og mars. De “tar ting som det kommer” og lager ikke planer, sa han. De mente dessuten at dersom vi skulle bo der, måtte vi betale 10 000 kr i måneden – og da er det faktisk billigere for oss å finne noe annet på egen hånd.

Vi hadde aldri tenkt å bo der gratis. Planen var å dekke strøm, vann, fellesutgifter osv., men vi trodde ikke det var naturlig å betale 10 000 kr når det er familie. Vi ble veldig lei oss, særlig fordi vi aldri får økonomisk hjelp fra dem, selv om de har god råd. Broren til mannen min får heller ingen hjelp, og de har nesten ingen relasjon med hans familie av samme grunn.

Vi trodde vi hadde et nærere forhold, for før de kjøpte denne ferieleiligheten besøkte de oss nesten annenhver måned, og vi har alltid vært gode og gjestfrie overfor dem.

Svigermoren min har MS og er ufør, og svigerfaren min sier at hun får det vanskelig i nord om vinteren og derfor må være mer i sør. Jeg forstår det, men hvorfor sa de ikke dette allerede i oktober/november da mannen min først spurte? Og hvorfor nevne 10 000 kr – er det vanlig å forvente av familien?

Mannen min er veldig lei seg, og han er ikke så flink til å uttrykke følelsene sine eller sette grenser. Jeg føler også at jeg trenger en pause fra dem. Min egen familie har langt mindre ressurser, men de gjør alltid sitt beste for å hjelpe. Svigerfamilien derimot er bare “familie” når det gjelder kos og hyggelige ting – når vi trenger hjelp, er de bare gjester som kommer og drar igjen.

Det er kjempedårlig gjort å gå tilbake på avtalen. Hva tenker de med? Nå må jo dere kaste dere rundt og får kjempedårlig tid. Jeg skjønner godt at samboeren din blir lei seg og sikkert en smule flau. 

I vår familie stiller vi opp for hverandre med de ressursene vi har, uten sjalusi eller tanker om urettferdighet. Svigers er litt som dine svigers. Alt er "mitt" og skal jeg dele skal jeg ha igjen, helst med fortjeneste, for det. 

Anonymkode: a5c2e...1ee

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva heter det på norsk? Husker ikke😅 De reklamerer bare for sånn "storage" overalt😅

Lager ;)

Anonymkode: 4786c...1cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du er en dramaqueen. Det er klart svigers ønsker å bruke sin egen ferieleilighet, de har investert i denne for sin egen del, og spesielt når svigermor har helseutfordringer.

Dere får leie et annet sted da, 10.000 er virkelig ikke urimelig å forvente i betaling. Si dere bor der «gratis» (det er ikke gratis for dem) i fem måneder, skal broren til mannen din da kompenseres med 50.000kr i cash? Har de råd til det?

Du minner meg om svigers, eller generelt folk som har misforstått begrepet rettferdig. 

Hvis svigers kjøper en bolle til mitt ene barn, tikker det inn penger på kontoen til de andre barna. Dette har gjort at svigers barn krever det ene og det andre. Da min mann og jeg fikk spandert mat i bryllupet vårt som bryllupsgave, krevde søsken samme sum på konto. Det fikk de... 

Anonymkode: a5c2e...1ee

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du har virkelig ikke skjønt noen ting.

Det er ikke det at svigers vi bruke leiligheten selv eller at TS må betale for å bo der hvis de skal låne den som er problemet, det er hvordan det ble ble gjort og at svigers forventer full oppvartning tilbake som er problemet.

Anonymkode: db132...1a6

• Liker 19
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

En slik "Every man for himself"-holdning er heldigvis ikke utbredt blant familier. Normale familier hjelper hverandre. Det er en grunn til at de fleste av oss reagerer.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er det bare å fortelle de at nei, det blir ikke middag. Si dere ha planer og si dere er slitne av å gå på visninger hver helg. Enda bedre, bare si det ikke blir middag fordi dere har en haug med visninger. Legg gjerne på: men siden dere skal komme ned i ferieleiligheten deres og bo der så lenge så finner vi sikkert et annet tidspunkt.

Det får være grenser for hvor frekk man skal være. Har de lovet å la dere bo i ferieleiligheten dems, så skal de holde det. Det er ikke akkurat som om de har lovet dere en kake eller noe.

jeg for min del er oppdratt til at lover man noe, så skal det holdes.

Anonymkode: c645e...a1d

• Liker 15
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...