AnonymBruker Skrevet i går, 11:47 #41 Skrevet i går, 11:47 Middag har alltid vært kl. 17 i hele storfamilien. Barn legger seg ikke til fast tid på julaften, men får være oppe til gaver er ferdig og de har fått lekt litt. En dags unntakstilstand går an, og er ekstra moro for de små. Visst kan de bli både overtrøtte, supergiret, grinete og krevende, en det tåler man også en kveld. Alle vet at julaften gir spente barn og at det kan slå ut på mange måter. Såpass må man tåle 🎅 Anonymkode: 80fe3...e66 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:48 #42 Skrevet i går, 11:48 Sudden_Yam_1630 skrev (1 time siden): Hvorfor er noen foreldre så besatt på at ungene skal legge seg så tidlig på julaften? La de holde på til de sovner av seg selv, herregud, de tar da ikke skade av det. La de sove litt på dagen heller da. Jeg også syntes det er trist. Selv syntes jeg det var magisk å få være oppe så lenge jeg ville. Å jeg ville være oppe for alltid. Helt til jeg innså at det ikke gikk. Så da lærte jeg at det å sove var noe man måtte. Men jul , nyttår, påske og 17 mai og st.hans var det lov å døgne om man ville. Så mine har fått middag kl 17 og fått være oppe så lenge de vil. Anonymkode: 10700...a39 4
AnonymBruker Skrevet i går, 11:49 #43 Skrevet i går, 11:49 Syns det hvertfall skal være mørkt ute når man spiser. Har en i familien som «krever» tidlig jul grunnet barn, og for meg blir det mer på trass at jeg ikke gidder. Ikke kun grunnet julemiddagen, men fordi paret dikterer ALT hele familien gjør sammen. Alle planer, turer osv skal kun gå på dems (og barna) sine premisser. Og det er ikke sånn at barna ikke tåler endring, er det noe DE veldig gjerne vil, så kan de flytte på tidspunkt. Men i familiesammenheng må vi følge dems pipe - og det er jeg drittlei. Anonymkode: 34026...a39 4
AnonymBruker Skrevet i går, 11:51 #44 Skrevet i går, 11:51 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er litt spesielt å pynte treet fem uker før jul også, jula begynner ikke noe tidligere nå enn før, men det stopper ikke folk lenger. Hvorfor er det umulig å vente på å pynte, men uaktuelt å flytte middagen? Anonymkode: fb09f...8dd Tja, fordi folk syns det er koselig med julepynt tidlig, men ikke koselig med en tung middag før man har rukket å bli sulten? Det er ikke uaktuelt for meg å flytte tidspunktet for middagen, men jeg ville ha flyttet den andre veien, for eksempel til klokka sju. Jeg ser ingen fordeler med å ha den tidligere, det skaper bare mer stress og mas på formiddagen. Det blir travelt om man skal i kirka eller på kirkegården, eller bare rusle en tur eller kose seg med juleprogrammene på TV. Mange har tradisjon med julegrøt på formiddagen, det utgår jo helt om man skal ha middag klokka tre. Jeg mistenker at det ikke er småbarna som har behov for tidlig middag. De har det nok best med middag til vanlig tid, og har ikke noe forhold til det som skjer etter middagen. Det er nok heller foreldrene som ikke liker tanken på å måtte gå fra julefesten før den er fedig for å legge barn. Derfor ønsker de å få alle andre til å tilpasse seg ved å flytte tidspunktet på hele feiringen så den er ferdig når småbarna skal legge seg og de selv ikke går glipp av noe. Anonymkode: 24d7d...2c5 2
Mommylife Skrevet i går, 14:31 Forfatter #45 Skrevet i går, 14:31 Så gøy å lese alle svarene tusen takk og ja tradisjoner holdes på, og noen endres Jeg liker og tradisjoner, og julemiddagen er klar til etter sølvguttene har sunget jula inn Har alltid vært det, selv med små barn i hus, kan ikke huske det var et problem, men får vi smått i hus igjen ( barnebarn), så ser jeg ikke no problem i å ta middagen litt tidligere noen år Hvis det blir et ønske eller behov Syns bare det var så voldsomme bastante meninger i de andre trådene, om tidspunkt ang julemiddag 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:38 #46 Skrevet i går, 14:38 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Litt rart er det jo, men jeg tenker at det har noe med at man er lei av at dagens barn skal ha tilrettelegging, samtidig som mange får barn senere, og julen er like mye for de voksne. Julekvelden blir ganske lang og kjedelig om middagen starter 1500... For min del er det irriterende når "alle" skal ta hensyn til min svigerinnes barn og ha middag kl 1500... For 15-10år siden når mine barn var små, var det aldri snakk om å tilrettelegge noe. Da var middag kl 1800, og mine fikk dette som kveldsmat. De pakket opp ett par gaver før de la seg 1930.... Det er en ny generasjon nå, og det merkes 😅 Anonymkode: e99c0...6a5 Jeg er voksen og syntes det er gull med tidlig middag og gaver. Ligge på sofaen resten av kvelden😂 Blir ikke noe mindre jul av det i forhold til å spise sent, sitte å trøkke oppe når man helst vil slenge seg på sofaen😬 Vi har ikke lenger små barn heller😅 Anonymkode: 331bd...6da 3
AnonymBruker Skrevet i går, 14:40 #47 Skrevet i går, 14:40 Mine barn tåler fint å legge seg sent på slike dager. De tar igjen søvn dagen etter og er aldri uttafor eller gråter heler natten dersom de avviker på rutinene. Sånn er også mine søskens barn, så vi kan selvsagt ha julaften utover de sene nattetimer.. husker selv jeg synes det var magisk med én dag i året vi kunne være oppe så sent vi ville 🥰 Mannens søsken derimot har barn som hylskriker/blir veldig grinete, får raserianfall, klarer ikke ta igjen søvn osv om de ikke følger rutiner, til de er langt oppi barneskolealder. Så skjønner at det er vanskeligere da, og at det ikke er så koselig når barna blir ekstremt uttafor. Anonymkode: eb148...ad3 2
AnonymBruker Skrevet i går, 14:56 #48 Skrevet i går, 14:56 Mommylife skrev (17 minutter siden): men får vi smått i hus igjen ( barnebarn), så ser jeg ikke no problem i å ta middagen litt tidligere noen år Hvis det blir et ønske eller behov Hvis behovet for tidlig middag skyldes at det tar over en time å åpne pakker, synes jeg det er sistnevnte som er problemet. Anonymkode: b9172...b0c 2 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #49 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Middag har alltid vært kl. 17 i hele storfamilien. Barn legger seg ikke til fast tid på julaften, men får være oppe til gaver er ferdig og de har fått lekt litt. En dags unntakstilstand går an, og er ekstra moro for de små. Visst kan de bli både overtrøtte, supergiret, grinete og krevende, en det tåler man også en kveld. Alle vet at julaften gir spente barn og at det kan slå ut på mange måter. Såpass må man tåle 🎅 Anonymkode: 80fe3...e66 Er det ingen som skal være opplagt til selskap på 1 juledag? Vi har alltid hatt familieselskap begge dagene. Anonymkode: 28344...d02
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #50 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvis behovet for tidlig middag skyldes at det tar over en time å åpne pakker, synes jeg det er sistnevnte som er problemet. Anonymkode: b9172...b0c Tenker det skyldes at en av foreldrene til barnet kanskje må bruke en time av kvelden på å legge ungen i en fremmed seng. Anonymkode: 28344...d02 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #51 Skrevet 15 timer siden Pynter litt jevnt og trutt fra 1. søndag i advent. Rødt og grønt, men av og til lilla lys i adventsstaken. Treet kan settes opp i midten av desember, men pyntes fullstendig lillejulaften, med norske flagg og arvet pynt mens vi ser "kvelden før kvelden" på tv. Julaftenmorgen ser vi på Askepott og alle de fine filmene som går. Kanskje en tur til kirkegården om været er fint. Vi spiser middag kl 17, gaver pakkes opp på kvelden. Det er først på julaften jula starter, og det er full kos, ro og julestemning hele romjula. VI har 13 dager jul ❤️ Anonymkode: c7bf9...c72
exictence Skrevet 15 timer siden #52 Skrevet 15 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Julekvelden blir ganske lang og kjedelig om middagen starter 1500... Anonymkode: e99c0...6a5 Den behøver jo ikke bli lang for det. Jeg er for å begynne tidligere, og avslutte tidligere. DesmondMiles skrev (20 timer siden): For meg handler ikke diskusjonen om tidspunkt om tradisjon. Det er bare snodig å skulle spise et stort og tungt middagsmåltid allerede kl. 15. Jeg har aldri noensinne vært invitert på en fullverdig middag som serveres kl 15. Da blir det rart å gjøre det på en av de store merkedagene i løpet av året. Jeg har ofte invitert på middager tidlig. Selv spiser jeg ofte middag midt på dagen hvis jeg kan. Begynte med det egentlig når jeg jobbet skift, og har ofte gjort det som en vane. Merker kroppen har det mye bedre med et stort måltid midt på dagen, og heller noe lite senere. Endret 15 timer siden av exictence 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå