Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg undres over diskusjonene ang julemiddagen og tidspunkt

Noen vil startet litt tidligere enn kl 1700 med middagen fordi de har små barn, og vil gjerne la de få spise middag og få være med på pakkeåpningen før de sover

Og det blir altså sånn ramaskrik

Folk sier de aldri ville kommet der om middagen er kl 15, 

fordi man ALLTID har spist kl 17, og gjestene vil heller bli hjemme 😬🙄

Fordi tradisjoner…

Hvis jeg ser litt (lenge) tilbake:

Da jeg var liten, da pyntet vi med lilla lys 1.søndag i advent,

lille julaften ble dette tatt bort og da pyntet vi til jul

både hus og juletre

og jula var rød og grønn

ikke sort, eller rosa, eller brun som vistnok er årets julefarge anno 2025

Julemiddagen var når sølvguttene hadde sunget julen inn

Og jula varte til 13 januar

Fordi tradisjoner..

Nå pyntes det til jul tidlig i november og jula kastet ut i romjulen, eller senest 1 januar, for da er man lei….

Men julemiddagen, nei den MÅ spises kl 17 for det er tradisjon….?

Så jeg bare lurer:

Er tidspunktet for julemiddagen virkelig den siste tradisjonen vi kollektivt har blitt enige om å forsvare med nebb og klør? 😂🎄

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt rart er det jo, men jeg tenker at det har noe med at man er lei av at dagens barn skal ha tilrettelegging, samtidig som mange får barn senere, og julen er like mye for de voksne. 

Julekvelden blir ganske lang og kjedelig om middagen starter 1500... 

For min del er det irriterende når "alle" skal ta hensyn til min svigerinnes barn og ha middag kl 1500... For 15-10år siden når mine barn var små, var det aldri snakk om å tilrettelegge noe. Da var middag kl 1800, og mine fikk dette som kveldsmat. De pakket opp ett par gaver før de la seg 1930.... Det er en ny generasjon nå, og det merkes 😅

Anonymkode: e99c0...6a5

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du sier vi....

Jeg pynter fremdeles lille julaften. Fargene er er rød og grønn, har vel kanskje et par nisser i lys grå, men ikke noe pynt i sort, rosa eller brun.

Pynten får ligge til andre helgen i januar. Gidder ikke styre med å pakke bort en hverdag, så denne runden ryker nok alt den 10.januar.

Alt er som det alltid har vært, også julemiddagen 17-17.30 Den var da når jeg var liten og når barna mine var små.

Klokken 15 er altfor tidlig å spise, da ser jeg tegnefilmer som alltid.

Anonymkode: 223c5...df5

• Liker 7
Skrevet

Jeg bryr meg mest om hva som passer oss  vår familie, ikke tradisjoner. Vi spiser for eksempel klokka 18. 

AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo ikke eneste tradisjonen vi fortsatt holder på…

Anonymkode: eb148...ad3

AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Vi har skjøvet den senere.

Middag kl 17 er stress. Nå roer vi ned med bobler (også ny tradisjon) og sølvguttene. Og alle ferdig pynta til 17. 

Anonymkode: 5595d...7b0

Skrevet

Folk har da ulike tradisjoner? Jeg er vandt til å komme hjem fra sledetur ca 15.00 så aldri i verden om det hadde funket med mine tradisjoner. 
Vi spiser når ribba er ferdig, alt fra 17-19.00 hos oss. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser kl. 18. 

Ingen får gaver før pakkeutdeling. 

Anonymkode: b9172...b0c

• Liker 2
Skrevet

For meg er ikke tidspunktet for julemiddagen viktig, men for foreldrene mine er det viktig - så da holder vi på det tidspunktet. 

Adventstradisjonene hos oss var adventskalender til barna og en adventsstake i vinduet, og det var alt - jeg har også adventskalender til barna, men har byttet ut adventsstaken med lilla julestjerne i vinduet siden vi ikke har vinduskarmer.

Juletreet pyntes i alle regnbuens farger, slik mine foreldre gjorde da jeg var barn, og det pyntes lille juleaften med mindre jeg er opptatt med feks. jobb den dagen (og da tas det 1-2 dager tidligere). Resten av pynten i huset er i rødt og litt sølv.

Men må innrømme at jeg er lei jula omtrent så fort nyttårsaften er over, så ingenting står til 13. dag jul. 

AnonymBruker
Skrevet

Veldig sært at de uten små barn skal diktere når julemiddagen spises, det bør være ett fett for dem. Hos oss er det alltid dem med små barn som får bestemme slikt. 

Anonymkode: 686be...ab7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mommylife skrev (30 minutter siden):

Jeg undres over diskusjonene ang julemiddagen og tidspunkt

Noen vil startet litt tidligere enn kl 1700 med middagen fordi de har små barn, og vil gjerne la de få spise middag og få være med på pakkeåpningen før de sover

Og det blir altså sånn ramaskrik

Folk sier de aldri ville kommet der om middagen er kl 15, 

fordi man ALLTID har spist kl 17, og gjestene vil heller bli hjemme 😬🙄

Fordi tradisjoner…

Hvis jeg ser litt (lenge) tilbake:

Da jeg var liten, da pyntet vi med lilla lys 1.søndag i advent,

lille julaften ble dette tatt bort og da pyntet vi til jul

både hus og juletre

og jula var rød og grønn

ikke sort, eller rosa, eller brun som vistnok er årets julefarge anno 2025

Julemiddagen var når sølvguttene hadde sunget julen inn

Og jula varte til 13 januar

Fordi tradisjoner..

Nå pyntes det til jul tidlig i november og jula kastet ut i romjulen, eller senest 1 januar, for da er man lei….

Men julemiddagen, nei den MÅ spises kl 17 for det er tradisjon….?

Så jeg bare lurer:

Er tidspunktet for julemiddagen virkelig den siste tradisjonen vi kollektivt har blitt enige om å forsvare med nebb og klør? 😂🎄

Min mor gjør det fortsatt slik. Dvs advent blir ikke ryddet bort, da det kun er en stake. 

For min del tar pyntingen til jul under fem minutter, og for meg fint lite. Julematen derimot. Da feirer jeg at julestria er over for denne gang. Og så er det noe med å. Spise med Sølvguttene i bakgrunnen som må Til.

I gamle dager, overlevde foreldrene julekveld og natt med overtrøtte unger, vel vitende om at det kun var noen få år av deres liv det vil være slik. 

Ungene i dag tror jo hele verden dreier rundt dem. Ikke noe rart de ikke takler verden når de møter den på verdens premisser 🤭🫣

Anonymkode: cfa09...2de

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig sært at de uten små barn skal diktere når julemiddagen spises, det bør være ett fett for dem. Hos oss er det alltid dem med små barn som får bestemme slikt. 

Veldig sært at det som alltid har funket helt greit, plutselig er rart og sært. 

Dq får de bli med når ungene er store nok til å bli med på ordinær feiring. De husker ikke de første årene likevel.. 

Anonymkode: cfa09...2de

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I min familie - både min gamle kjernefamilie,og min nye, har man alltid tilpasset barna til tradisjonene, og ikke motsatt. Det gjør jo også at tradisjonene sitter mye sterkere, da de er innprintet fra tidlig alder 

Anonymkode: 5595d...7b0

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel litt spesielt å starte julefeiringen før julen er startet.  Det er kl 1700 og starter med at den ringes inn.

Da kan man jo like gjerne feire jul på lille julaften?

Anonymkode: 40d96...976

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har masse tradisjoner som jeg har hatt siden jeg var barn. Det eneste som er forandret er julekaffe hos mine foreldre siden de er døde nå. Det som forandres,forandres fordi noen dør og andre flytter ut og feirer jul andre steder. 

Og ja: julemiddag kl 17 er viktig! Å spise middag mens Sølvguttene synger jula inn i bakgrunnen er det som erklærer jula for åpnet 🌲🌲

Anonymkode: 23a35...7a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For 200 år siden startet ofte julemiddagen ved midnatt. Merkelig at vi ikke holder på den tradisjonen. Eller har vi tilpasset oss tiden vi lever i? Verden er stadig i utvikling. Vi kan ikke hele tiden tviholde på hva som var vanlig for 20-30 år siden. Nye generasjoner tar over. La det være deres tur å bestemme. 

Anonymkode: 28344...d02

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du sier vi....

Jeg pynter fremdeles lille julaften. Fargene er er rød og grønn, har vel kanskje et par nisser i lys grå, men ikke noe pynt i sort, rosa eller brun.

Pynten får ligge til andre helgen i januar. Gidder ikke styre med å pakke bort en hverdag, så denne runden ryker nok alt den 10.januar.

Alt er som det alltid har vært, også julemiddagen 17-17.30 Den var da når jeg var liten og når barna mine var små.

Klokken 15 er altfor tidlig å spise, da ser jeg tegnefilmer som alltid.

Anonymkode: 223c5...df5

Dette. Jeg holder på de fleste tradisjoner jeg er vokst opp med, og tung julemiddag kl. 15 er uaktuelt. Vi spiser alltid i 18-19 tiden (sånn er det heldigvis hos svigers og). Og ja, vi har små barn.

Anonymkode: 15525...97e

AnonymBruker
Skrevet

I min familie har alltid middagen vært fleksibel. Det spiller jo ingen rolle. 
Men nå får barna mine åpne gaver utover hele dagen også, og for mange er det helt krise. 

Anonymkode: 1bdb7...310

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke fast tidspunkt for julemiddagen. Tar det når det er naturlig, når ribba er ferdig og de som har vært i kirken er kommet tilbake. Ofte blir det rundt 16. Blir uansett mye tid til samvær, gaver, julekaker m.m. etterpå.

Anonymkode: cb1af...52d

Skrevet
Mommylife skrev (1 time siden):

For meg handler ikke diskusjonen om tidspunkt om tradisjon. Det er bare snodig å skulle spise et stort og tungt middagsmåltid allerede kl. 15. Jeg har aldri noensinne vært invitert på en fullverdig middag som serveres kl 15. Da blir det rart å gjøre det på en av de store merkedagene i løpet av året. 

Har to barn i barnehagealder. Julemiddag kl. 17 har vitterlig ikke vært et problem, men nå er jeg heller ikke av typen som tenker at Tellus kretser rundt dem.🙂 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...