Gå til innhold

Hva er "sunn mat"?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen mener UP er usunt. Noen skyr fett. Andre spiser knapt karbohydrater, eller kjøtt eller frukt. 

Hva legger vi til grunn for at noe er sunt og evt usunt? 

(Mengde spiller selvsagt inn, men jeg tenker på hvordan enkelte begrunner at matvarer/grupper av matvarer i seg selv er sunne /usunne.)

Anonymkode: dd7ea...557

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sunn mat er mat som gir oss alle næringsstoffene vi trenger, som gjør at hormonene våre er i balanse, og som ikke inneholder skadelige stoffer. Og så må vi spise nok av denne maten til å få nok energi til å drive kroppen.

Anonymkode: e6962...a09

• Nyttig 4
Skrevet

Sunne matvarer er vel de som har næringsstoffer som kroppen trenger, tenker eg.

men kroppen trenger jo litt av alt som ikke er kunstig.

så sunn mat må bli de som ikke er tilsatt kunstige ting for å lage smak eksempelvis

AnonymBruker
Skrevet

Rene råvarer. Lokalt. Sesongbasert. Dyr som har levd i det fri, eller i det minste er av en rase som ikke er laget for å bli kjøtt raskest mulig. 

Anonymkode: fa4dc...8fd

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Spør heller fagfolk enn å Spør her inne kg har null peiling på hva dem snakker om 

Anonymkode: dc7ee...504

AnonymBruker
Skrevet

Sunn mat er naturlig og næringsrik mat som er dyrket og fremavlet etisk og trygt. Det er variert mat og det er å passe på rette mengder. Balanse :)

Anonymkode: d2874...0a7

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Grønnsaker er sunn mat spesielt grønne erter 

Endret av Maskinfører
Skrevet

Folk har jo vært uenige tidligere også, men nå føler jeg en både er ekstremt enige om en del grunnprinsipper, samtidig som en har ekstremt ulike meninger. 

Å spise naturlig, rene råvarer, variert, og få dekket de behovene kroppen har er en vel relativt enige om. Så er det uenigheter om dette med kjøtt, miljøgifter i fisk og hvor mye en kan ha/ikke ha. Til og med grønnsaker står for fall, og da også de med lite karbohydrater. Jeg skjønner godt folk blir usikre. 

Jeg personlig tenker at en middelvei er lurt. Det er ikke sunt å tippe hverken ene eller andre veien. Når grøtservering før jul med pepperkaker og klementiner ikke fungerer fordi det ikke er økologisk, hjemmelaget og laget sånn og sånn, og for all del ikke noe med plast da blir det litt mye. Jeg tenker det er hverdagene som gjelder, selv om det idag har lett for å bli en del kos og ekstra så jeg forstår en er obs også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...