Gå til innhold

Hvor har dere EDB-apparatet deres?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ikke så stor leilighet så jeg har EDB-apparatet mitt på soveværelset.

Anonymkode: d1d3c...a27

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er skrotet for flere tiår siden.

Anonymkode: ca709...8d2

Skrevet

Hvor gammel er du egentlig? EDB er utdatert for for flere tiår siden.

Anonymkode: 91107...373

Skrevet

I veska

Anonymkode: 7bf43...dfc

• Liker 1
Skrevet

Disse EDB-greiene føles så altfor moderne for meg; har en tekstbehandlingsmaskin i stua som jeg utfører oppgavene mine på, men man kan bli litt sliten i øynene av den grønne skriften på skjermen.

Problemet er at utstyret tydeligvis er så nytt at det er umulig å få kjøpt tilbehør i Norge - da jeg var hos bokhandleren forleden og spurte om jeg kunne få kjøpt nye 5¼" QD-disketter, så man på meg nesten som om jeg var et romvesen.

Savner virkelig den gamle skrivemaskinen; alt var så mye enklere den gang.

Anonymkode: 12d9e...30d

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Disse EDB-greiene føles så altfor moderne for meg; har en tekstbehandlingsmaskin i stua som jeg utfører oppgavene mine på, men man kan bli litt sliten i øynene av den grønne skriften på skjermen.

Problemet er at utstyret tydeligvis er så nytt at det er umulig å få kjøpt tilbehør i Norge - da jeg var hos bokhandleren forleden og spurte om jeg kunne få kjøpt nye 5¼" QD-disketter, så man på meg nesten som om jeg var et romvesen.

Savner virkelig den gamle skrivemaskinen; alt var så mye enklere den gang.

Med blåpapir så man fikk flere kopier! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Karnanna skrev (3 minutter siden):

Med blåpapir så man fikk flere kopier! 

Nettopp; det enkleste er ofte det beste.

Med all denne nye teknologien blir det bare rot; en liten skrivemaskin kan man putte i kofferten når man er ute på reise, mens man trenger en tralle for å få med seg en portabel elektronisk tekstbehandlingsmaskin.

Osborne_1_open.jpg

Nei, livet var jaggu enklere før i tiden uten personlige datamaskiner eller annet tull, selv om denne så morsom ut - man kan til og med spille sjakk her, og skriveren er integrert i tastaturet, noe som er svært praktisk:

103150.webp?imageId=103150&x=0.00&y=0.00

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har to apparater, et som ligger i stua (bærbar pc), og et jeg bærer på meg (telefon). Har også noen gamle rundt omkring i boder ol.

Så er det noen mer spesielle som moderne televisjon med mere. 

Jeg husker en verden uten daglig bruk av edb. 

Den fungerte også. Verden med edb er enklere for meg på mange måter, men mindre sosial.

Elektronisk databehandling er nok kommet for å bli, men brukergrensesnittet og formen vil nok utvikles fortsatt. 

Kanskje til en fremtid uten synlige edb apparater.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det forresten noen av dere som har kalkulatorklokke; en slik som de brukte i "Blindpassasjer" (HP-01 LED);

https://www.kode24.no/artikkel/dette-trodde-nrk-om-fremtidens-teknologi-i-1978/103062

kalkulatorklokke.jpeg.da8e78b7ad68d3d7fe3ea0e949dfe662.jpeg

http://www.led-forever.com/html/hp-01_led_calculator_watch.html

Kalkulatorklokken vekker forresten gode minner da jeg hadde en selv, kjøpt på postordre, men kvaliteten på klokken var så som så; etter ett års tid måtte den gi tapt for en mer robust Seiko uten kalkulator.

Husker at jeg måtte levere inn kalkulatorklokken under matteprøver; man kunne jo ikke risikere juks på skolen den gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke så stor leilighet så jeg har EDB-apparatet mitt på soveværelset.

Anonymkode: d1d3c...a27

Jeg har et tre etasjers rekkehus, så EDB-maskinen står i peisestuen i kjelleren. 

Anonymkode: 78cac...d0e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et slikt portabelt ett, så det befinner seg av og til i sekken i gangen, andre ganger på kontoret og av og til i stuen. 

Husker i gamle dager da jeg hadde en bråkete stasjonær som ble oppbevart inni et eget skap med lyddemping og lufting. 

• Liker 1
Skrevet

Laptopen ligger og slenger i sofaen.

Anonymkode: 85102...75a

• Liker 1
Skrevet

Har en edb på "kontoret" og en edb i kjelleren som da behandler andre elektroniske maskiner og data der.  Som f.eks en maskin som jobber med lysforsterkning ved stimulert strålingsutslipp

• Liker 1
Skrevet

Jeg har (minst) fire forskjellige. Min private EDB-maskin ligger på en hylle under stuebordet når jeg ikke sitter med den i fanget. Så har jeg den lille modellen (telefon) som ligger på bordet eller i veska. På soverommet har jeg mellomvarianten, en iPad. Jobbens EDB-maskin er med meg hjem og brukes på hjemmekontoret når den ikke brukes på jobbkontoret. 

Anonymkode: c0412...687

• Liker 1
Skrevet
TBL12 skrev (2 timer siden):

NRK har laget en Norsk dokumentarserie i tre deler om elektronisk databehandling, EDB: 

https://tv.nrk.no/serie/edb

NRK har mye god nostalgi på lager når det er snakk om EDB:

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er skrotet for flere tiår siden.

Anonymkode: ca709...8d2

Så hva benytter De når De skriver her inne? Brevduer?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

NRK har mye god nostalgi på lager når det er snakk om EDB:

Hvor er det blitt av de ergonomiske skjermene idag? (Skjermbilde fra "Med tekst som data" fra Datastart (1984); disse skolefjernsynsprogrammene skulle vært obligatoriske for dagens ungdom, slik at de kunne lære litt om hvordan livet var før i tiden.)

skjerm.thumb.png.d5fe1ff5ebb4f18bb2aa313190a8d2f0.png

• Hjerte 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (22 minutter siden):

Så hva benytter De når De skriver her inne? Brevduer?

Jeg foretrekker runer. Eller hieroglyfer. Skikkelig old School. 

Anonymkode: 85102...75a

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...