Gå til innhold

Orker ikke hamsterhjulet mer…

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Må minstemann bade hver dag? Må eldstemann alltid ha hjelp til lekser? Og må barna leses for hver kveld? Jeg tror barna kan klare seg med litt mindre mamma-tid, virker det som. Det er klart at foreldre må hjelpe med lekser hvis barna står fast, men det er vel ikke vanlig at barna rutinemessig får leksehjelp hver eneste dag? Og er det ingen barn som klarer komme seg på trening på egen hånd via buss, sykkel eller egne bein lenger?

Det var vel i hovedsak de tingene jeg reagerte på ang. barnetid.

Anonymkode: 501c3...aa4

Han bader ikke hver dag, det var et eksempel på hva én dag kunne gå i, en annen dag er det noe annet som må gjøres. Ingenting av det vi velger å prioritere er livsnødvendig. Han KAN gjør litt lekser selv, han KAN heller lese selv på kveldene, han KAN bli bedt om å heller sette seg ned med en iPad fremfor å heller pushe på annen lek uten skjerm. De MÅ ikke på død og liv ha så mye mamma og pappa tid. Men så er barna mine det viktigste i livet. Jeg vil prioritere at de skal ha det så bra som mulig. Jeg vil gjerne finne en måte å skulle slippe alt stresset i hverdagen. Vil finne en måte jeg kan redusere stillingen drastisk eller slutte å jobbe på samme måte. Jeg VIL prioritere tid sammen med barna fremfor å vær en slave for samfunnet hvor man må jobbe mye for å ha rå til livets opphold. Jeg vil høre fra folk som har funnet smarte måter å gjør det på. For de personene finnes. Jeg vil ha inspirasjon. 

ts

Anonymkode: 92042...fef

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han bader ikke hver dag, det var et eksempel på hva én dag kunne gå i, en annen dag er det noe annet som må gjøres. Ingenting av det vi velger å prioritere er livsnødvendig. Han KAN gjør litt lekser selv, han KAN heller lese selv på kveldene, han KAN bli bedt om å heller sette seg ned med en iPad fremfor å heller pushe på annen lek uten skjerm. De MÅ ikke på død og liv ha så mye mamma og pappa tid. Men så er barna mine det viktigste i livet. Jeg vil prioritere at de skal ha det så bra som mulig. Jeg vil gjerne finne en måte å skulle slippe alt stresset i hverdagen. Vil finne en måte jeg kan redusere stillingen drastisk eller slutte å jobbe på samme måte. Jeg VIL prioritere tid sammen med barna fremfor å vær en slave for samfunnet hvor man må jobbe mye for å ha rå til livets opphold. Jeg vil høre fra folk som har funnet smarte måter å gjør det på. For de personene finnes. Jeg vil ha inspirasjon. 

ts

Du burde finne deg en jobb som generer samme lønn som i du har i dag, bare med færre timer på jobb. 
Jeg har hørt at kosmetisk sykepleie i det private er mye mer lønnsomt enn det offentlige. Da kan du jobbe deltid og tjene like godt som i dag. 

Anonymkode: efc19...267

• Nyttig 1
Skrevet

Når jeg leser her inne er jeg glad jeg er singel og barnløs. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

1. Unger treng ikkje fleire aktivitetar kvar veke

2. Er dei ungane så gamle at dei må køyrast rundt utanfor huset, så er dei for gamle til at foreldra skal leike med dei

• Liker 1
Skrevet

Jobber du turnus Ts? 

I så fall så har min redning vært å jobbe turnus men ikke en mindre stilling 😅 så jeg jobber 60% men forskyves mye og tar mye aften/natt som gjør at jeg tjener det samme som i 100% men jobber mindre. Det er mer usikkert mtp at det er perioder der det er lite forskyvninger. 

Å jobbe 100 prosent som sykepleiere er som å jobbe 120 prosent i mange andre jobber fordi man blir så omsorgtrett. Spesielt når man har små barn hjemme. 

ved å jobbe turnus får jeg også sovet ut de dagene jeg har natt eller kveld og det redder livet mitt. 
mer en blidere mer energirik mamma av det. 

Vi har dessverre lagd oss ett stressede liv ved at begge parter må jobbe og vi må være avhengige av to inntekter. Tror det beste for familielivet ofte hadde vært at en av partene ijvertfall kunne jobbet redusert eller ikke i det hele tatt slik at man kunne fungert. Og da tenker jeg den i familien som hadde trivdes i den rollen. Men det er en diskusjon for en annen gang🤪

Håper det ordner seg for deg! 

Anonymkode: 4754a...13a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du valgte selv å få barn så hva forventer du? 

Anonymkode: 8f7dc...d79

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hun ønsker mer kvalitetstid med barna sine,- og du lurer på om hun bruker tiden på seg selv og på å trene🙄

Anonymkode: efc19...267

Trene gjør man etter at barna har lagt seg. Det skaper overskudd.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at det kanskje er jobben som tømmer deg for energi, sykepleier innbiller jeg meg er et yrke der du må være skrudd på hele tiden, kanskje tar man jobben mentalt med seg hjem?

Jeg jobber også 100%, og har ett barn 100% (fra fødsel) og ett 50% (fra 2 år, to pappaer). Forskjellen er at jeg har en kontorjobb som ikke krever veldig mye, spesielt ikke emosjonelt. Under/etter corona fikk jeg i tillegg mye mer hjemmekontor, som er helt nydelig (for meg, selvfølgelig ikke for alle).  Jeg kan sette på en klesvask, tømme oppvaskmaskinen under fellesmøte på Trams, løpe på butikken i lunchen, eller ta en kjapp dupp om jeg er trøtt (fortsatt i lunchen). Bretter klær om det blir litt stille. Har en liten leilighet som krever lite vedlikehold. Bor sentralt, har ikke bil.

Ungene har gått på noen aktiviteter, men enten kunne de gå selv, eller vi delte på kjøring med andre foreldre (der slapp jeg billig unna siden kun ex. har bil). De valgte heldigvis aktiviteter uten dugnad ol.

Nå er de så store at eldste ikke går på noe (flytter snart), yngste trener med meg på Sats. Jeg prøver å få til minst én hyggelig aktivitet i helga (kafé, kino, tur, Tusenfryd, hytta), og en fin ferie i løpet av året. Det viktigste jeg har lært meg er at det er svært få ting man må her i livet, og som regel er 80% mer enn godt nok (men ikke som sykepleier tipper jeg).

Anonymkode: 3f39c...0f1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Om du ikke ønsker å bytte jobb eller gå ned i stilling, er det vel en mulighet igjen - bedre planlegging/logistikk i det daglige.  Start med å få inn på kalenderen hva du/familien vil gjøre, og planlegg ut fra dette. Ønsker du at helgene skal brukes til aktiviteter, så kan dere i hvert fall ikke planlegge ut fra at husarbeid gjøres i helgene. 

Lagmiddagsplaner, og når en først skal lage mat, lag større porsjoner. Frys ned, eller ha til dagen etter/to dager etter. Det betinger riktignok at det er plass i både kjøleskap og fryser. 
Jeg antar at dere har oppvaskmaskin, sett den på med en gang etter middag. Ryddes ut før siste legger seg.

Skikkelig sorteringssystem for klesvask. Kombinasjonen med bevisst valg ved anskaffelse av klær, og at den enkelte sorterer klær selv. Barna lærer seg fort at undertøy skal i den kurven, gensere i en annen kurv. Som oppvasken, unngå at det hoper seg opp - er skittentøyet ferdig sortert, er det lett å sette på en maskin på ettermiddagen (helst før middagen spises). Å henge opp en maskin med tøy tar ikke lang tid. Skippertaksvask krever mer tørkekapasitet. En kurv til hvert familiemedlem + evt en kurv til felles ting. Barna kan gjerne ha ansvar for å sortere tørket tøy, i det minste legge på plass eget tøy. 

Er det effektivt utstyr tilgjengelig? Du nevner snømåking. Elektrisk snøskuffe, snøfreser, leie tjenesten? Tilsvarende med plenklipping, mest mulig effektivt utstyr. Robotstøvsuger som enten styres via app eller settes på ved kveldsstellet til barna.

Vær i forkant, du nevner kostymefest. Både i barnehagen og på skolen, er det stort sett forutsigbart hva som skjer i løpet av ett år. Ta høyde for at det kan bli kostymebursdag, bursdag i svømmehallen, utebursdag, Halloween feiring, utedager i barnehage og skole, vær i forkant med å anskaffe nødvendig utstyr. Kjøp to sett med kostymer årlig, sjekk at Luciautstyret ikke må fornyes, ha alt i samme kasse/hylle. Fast plass til turutstyr som de trenger i barnehage/ skole, det samme med gymtøy/badetøy/utstyr til fritidsaktiviteter. Ta tilsvarende runde på vanlige klær til barna. 

Er det avklart med skolen hva som forventes av tid på lekser?  

Er det tatt opp på foreldremøter hva som er forventet/ønskelig i forhold til bursdagsfeiringer. Dette er jo normalt noe som spiser av familietid - uavhengig om det er på ettermiddagene i ukedagene eller helg.

Ha en plan for innkjøp av mat og husholdningsartikler, kombineres med beredskapslager - vær i forkant/ ha litt ekstra. 

involver barna med ulike arbeidsoppgaver, som nevnt å sortere egne klær, tømme søppel, pakke skolesekk etc.

Her går yngste på videregående, vi har jobbet fullt (i tillegg til regelmessig overtid, pendling, egen virksomhet). Vi har vært dårlige på middagsplaner, men det har fungert. Ofte forberedt noe av morgendagens middag med dagens. Da vi hadde barnehagebarn, ble utstyr for kommende uke ordnet søndag kveld. En stor bag/nett med nødvendig skiftetøy for fem dager (arvet tøy var gull). Slapp da stresset kveld/morgen med å finne frem. Da de var mindre, fikk de oppleve mange ting som jeg savnet i barndommen, og ting jeg slettes ikke synes var ok - har jeg ikke prioritert. (De har aldri opplevd at jeg har arrangert skitur). Vi har knapt pusset opp huset, leid tjenester til det som har blitt gjort. Fra de var ganske små, har det hatt oppgaver, bidratt i familien. De har alltid vært innforstått med at alle må bidra, alle får gjøre «noe» av det de ønsker. Når vi har vært på ulike aktiviteter, med åtte år mellom yngste og eldste - så passer ikke bestandig alt for alderen, men da måtte de vente på søsken.  Om mine barn får egne barn, blir det sikkert samme miks som her; noe vil de velge, noe velges bort; ta andre prioriteringer. 

Så lenge de gikk på barneskolen, har jeg hatt ei økt på ettermiddagen med lekser. Stort sett etter klokka, og startet med yngste. Eldste hadde utfordringer med dysleksi, og hjelpemidlene var ikke så gode som de er nå, så jeg har hatt mine timer med høytlesing/gjennomgang. Lærer var informert, og rakk vi ikke leksene på avsatt tid, ga jeg beskjed. 

Vi har også bevisst begrenset fritidsaktiviteter. Ikke noe organisert mens de er barnehagebarn, yngste gikk riktignok på svømmekurs med søsken, men da var det tre grupper/barn fortløpende. På barneskolen maks to aktiviteter hver/ fortrinnsvis begrenset til en gang pr uke. Må vel innrømme at aktiviteter med lite dugnadsarbeid stod øverst på lista. Men med barn i barnehage/grunnskole i over 20 år - har vi bidratt på det som ble krev/arrangert.

Og igjen, om du ønsker å bruke - fortrinnsvis helgene til familietid, tror jeg dere har en del å hente på struktur/planlegging/«effektivitet» i ukedagene.  Om ikke det fungerer, er jobbytte/stillingsreduksjon - eneste løsningen. 

Anonymkode: e807b...4f0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jobb 60 %, og senk forbruket tilsvarende. Lev enkelt og spar til egen pensjon. 

Anonymkode: 463a9...5b9

• Liker 4
Skrevet

Antagelig driver du å «måker i snøstorm». At du tenker at hver eneste dag er en ny mulighet for å komme mer ajoure, vært super effektiv og fått gjort mye, sånn at er litt nærmere målet om være ferdig med alt sånn at kan slappe av.

Det er ofte her folk brenner seg ut. Med for mye pågangsmot faktisk. Som om det liksom er lys i tunnelen der fremme. For med småbarn blir man aldri ferdig eller ajoure. Ikke før de har flytta ut. Livet er ikke et maraton, men et ekstrem-langdistanseløp hvor det handler om å spare på kreftene. 

Et tips er å velge ut to dager i uka for «bots og bededag»/arbeidsnekt-dager. En helgedag og en hverdag. De dagene er det ikke lov å arbeide i heimen! Rot må ligge til neste dag. Det er kun lov å spise, se tv/film, lese ol, eller dra på besøk eller gå tur. Noe lystbetont og avslappende. Mat blir enten take-away eller noe som lager seg selv i ovnen. Barna skal ikke ha noen aktiviteter denne dagen og må selv finne ut hva de vil gjøre. Ingen skal kjøres noe sted, iom det regnes som arbeid/sjåførtjeneste. 

Når disse dagene kommer fast lærer dere å planlegge og gjøre unna nødvendige ting dagene før. Kanskje blir dagene litt kjedelige, bortkastede dager hvor har gjort ingenting? Men kropp og hjerne lærer at lys i tunnelen er ikke der langt fremme, det faktisk ér lys i denne tunnelen her og nå. Dere har bare vært for fokuserte på å komme ut av den. 

Anonymkode: 4c1d0...f5f

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Du sier mannen din er flott, men føler du deg forelsket i han? Prioriterer du å finne skikkelig gnisten med han igjen, så vil de følelsene gi mer energi, fordi forelskelse gir energi. Musikk gir også energi og godt humør. Har du prøvd å ha musikk på ørene mens du lager mat eller gjør husarbeid for eksempel? 

Anonymkode: 11426...4b2

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner deg godt ts. Måten man lever på idag dreper sjelen. Er ingen som takker deg i grava for at du jobbet. Det er et helt fucked up samfunn. Jeg har ingen gode råd annet enn å gå ned i stilling, bytte til en deltidsjobb, flytte til et billigere sted og leve mer enkelt. Jo mindre utgifter, jo mindre trenger du å jobbe. Sånn jeg har gjort deg i alle fall ❤️

Anonymkode: bb41e...363

• Liker 2
Skrevet

Kan mannen jobbe redusert en periode da, siden du ikke kan? Er ikke en selvfølge at mammaen alltid må det. Om han går ned til 70% eller 50% for å ta seg av ukeshandling, middagsplanlegging, husarbeid og klesvask så vil det lette på. Det han taper i pensjonspenger kan du legge av til han på kontoen hans, slik alle menn burde gjort med partnerne som er hjemme med barn.

Han kan gå opp igjen til 100% når dere kjenner at hverdagen tåler det

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Innse at når man velger å få barn, så følger noen år med nesten bare jobb, hus og barn. Pass på at mannen din og du bytter på å få tid til trening, og å treffe venner en gang i blant. Og selvfølgelig, legg bort mobilen. Da frigjør du noen timer hver dag til andre ting.

Anonymkode: 24279...323

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

La oss ta en vanlig dag da. Står opp 05:30 for å få stelt barna, meg selv og kommet med av gårde til jobb (starter 08:30), så er det jobb i 8 timer frem til 15:30. Kanskje henter mannen barna i dag, mens jeg lager middag. Middagen er klar 17:00. Etter det skal eldste hjelpes med lekser og på fotballtrening. Minste får leke seg litt, før han får et bad, kveldsmat og er i seng 19:00. Leser litt på senga og sier god natt. Etter det kommer eldste hjem fra trening, da er han sulten og får seg litt mat før han er i seng mellom 8/halv 9. Da er det 1 time jeg har på å enten skulle slappe av eller få gjort andre ting som må gjøres (vaske klær, måke snø, planlegge). I hvertfall hvis jeg vil ha mine 8 timer med søvn og fungere dagen etter. 

Føler hele dagene er bare «plikter». Det tar all energi å bare skulle gå på autopilot hele dagen for å få hverdagen til å gå opp. Og hvis jeg mot formodning har noe tid til overs, må jeg slappe av og hente meg inn for å «overleve».

ts

Høres ut som en vanlig dag i mitt liv også

Bare at når ungene endelig sover kl 20.30 så setter jeg meg for å jobbe 2 timer til....

Et herlig liv

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå er jeg så lei…lei av dette livet…

Har 2 barn (som går tidlig barneskole og barnehage), jobber i en 100% stilling, har en flott mann, hus, bil og grei økonomi. Alt burde vær perfekt, i hvert fall sett utenifra. Men det er det ikke! Jeg orker snart ikke mer. Dagene består bare av jobb, følge opp barna, prøve å ha energi til å leke og finne på ting sammen med de, kjøre og vær med på aktiviteter hit og dit, husarbeid, middagslaging, organisering av familien AS (jeg har 50% ansvar for alt altså, har ikke en håpløs mann) og så videre. Den lille tiden jeg får for meg selv eller sammen med mannen så er jeg så utkjørt og sliten at jeg orker ikke noe annet enn å ligge som et slakt.

Dette er ikke slik jeg så for meg livet! Jeg er jo egentlig en sprudlende dame med mye energi, men jeg føler virkelig ikke at jeg fungerer nå. Orker ikke denne hverdagen mer hvor jobben sliter meg fullstendig ut, og så kommer jeg hjem til barna og ikke har den energien de fortjener.  Jeg er spesialsykepleier så å bytte til en mindre stressende jobb funker dårlig, jobbmulighetene er ikke så mange, da må jeg i så fall gå ned veldig mye i lønn og det har vi ikke rå til…

Noen som har tips? Noen som har kommet seg ut av dette såkalte «hamsterhjulet»? Hvordan kan man få en hverdag der man faktisk har glede og overskudd, og føler at man faktisk kan leve et lystbetont liv? Kan man tjene penger på en annen måte, og få mer tid med familien? Orker ikke å kaste bort mitt ene liv på å vær ulykkelig.

Frem til yngstemann begynner på 5.trinn er det bare litt sånn hverdagen er. Lær deg å si nei. Både til ungene dine, omgivelsene og deg selv.  Juster forventningene dine kraftig! Og livet er ikke alltid lystbetont. Prøv å få en lengre horisont på ting, det høres ut som om barna dine enda er små. Dette er en slitsomt periode, og IKKE sykemeldingsgrunn. 

Anonymkode: 33252...8c5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Nok søvn.

minst mulig koffein.

Næringsrik mat. Ikke gjør middagen så komplisert alltid. Fisk, kjøtt, grønnsaker. 

Maks 30 min på mobilen per dag. 

Anonymkode: bfc06...10f

• Liker 3
Skrevet
Mandagsunge skrev (6 timer siden):

2. Er dei ungane så gamle at dei må køyrast rundt utanfor huset, så er dei for gamle til at foreldra skal leike med dei

Ingen blir for gamle til å leke! 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nok søvn.

minst mulig koffein.

Næringsrik mat. Ikke gjør middagen så komplisert alltid. Fisk, kjøtt, grønnsaker. 

Maks 30 min på mobilen per dag. 

Glemte: skru av tven! Ikke bli et sånt par som «ser på serier». 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...