Gå til innhold

Orker ikke hamsterhjulet mer…

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er jeg så lei…lei av dette livet…

Har 2 barn (som går tidlig barneskole og barnehage), jobber i en 100% stilling, har en flott mann, hus, bil og grei økonomi. Alt burde vær perfekt, i hvert fall sett utenifra. Men det er det ikke! Jeg orker snart ikke mer. Dagene består bare av jobb, følge opp barna, prøve å ha energi til å leke og finne på ting sammen med de, kjøre og vær med på aktiviteter hit og dit, husarbeid, middagslaging, organisering av familien AS (jeg har 50% ansvar for alt altså, har ikke en håpløs mann) og så videre. Den lille tiden jeg får for meg selv eller sammen med mannen så er jeg så utkjørt og sliten at jeg orker ikke noe annet enn å ligge som et slakt.

Dette er ikke slik jeg så for meg livet! Jeg er jo egentlig en sprudlende dame med mye energi, men jeg føler virkelig ikke at jeg fungerer nå. Orker ikke denne hverdagen mer hvor jobben sliter meg fullstendig ut, og så kommer jeg hjem til barna og ikke har den energien de fortjener.  Jeg er spesialsykepleier så å bytte til en mindre stressende jobb funker dårlig, jobbmulighetene er ikke så mange, da må jeg i så fall gå ned veldig mye i lønn og det har vi ikke rå til…

Noen som har tips? Noen som har kommet seg ut av dette såkalte «hamsterhjulet»? Hvordan kan man få en hverdag der man faktisk har glede og overskudd, og føler at man faktisk kan leve et lystbetont liv? Kan man tjene penger på en annen måte, og få mer tid med familien? Orker ikke å kaste bort mitt ene liv på å vær ulykkelig.

Anonymkode: 92042...fef

• Liker 1
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dagene består bare av jobb, følge opp barna, prøve å ha energi til å leke og finne på ting sammen med de, kjøre og vær med på aktiviteter hit og dit, husarbeid, middagslaging, organisering av familien AS (jeg har 50% ansvar for alt altså, har ikke en håpløs mann) og så videre.

Du/dere kan velge å legge lista litt lavere. Må ungene aktiviseres hele tiden? Unger klarer fint å øve seg, og bli gode, på frilek, være med venner i gata, kjede seg, lære seg å finne på ting selv osv. Unger må ikke ha voksenstyrte aktiviteter hele det våkne døgnet og de trenger i 2/3 treninger eller øvinger i uka. Unger kan fint leke i gata, renne på akebrett, sykle, leke i hagen osv. Slik vi gjorde da vi var små :)

Husarbeid og organisering kan også legges lavere, eller effektiviseres. Om du vil aktivisere barna: Få dem til å bidra. De kan både rydde, skifte på senger, støvsuge osv. Hele familien i sving :) 

Folk stresser alt for mye, ungene er bare med på lasset og når de skal ut i verden, gjøre ting selv, så vet de ikke hvordan. For de er vant til kjøring, henting, voksenorganisering og at det meste legges opp i armene, og under armene, på dem. Gi litt mer slipp og gi litt mer faen. Da blir man straks mer lykkelig. Ungene også. 

Anonymkode: 72b0b...ca4

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet

Som kommentaren over sier, legg lista lavere når det kommer til mye. Man må ikke prestere 10/10 på alt. Kanskje du skulle tatt en sykmelding for å komme ut av denne knekken? Jeg er ingen lege men du høres deprimert ut. Man spøker ikke med det. Sender en klem og ønsker lykke til

Anonymkode: 018b7...a76

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du/dere kan velge å legge lista litt lavere. Må ungene aktiviseres hele tiden? Unger klarer fint å øve seg, og bli gode, på frilek, være med venner i gata, kjede seg, lære seg å finne på ting selv osv. Unger må ikke ha voksenstyrte aktiviteter hele det våkne døgnet og de trenger i 2/3 treninger eller øvinger i uka. Unger kan fint leke i gata, renne på akebrett, sykle, leke i hagen osv. Slik vi gjorde da vi var små :)

Husarbeid og organisering kan også legges lavere, eller effektiviseres. Om du vil aktivisere barna: Få dem til å bidra. De kan både rydde, skifte på senger, støvsuge osv. Hele familien i sving :) 

Folk stresser alt for mye, ungene er bare med på lasset og når de skal ut i verden, gjøre ting selv, så vet de ikke hvordan. For de er vant til kjøring, henting, voksenorganisering og at det meste legges opp i armene, og under armene, på dem. Gi litt mer slipp og gi litt mer faen. Da blir man straks mer lykkelig. Ungene også. 

Tusen takk for tips!:)

Føler ikke vi legger lista så høyt når det kommer til å skulle aktivisere de hele tiden, de finner på mye på egenhendig og er ofte med venner hjem. Men det er alltid «noe» som må gjøres uansett føler jeg. Om det er snømåking fordi det bøttet ned med snø, eller om det er å dra å handle fordi eldste er invitert i kostymeparty og alle kostymene hjemme er for små, eller om det er dugnad med fotballaget…i tillegg til at jeg føler jobb tar all energi fra meg. Nesten så jeg føler jeg ikke er skapt for å jobbe 100%? Hvorfor er det så enkelt for alle andre, samtidig som de klarer å ha et liv utenom?

Og huset har egentlig ikke sett ut, siden vi fikk barn. Vi har lært oss at barn betyr rotete hus og det er greit. Men husarbeid må man jo gjør uansett. Vi må ha rene klær, brukbart rent hun og mat på bordet.

Før jeg fikk barn så jeg for meg å ta de med på telttur i skogen en helg, og gå fjellturer, julegrantenning, familiebesøk og alle slike ting som jeg skulle ønske mine foreldre var flinkere til å ta med meg på. Og jeg har kjempelyst til å gjør de tingene, men jeg er bare tom for energi…

ts

• Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for tips!:)

Føler ikke vi legger lista så høyt når det kommer til å skulle aktivisere de hele tiden, de finner på mye på egenhendig og er ofte med venner hjem. Men det er alltid «noe» som må gjøres uansett føler jeg. Om det er snømåking fordi det bøttet ned med snø, eller om det er å dra å handle fordi eldste er invitert i kostymeparty og alle kostymene hjemme er for små, eller om det er dugnad med fotballaget…i tillegg til at jeg føler jobb tar all energi fra meg. Nesten så jeg føler jeg ikke er skapt for å jobbe 100%? Hvorfor er det så enkelt for alle andre, samtidig som de klarer å ha et liv utenom?

Og huset har egentlig ikke sett ut, siden vi fikk barn. Vi har lært oss at barn betyr rotete hus og det er greit. Men husarbeid må man jo gjør uansett. Vi må ha rene klær, brukbart rent hun og mat på bordet.

Før jeg fikk barn så jeg for meg å ta de med på telttur i skogen en helg, og gå fjellturer, julegrantenning, familiebesøk og alle slike ting som jeg skulle ønske mine foreldre var flinkere til å ta med meg på. Og jeg har kjempelyst til å gjør de tingene, men jeg er bare tom for energi…

ts

Hmm, hva er det som tar så mye tid? Jeg vet at enkelte dager og uker er det mye, det er uforutsette ting (som må plutselig ordne kostymer eller noe slikt), men de fleste ukene er hverdagsuker med rutiner og planlagte aktiviteter. Så hvordan organiserer dere tiden? Jeg undrer meg litt over dette, når du skriver at ungene finner på mye på egenhånd, huset er noe rotete og dere er 2 voksne. Ikke ment som kritikk, men kan det ligge noe i organiseringen?

Hva hindrer dere i å dra på teltturer eller julegrantenning? Hva skjer som gjør at dere ikke får til disse tingene som du drømmer om? Hvor stopper det opp? 

• Liker 5
Skrevet

Jeg måtte slutte som vanlig sykepleier når jeg fikk barn, jobben tok altfor mye energi fra meg slik at jeg ikke orket å følge opp alt på hjemmebane. Jeg byttet til jobb i helseforsikring, fleksitid, mulighet for hjemmekontor og mindre emosjonelt belastende og stressende jobb endret alt for meg. Jeg jobber fremdeles 100%, men i en jobb jeg klarer å stå i, samtidig som jeg kan være tilstede for barna mine. Jeg måtte ned i lønn, men det er vel verdt det! 

Anonymkode: 96b3d...c32

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Går ungene på flere aktiviteter?Kan holde med bare en aktivitet hver slik at både de og deres voksne har mer tid hjemme, og den eldste har tid til å leke hjemme og være med venner. (Ser at den yngste er ganske liten, men noen går på svømming f.eks)

Har du grublet over hva du kunne gjort som ville gitt deg noe? Hva du vil gjøre hvis du hadde hatt mer tid/alenetid? Sette litt plan for hverdagene sammen med mannen din - f.eks. på mandag når det er fotballtrening, hjelper han eldste med leksene først og kjører og henter på trening og gjør noe med minstemann mens de venter/er hjemom? Og motsatt en annen dag hvis han har behov for alenetid. Blir et par timer man kan gjøre "noe annet" du har lyst til da. Men da må du vite litt mer om hva du kan gjøre som gir deg energi eller variasjon i hverdagen - er ikke nødvendigvis sofaen som er løsningen når man er sliten og lei (jeg vet det av egen erfaring)

Endret av Sniff76
  • Liker 3
Skrevet

Vet at mange sykepleier elsker 12 timersvakter. Kanskje det er aktuelt hos din arbeidsgiver eller å skaffe en jobb hvor du kan ha lengre vakter og flere fridager? 

Anonymkode: 4ffec...9ba

Skrevet

Unger må ikke aktiviseres hele tiden

jeg har det akkurat likt som deg

kjenner også på det.. men velger å tenke at dette er tida man lever i nå. At barna er en god stund i skole og bhg for de kommer hjem er slik tida er nå. Når vi er hjemme kan vi sitte i sofaen å prate, lese bok mens andre tar middagen. Trenger ikke ta helt av mer aktiviteter heller.  Og de aktivitetene de er med på kan man organisere med andre foreldre om å bytte på å kjøre/følge. 

Du må prioritere , men husk at det også kan være sundt at barna ser at vi jobber hardt. 

Anonymkode: ff494...09c

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye sover du hver natt?

Anonymkode: 2fffc...769

• Nyttig 1
Skrevet

I tillegg må jeg bare si; i helger og fritid : kom dere ut av huset. Skog, julegrantenning osv er da lystbetonte aktiviteter som gir energi. 

hvis problemet er at du ikke lengre er gleder deg over ting og alt er et ork så bør man kanskje se på det..

Anonymkode: ff494...09c

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hmm, hva er det som tar så mye tid? Jeg vet at enkelte dager og uker er det mye, det er uforutsette ting (som må plutselig ordne kostymer eller noe slikt), men de fleste ukene er hverdagsuker med rutiner og planlagte aktiviteter. Så hvordan organiserer dere tiden? Jeg undrer meg litt over dette, når du skriver at ungene finner på mye på egenhånd, huset er noe rotete og dere er 2 voksne. Ikke ment som kritikk, men kan det ligge noe i organiseringen?

Hva hindrer dere i å dra på teltturer eller julegrantenning? Hva skjer som gjør at dere ikke får til disse tingene som du drømmer om? Hvor stopper det opp? 

La oss ta en vanlig dag da. Står opp 05:30 for å få stelt barna, meg selv og kommet med av gårde til jobb (starter 08:30), så er det jobb i 8 timer frem til 15:30. Kanskje henter mannen barna i dag, mens jeg lager middag. Middagen er klar 17:00. Etter det skal eldste hjelpes med lekser og på fotballtrening. Minste får leke seg litt, før han får et bad, kveldsmat og er i seng 19:00. Leser litt på senga og sier god natt. Etter det kommer eldste hjem fra trening, da er han sulten og får seg litt mat før han er i seng mellom 8/halv 9. Da er det 1 time jeg har på å enten skulle slappe av eller få gjort andre ting som må gjøres (vaske klær, måke snø, planlegge). I hvertfall hvis jeg vil ha mine 8 timer med søvn og fungere dagen etter. 

Føler hele dagene er bare «plikter». Det tar all energi å bare skulle gå på autopilot hele dagen for å få hverdagen til å gå opp. Og hvis jeg mot formodning har noe tid til overs, må jeg slappe av og hente meg inn for å «overleve».

ts

• Hjerte 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Vurdert 80%stilling mens barna er små ? Eller langvakter om mulig ? Evt mye sykepleiere jobber som saksbehandlere i nav tjenestekoordinering, rus/psyk osv. Ja lavere lønn men med 2 inntekter bør det være fullt mulig. 

Også huset.. lag ukeplaner og fordel oppgaver, liker du å ta,en 2 timers økt hver torsdag ettermiddag eller 20 min hver dag ? Hater du å vaske gulv men syns klesbretting er ok ? Sett dere ned å fordel, kanskje mannen kan ta det du hater mest en periode. Få med barna. Alle leker ryddes hver kveld. Unntak togbane som er bygd opp f eks så slipper du bli med å bygge neste dag. 

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du at endrer seg hvis du går ned i stillingsprosent?

Kan noen tjenester settes vekk og byttes til enklere løsninger?

Husvask, matkasser, ODA?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

La oss ta en vanlig dag da. Står opp 05:30 for å få stelt barna, meg selv og kommet med av gårde til jobb (starter 08:30), så er det jobb i 8 timer frem til 15:30. Kanskje henter mannen barna i dag, mens jeg lager middag. Middagen er klar 17:00. Etter det skal eldste hjelpes med lekser og på fotballtrening. Minste får leke seg litt, før han får et bad, kveldsmat og er i seng 19:00. Leser litt på senga og sier god natt. Etter det kommer eldste hjem fra trening, da er han sulten og får seg litt mat før han er i seng mellom 8/halv 9. Da er det 1 time jeg har på å enten skulle slappe av eller få gjort andre ting som må gjøres (vaske klær, måke snø, planlegge). I hvertfall hvis jeg vil ha mine 8 timer med søvn og fungere dagen etter. 

Føler hele dagene er bare «plikter». Det tar all energi å bare skulle gå på autopilot hele dagen for å få hverdagen til å gå opp. Og hvis jeg mot formodning har noe tid til overs, må jeg slappe av og hente meg inn for å «overleve».

ts

Dette høres ut som en ganske vanlig hverdag 🐹🎡 🫶

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ts

Du lå gjøre noe med morgenene deres. 3 timer fra du står opp til er på jobb😱 jeg brukte 40-50 min. Sto opp, vask/tannpuss meg selv,  vekte barna om de ikke var våkne. Alle kler på seg, hjelper evt minste. Vask/tannpuss barna. Ut i bilen, levere, jobb. Og ja barna kan fint læres at på hverdsgsmorninger er det kjapp-kjapp, i helgene nyter vi lange morgener. 

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nå er jeg så lei…lei av dette livet…

Har 2 barn (som går tidlig barneskole og barnehage), jobber i en 100% stilling, har en flott mann, hus, bil og grei økonomi. Alt burde vær perfekt, i hvert fall sett utenifra. Men det er det ikke! Jeg orker snart ikke mer. Dagene består bare av jobb, følge opp barna, prøve å ha energi til å leke og finne på ting sammen med de, kjøre og vær med på aktiviteter hit og dit, husarbeid, middagslaging, organisering av familien AS (jeg har 50% ansvar for alt altså, har ikke en håpløs mann) og så videre. Den lille tiden jeg får for meg selv eller sammen med mannen så er jeg så utkjørt og sliten at jeg orker ikke noe annet enn å ligge som et slakt.

Dette er ikke slik jeg så for meg livet! Jeg er jo egentlig en sprudlende dame med mye energi, men jeg føler virkelig ikke at jeg fungerer nå. Orker ikke denne hverdagen mer hvor jobben sliter meg fullstendig ut, og så kommer jeg hjem til barna og ikke har den energien de fortjener.  Jeg er spesialsykepleier så å bytte til en mindre stressende jobb funker dårlig, jobbmulighetene er ikke så mange, da må jeg i så fall gå ned veldig mye i lønn og det har vi ikke rå til…

Noen som har tips? Noen som har kommet seg ut av dette såkalte «hamsterhjulet»? Hvordan kan man få en hverdag der man faktisk har glede og overskudd, og føler at man faktisk kan leve et lystbetont liv? Kan man tjene penger på en annen måte, og få mer tid med familien? Orker ikke å kaste bort mitt ene liv på å vær ulykkelig.

Jeg jobber som tilkallingsvikar på en skole. Det er jo usikkert, fordi man er avhengig av at folk er syke for å få jobb.

Men det er veldig godt betalt, og i de fleste periodene av året er det mye sykdom, og man får mange vikartimer. Og da jobber jeg alt i fra 2 til 5 timer om gangen.

Jeg er hjemme senest kl 15, kan hjelpe barna med lekser, rydde og lage middag til kona kommer hjem.

Har fri i alle skolens ferier, og slipper alle møter og kurs og diverse som vanlige lærere må på.

Jeg har riktignok pedagogisk utdanning, men mange av de andre vikarene er 19-20 åringer som er helt ufaglærte.

Nå hadde jeg en ganske dårlig betalt deltidsjobb før jeg fikk denne jobben som vikar, men jeg vil likevel anbefale dette om du er lei av hamsterhjulet og ønsker en roligere hverdag.

Anonymkode: 92e7c...4a8

• Nyttig 2
Skrevet

Har du mulighet til å jobbe natt? Da kan du gjerne jobbe redusert en periode også slik det blir færre netter, men du opprettholder lik (kanskje høyere også) inntekt. 
Jobber du feks 10 netter i måneden så tar far ekstra ansvar de dagene/før du skal på vakt og du må sove. De andre dagene har du fri og får mulighet til å gjøre litt mer av «dine» ting på dagtid, i tillegg til å feks handle, lage middag og få unna husarbeid før det er fult kjør når alle mann er kommet hjem. 

Anonymkode: 27793...0fe

• Liker 3
Skrevet
monican94 skrev (1 minutt siden):

Du lå gjøre noe med morgenene deres. 3 timer fra du står opp til er på jobb😱 jeg brukte 40-50 min. Sto opp, vask/tannpuss meg selv,  vekte barna om de ikke var våkne. Alle kler på seg, hjelper evt minste. Vask/tannpuss barna. Ut i bilen, levere, jobb. Og ja barna kan fint læres at på hverdsgsmorninger er det kjapp-kjapp, i helgene nyter vi lange morgener. 

Her var det en skrivefeil ser jeg. Starter 07:30, ikke 08:30

ts

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (3 minutter siden):

Dette høres ut som en ganske vanlig hverdag 🐹🎡 🫶

Det er jeg klar over, men det gjør ikke at jeg liker hverdagen min noe bedre. Jeg skjønner ikke at noen kan like det egentlig. Jobbe i 8 timer hver dag, for å så nesten ikke ha tid til å se familien utenom legging, og tidlige morgener. Jeg vet at dette er hverdagen til de aller fleste, men jeg synes ikke noe om det. Alt jeg drømmer om er et roligere liv, og mer tid sammen med de som betyr mest for meg. Tid og energi til å kunne ha det hyggelig sammen, i stedet for å bare stresse hit og dit konstant. Nesten så jeg har vurdert å bare leie ut huset, tatt permisjon fra jobben og bare flyttet ut i telt en periode for å kunne få tid til å se barna mine vokse, utvikle seg og ha tid til å sette seg ned med de og bare «være».

ts

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...