AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Skrevet 15 timer siden Det er min egen bestefar. Når jeg ser tilbake på de 25 årene jeg har levd har bestefar alltid vært hyggelig, men veldig passiv i bakgrunnen. Han sier aldri takk for det jeg eller andre gjør for han som handling, klippe gress, fikser tv, leverer bil på service, osv. Bestemor var alltid supertakknemlig og en fryd og glede å gjøre ting for og være med. Etter bestemor døde for 4 år siden har det blitt veldig velig tydelig at hun var limet som gjorde jul til jul og at vi i det heletatt møtte på bestefar. Jeg fortsetter å stille opp, men savner å bli møtt når jeg møter opp med "hei, så kjekt å se deg!" i det minste. Ikke bli behandlet som en rørlegger uten relasjon til kunden. Bestemor pleide også å snakke litt underveis og etterpå, og ikke minst si tusen takk. Huff, jeg savner henne og det gjør nok han også.. Det er nok bestemor som har stått for alle gavene til jul og bursdag, for de siste 4 årene har det ikke kommet noe fra han. Det gjør meg egentlig ingenting, men jeg kjenner helt ærlig på at jeg er sliten av å gjøre ting for han og aldri få ett takk tilbake. Helt ærlig så tror jeg ikke han bryr seg om å få gave heller. Han er så uengasjert med hele verden nå. Det er ganske trist. Nå skriver jeg meg bort, men jeg har alikevel lyst å gi han noe for å kanskje gjøre han glad. Han har ingen andre enn meg og min forelder. Og ingen andre har lyst å være med han, for han har blitt så sur, gretten, uengasjert, og isolert fra verden. Typisk tilfelle på en som burde vært på eldrehjem, men heller blir sittende i sitt alt for store hus som bare forfaller og blir mer og mer skittent. Noen forslag til kjekks/makfull gave til en 80 år gamme mann? Anonymkode: 19920...4dd
lille_fiol Skrevet 14 timer siden #2 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er min egen bestefar. Når jeg ser tilbake på de 25 årene jeg har levd har bestefar alltid vært hyggelig, men veldig passiv i bakgrunnen. Han sier aldri takk for det jeg eller andre gjør for han som handling, klippe gress, fikser tv, leverer bil på service, osv. Bestemor var alltid supertakknemlig og en fryd og glede å gjøre ting for og være med. Etter bestemor døde for 4 år siden har det blitt veldig velig tydelig at hun var limet som gjorde jul til jul og at vi i det heletatt møtte på bestefar. Jeg fortsetter å stille opp, men savner å bli møtt når jeg møter opp med "hei, så kjekt å se deg!" i det minste. Ikke bli behandlet som en rørlegger uten relasjon til kunden. Bestemor pleide også å snakke litt underveis og etterpå, og ikke minst si tusen takk. Huff, jeg savner henne og det gjør nok han også.. Det er nok bestemor som har stått for alle gavene til jul og bursdag, for de siste 4 årene har det ikke kommet noe fra han. Det gjør meg egentlig ingenting, men jeg kjenner helt ærlig på at jeg er sliten av å gjøre ting for han og aldri få ett takk tilbake. Helt ærlig så tror jeg ikke han bryr seg om å få gave heller. Han er så uengasjert med hele verden nå. Det er ganske trist. Nå skriver jeg meg bort, men jeg har alikevel lyst å gi han noe for å kanskje gjøre han glad. Han har ingen andre enn meg og min forelder. Og ingen andre har lyst å være med han, for han har blitt så sur, gretten, uengasjert, og isolert fra verden. Typisk tilfelle på en som burde vært på eldrehjem, men heller blir sittende i sitt alt for store hus som bare forfaller og blir mer og mer skittent. Noen forslag til kjekks/makfull gave til en 80 år gamme mann? Anonymkode: 19920...4dd Høres litt ut som han er blitt deprimert, kanskje bestemoren din var lykken hans. Ikke alle som klarer å se lyst på livet når det nærmer seg slutten. Uansett synes jeg det er fint at du gir han noe. Hva med noe spiselig? Tipper han har alt han trenger så en kurv med kaffe han liker, spekepølse, sjokolade, bok med kryssord eller andre favoritter? 1 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #3 Skrevet 14 timer siden Jeg vet ikke om du har lyst til det, men om du kunne tenke deg å tilbringe litt tid med han så kunne kanskje en opplevelsesgave være noe? En kinotur? Møtes for en kaffekopp? Gå på et museum? Om du bor på landet så arrangeres det kanskje en bygdedag der på sommeren? Eller noe helt annet. Så har han en begivenhet å se fram til (selv om han kanskje ikke viser det når han mottar gaven 😉 ). Du nevner jo at han er isolert. Alternativt så synes jeg at sønnen eller datteren hans (altså din forelder) kunne gi en opplevelsesgave. Anonymkode: 1884b...ae5 1 1
Sirah Skrevet 14 timer siden #4 Skrevet 14 timer siden Han høres deprimert ut stakkars... Men skjønner godt at dere rundt syntes det er slitsomt. Hva med spekemat? Det bruker vel å være en slager? 2
Snabeltann Skrevet 13 timer siden #5 Skrevet 13 timer siden (endret) Billetter til fotball vm eller vinter-OL i Italia? 😜 eller en god, spennende bok? Dab-radio? Robotstøvsuger? En god og varm ullgenser eller lester? Endret 13 timer siden av Snabeltann
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Skrevet 13 timer siden Han høres deprimert ut. Be han på ferie hos dere. Anonymkode: 5d650...2de
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden Tusen takk for tips! Vi forsøke å få han med ut, enten på korte turer, til hytta, hjem p åbesøk, feire begivenheter, resturant osv gjennom året, men han sier alltid nei. Har faktisk bedt han på julemarked, men han synes det blir for mange folk og han er for dårlig til bens. Jeg foreslo da at vi kan gå på ett rolig tidspunkt, ta med krykke eller rullestolen, men det vil han hvertfall ikke for hva er da poenget med å dra. Blir nok noe spiselig, som en kurv med spekemat som ei her nevnte Anonymkode: 19920...4dd
Kvist Skrevet 3 timer siden #9 Skrevet 3 timer siden Kan du lage et eller annet etter din bestemors gamle oppskrift? Noe hun pleide å lage som han satte pris på. Vise at dere andre også savner henne, husker henne og fører noe av hennes videre i slekta. Om det er en middag eller småkaker til jul, hjemmebakt brød eller hva som helst.
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Skrevet 3 timer siden Bak julekaker til ham, og legg ved en god pose kaffe 🙂. Anonymkode: ed2e3...d8e
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): (...) jeg har alikevel lyst å gi han noe for å kanskje gjøre han glad. Anonymkode: 19920...4dd Slutt å tro du kan gjøre ham glad med gaver. Han er ikke et gavemenneske. Du får ham ikke "omvendt" ved å pøse på med gaver. Anonymkode: b9298...bd9 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Skrevet 3 timer siden En 80 år gammel mann har vel nok livserfaring til å innse at livet går mot slutten, og kanskje han ikke synes det er så moro med denne unge entusiasmen og energien folk på 20+ strør rundt seg. Jeg så selv hvordan min farmor på 90 var klar for å dø da endestasjonen nærmet seg for henne - hun hadde tross alt mistet ektemann og alle gode venner allerede. Oss barnebarn ga hun blaffen i, hun skjønte at vi ikke var vennene hennes (fordi vi skulle fortsette å leve leeenge etter at hun hadde gått bort). Kanskje bestefaren din skal få lov til å være litt i fred, det er jo det han prøver å vise at han vil være? Anonymkode: 09977...82b
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden Syns det var et utrolig fint forslag å gi noe som f.eks. bestemoren din pleide å lage (kjeks, bakst eller lignende)? Ellers vet jeg at min bestefar var veldig!! glad i twist (😂). Han hadde en skål stående med det på bordet hver dag så lenge jeg kan huske fra når jeg var liten og helt fram til han døde på aldershjemmet. Anonymkode: bd5fb...795
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Skrevet 2 timer siden Jeg er den som har alt, og er av typen som er så vanskelig å finne gaver til. Men, ser jeg ei svett spekepølse under juletreet en gang til, så tror jeg at jeg setter foten ned for videre gavebestyr. De pølsene pleier å gå i boss i midten av januar, jeg greier de ikke. Sokker og boksere er faktisk helt innafor på gavefronten i den alderen, en trenger alltids sokker og boksere. Bøker også. Menn i en viss alder er også ofte av den stille typen, som viser hengivenhet på den rare måten, - bare att du blir tilkalt når han behøver hjelp, er en rar måte og vise sin hengivenhet på. - det viser att du faktisk er en dugandes person, en person han stoler på. Du er en som får ting gjort. Slike egenskaper står veldig høyt i kurs hos slike menn "jeg ringer han jeg, han greier alt den karen!". Akkurat slik viser desse stumme mannfolka sin hengivenhet, for de viser sin svakhet ved å be om hjelp, - før var det DE som fikset alt, dette greier de ikke lenger. De blottlegger seg på en måte. Ett enkelt takk blir å blottlegge seg ytterligere. -kan godt vere han ber litt ekstra mye om hjelp også, fordi han har lyst på besøk av akkurat deg. Men han synes det er vanskelig og bare be om att du kommer og tar en kaffi, han må ha en grunn til att du skal ta turen. Da må noe fikses... Dere savner forøvrig begge den samme personen, ho som fletta alt i hop i omsorg og tilstedeværelse og omtanken for dere alle. Det har dere til felles. Kanskje mimring blir den aller beste gaven. Dra frem fotoalbumet, finn frem favorittsjokoladen og snakk om minner og hold ordet om ho levende. Kanskje det er akkurat det dere behøver begge to. Anonymkode: e8eb6...743
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå