AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Skrevet 15 timer siden Når kan man forvente bedring av jerntabeletter, om så bare litt? Jeg har fått påvist anemi og startet på 60 mg jerntabletter. Skal på kontroll om 12 uker sier legen. Men nå, på uke 2, så er jeg fortsatt så dårlig at jeg ikke klarer å gå 500 meter til butikken og rilbake igjen uten å gå i bakken. Jeg hadde jo hppet å bli litt bedre på den tiden.. Anonymkode: 18bdb...902
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #2 Skrevet 14 timer siden Hvis du er så dårlig at du besvimer (?) av 500 meter x2, så kanskje du skulle spurt om å få jern intravenøst? Anonymkode: 8b54f...9a8 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #3 Skrevet 14 timer siden Viste ikke at injeksjon var et alternativ.. legen min er svært lite informativ. Fikk bare melding på telefonen. "Anemi pga tomt jernlager. Ta 60mg jerntabelett hver dag. Kontroll etter 12 uker". Men det skal jeg sjekke opp! Anonymkode: 18bdb...902
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #4 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Viste ikke at injeksjon var et alternativ.. legen min er svært lite informativ. Fikk bare melding på telefonen. "Anemi pga tomt jernlager. Ta 60mg jerntabelett hver dag. Kontroll etter 12 uker". Men det skal jeg sjekke opp! Anonymkode: 18bdb...902 Intravenøst, ikke injeksjon. Jeg fikk det da jeg hadde litt lav hb, og ifølge sykepleieren der skulle man merke forskjell mye fortere enn med tabletter. Nå hadde ikke jeg så veldig lav hb, så merket ikke så mye forskjell, men tenker at med helt tomme jernlager merker du sikkert en del. Vet ikke hvordan mine jernlagre var da jeg fikk. Anonymkode: 8b54f...9a8
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #5 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Intravenøst, ikke injeksjon. Jeg fikk det da jeg hadde litt lav hb, og ifølge sykepleieren der skulle man merke forskjell mye fortere enn med tabletter. Nå hadde ikke jeg så veldig lav hb, så merket ikke så mye forskjell, men tenker at med helt tomme jernlager merker du sikkert en del. Vet ikke hvordan mine jernlagre var da jeg fikk. Anonymkode: 8b54f...9a8 Man kan få både injeksjon og infusjon med jern. Jeg har merket forskjell allerede dagen etter med infusjon. Anonymkode: 47094...935 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Viste ikke at injeksjon var et alternativ.. legen min er svært lite informativ. Fikk bare melding på telefonen. "Anemi pga tomt jernlager. Ta 60mg jerntabelett hver dag. Kontroll etter 12 uker". Men det skal jeg sjekke opp! Anonymkode: 18bdb...902 De prøver gjerne tabletter først. Men både sprøyter og intravenøst er muligheter om lagrene dine ikke går opp. Sprøyter på legekontoret er det neste som vanligvis prøves. Du kan tips om at appelsinjuice/c-vitamin hjelper på opptaket av jern? Mens kaffe/te og kalsium hindrer det? Så lurt å ta et glass juice med tablettene. https://www.helsenorge.no/sykdom/blod-og-lymfe/jernmangelanemi/ Anonymkode: 9d1ea...88f
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #7 Skrevet 10 timer siden Tar opptil 9 måneder og opparbeide seg jernlager, - dette er ingen quickfix. Så ja, du vil vere sliten ei stund til. 2 uker er for kort tid til å forvente stor bedring. Anonymkode: a6a3d...f1e
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Skrevet 3 timer siden Det tok flere måneder før jeg merket skikkelig bedring, hadde da et jernlager på 5 da jeg startet på høydose jerntilskudd. Anonymkode: c12dc...e52
Soft mann Skrevet 3 timer siden #9 Skrevet 3 timer siden Hører flere sier at jernsprøyter er veldig smertefulle. Kanskje derfor en kan få det intravenøst
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Viste ikke at injeksjon var et alternativ.. legen min er svært lite informativ. Fikk bare melding på telefonen. "Anemi pga tomt jernlager. Ta 60mg jerntabelett hver dag. Kontroll etter 12 uker". Men det skal jeg sjekke opp! Anonymkode: 18bdb...902 60 mg var ganske beskjedent når du skal bygge opp lagrene. Anonymkode: ad36e...bc0
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Skrevet 1 time siden Soft mann skrev (2 timer siden): Hører flere sier at jernsprøyter er veldig smertefulle. Kanskje derfor en kan få det intravenøst Fikk intravenøst og det var da null problem. Men har aldri hørt at det settes med sprøyte. Anonymkode: 8431f...c6f
Soft mann Skrevet 35 minutter siden #12 Skrevet 35 minutter siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Fikk intravenøst og det var da null problem. Men har aldri hørt at det settes med sprøyte. Anonymkode: 8431f...c6f Min x fekk jern i sprøyte i rumpeballen ( intramuskuleært)tror eg de var. Men de er mange år siden. Så mulig de heller bruker intavenøst nå
Vibelator Skrevet 29 minutter siden #13 Skrevet 29 minutter siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Når kan man forvente bedring av jerntabeletter, om så bare litt? Jeg har fått påvist anemi og startet på 60 mg jerntabletter. Skal på kontroll om 12 uker sier legen. Men nå, på uke 2, så er jeg fortsatt så dårlig at jeg ikke klarer å gå 500 meter til butikken og rilbake igjen uten å gå i bakken. Jeg hadde jo hppet å bli litt bedre på den tiden.. Anonymkode: 18bdb...902 Google jern blokkering Mange ting man tar hver dag som blokkerer jern opptaket Kaffi blant annet og derfor må folk ha mer kaffi,mer kaffi Fin forretningsmodell da
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå