AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:16 #1 Skrevet tirsdag kl. 19:16 Hvordan er din 13-14 åring? Har inntrykk av at de fleste jentene i den alderen(spesielt her vi bor) tar masse plass, legger ut dansevideoer på tiktok(gjerne i singlet osv), finner på masse hele tiden, interesserer seg for klær, sminke og gutter. Og så har du min jente da, ganske i motsatt skala. Flau over en kropp i endring, gutter er teite, har noen få nære venninner, stille og litt beskjeden. Og hun sliter virkelig med å passe inn i denne verden av utadvendte, superselvsikre jenter (selv om nok de fleste ikke er så selvsikre som de fremstår) Hun har heldigvis et par venninner som er litt like henne, men skrekken vår er jo at de vil skli fra hverandre. Hun har en fritidsaktivitet hvor noen av jentene er litt mer like henne, men jeg ser at det sosiale er vanskelig for henne, og hun har et lite nettverk kontra mange på trinnet som gjerne har en stor vennekrets. Liker henne så klart slik hun er, og vil absolutt ikke at hun på noen måte skal endre seg(annet enn bedre selvtillit) Hvordan er din 13-14 årige jente? Anonymkode: 9e912...a96 1
Fant80 Skrevet tirsdag kl. 19:21 #2 Skrevet tirsdag kl. 19:21 Var du ikke 13-14 selv på et tidspunkt? Ta utganspunkt der gjerne? Det har ikke forandret seg i det hele tatt. Da jeg var 14,så var det enkelte jenter i klassen som datet 21 åringer,og noen ble til og med gravide,mens andre synes gutter var æsj,og gikk uten sminke etc. 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:26 #3 Skrevet tirsdag kl. 19:26 Så hyggelig at hun har funnet likesinnede! Tror det er et fåtall som tar mye plass og er veldig synlig. Som gir litt inntrykk av at "alle" er sånn. Ville heller snakket med henne, spurt litt om hvordan det er å være 13 år i dag, uten å legge mye føringer eller ta helt over. Anonymkode: 24a81...f1b 3 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:27 #5 Skrevet tirsdag kl. 19:27 Fant80 skrev (3 minutter siden): Var du ikke 13-14 selv på et tidspunkt? Ta utganspunkt der gjerne? Det har ikke forandret seg i det hele tatt. Da jeg var 14,så var det enkelte jenter i klassen som datet 21 åringer,og noen ble til og med gravide,mens andre synes gutter var æsj,og gikk uten sminke etc. Har det ikke? Jeg tenker at med sosiale medier så må jo noe være endret. Synes mange på trinnet hennes ble mini-teens som sluttet å leke når de var 10. Følte vi var mer jevne når jeg var ung (er 43). Men kan ha både glemt og fortrengt 😅 Anonymkode: 9e912...a96 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:27 #6 Skrevet tirsdag kl. 19:27 Jeg har to jenter som akkurat er forbi dette stadiet, de var vel en mellomting mellom din jente og dem du omtaler. Det går seg som regel til. Anonymkode: b00ca...a69
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:29 #7 Skrevet tirsdag kl. 19:29 Min 13 år gamle jente, har ikke Tik-tok. Hun har en vrang mor. Men hun liker sminke, men går uten sminke på skolen. Hun liker klær og er ikke veldig fokusert på at kroppen er i endring. Hun hater mensen og er i perioder et hormonelt troll. I neste øyeblikk stråler hun omkamp med sola. Hun er populær og har mange venninner, samtidig som hun er svært sårbar. Redd for å gjøre feil, redd for å ikke strekke til. Alle andre får lov og alle andre er bedre osv. Utad virker hun selvsikker, hjemme viser hun ofte hvor sårbar hun er. Hun er tøff og freidig i ene øyeblikket, sitter på fanget i neste. Hun trener flere dager i uka og har sunne interesser. Anonymkode: b5095...24f
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:30 #8 Skrevet tirsdag kl. 19:30 Kan godt huske to 14 årige jenter. Jeg og en kompis var henholdsvis 17 og 19. Mulig disse jentene var desillusjonerte, mega forelsket i oss eller gud vet hva. Uansett var de svært promiskuøse, ingenting kunne stoppe de.. Anonymkode: 04e14...6a9
Fant80 Skrevet tirsdag kl. 19:31 #9 Skrevet tirsdag kl. 19:31 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har det ikke? Jeg tenker at med sosiale medier så må jo noe være endret. Synes mange på trinnet hennes ble mini-teens som sluttet å leke når de var 10. Følte vi var mer jevne når jeg var ung (er 43). Men kan ha både glemt og fortrengt 😅 Anonymkode: 9e912...a96 Det virker ikke slik for meg i hvertfall. I den alderen så kommer de jo puberteten i et spenn på gjerne opp mot flere år. Det merkes jo enormt den gang,og det gjør det nok også i dag. Du er noenlunde på min alder,og vi er tydelig ikke oppvokst på samme sted,men akkurat dette husker jeg ganske godt. Jeg var selv relativt tidlig i puberteten,og ble opptatt av både hvordan jeg så ut,jenter og mer "voksne" interesser. Mens andre på samme alder som meg fortsatt lekte med lego,og laget hytter i skogen etc.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:33 #10 Skrevet tirsdag kl. 19:33 Min 13-åring er hestejente og alle venninner utenom skole er hestejenter. De bryr seg kun om hest, og er skravlete, selvsikre, glade og ubekymret. På skolen er hun visstnok en grå mus og utrygg på seg selv. Så lenge hun er lykkelig på fritiden, er jeg fornøyd. Anonymkode: 42b77...d20 1
PURE/HONEY Skrevet tirsdag kl. 19:57 #11 Skrevet tirsdag kl. 19:57 Jeg var som din 13-åring. Jeg er nå 25 år. Vær så snill, ikke prøv å press henne mot forandring hun ikke er klar for. Jeg var selv sjenert, hadde lav selvtillit og slet med å ta plass i sosiale situasjoner (spesielt rundt med selvsikre jevnaldrede). Mamma observerte dette og HATET det. Hun la ikke akkurat noe skjul på det. Hun kjeftet en gang på meg fordi jeg ikke turte å prate med noen på dansingen og truet med at andre kunne tro at jeg var overlegen. Den første uken etter ungdomsskolen fikk jeg også kjeft fordi jeg ikke klarte å skaffe meg noen nye venner den første uken. Å være sjenert, ha lav selvtillit og å slite med å ta plass er allerede vondt. Vær så snill, ikke gjør vondt verre med å pushe på henne at hun må være X og Y, fordi hvis ikke er hun ikke bra nok. Hun finner ut av dette selv, selv om prosessen kan være lang. Jeg fikk i alle fall en merkbar endring rundt VGS. I dag har jeg både venner og et sosialt liv. Jeg har ikke noe problemer med å snakke med andres venner, andre folk på studiet mitt, med fremmede o.l. Jeg er likevel en introvert person som ikke tar så voldsomt mye plass, men det har med personlighet å gjøre - ikke at jeg er ubekvem. 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:02 #12 Skrevet tirsdag kl. 20:02 Jeg lekte med dukker når jeg var 13 år(48år nå)Nå møter jeg på jenter inne på kicks,som ser på dyre kremer,går kledd som voksen og har løsnegler og vipper.syntes det er veldig trist.Og redd for hva dem kan utsettes for.Nå har jeg voksen datter så kan ikke svare på dagens barn. Anonymkode: 41712...118 1
Crazydoglady Skrevet tirsdag kl. 20:18 #13 Skrevet tirsdag kl. 20:18 Fant80 skrev (44 minutter siden): Det virker ikke slik for meg i hvertfall. I den alderen så kommer de jo puberteten i et spenn på gjerne opp mot flere år. Det merkes jo enormt den gang,og det gjør det nok også i dag. Du er noenlunde på min alder,og vi er tydelig ikke oppvokst på samme sted,men akkurat dette husker jeg ganske godt. Jeg var selv relativt tidlig i puberteten,og ble opptatt av både hvordan jeg så ut,jenter og mer "voksne" interesser. Mens andre på samme alder som meg fortsatt lekte med lego,og laget hytter i skogen etc. Jeg var tidlig i puberteten, men likevel en av de som var mer "barnslig" ellers. Hadde ei i klassen som altså helt fra førsteklasse var veldig nysgjerrig, opptatt av gutter, sex osv, men ellers var vi generelt mer barn på den tiden ja. Både guttene og jentene. Straks 40 år. Alt har blitt så seriøst nå og det begynner så tidlig, dessverre.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:19 #14 Skrevet tirsdag kl. 20:19 Ts, har du selv god selvfølelse og selvtillit? Dårlig selvfølelse går i arv i den grad det må læres - som regel fra forelder til barn. Og uansett, hvilke tiltak forsøker du/dere for å lære henne bedre selvfølelse? Den kommer ikke av seg selv. Og det aller beste våpenet for å forhindre at jenter tolererer dårlig oppførsel eller misbruk senere i livet, er en sterk selvfølelse - for med den, kommer bedre grensesetting. Anonymkode: b9452...13c
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:35 #15 Skrevet tirsdag kl. 20:35 Min 13 åring skiller seg ut fra flokken fordi hun veldig er sent utviklet og er på et helt annet stadium en jentene i klassen rent fysisk. Slik er det jo, noen er først og noen er sist. Ellers bryr hun seg mest om fotball og tv-serier. Gutter, sminke, klær og TikTok er lite interessant. Jeg var bekymret før, men har konkludert med at hun er en del av et mangfold - heldigvis❤️ Anonymkode: 6db87...f75 1
Rødvinsfilosofen Skrevet tirsdag kl. 20:49 #16 Skrevet tirsdag kl. 20:49 Vanskelig tid. Mange ting som skjer på samme tid. Kroppen endrer seg mye, samme gjør følelser og relasjoner. Noen jenter får pupper, hofter og menstruasjon når de er 9 år. Andre når de er 17. Er nok ikke lett å være først eller sist. Tenker at mye vil skje de neste tre åra. Synes ikke at hun skal presses til noe, men kanskje dere kan oppmuntre henne til ting? Invitere noen nære venninner på taco, sushi, MGP-fest (hvis de ikke boikotter det da), osv?
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:00 #17 Skrevet tirsdag kl. 21:00 Jeg har en 13-åring som er i puberteten for fullt, sminker seg og er opptatt av det ytre. Hun har mange venninner og kan kanskje virke selvsikker hos noen. men jeg ser veldig godt at hun er på let etter egen identitet, kroppen endrer seg og hun er en dag høyt oppe og ofte langt nede. Det er en krevende alder hvor det er utrolig mye som skjer og mye er ei endring. Jeg husker selv at når ungdomskolen gikk mot slutten hadde jeg roet meg litt, funnet mer ut hva jeg ville og fått noen nye og gode venner. Vi må støtte jentene våre i at de er flotte akkurat som de er, med elle ruten sminke, utadvendt eller innadvendt. Noen er senter i elevgruppen og noen står mer på siden. Det viktige er at de har noen gode venner og finner sin påass. Anonymkode: 9a1a8...1ae 1 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:58 #18 Skrevet tirsdag kl. 21:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts, har du selv god selvfølelse og selvtillit? Dårlig selvfølelse går i arv i den grad det må læres - som regel fra forelder til barn. Og uansett, hvilke tiltak forsøker du/dere for å lære henne bedre selvfølelse? Den kommer ikke av seg selv. Og det aller beste våpenet for å forhindre at jenter tolererer dårlig oppførsel eller misbruk senere i livet, er en sterk selvfølelse - for med den, kommer bedre grensesetting. Anonymkode: b9452...13c Ja, det har jeg. Alltid hatt en sterk rettferdighetssans, og valgt yrke deretter. Bryr meg lite om det ytre. Vi er to likestilte foreldre, hvor far også er en rolig og trygg mann. Hun fikk merkbart dårligere selvtillit i det puberteten satte inn, og hun nok føler seg ganske ulik mange av de andre jentene. Det har også vært et noe tøft miljø på trinnet, hvor jentene har vært veldig «klikkete». Ts Anonymkode: 9e912...a96
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:05 #19 Skrevet tirsdag kl. 22:05 Var akkurat som din jente (alt du beskriver, unntatt TikTok, kunne vært skrevet for 20 år siden da jeg var ung). Det eneste jeg trengte fra foreldrene mine var aksept og et trygt hjem! Mamma prøvde hele tiden å forandre meg, ville at jeg skulle bli mer normal. Men hos pappa kunne jeg være meg selv. Det har gått meg godt her i livet, men det å ha noen få nære venninner var viktig. Anonymkode: 0cd7d...e27 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 9.12.2025 den 20.33): Min 13-åring er hestejente og alle venninner utenom skole er hestejenter. De bryr seg kun om hest, og er skravlete, selvsikre, glade og ubekymret. På skolen er hun visstnok en grå mus og utrygg på seg selv. Så lenge hun er lykkelig på fritiden, er jeg fornøyd. Anonymkode: 42b77...d20 Hestejenter😍 Det er forsket på dem: Hestejenter mestrer livet godt – NRK Nyttig – Tips, råd og innsikt Anonymkode: 99571...276
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå