Gå til innhold

20min varmluft på tørketrommel, går på alt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle bare bruke dette korte programmet, vil det fungere greit på tøy som er merket for ikke bruk i vanlig tørketrommel? T-shirt i bomull og ulloverdel fra devold.

Skal være lur å få det bittelitt tørt før jeg henger det opp.

Anonymkode: 07edb...5fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ps...aldri brukt tørketrommel i mitt liv.

Skrevet

Hvis dette er helt ukjent for deg og tørketrommelen ikke har et eget skåneprogram og/eller ullprogram så ville jeg latt det være og i stedet sentrifugert det en gang til. Uansett ville jeg ikke ha puttet de to i tørketrommelen samtidig fordi du risikerer at fibre fra ullen (Såkalt lo) filtrer seg inn i bomullen og det blir du aldri kvitt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke brukt det på ull, men bomull går greit.

Anonymkode: 9a89f...1bd

Skrevet

ALDRI tørketrommel på ull. Ull kan ha varme eller bevegelse, ved begge deler så krymper ulla. 

Anonymkode: 3266e...d80

• Liker 1
Skrevet

Da får jeg stå over...synes det er rart et en vanlig bomulls t-shirt er merket for ikke-tørketrommel. 40g vask skal den tåle.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

ALDRI tørketrommel på ull. Ull kan ha varme eller bevegelse, ved begge deler så krymper ulla. 

Anonymkode: 3266e...d80

Hvis tørketrommelen har ullprogram så går det helt fint fordi programmet da er tilpasset akkurat det du nevner. Men nå vet vi ikke om tørketrommelen TS har tilgjengelig har det, så da er det bedre å stå over. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da får jeg stå over...synes det er rart et en vanlig bomulls t-shirt er merket for ikke-tørketrommel. 40g vask skal den tåle.

Bomull kan ha en tendens til å krympe i tørketrommel og det er nok derfor den er merket med at den ikke tåler det. Hvis det ikke gjør noe at den krymper noen få %, så er det jo bare å prøve. 

Skrevet
Leo skrev (22 minutter siden):

Bomull kan ha en tendens til å krympe i tørketrommel og det er nok derfor den er merket med at den ikke tåler det. Hvis det ikke gjør noe at den krymper noen få %, så er det jo bare å prøve. 

Står jo Bomull som et eget program, hva skal de brukes til egentlig? Håndkler, sengetøy?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Står jo Bomull som et eget program, hva skal de brukes til egentlig? Håndkler, sengetøy?

Ja. Sengetøy er f.eks. nesten alltid sydd en tanke for stort slik at det ikke gjør noe om det krymper litt. Mannen min kjøper alltid t-skjorter som er litt for store slik at de blir passe etter noen runder i tørketrommelen. I det hele tatt det meste av bomull hvor en cm. eller to hit eller dit ikke spiller så stor rolle. 

Skrevet

Mange nyere tørketromler har eget ullprogram. Da finner maskinen en egnet hastighet på trommelen slik at plaggene ligger fast og ikke beveger på seg, samtidig som det brukes ganske kjølig lufttemperatur med lav luftfuktighet. Har prøvd det på ullklær til barn, det har fungert ok. Men best å ikke gjøre det

Hurtigprogram er garantert mye varmere og røffere enn anbefalt for ull, så det ville jeg styrt unna

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (13 minutter siden):

Mange nyere tørketromler har eget ullprogram. Da finner maskinen en egnet hastighet på trommelen slik at plaggene ligger fast og ikke beveger på seg, samtidig som det brukes ganske kjølig lufttemperatur med lav luftfuktighet. Har prøvd det på ullklær til barn, det har fungert ok. Men best å ikke gjøre det

Hurtigprogram er garantert mye varmere og røffere enn anbefalt for ull, så det ville jeg styrt unna

Innlegget handlet om funksjonen "20 min varmluft", er den veldig varm kanskje? Kan brukes på bomullplagg som er merket nei til tørketrommel?

AnonymBruker
Skrevet

20 minutter varmluft er 20 minutter med varm luft på full styrke. Det må da virkelig være det verste programmet å bruke på plagg som er merket  at de ikke skal i tørketrommel.

Anonymkode: 161fc...71d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Innlegget handlet om funksjonen "20 min varmluft", er den veldig varm kanskje? Kan brukes på bomullplagg som er merket nei til tørketrommel?

Det er antagelig mye bedre for klærne å benytte 90 minutter tørkeprogram for finvask og ull fremfor turbotørk i 20 minutter

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...