AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:26 #21 Skrevet tirsdag kl. 16:26 Når du er 20 år gammel så går du ikke rundt og sier "jeg er i mitt 21 år". Dvs 4+2 er uke 4, som helsevesenet bruker. De eneste jeg ser som sier uke 5 er på forumer og noen av disse appene, synes det blir rotete når man blander sånn med de to måtene å formulere det på. Anonymkode: 07c8f...a9f 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:01 #22 Skrevet tirsdag kl. 17:01 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Når du er 20 år gammel så går du ikke rundt og sier "jeg er i mitt 21 år". Dvs 4+2 er uke 4, som helsevesenet bruker. De eneste jeg ser som sier uke 5 er på forumer og noen av disse appene, synes det blir rotete når man blander sånn med de to måtene å formulere det på. Anonymkode: 07c8f...a9f Det mer korrekte er å si at man er 4 uker gravid, eller i 5. Svangerskapsuke når man er 4+2. Man er altså ikke "i uke 4" når man er 4+2. Anonymkode: e52e9...eb5 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:47 #23 Skrevet tirsdag kl. 22:47 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei. Helsevesenet bruker fullgåtte uker Anonymkode: fad9d...892 Hvis man sier man er i uke 5 så er man 4 pluss så og så mange dager. Sier man at man er fem uker på vei, så er man fem fullgåtte uker. Er ikke verre. Anonymkode: 53d50...ade 2
AnonymBruker Skrevet i går, 07:28 #24 Skrevet i går, 07:28 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis man sier man er i uke 5 så er man 4 pluss så og så mange dager. Sier man at man er fem uker på vei, så er man fem fullgåtte uker. Er ikke verre. Anonymkode: 53d50...ade 4+2 er uke 4. 4 uker på vei er også uke 4. er ikke verre. Anonymkode: fdd98...765 3
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #25 Skrevet 14 timer siden Spiller det noen rolle? På ultralyd blir terminen din justert uansett. Jeg er 10+4 og i helsevesenet er jeg i uke 10. I dagligtale er jeg i den 11 uken og sier jeg er i uke 11. Anonymkode: a0050...33f
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #26 Skrevet 2 timer siden 😂 Det er gøy å se at det det er forskjellige meninger (også innad i helvesesenet) ute og går. Jeg vet at jeg selv kan bestemme hvordan jeg ønsker å se dette, men for meg er det litt viktig akkurat nå siden det er så stor forskjell på de ulike ukene. Jeg ønsker blant annet tidlig ultralyd for å finne hjerteslag, og da har det jo litt å si om jeg leser om riktig uke.. Og det har også litt å si fordi vi nærmer oss juleferie, og da lurer jeg på om jeg lander på mulighet for å se hjerteslag akkurat når folk er på ferie og jeg ikke kan bestille time.. Slik jeg har forstått det er jeg i svangerskapsuke 5, der jeg er i den femte uken av svangerskap, men har fire fullbyrdede uker bak meg. Så i dag er jeg i svangerskapsuke 5 (4+4). Så når jeg leser her for eksempel her: https://www.babyverden.no/gravid/uke-for-uke/5-uker-2/ -Er dette svangerskapsuke 5, altså den uken jeg er i? Eller er det for neste uke når jeg har fullburdet den femte uka og er i svangerskapsuke 6 (5+)? For her står det jo at hjertet begynner å slå i uke fem? Eller her: https://nhi.no/graviditetsorakelet/mor/5 - Er det den uken jeg er i, eller er dette i neste uke? Eller her der de skriver at man kan få tidlig ultralyd allerede fra uke 6: https://www.jordmorklinikken.no/tidlig-ultralyd-uke-6-14 -Er det da allerede til uken for meg når jeg er i svangerskapsuke 6, eller er det uken etter de mener? Eller for eksempel denne tråden fra dette forumet: Snakker de da om svangerskapuke 5, den uken jeg er i, eller gjelder dette neste uke? Jeg har fått time til tidlig ultralyd til uken når jeg er i svangerskapsuke 6 (5+4), men slik jeg forstod det da kunne jeg ikke forvente å få vite no om hjerteslag, kun implantasjon og forsteranlegg. Men det stemmer jo ikke med det jeg leser litt rundt om der det står at man kan få tidlig ultralyd for å se hjerteslag allerede i uke 6? Anonymkode: 05d7e...d79
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #27 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): 😂 Det er gøy å se at det det er forskjellige meninger (også innad i helvesesenet) ute og går. Jeg vet at jeg selv kan bestemme hvordan jeg ønsker å se dette, men for meg er det litt viktig akkurat nå siden det er så stor forskjell på de ulike ukene. Jeg ønsker blant annet tidlig ultralyd for å finne hjerteslag, og da har det jo litt å si om jeg leser om riktig uke.. Og det har også litt å si fordi vi nærmer oss juleferie, og da lurer jeg på om jeg lander på mulighet for å se hjerteslag akkurat når folk er på ferie og jeg ikke kan bestille time.. Slik jeg har forstått det er jeg i svangerskapsuke 5, der jeg er i den femte uken av svangerskap, men har fire fullbyrdede uker bak meg. Så i dag er jeg i svangerskapsuke 5 (4+4). Så når jeg leser her for eksempel her: https://www.babyverden.no/gravid/uke-for-uke/5-uker-2/ -Er dette svangerskapsuke 5, altså den uken jeg er i? Eller er det for neste uke når jeg har fullburdet den femte uka og er i svangerskapsuke 6 (5+)? For her står det jo at hjertet begynner å slå i uke fem? Eller her: https://nhi.no/graviditetsorakelet/mor/5 - Er det den uken jeg er i, eller er dette i neste uke? Eller her der de skriver at man kan få tidlig ultralyd allerede fra uke 6: https://www.jordmorklinikken.no/tidlig-ultralyd-uke-6-14 -Er det da allerede til uken for meg når jeg er i svangerskapsuke 6, eller er det uken etter de mener? Eller for eksempel denne tråden fra dette forumet: Snakker de da om svangerskapuke 5, den uken jeg er i, eller gjelder dette neste uke? Jeg har fått time til tidlig ultralyd til uken når jeg er i svangerskapsuke 6 (5+4), men slik jeg forstod det da kunne jeg ikke forvente å få vite no om hjerteslag, kun implantasjon og forsteranlegg. Men det stemmer jo ikke med det jeg leser litt rundt om der det står at man kan få tidlig ultralyd for å se hjerteslag allerede i uke 6? Anonymkode: 05d7e...d79 Man kan i teorien se hjerte 5+4. Men det kan også være man ikke gjør det. Derfor anbefales det egentlig å vente til man er fullgåtte 6 uker. Altså 6+0 Anonymkode: fad9d...892
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå