Myrmica Skrevet torsdag kl. 09:34 #21 Skrevet torsdag kl. 09:34 Snok1 skrev (12 timer siden): «En tamrotte er en tam rotte av arten brunrotte(Rattus norvegicus). Laboratorierotter er også av denne arten.» https://no.wikipedia.org/wiki/Tamrotte *kremt*kremt* Men det ER to forskjellige ting. Som du selv skriver, så er det snakk om Rattus norvegicus domestica. Det blir litt som ulv og hund - rent biologisk er det samme art, men likevel er alle enige i at ulv og hund er to forskjellige ting, i dagligtale og slik vi forholder oss til dem. 1
Snok1 Skrevet torsdag kl. 09:48 #22 Skrevet torsdag kl. 09:48 Myrmica skrev (13 minutter siden): Men det ER to forskjellige ting. Som du selv skriver, så er det snakk om Rattus norvegicus domestica. Det blir litt som ulv og hund - rent biologisk er det samme art, men likevel er alle enige i at ulv og hund er to forskjellige ting, i dagligtale og slik vi forholder oss til dem. Ja. Og nei: «Sammenfatningsvis kan vi si at mens hunder og ulver biologisk sett tilhører samme art, har de gjennom tusenvis av år utviklet seg til å bli vesentlig forskjellige. De er forskjellige i både genetisk materiale og atferd, noe som er et direkte resultat av menneskets påvirkning på hunden gjennom domestisering. Derfor, selv om de deler en felles stamfar, er det viktig å behandle og se på hunder og ulver som distinkte underarter med hver sine unike trekk og behov.» https://nytt-dyr.com/blog/er-hund-og-ulv-den-samme-art
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:55 #23 Skrevet torsdag kl. 09:55 Snok1 skrev (2 minutter siden): Ja. Og nei: «Sammenfatningsvis kan vi si at mens hunder og ulver biologisk sett tilhører samme art, har de gjennom tusenvis av år utviklet seg til å bli vesentlig forskjellige. De er forskjellige i både genetisk materiale og atferd, noe som er et direkte resultat av menneskets påvirkning på hunden gjennom domestisering. Derfor, selv om de deler en felles stamfar, er det viktig å behandle og se på hunder og ulver som distinkte underarter med hver sine unike trekk og behov.» https://nytt-dyr.com/blog/er-hund-og-ulv-den-samme-art Det er så sykt vanskelig å diskutere med deg. På bokstaveligtalt alle andre forum enn her på kjæledyr også fordi du låser deg helt, og det virker umulig for deg å ha et litt mer åpent sinn. Du har dine egne meninger om ting og det er helt greit men ærlig talt du vet ikke alt. Anonymkode: 3777f...02f
Myrmica Skrevet torsdag kl. 10:02 #24 Skrevet torsdag kl. 10:02 (endret) Snok1 skrev (15 minutter siden): Ja. Og nei: «Sammenfatningsvis kan vi si at mens hunder og ulver biologisk sett tilhører samme art, har de gjennom tusenvis av år utviklet seg til å bli vesentlig forskjellige. De er forskjellige i både genetisk materiale og atferd, noe som er et direkte resultat av menneskets påvirkning på hunden gjennom domestisering. Derfor, selv om de deler en felles stamfar, er det viktig å behandle og se på hunder og ulver som distinkte underarter med hver sine unike trekk og behov.» https://nytt-dyr.com/blog/er-hund-og-ulv-den-samme-art Bare ja, faktisk. Det er to forskjellige ting. Rotter har ikke vært domestisert like lenge så klart, men likevel over ganske mange generasjoner. Du siterer jo selv en Wikipedia-side som beskriver at tamrotter er en variant av brunrotte som har blitt avlet frem som kjæledyr. At de har fått tilnavnet domestica tilsier at det er en underart av brunrotte, eventuelt en rase av arten. Endret torsdag kl. 10:04 av Myrmica
Snok1 Skrevet torsdag kl. 10:07 #25 Skrevet torsdag kl. 10:07 Myrmica skrev (1 minutt siden): Bare ja, faktisk. Det er to forskjellige ting. Jeg velger å forholde meg til kildene her, og de gir deg delvis rett. Tamrotte og brunrotte er samme art, men har avlet fram andre egenskaper. De kan (slik jeg forstår få avkom sammen da de deler gener. Jeg forstår at tamrotter har andre egenskaper og at de -med rett stell- er hygieniske. Jeg vil likevel aldri ha en rotte i mitt hus. Dette var utgangspunktet for denne lange avsporingen som gjerne kan ende her.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå