AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 05:40 #1 Skrevet tirsdag kl. 05:40 Hva bør man tenke på? Anonymkode: e6a07...822
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:46 #2 Skrevet tirsdag kl. 08:46 Det er utrolig koselig å ha rotter som kjæledyr. Hadde jeg ikke vært allergisk hadde jeg fortsatt. Men du må ha fler da de ikke trives alene og stort nok bur. Et bur med høyde og klatre muligheter hvis du har jenter og et lavere bur med stor flate hvis du har gutter. Og det bør ikke stå direkte på gulvet da de ikke liker å være så lavt. Vi hadde vårt bur åpent hele dagen når vi var hjemme og de kom ut for å møte oss når vi kom i rommet. Rotter er som bittesmå hunder, like smarte, like kosete og kan læres opp til triks. De er renslige da de går inn i buret for å gå på do og spiser ikke på alt som mange tror. Ene kom og la seg i fanget vår og ville bli kost bak øret hele dagen. De stikker ikke av da de aldri går mange meterne fra huset sitt. Rotter er en god start sto kjæledyreier da de tåler mye og ikke lever lenge (hvis det skulle vise seg at en ikke trives med dyr) men de fleste som har hatt rotter elsker det og vil bare ha fler. Skal sies at rottebabyer er et lite mareritt de første dagene og et par uker da de må "temmes" og bli vant til hjemmet sitt. Men det går over. Vi løste dette med å ha fledd i sofaen og la de kravle løst på oss der. For rottebabyer er ikke renslige, men det kommer raskt. Anonymkode: d4a8c...f3c 5 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:52 #3 Skrevet tirsdag kl. 11:52 Enig med den over her som beskriver rotter nesten som små hunder. Jeg hadde en hetterotte som lød navnet sitt og kom på innkalling. Lærte den triks, og det var virkelig et elskelig lite vesen. Bare så synd at de ikke lever så lenge. Min ble bare 2 år. Anonymkode: 84829...675 4
Gliffy Skrevet tirsdag kl. 17:40 #4 Skrevet tirsdag kl. 17:40 Rotter er fantastiske kjæledyr, synd at det er så mye myter og stigma rundt de. Ganske enkle å ha (sammenlignet med mange andre dyr), men de har masse personlighet og man kan lære de opp til alt mulig. De brukes jo til å finne miner blant annet, så de kan trenes til oppgaver vi mennesker trenger de til på samme måte som hunder. 2
Snok1 Skrevet tirsdag kl. 17:45 #5 Skrevet tirsdag kl. 17:45 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva bør man tenke på? Anonymkode: e6a07...822 Man bør bare konstatere at rotter er skadedyr som ikke har noen plass i noens hjem. 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:51 #6 Skrevet tirsdag kl. 17:51 De skal være mye utenfor buret daglig for aktivisering, og ellers ha stor plass og klatremuligheter i buret. Husk å rottesikre området de skal være på. De skal være minst 2. De har sensitive luftveier som kan føre til luftveisplager som raskt kan bli akutt når symptomer først blir synlige. Unngå trekk og underlag som støver. Anonymkode: 05051...e78 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:53 #7 Skrevet tirsdag kl. 17:53 Herlige kjæledyr med stor personlighet. Beskrivelsen at det er som små hunder er det jeg selv tenker også. Dessverre lever de så kort tid at for min del orket jeg ikke sorgen ved å miste mitt kjæledyr så fort. Man blir så glad i dem, og så kommer sorgen altfor tidlig. Hadde de levd i 5- 6 år ville jeg gjerne hatt flere rotter. Anonymkode: 11f8c...ae4 3
enkefru Skrevet tirsdag kl. 17:53 #8 Skrevet tirsdag kl. 17:53 Kjempeherlige dyr som kan trenes opp (a’la hunder). De bør være 2 for de er sosiale flokkdyr. Vi hadde bare en og hun var stadig løs… og de er kosete 😍
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:54 #9 Skrevet tirsdag kl. 17:54 Vi har også hatt flere rotter tidligere men de gnagde på alt de fant utenfor buret, lister, ledninger og møbler. Det kostet oss mange 10 tusener å fikse. Men veldig koselige dyr som man må ha flere av sammen og bruke myyye tid på hver dag. Man må også være obs på at det koster flere hundre kr i uka for mat, strø, lekende tygger istykker osv.. egentlig ganske kostbart i og med at de blir bare noen år og man må kjøpe inn mye. Anonymkode: 561f7...9c0 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:54 #10 Skrevet tirsdag kl. 17:54 For god dyrevelferd samt betydelig større sannsynlighet for friske dyr så støtt seriøse oppdrettere og ikke kjøp dyr fra butikk (leverandør Imazo bl.a). Anonymkode: 05051...e78
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:57 #11 Skrevet tirsdag kl. 17:57 Det værste med at de lever så kort er egentlig at det er ganske groteskt og fælt ved avliving hos dyrlege. Vi har avlivet 4 stk hos dyrlege og det var helt grusomt å se på alle gangene. Det har de virkelig ikke noen god løsning på der😭. Mye enklere med større dyr. Jeg har mareritt om det enda.. Anonymkode: 561f7...9c0 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:59 #12 Skrevet tirsdag kl. 17:59 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det værste med at de lever så kort er egentlig at det er ganske groteskt og fælt ved avliving hos dyrlege. Vi har avlivet 4 stk hos dyrlege og det var helt grusomt å se på alle gangene. Det har de virkelig ikke noen god løsning på der😭. Mye enklere med større dyr. Jeg har mareritt om det enda.. Anonymkode: 561f7...9c0 Man må dra til spesialist på gnagere som er veldig lurt å tenke på før man skaffer seg dette, og noe jeg selv glemte nevne nå. De aller fleste veterinærer som er spesialisert på «smådyr» er det bare for hund og katt. Synd du har dårlig erfaring. Jeg har avlivet flere rotter hos gnagerkyndig veterinær og det gikk rolig for seg. ❤️ Anonymkode: 05051...e78
Mardina Skrevet 18 timer siden #13 Skrevet 18 timer siden Snok1 skrev (På 9.12.2025 den 18.45): Man bør bare konstatere at rotter er skadedyr som ikke har noen plass i noens hjem. Tamrotter og rottene du ser utendørs, er to forskjellige ting. Opplys deg selv, FØR du uttaler deg... 1 1
Snok1 Skrevet 18 timer siden #14 Skrevet 18 timer siden Mardina skrev (7 minutter siden): Tamrotter og rottene du ser utendørs, er to forskjellige ting. Opplys deg selv, FØR du uttaler deg... «En tamrotte er en tam rotte av arten brunrotte(Rattus norvegicus). Laboratorierotter er også av denne arten.» https://no.wikipedia.org/wiki/Tamrotte *kremt*kremt* 1
Mardina Skrevet 18 timer siden #15 Skrevet 18 timer siden Snok1 skrev (2 minutter siden): «En tamrotte er en tam rotte av arten brunrotte(Rattus norvegicus). Laboratorierotter er også av denne arten.» https://no.wikipedia.org/wiki/Tamrotte *kremt*kremt* Folk har hatt rotter som kjæledyr i årevis... Jeg sier det igjen, educate yourself. Wikipedia er heller ikke en sikker kilde til informasjon.
Snok1 Skrevet 18 timer siden #16 Skrevet 18 timer siden Mardina skrev (Akkurat nå): Folk har hatt rotter som kjæledyr i årevis... Jeg sier det igjen, educate yourself. Wikipedia er heller ikke en sikker kilde til informasjon. Wikipedia er vesentlig sikrere informasjonskilde enn deg. https://mitt-dyr.com/rasebeskrivelser/tamrotte «Tamrotte, eller tamrotte (Rattus norvegicus domestica), er en variant av brunrotte som har blitt avlet frem som kjæledyr.» https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/gnagere/veiledning-om-hold-av-rotte/rottas-biologi-og-atferd «Kjæledyrrottene er av arten brunrotte, den samme arten som man finner ute i naturen og i forskningslaboratorier.» *gjesp*
Mardina Skrevet 18 timer siden #17 Skrevet 18 timer siden Snok1 skrev (3 minutter siden): Wikipedia er vesentlig sikrere informasjonskilde enn deg. https://mitt-dyr.com/rasebeskrivelser/tamrotte «Tamrotte, eller tamrotte (Rattus norvegicus domestica), er en variant av brunrotte som har blitt avlet frem som kjæledyr.» https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/gnagere/veiledning-om-hold-av-rotte/rottas-biologi-og-atferd «Kjæledyrrottene er av arten brunrotte, den samme arten som man finner ute i naturen og i forskningslaboratorier.» *gjesp* Du misser poenget..... *Gjesp!*
Snok1 Skrevet 18 timer siden #18 Skrevet 18 timer siden Mardina skrev (1 minutt siden): Du misser poenget..... *Gjesp!* Du ignorerer fakta selv når de står stablet opp foran deg.
Sitronterte Skrevet 17 timer siden #19 Skrevet 17 timer siden Jeg har hatt to hetterotter en gang. De kom løpende bort til meg når jeg kalte på dem. Jeg lot dem komme ut av buret, mens jeg var i rommet så klart. Var aldri et problem å få dem bort til meg. 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #20 Skrevet 17 timer siden Rottegrotta er en god gruppe på Facebook for info og «community» Anonymkode: fe922...d3e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå