Gå til innhold

Meldt til barnevernet

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnevernet jobber på akkurat samme måte uansett om det er advokat med i møtet. Jeg jobber selv i barnevernet og synes synd på de foreldrene som kaster bort penger på advokat. 

Man finner veldig fort ut om en bekymringsmelding er grunnløs. Vi mottar mange slike i løpet av et år. Personlig synes jeg det er svært uheldig å melde anonymt da dette fører til en ekstra belastning for familien som blir meldt. Da må man gå og lure på hvem som har sendt meldingen i tillegg til engstelsen man har for kontakten med barnevernet. 

Anonymkode: b78aa...607

Jeg tror heller ikke at advokat er nødvendig i det fleste tilfeller. Men det var da en noe spesiell uttalelse? Du kjenner jo ikke kompetansen til alle saksbehandlere? 

Anonymkode: 66f1f...75e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager dobbelposting. 

Skrevet

Barnefar fikk meg meldt til barnevernet for noen år siden etter at jeg ikke gikk med på flytting. Han fikk en offentlig instans til å melde meg inn for mulig vold (men ble selv meldt for mulig manipulasjon, så gikk ikke helt som han hadde tenkt..). Forsto jo hvem som stod bak med en gang barnevernet leste opp bekymringsmeldingen. 

Anonymkode: fffc0...c57

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Trådstarter her. 

Det vi ble varslet om var rusmisbruk på barnefar. Er komisk hvor lite vi drikker. Kan ikke huske sist fest, det er mange år siden. Andre typer rus har vi ikke kjennskap til, vi kjenner ikke slikt miljø. 

Barnefar har et sykdomsbilde som kan gjøre at han ser sliten ut. 

Vi tenker muligens skole/barnehage ansatt har meldt ifra privat, for å unngå "bråk'. Ellers har vi en nabo som er psykisk syk, kjent i nabolaget på dårlig vis, som kunne godt nok funnet på noe slikt.

Vi tar det hele med ro nå som vi har fått kjenne på det hele siste tiden. Livet går videre. Vi kommer til å samarbeide med barnevernet og hjelpe med det vi kan. Vi kommer til å politianmelde hvis det lar seg gjøre. Blir nok henlagt med en gang.

Takk for innspill.

Anonymkode: f8cea...fb6

Det verste som skjer er ar mannen må levere urinprøver i tre måneder. Så avsluttes saken hvis prøvene er rene.

Anonymkode: 380f7...25a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2025 den 8.36):

Ja svigermor meldte oss på hevn (narsissist),med masse løgner, så plutselig hadde de avhørt barna på skolen uten at vi visste noe og så ringt oss og ba oss på møte samme dag, hver for oss så sammen. Vi skjønte jo absolutt ingenting! Men vi skjønte fort hvem det var. Har ikke kontakt med hun idag! Hun meldte oss flere ganger men bv skjønte at hun ikke var helt god. Bv behandlet oss bra og sa selv at vi var gode foreldre og så at barna hadde det bra. De merker det fort om ikke sa de! Var hjemme hos oss en gang og oppserverte og snakket med oss før det ble avsluttet! Det gjør så klart noe med deg. Det er vondt og sårt. Og man merker jo at mam blir mer redd for å bli meldt igjen. Man føler seg som en dårlig mor/far. Og bhg og skole ble jo informert og spurt ut. Så følte oss uglesett og vond følelse. Heldigvis skjønte jo lærerne at dette måtte være tull, snakket med de. De så jo at barna hadde det bra og vi stilte alltid opp! 

Du får lese meldingen så mulig du vil kjenne igjen måten det er skrevet på. Sitter desverre noen å melder for alt og ingenting ,på de som har det bra så de som vokser opp i helvete ikke får hjelp! Vær ærlig og åpen så ordner det seg! Er dere uheldig med bv, så ta med advokat. Vi gjorde ikke det men vet noen gjør det!

Anonymkode: 4b520...93c

De kan spørre men kan ikke kreve at en møter hver for seg 

Skrevet

Far ble meldt, hevnmelding. vi er skilt. Ble uansett veldig urolig for om de ville tro han eller ikke, men vi hørte ikke noe mer etter at de snakket med ett av barna..

Anonymkode: 5fa3a...56b

Skrevet

Akkurat kommet helskinnet ut av en grov bekymringsmelding, ønsker ikke å gå inn på mer rundt den meldingen i fare for å bli gjenkjent.

Det så veldig, veldig ille ut den første tiden og det har vært noen tøffe måneder. Jeg føler barnevernet har sett oss for de vi er. Jeg har vært åpen og ærlig, sagt at hvis de ser behov for tiltak så er vi med på det. Har fulgt alle deres råd og hørt på alle regler mens det har stått på.

Fikk høre at vi var flotte foreldre, ingen tiltak satt inn. De har da hatt flere møter med oss sammen, hver for oss, hjemmebesøk, hentet opplysninger fra helsestasjonen, lege, dps (far.) Jeg har ringt de om jeg har hatt spørsmål og vært helt meg selv. 

Jeg har vært så nervøs for barnevernet for alle de negative historiene man hører. 

Anonymkode: dea4c...9d6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2025 den 19.41):

Jeg tror heller ikke at advokat er nødvendig i det fleste tilfeller. Men det var da en noe spesiell uttalelse? Du kjenner jo ikke kompetansen til alle saksbehandlere? 

Men alle saksbehandlere må forholde seg til akkurat det samme lovverket. En advokat har ingenting å si til eller i fra foe undersøkelsen eller utfallet i saken. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men alle saksbehandlere må forholde seg til akkurat det samme lovverket. En advokat har ingenting å si til eller i fra foe undersøkelsen eller utfallet i saken. 

Alle som havner i barnevernets klør har rett på advokat. Det har loven sørget for.

Anonymkode: 52392...0e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan trolig være enklere å få ut referater og andre papirer med advokat til stede? Men man får jo tak i dokumentene etter hvert, bare man er tålmodig og maser nok. Sier ikke at alle er sånn, men du verden så tungvint det var her. Saksbehandler var heller ikke klar over at hen måtte ha vårt samtykke før hen innhentet opplysninger (ingen mistanke om alvorlige forhold). Vi hadde ikke advokat, og jeg angrer litt på det, for det gikk mye tid til å klage til statsforvalter. Samtidig så kan det hende at de ville blitt mistenksomme og tenkt at vi hadde noe å skjule. Vet ikke. De henla nå etter at de hadde undersøkt, men jeg er ikke imponert over nivået på saksbehandleren her i kommunen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2025 den 17.15):

Trådstarter her. 

Det vi ble varslet om var rusmisbruk på barnefar. Er komisk hvor lite vi drikker. Kan ikke huske sist fest, det er mange år siden. Andre typer rus har vi ikke kjennskap til, vi kjenner ikke slikt miljø. 

Barnefar har et sykdomsbilde som kan gjøre at han ser sliten ut. 

Vi tenker muligens skole/barnehage ansatt har meldt ifra privat, for å unngå "bråk'. Ellers har vi en nabo som er psykisk syk, kjent i nabolaget på dårlig vis, som kunne godt nok funnet på noe slikt.

Vi tar det hele med ro nå som vi har fått kjenne på det hele siste tiden. Livet går videre. Vi kommer til å samarbeide med barnevernet og hjelpe med det vi kan. Vi kommer til å politianmelde hvis det lar seg gjøre. Blir nok henlagt med en gang.

Takk for innspill.

Anonymkode: f8cea...fb6

Politianmelde…? Du fremstår som veldig aggressiv her. Det eneste alternativet du ser for deg er at noen er ute etter å «ta dere»? Hvis noen oppriktig har trodd at det har vært rusbruk i familien pga. fars sykdom, og vært bekymret for dine barn, så er da ikke det noe å anmelde til politiet. Barnevernet har sine systemer, og når det kun er basert på en misforståelse er jo saken løst med en gang. 

Anonymkode: 8dc93...491

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2025 den 19.38):

Barnevernet jobber på akkurat samme måte uansett om det er advokat med i møtet. Jeg jobber selv i barnevernet og synes synd på de foreldrene som kaster bort penger på advokat. 

Man finner veldig fort ut om en bekymringsmelding er grunnløs. Vi mottar mange slike i løpet av et år. Personlig synes jeg det er svært uheldig å melde anonymt da dette fører til en ekstra belastning for familien som blir meldt. Da må man gå og lure på hvem som har sendt meldingen i tillegg til engstelsen man har for kontakten med barnevernet. 

Joda, det er uheldig, men i mange tilfeller helt nødvendig for at folk skal tørre å melde uten å være redd for konsekvenser i etterkant. Men det er helt klart forskjell på en bestemor som melder bekymring anonymt i frykt for at hun skal bli banket opp om hun melder med navn, kontra når folk melder anonyme falske bekymringsmeldinger for å skape styr i en familie, gjerne pga. hevn for noe. 

Anonymkode: 8423d...991

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.12.2025 den 23.35):

Det kan trolig være enklere å få ut referater og andre papirer med advokat til stede? Men man får jo tak i dokumentene etter hvert, bare man er tålmodig og maser nok. Sier ikke at alle er sånn, men du verden så tungvint det var her. Saksbehandler var heller ikke klar over at hen måtte ha vårt samtykke før hen innhentet opplysninger (ingen mistanke om alvorlige forhold). Vi hadde ikke advokat, og jeg angrer litt på det, for det gikk mye tid til å klage til statsforvalter. Samtidig så kan det hende at de ville blitt mistenksomme og tenkt at vi hadde noe å skjule. Vet ikke. De henla nå etter at de hadde undersøkt, men jeg er ikke imponert over nivået på saksbehandleren her i kommunen. 

Mulig det bare er jeg som er heldig med tjenesten jeg jobber i? Eller at jeg er naiv?

Når jeg har fått tildelt en sak ringer jeg først foreldrene og forteller at vi har mottat en melding og at vi vurderer at det må undersøkes nærmere. Jeg forteller hvem meldingen er fra og tilbyr meg å lese den opp i telefonen, samt sender den elektronisk. 
Så avtaler vi møtetidspunkt og jeg informerer om partsrettene og at de kan ha med seg noen. 
På meldingsmøte går vi gjennom meldingen sammen og foreldrene får komme med sitt syn på saken. Jeg har skrevet ut samtykkeskjemaer på forhånd og foreldrene får disse utlevert. Forklarer alltid hvorfor jeg vil hente inn opplysninger og hva slags opplysninger de spør om. Så avtaler vi tidspunkt for eventuelt hjemmebesøk og skriver en plan for undersøkelsen sammen. Sender ut referat så fort det er ferdig og ber om tilbakemelding innen en uke om noe skal endres. 
Jeg er også opptatt av å få fram det foreldrene er gode til for er det noe foreldre kjenner på så er det utilstrekkelighet. For det er uten unntak alltid et eller annet som er bra. Jeg er alltid åpen med foreldrene, er bevisst hvilken makt en barnevernsansatt har og seiler aldri under falskt flagg. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2025 den 22.23):

Det verste som skjer er ar mannen må levere urinprøver i tre måneder. Så avsluttes saken hvis prøvene er rene.

Anonymkode: 380f7...25a

Urinprøver benyttes ikke til alkohol. Peth prøver som gjelder der. 

Anonymkode: f4423...f36

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2025 den 9.57):

Min erfaring er at barnevernet sjelden åpner sak av anonyme bekymringsmeldinger. De har nok erfaring med å luke ut meldinger som åpenbart er tull. Vil derfor tro at når de faktisk har bedt om møte, vurderer de bekymringen som reell. Jeg synes det er rart å tro at noen vil dere vondt - det er vel mer sannsynlig at noen faktisk er bekymra. Det kan folk bli også når det ikke er noe å være bekymra for. De kan ha sett/hørt/opplevd noe og misforstått, for eksempel.

Jeg har kontakta barnevernet selv (under fullt navn) med bekymring om et barn jeg kjenner. Ganske alvorlige ting. Likevel ble ingenting gjort. Jeg vil derfor tro at siden de faktisk vil ha et møte med TS, så ligger det noe mer der enn bare folk som er gale eller prøver å være slemme.

Anonymkode: 875f9...28f

Hvordan vet du at det ikke ble bedt om møte? Ble selv meldt anonymt og måtte møte opp hos barnevernet for et møte. Tok ikke 5 minutter før jeg ble fortalt at de skjønte at det ikke var noe å bekymre seg for hjemme hos oss, men de ønsket likevel å møte barnet og å ringe skolen før de avsluttet saken helt. Det gikk raskt og hyggelig for seg.

Anonymkode: fbaa3...80b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...