Gå til innhold

Meldt til barnevernet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva som gjorde at du ville melde? Som tante var du kanskje nær? Hvorfor gjorde du det ikke? 

Anonymkode: 4b520...93c

Ikke meg du siterer, men jeg er i samme situasjon. Er tante til 3 nydelige barn som absolutt ville fått det bedre hvis foreldrene fikk veiledning. Jeg har faktisk meldt to ganger. Foreldrene nekter veiledning og andre frivillige tiltak og saken avsluttes. Resultatet er at barna ikke får ha kontakt med tante lenger, for hun er ikke trygg å være sammen med. 

Nå har det heldigvis gått seg til etter sist runde, så jeg har nær kontakt med den aktuelle familien. Men melde, det gjør jeg ikke igjen. Nå har eldste selv snakket med helsesykepleier og de har sammen snakket med barnevernet. Jeg er så utrolig stolt av tantebarnet mitt!

Anonymkode: 39731...7db

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi ble meldt til barnevernet for noen år tilbake.

Det var skolen som meldte - bekymringen var ikke grunnløs. 

Vi ble innkalt til møte - de gikk igjennom bekymringen. Noe var vi foreldrene enige i og andre ting var vi uenige i. 

Det ble opprettet en undersøkelsessak

Opplysninger ble innhentet fra skole, barnehage, helsestasjon, tannlege og fastlege. 

Vi hadde ikke med advokat. Vi har og hadde tillit til at barnevernet gjorde jobben sin. 

Vi opplevde at vi foreldre ble lyttet til - det ble satt inn tiltak som var nødvendig for at vi ikke skulle gå til grunne som familie. 

Vi hadde ulike tiltak i familien i 2 år og saken ble avsluttet. 

TS: det kan være du skjønner hvem som har sendt meldingen når du leser bekymringen. Ellers syns jeg ikke du skal bruke så mye tid på det. Det kan være at bv kan være en hjelp i deres familiesituasjon og hvis ikke blir saken avsluttet. Jeg syns anonyme meldinger er veldig stygt, mener man at en sak bør meldes, så får man stå i det, med mindre det er fare for liv og helse ( sitt eget) En må tåle å stå i litt ubehag. 

Anonymkode: 5b9ab...bfc

• Liker 5
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (8 timer siden):

Bare for å være pedantisk, så blir man ikke "anmeldt" til barnevernet, det blir sendt bekymringsmelding. Så vet du det 🙂 

Når det gjelder selve saken, så tenker jeg at det ikke er så viktig å henge seg opp i hvem som kan ha sendt bekymringsmeldingen dersom den viser seg å være fullstendig anonym. Det har ingen hensikt å ha fokus på dette i møte med barnevernet, om så resultatet er henleggelse av meldingen, eller det åpnes undersøkelse. 

Av ren nysgjerrighet, fikk dere ikke vite på forhånd om det var åpnet undersøkelse eller ei?

Barnevernet varsler vel ikke folk hvis de ikke åpner undersøkelse? 

Anonymkode: 66f1f...75e

AnonymBruker
Skrevet

Har blitt meldt ja, men ikke av anonym melder. For å pirke, så blir man ikke anmeldt. 

Som andre sier, så har ikke barnehager eller skoler anledning til å melde anonymt. Kun privatpersoner kan melde anonymt.

Dere vil bli kalt inn til et møte der dere får lest opp meldingen. Dere får uttale dere, og barnevernet snakker med dere om hvordan undersøkelsen skal foregå. Det vil bli skrevet referat fra møtet. Jeg anbefaler å be om å få meldingen skriftlig, og at dere får tilsendt referatet slik at dere kan rette opp i eventuelle feil. Dere kan ha med en tillitsperson om dere vil. 

De har rett til å undersøke i tre måneder, men det er ikke sikkert de behøver så lang tid for å konkludere. 

Vær klar over at når saksbehandler sier at de kommer til å hente inn opplysninger (fra skole/ barnehage, helsestasjon, nav, deres lege og barnas lege), så kan dere nekte. De har etter loven kun mulighet til å innhente uten samtykke i alvorlige saker. Sier ikke at det er en god ide å nekte å samarbeide, bare påpeker at dere har rett til å si nei. Noen saksbehandlere er ikke er klar over dette, og har for vane å innhente info på autopilot. 

Dere må regne med 1–2 hjemmebesøk. 

Ikke noe å være bekymret for. Skjønner godt det er ubehagelig å ikke vite hvem det er selvfølgelig. Kanskje er de oppriktig bekymret. Hvis du ikke er på kant med noen, så er det rart om noen melder for å kødde det til. Men jeg kjenner ikke deres bekjente og naboer, så ikke godt å si. 

AnonymBruker
Skrevet

Mange av de som er i barnevernets søkelys har 0 selvinnsikt. Kanskje det gjelder deg og 

Anonymkode: 25e81...572

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er kun privatpersoner som kan melde anonym. Ikke skole eller barnehage. 
Du må bare høre hva de sier, og de vil lese opp det som står i bekymringen. 
Enten oppretter de undersøkelse som kan vare i 3 mnd eller så åpner de ikke sak. Om de åpner sak vil de innhente informasjon fra skole, barnehage osv. 

Ta med dere en advokat i møtet, og be advokaten lese gjennom referatet før de lagrer det. Ring en advokat i morgen og be advokaten delta. Om det er så på skjerm. Når dere tar med advokat blir de mer forsiktige. Det er mange saker som kan ende stygt, og det er verdt pengene. 

Anonymkode: 6ba0b...5bb

Jeg tviler på at de kaller inn til møte for å si at de ikke åpner sak. Hvorfor skulle de det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her. 

Det vi ble varslet om var rusmisbruk på barnefar. Er komisk hvor lite vi drikker. Kan ikke huske sist fest, det er mange år siden. Andre typer rus har vi ikke kjennskap til, vi kjenner ikke slikt miljø. 

Barnefar har et sykdomsbilde som kan gjøre at han ser sliten ut. 

Vi tenker muligens skole/barnehage ansatt har meldt ifra privat, for å unngå "bråk'. Ellers har vi en nabo som er psykisk syk, kjent i nabolaget på dårlig vis, som kunne godt nok funnet på noe slikt.

Vi tar det hele med ro nå som vi har fått kjenne på det hele siste tiden. Livet går videre. Vi kommer til å samarbeide med barnevernet og hjelpe med det vi kan. Vi kommer til å politianmelde hvis det lar seg gjøre. Blir nok henlagt med en gang.

Takk for innspill.

Anonymkode: f8cea...fb6

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trådstarter her. 

Det vi ble varslet om var rusmisbruk på barnefar. Er komisk hvor lite vi drikker. Kan ikke huske sist fest, det er mange år siden. Andre typer rus har vi ikke kjennskap til, vi kjenner ikke slikt miljø. 

Vi tenker muligens skole/barnehage ansatt har meldt ifra privat, for å unngå "bråk'. Ellers har vi en nabo som er psykisk syk, kjent i nabolaget på dårlig vis, som kunne godt nok funnet på noe slikt.

Vi tar det hele med ro nå som vi har fått kjenne på det hele siste tiden. Livet går videre. Vi kommer til å samarbeide med barnevernet og hjelpe med det vi kan. Vi kommer til å politianmelde hvis det lar seg gjøre. Blir nok henlagt med en gang.

Takk for innspill.

Hvis det har skjedd, så er det ikke lov. Ansatte i skole og bhg har taushetsplikt om forhold de er kjent med gjennom sin stilling. (Hvis dere er nabo med en lærer eller noe, så blir det vel mer glidende)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og da er det jo heller ikke verre en å ta rustest og peth prøve som viser at det er lik null, så ingen problem ☺️

Anonymkode: ced24...99e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og da er det jo heller ikke verre en å ta rustest og peth prøve som viser at det er lik null, så ingen problem ☺️

Anonymkode: ced24...99e

Vi har tilbudt det, men var ikke nødvendig sa de. 

• Liker 2
Skrevet

Det går stort sett veldig fint. Har 3 eksempler i mer eller mindre nær omgangskrets og her er det faktisk ting som ikke var helt bra og ikke snakk om anonyme hevn meldinger el. Alle 3 tilfellene gikk helt smertefritt for de som ble meldt. Vil vell påstå at i 2 av tilfellene burde det absolutt vært gjort ting/tiltak, men enda så skjedde det ikke noe. Bare noen samtaler, litt innhenting av informasjon også ferdig. Og her snakker vi 2 tilfeller med politi involvering, i det ene tilfellet mer enn en gang. 

AnonymBruker
Skrevet

ja, eksen min (far til mine barn) er meldt av mor til hans barn. Foreløpig har det vært slik: han ble kalt inn til samtale, jeg fikk komme dagen etter å høre bekymringsmeldingen, de tok en samtale med eldste barn 5 dager etter (gammel nok til innsyn). De har ikke snakket med de andre barna enda. Til meg sa de at påstandene var veldig alvorlig, så de måtte undersøke, men at det godt kan hende saken blir avsluttet raskt. De sa også at foreløpig plan var samtale med barna og kanskje et hjemmebesøk hos far før de kunne konkludere. 

Anonymkode: 5fa3a...56b

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Hei har laget meg profil for å spørre om hjelp.

Fikk nylig vite at jeg har blitt anmeldt til barnevernet. Jeg vet jo selv at det er grunnløst. 

Noen som har erfaring med å bli anmeldt til barnevernet som hevn eller for å være ekkel? 

Vi vet innmeldingen er anonym. 

Vi skal i møte denne uke med barnevernet. Hva venter oss? 

Vi har ikke noen fiender som vi vet om, vi har liten omgangskrets, vi tror ikke slekt eller venner ville gjort noe slikt. 

Får vi vite om det er skole eller barnehage som har meldt i fra? 

Selv tenker vi at vedkommende som har meldt i fra kan ha misforstått barnefarens sykdomsbilde. For det å misbruke bekymringsmelding er jo uansvarlig, potensielt farlig. Tar vekk resurser fra barn som virkelig trenger hjelp. 

Context: Ex er voldelig, ruser seg p.d.d og bv har droppet hele saken og snudd den mot ex. Han og moren(som ironisk nok mistet sin foreldrerett!!!) meldte meg back to back, til slutt ble det den som de slurvet med anonym og som viste hvem som hadde meldt BV brukte. 

Så her er svaret mitt:

Du må ha is i magen. Ikke gå i forsvar, ikke få panikk. Ta frem noe kaffe og noe å spise på. Hør på alt før du sier noe. De vil bli kjente med deg og barna, så fortell om hvordan livet har vært, hvilket gleder, sorger, utfordringer og mestringer. Spør de selv om de har noen tiltak eller kurs du kan gå på så du kan forbedre deg (selv om du selv føler du ikke trenger det). Møt på alle møter, vær åpen hvis det er konflikt i familie, protip er å vise meldinger og spør om du har håndtert situasjonen riktig. Det skal ekstremt mye til for at du mister barna.

Jeg selv ble beskyldt for å være alkoholiker, rusmisbruker, barnemishandler, pedofil, bortføringsrisk (fordi jeg er halvt utlandsk), nålspisser rundt i leilighet(jeg fant noen når ex flyttet ut.. hele leiligheten var smadret og har vært bortimot 300k for å fikse alt som ble ødelagt, bodde midlertidig hos foreldrene mine mens ting ble fikset), skattesnyteri a la bo i en annen adresse, m.m. De sier jo rett ut at slike ting vet de er ikke reelle, det er en konflikt (oftest vold) i bildet eller hevnaksjon for noe. Men også forskrifter og slikt må de være nøytrale og gjøre en undersøkelse. 

Og hvis du vil føle deg litt bedre så starter det alltid med at du er mistenkt frem til motsatt er bevist. Så du kan føle en del motgang. Det blir bedre til slutt og de vil være en ressurs. 

Skrevet

Kjenner to som ble meldt uten grunn.

Begge ble henlagt så raskt som mulig av BV.

I den ene saken (far meldte mor) så ble jeg kontaktet av saksbehandler etter avtale.

Hun stilte ingen spørsmål, jeg bare beskrev hva jeg så utenfra mtp omsorgsevne for barnet, evne til å etablere sunn tilknytning osv. Kom med eksempler på det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min erfaring er at barnevernet sjelden åpner sak av anonyme bekymringsmeldinger. De har nok erfaring med å luke ut meldinger som åpenbart er tull. Vil derfor tro at når de faktisk har bedt om møte, vurderer de bekymringen som reell. Jeg synes det er rart å tro at noen vil dere vondt - det er vel mer sannsynlig at noen faktisk er bekymra. Det kan folk bli også når det ikke er noe å være bekymra for. De kan ha sett/hørt/opplevd noe og misforstått, for eksempel.

Jeg har kontakta barnevernet selv (under fullt navn) med bekymring om et barn jeg kjenner. Ganske alvorlige ting. Likevel ble ingenting gjort. Jeg vil derfor tro at siden de faktisk vil ha et møte med TS, så ligger det noe mer der enn bare folk som er gale eller prøver å være slemme.

Anonymkode: 875f9...28f

Jobber i barnevernstjenesten, og det er ikke slik at vi nødvendigvis tror på det som står i en bekymringsmelding, men det må jo gjerne sjekkes ut likevel. 

Det kan godt tenkes at barnevernstjenesten hadde møte med den familien du meldte bekymring om også, men er du privatperson har du ikke krav på tilbakemelding etter endt undersøkelse. Barneverntjenesten er også først og fremst en frivillig hjelpeinstans, det skal utrolig mye til før vi kan gå inn med tvang. Så familier flest blir først og fremst tilbudt hjelpetiltak de kan takke nei til, noe mange familier også gjør. Så det kan gjerne tenkes at denne familien ble tilbudt hjelp også. 

Anonymkode: 8423d...991

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet varsler vel ikke folk hvis de ikke åpner undersøkelse? 

Jeg tviler på at de kaller inn til møte for å si at de ikke åpner sak. Hvorfor skulle de det?

Det hender de har møter med folk for å orientere om en bekymringsmelding, ja.

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Vi har tilbudt det, men var ikke nødvendig sa de. 

Så, har de åpnet undersøkelse eller ikke…?

Anonymkode: ccaa1...4fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her. 

Takk for innspill.

Jeg/vi ble meldt til barnevernet av min eks og hans mor så mange ganger at jeg ikke har tall på det. I starten med navn, og etterhvert en blanding av anonyme meldinger og med navn. Vi samarbeidet fullt ut med barnevernet, for var trygg på at det var grunnløse meldinger. 

Noe vits i å anmelde slikt er det ikke. Ikke engang vi som regelrett over år ble trakassert på denne måten kunne anmelde det. Eneste man kan og bør gjøre er å samarbeide godt med barnevernet. Vi hadde faktisk stor hjelp av barnevernet angående å få slutt på at dette ble brukt som hevn. Hevnen var kun basert på at jeg forlot min eks, og noen år senere stiftet familie med min ektemann. Noe min eks (trolig narsissist) ikke aksepterte og tålte. Hans mor er... vel ikke særlig smart, men var ivrig på å støtte sin elskede sønn. Hennes store stolthet. Hun bidro med meldinger som bare var til å le av egentlig, men ubehagelig likevel. Husker ikke så mange av dem, for de var så ufattelig teite, men husker iallefall at hun meldte meg fordi jeg ikke ville gå til tannlegen for å bedøve tungen til barnet mitt, da en slik liten tott på tunga var litt sår. Husker det så godt fordi saksbehandler hos barnevernet lo godt og sa "Herregud, det hadde vært grunnlag for å melde deg dersom du hadde gjort noe så dumt. DA hadde jeg begynt å lure på deg som mor."

Det ekleste var at etter vi trodde dette hadde gitt seg tok min eks kontakt med skolen, og malte et bilde av oss som fikk skolen til å melde oss. Ekkelt fordi vi da trodde det var slutt på slikt, og fordi min eks klarte å være så troverdig at dette skjedde. Ble da redd for hvor han videre kunne finne på å gjøre det samme. Heldigvis ble det siste gangen, og det ble skolen, ikke vi, som kom i en svært dårlig situasjon på grunn av dette. Var noe med at skolen har diverse plikter angående dialog med foreldre rundt bekymringer før de melder, og ikke bare kan melde noen på ting noen påstår, uten å selv ha grunnlag for å ha notert og vært i dialog med foreldre om bekymring. Hjalp meg lite, for det sjokket og redselen det skapte hang så i meg at det faktisk gjorde noe med min generelle trygghet og tillit til skole og folk generelt. Mange år senere sitter det på en måte fremdeles i meg, selv om barna nå er så store at noe tilsvarende ikke lenger kan skje. 

Anonymkode: ddc6c...816

• Hjerte 1
Skrevet

Mange av de som er i barnevernets søkelys har 0 selvinnsikt. Kanskje det gjelder deg og 

Anonymkode: 25e81...572

.....eller kanskje ikke. Mange av di som MELDER til barnevernet, har 0 selvinnsikt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er kun privatpersoner som kan melde anonym. Ikke skole eller barnehage. 
Du må bare høre hva de sier, og de vil lese opp det som står i bekymringen. 
Enten oppretter de undersøkelse som kan vare i 3 mnd eller så åpner de ikke sak. Om de åpner sak vil de innhente informasjon fra skole, barnehage osv. 

Ta med dere en advokat i møtet, og be advokaten lese gjennom referatet før de lagrer det. Ring en advokat i morgen og be advokaten delta. Om det er så på skjerm. Når dere tar med advokat blir de mer forsiktige. Det er mange saker som kan ende stygt, og det er verdt pengene. 

Anonymkode: 6ba0b...5bb

Barnevernet jobber på akkurat samme måte uansett om det er advokat med i møtet. Jeg jobber selv i barnevernet og synes synd på de foreldrene som kaster bort penger på advokat. 

Man finner veldig fort ut om en bekymringsmelding er grunnløs. Vi mottar mange slike i løpet av et år. Personlig synes jeg det er svært uheldig å melde anonymt da dette fører til en ekstra belastning for familien som blir meldt. Da må man gå og lure på hvem som har sendt meldingen i tillegg til engstelsen man har for kontakten med barnevernet. 

Anonymkode: b78aa...607

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnevernet jobber på akkurat samme måte uansett om det er advokat med i møtet. Jeg jobber selv i barnevernet og synes synd på de foreldrene som kaster bort penger på advokat. 

Man finner veldig fort ut om en bekymringsmelding er grunnløs. Vi mottar mange slike i løpet av et år. Personlig synes jeg det er svært uheldig å melde anonymt da dette fører til en ekstra belastning for familien som blir meldt. Da må man gå og lure på hvem som har sendt meldingen i tillegg til engstelsen man har for kontakten med barnevernet. 

Anonymkode: b78aa...607

Jeg tror heller ikke at advokat er nødvendig i det fleste tilfeller. Men det var da en noe spesiell uttalelse? Du kjenner jo ikke kompetansen til alle saksbehandlere? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...