Gå til innhold

Jeg tror venninnen min speiler meg

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne som jeg har vokst opp med og har gjennom alle år sett henne som en god venninne, men de siste 2 årene nå har hun gått meg litt på nervene. For snart 5 år siden begynte jeg å gå til psykolog pågrunn av depresjon og fikk kjapt diagnosen tilbakevendende depressiv lidelse. Da mente venninnen min at det samme mest sannsynlig også gjaldt henne. For 2 år siden fikk jeg diagnosen adhd ,kort tid etter hadde hun samme diagnose og nå har jeg også blitt utredet for personlighetsforstyrrelse og fikk diagnosen eupf. Og jammen har hun den også bare 2 uker etterpå. Og for all del kan det såklart stemme at hun har det samme diagnosen jeg har, men jeg føler ikke det stemmer. Hun har aldri fortalt noe om dette før jeg snakket om det og når hun forteller om det føler jeg hun bare sier det samme jeg har fortalt henne. Samtidig blir hun irritert når jeg stiller spm som når og hvor hun ble utredet,som forøvrig er en historie som har endret seg mange ganger ganger fra privat utredning til offentlig utredning hos dps, ig flere ting hun forteller har også en tendens til å endre seg etter hvert. I tillegg virker det som om hun prøver å konkurere mot meg om hvem av oss som er "sykest" og vil nesten kun snille om diagnoser og symptomer som jeg ikke stor grad synes hun overdriver . Jeg var også nylig innlagt pågrunn av depresjon og ifølge to andre venninner virket hun da rett og slett sjalu. I det siste nå har hun begynt å bagatellisere vanskene mine og synes jeg er voldsomt dramatisk . Jeg kjenner at jeg virkelig ikke orker å høre mer fra henne. Jeg har sagt ifra at jeg ikke orker å snakke om diagnoser, symptomer og medisiner og at jeg ikke liker at hun sier at jeg overdriver. Vet ikke hva jeg kan si mer nå. Sliten og rådløs.   

Anonymkode: 6df86...2f0

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt vanlig oppførsel blandt umodne mennesker å skryte på seg ting, og å lyve om småting for å fremstå mer interessante.

Anonymkode: 64ace...ed8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er helt vanlig oppførsel blandt umodne mennesker å skryte på seg ting, og å lyve om småting for å fremstå mer interessante.

Men jeg forstår ikke hvorfor hun absolutt MÅ være så "syk" , eller hvorfor hun konkurerer sån. Jeg skulle mye heller ikke hatt disse diagnosene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg forstår ikke hvorfor hun absolutt MÅ være så "syk" , eller hvorfor hun konkurerer sån. Jeg skulle mye heller ikke hatt disse diagnosene. 

Det er veldig tungt med folk som konkurrerer, skryter og trenger bekreftelse, og når du først har fått øynene opp for det så forsvinner det aldri.

Hvis du blir frisk fra en diagnose, så blir nok hun frisk fra to diagnoser.

• Liker 3
Skrevet

Det virker jo som det stemmer helt at hun har eupf

Anonymkode: 2e82a...793

• Liker 1
Skrevet

Mulig hun ikke har dine diagnoser, men høres jo ut som hun har en eller annen diagnose🙈

Anonymkode: fc358...4e2

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Dere har 1-6 diagnoser for mye mellom dere til at dette blir et sunt vennskap 

Anonymkode: 4560c...67f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere har 1-6 diagnoser for mye mellom dere til at dette blir et sunt vennskap 

Anonymkode: 4560c...67f

Hva mener du med det ?

Skrevet

Hun bagatelliserer dine vansker og du synes hun overdriver symptomene sine. Synes ikke dette høres ut som noe sunt vennskap, for noen av dere.

Anonymkode: 97ca0...599

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å diskutere diagnoser og symptomer med henne. Skift raskt samtaleemne om hun prøver å ta det opp med deg: "Ja, huff. Men så du håndballkampen på tirsdag? Det var skikkelig spennende

Anonymkode: 80d15...f7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun er lei av at du babler om sykdom og diagnoser, og prøver å vise deg hvor slitsomt det er, men du tar jo ikke hintet. 

Anonymkode: 93fa8...3bd

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres slitsomt ut og som et vennskap som er på overtid. 

Anonymkode: 4a941...1d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mytoman er vel diagnosen på hun der

Anonymkode: aa0fe...d37

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2025 den 0.41):

Jeg har ei venninne som jeg har vokst opp med og har gjennom alle år sett henne som en god venninne, men de siste 2 årene nå har hun gått meg litt på nervene. For snart 5 år siden begynte jeg å gå til psykolog pågrunn av depresjon og fikk kjapt diagnosen tilbakevendende depressiv lidelse. Da mente venninnen min at det samme mest sannsynlig også gjaldt henne. For 2 år siden fikk jeg diagnosen adhd ,kort tid etter hadde hun samme diagnose og nå har jeg også blitt utredet for personlighetsforstyrrelse og fikk diagnosen eupf. Og jammen har hun den også bare 2 uker etterpå. Og for all del kan det såklart stemme at hun har det samme diagnosen jeg har, men jeg føler ikke det stemmer. Hun har aldri fortalt noe om dette før jeg snakket om det og når hun forteller om det føler jeg hun bare sier det samme jeg har fortalt henne. Samtidig blir hun irritert når jeg stiller spm som når og hvor hun ble utredet,som forøvrig er en historie som har endret seg mange ganger ganger fra privat utredning til offentlig utredning hos dps, ig flere ting hun forteller har også en tendens til å endre seg etter hvert. I tillegg virker det som om hun prøver å konkurere mot meg om hvem av oss som er "sykest" og vil nesten kun snille om diagnoser og symptomer som jeg ikke stor grad synes hun overdriver . Jeg var også nylig innlagt pågrunn av depresjon og ifølge to andre venninner virket hun da rett og slett sjalu. I det siste nå har hun begynt å bagatellisere vanskene mine og synes jeg er voldsomt dramatisk . Jeg kjenner at jeg virkelig ikke orker å høre mer fra henne. Jeg har sagt ifra at jeg ikke orker å snakke om diagnoser, symptomer og medisiner og at jeg ikke liker at hun sier at jeg overdriver. Vet ikke hva jeg kan si mer nå. Sliten og rådløs.   

Måten du fremstiller henne på så virker det jo som at hun gjør akkurat det du beskriver. 

Men tilbakevendende depresjon er veldig vanlig. 

Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er også ganske vanlig, 
selv om det kanskje ikke akkurat er noe folk flest ønsker å skryte på seg. 

Venner pleier jo å ha noen likhetstrekk. 
Er man ekstremt opptatt av fotball så har man kanskje venner som er glad i fotball. 

Er man pasient i psykiatrien så har man kanskje også noen venner rundet seg som er pasienter i psykiatrien. 
Ikke uvanlig at de med sterk ADHD finner hverandre, de som er manisk-depressive, har Borderline, osv. 

Det kan selvsagt være at hun lyver på seg alt sammen, 
og vil ha ditt liv, men… 

Anonymkode: a99d4...298

Skrevet

Forstår deg.

En teknikk til deg for at du skal føle det lettere med henne:

Du sier at hun vil "vinne". La henne vinne. Ikke spør mer om disse diagnosene eller medisinene

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fortell henne at du er blitt diagnosert  med narsisistisk personlighetsforstyrrelse. Blir spennende å se om hun også er det om to uker.

Jeg hadde ikke orket et slikt vennskap. Dere bør begge fokusere på å bli bedre og ikke dra hverandre ned. Bedre å omringe seg med folk som kan løfte deg opp og ikke ned.

Anonymkode: a3dda...4fd

Skrevet

Ryddet for brukerangrep, samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Din venninne høres ut som min mor. Hun får alltid sykdommene som andre har. Og hun bagatelliserer andres sykdommer og forteller at andre ikke egentlig er syke at de bare later som for oppmerksomhet. Noe jeg tenker er grunnen til at min mor gjør alt dette, at det er for oppmerksomhet. Hun tåler ikke at andre blir syke. 

Det jeg gjorde var å kutte min mor ut av livet mitt. Handler da ikke om alle "sykdommene" at jeg gjorde det. Men fordi hun er psykopat og skader meg psykisk med alle løgner og anklager og alt hun finner på.

Mitt liv ble bedre av å kutte all kontakt. 

Du skal alltid kun søke glede i livet ditt. Det er sånn du får et godt liv. Gjør denne venninnen din livet ditt dårlig er det jo ingen grunn til å beholde henne.

Anonymkode: c878e...e68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...