Gå til innhold

Tror du hormonprevensjon er verre for oss enn det vi blir fortalt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjør debatt! 

Anonymkode: 876e1...73d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Isolert sett, kanskje ikke. Men når man blander dette inn med mye annet vi eksponeres for, så er det nok langt mer skadelig enn vi blir fortalt. 

Man klusser ikke med hormoner med mindre det er snakk om sykdom hvor det er høyest nødvendig. 

Anonymkode: 3b655...a8b

Skrevet

Ja, hormonprevensjon fra pubertet, plasteksponering, hormonforstyrrende produkter man smører på huden, dårlig kosthold.. Det blir nok en farlig coctail! 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Samtidig lever vi tre ganger så lenge, som for hundre år siden.

Anonymkode: 4fe61...6f4

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir holdt kunstig i live vil jeg si. Og med lite livsglede? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det tror jeg så absolutt. Kvinners hormonhelse trenger å ha en normal menstruasjonssyklus. Jeg kuttet ut hormonprevensjon da jeg var 25 fordi kroppen min ikke tålte det. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette forstår jeg ikke helt... Hva mener du her? Hvor gamle er det du tenker at vi ble for hundre år siden? Hva har det med hormonprevensjon å gjøre? Tenker du på spedbarnsdødelighet? Det henger forsåvidt heller ikke sammen. 🤷‍♀️

Anonymkode: ceaf8...fc6

• Liker 2
Skrevet

Nei, tror folk blåser det opp til et større problem enn det egentlig er.

Anonymkode: f2675...085

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror det er store skyggetall når det gjelder bivirkninger. Ikke nødvendigvis de livsfarlige bivirkningene, men de som reduserer livskvaliteten. Man vet at en del P-piller øker risikoen for livsfarlige bivirkninger for en del kvinner (blodpropp, brystkreft osv), så det er ikke det jeg tenker på. Jeg mener det som handler om f.eks humørsvingninger og redusert sexlyst. Det er så lett å avfeie slike ting med at så lenge man ikke dør av det må man kunne leve med det. Derfor tror jeg også at det er mange som ikke gidder å melde fra om denne typen bivirkninger, selv om man kanskje har det ganske j*#lig til tider. 

Anonymkode: 61bda...eb9

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja og nei. Jeg har endometriose, for meg er hormonspiral behandling av plagene og gjør at jeg ikke blør 20 av 30 dager i måneden og er så og si smertefri.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Nå er kvinnehelse veldig komplekst og ulikt fra person til person - på godt og vondt. Selvsagt har hormonprevensjon en del uheldige bivirkninger. Med en gang man begynner å påvirke/justere hormonene i kroppen så skjer det jo ting. Og noen tåler jo hormonprevensjon ekstremt dårlig rett og slett, og får det bedre uten.

Men i denne debatten er det jo viktig å ha med seg at hormonprevensjon også hjelper mange kvinner med en rekke kvinnehelseprobler (utover uønsket graviditet). Det kan for eksempel dreie seg blødningsproblematikk (store eller uregelmessige blødninger) og å minske menssmerter. I tillegg er hormonprevensjon også behandling for alvorlige kroniske sykdommer som endometriose og adenomyose. For disse to diagnosene er hormonprevensjon førstevalg i behandling. Det betyr IKKE at det fungerer for alle - og for noen er bivirkningene så store at de ikke kan fortsette uansett  - men for en del hjelper det kvinner til å kunne leve et normalt liv. 

Så er jo spørsmålet om det har langtidsvirkninger vi ikke vet om, så klart. Men jeg føler at hormonprevansjon har fått et veldig dårlig rykte fordi vi alltid hører om alt som er dumt med det - også glemmes det at det faktisk er til hjelp for mange også. 

Endret av Umbreon
Skrivefeil
  • Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Nei, men jeg mener der bør vises stor forsiktighet når man gir sånt til jentunger for menstruasjonsplager pga kombinasjonen av fare for blodpropp og et helsevesen som ofte ikke følger opp symptomer hos unge jenter.

Utover det syns jeg det er hårreisende at kvinner i 2925! Potensielt utsetter seg for abort eller uønsket svangerskap fordi de ikke bruker prevensjon. Det er gammeldags og idiotisk. 

Anonymkode: 68c64...650

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror det er bedre enn mange tenker. Det er ikke bra for en kvinnekropp å menstruere hver mnd fra pubertet til overgangsalder. Tipper det bidrar til mer og mer endometriose og kreft. Det naturlige er jo å være gravid sånn 15 ganger og så amme de barna som overlever, så det er absolutt ikke naturlig å drive å menstruere så mye. Så jeg tenker at det nok er bra å hindre menstruasjon når vi får så lite barn som vi gjør.

Anonymkode: 0340e...9f6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, men jeg mener der bør vises stor forsiktighet når man gir sånt til jentunger for menstruasjonsplager pga kombinasjonen av fare for blodpropp og et helsevesen som ofte ikke følger opp symptomer hos unge jenter.

Utover det syns jeg det er hårreisende at kvinner i 2925! Potensielt utsetter seg for abort eller uønsket svangerskap fordi de ikke bruker prevensjon. Det er gammeldags og idiotisk. 

Anonymkode: 68c64...650

Det er da ikke fare for blodpropp av preparater som ikke inneholder østrogen. Cerazette f.eks er uproblematisk.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror det er store skyggetall når det gjelder bivirkninger. Ikke nødvendigvis de livsfarlige bivirkningene, men de som reduserer livskvaliteten. Man vet at en del P-piller øker risikoen for livsfarlige bivirkninger for en del kvinner (blodpropp, brystkreft osv), så det er ikke det jeg tenker på. Jeg mener det som handler om f.eks humørsvingninger og redusert sexlyst. Det er så lett å avfeie slike ting med at så lenge man ikke dør av det må man kunne leve med det. Derfor tror jeg også at det er mange som ikke gidder å melde fra om denne typen bivirkninger, selv om man kanskje har det ganske j*#lig til tider. 

Anonymkode: 61bda...eb9

Hva med humørsvigninger som følge av å ha syklus hver mnd? Det er mye mer plagsomt for de fleste det å ha PMS 1 uke hver mnd

• Liker 3
Skrevet

Nei, jeg tror ikke det er verre enn det vi blir fortalt. I Norge tjener ikke legene på medisinsalg, så hvorfor skulle noen ha interesse av det her? I ren tegnefilmaktig ondskap, typ "muhaha, gni seg i hendene"..? 

Hormonene er de samme som vi uansett produserer i kroppen, men hormonprevensjon stabiliserer nivåene av dem mer og forhindrer de store svingningene i ulike hormoner som vanligvis tillater graviditet (og som også gir en del plager ifbm. syklus).

Anonymkode: fda95...252

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja

Kanskje ikke verre enn vi blir fortalt av lege, men verre enn hva vi blir fortalt av samfunnet. Det er jo bare kvinnehelse, så symptomer og bivirkninger skal jo jo bare tåle. 
Mange reagerer på hormoner, og humørsvingninger og depresjon er veldig utbredt ved bruk av prevensjon. Jeg tåler det f.eks ikke

Men bivirkninger må settes opp mot virkning og for mange er hormoner veldig nødvendig og gir bedre livskvalitet! 

Anonymkode: c8c40...9f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tok p- sprøyten i 20 årene, gikk opp 10 kg på en måned, spiste sunt og trente. Og gikk fra høy sexlyst, til at tanken på sex fikk meg nesten til å kaste opp, ble så motbydelig, at det var ikke mulig for meg å ha sex. Humøret ble og dårligere. Så tok den bare en gang, men det tok et helt år, før jeg følte alle bivirkningene var helt borte. Og vekten startet å gå ned igjen. 

Har og en voksen datter, som reagerer på hormonprevensjon. Og flere av mine venninner. Og ganske sikker på at ingen av oss, har meldt fra om bivirkninger.

Anonymkode: 4d71b...541

• Liker 1
Skrevet

Ja, har aldri bruk hormonell prevensjon. Det tukler med kroppen på litt for mange vis.

Anonymkode: 25206...65d

• Liker 1
Skrevet
Lorieen skrev (11 timer siden):

Ja, det tror jeg så absolutt. Kvinners hormonhelse trenger å ha en normal menstruasjonssyklus. Jeg kuttet ut hormonprevensjon da jeg var 25 fordi kroppen min ikke tålte det. 

Det stemmer ikke. Å blø like ofte som moderne kvinner (altså kvinner som får 0-3 unger i løpet av livet), er ikke bra for helsa i det hele tatt. "Naturlige" kvinner fikk menstruasjon mye seinere enn i dag (ca. 16-17 år vs. 12-13 år i dag) og fikk mange flere barn. Dermed hadde de totalt sett mye færre menstruasjoner i løpet av livet. Det er det som er "naturlig", og hornomprevensjon etterligner i større grad dette. Å ha mensen hver måned fra man er 13 til 50 er absolutt ikke hverken naturlig eller bra for kroppen. Det fører til økt risiko for bl.a. ulike typer underlivskreft. P-piller kan øke risikoen for brystkreft, men risikoen er liten, og hvis du først skal ha kreft, vil du mye heller ha brystkreft enn underlivskreft.

Les f.eks. her: 

https://www.forskning.no/kreft-ntb/p-piller-minsker-risikoen-for-underlivskreft/1796472

Sitat

– Under eggløsningen øker nivåene av veksthormoner, som i sin tur kan bidra til at kreftceller dannes. P-piller forhindrer eggløsningen, og dermed minsker også risikoen for at kreftceller blir dannet, sier Åsa Johansson ved institusjonen for immunologi, genetikk og patologi ved universitetet.

– For hver eggløsning man har i sitt liv, medfører det en risiko for kreft. Så jo flere eggløsninger du unngår, desto mindre blir sjansen for at kreftceller dannes, sier Johansson.

Leger er bekymret for svartmaling av hormonprevensjon i sosiale medier:

https://www.nrk.no/nordland/hormonell-prevensjon-beskyttar-mot-kreft-_-men-far-kritikk-pa-tiktok-1.16609481

Så nei, jeg tror ikke hormonprevensjon er verre for oss enn vi blir fortalt. Velger å lytte til forskning og fagfolk, ikke influensere.

• Liker 9
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...