Gå til innhold

Kvinner når er det ugreit å være jomfru?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høna du siterer er en dude.

Anonymkode: 46910...633

Dude looks like a lady ....

Anonymkode: 343d5...504

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Uanonym bruker skrev (4 timer siden):

For det første kan ikke menn være "jomfruer" - det er en beskrivelse av en tilstand som bare er mulig for kvinner (eller "person med vagina" om vi skal være helt nøyaktige). 

Både menn og kvinner er jomfruer før de har sex, det har ingenting med en vagina å gjøre. 

Anonymkode: a3eaa...894

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Både menn og kvinner er jomfruer før de har sex, det har ingenting med en vagina å gjøre. 

Blir vel ofte forvekslet eller forbundet med "jomfrudommen" (hinna)

Anonymkode: 52753...f5e

Skrevet

Hadde tatt en jomfru som omtenksom å brydde seg om å lære og la seg veilede litt anyday over en del andre, ikke jomfruer jeg har møtt på min vei så langt i livet. Hadde ærlig talt ikke brydd meg så lenge vedkommende fremsto som en bra person. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Blir vel ofte forvekslet eller forbundet med "jomfrudommen" (hinna)

Anonymkode: 52753...f5e

Som heller ikke har noe med saken å gjøre. Fra snl: Det er en utbredt misforståelse at det er mulig å se på skjedekransen (tidligere kalt jomfruhinnen) om en kvinne har hatt vaginalt samleie. Det er ikke medisinsk grunnlag for dette. Denne ukorrekte forståelsen av at kvinners kropp, i motsetning til menns, endrer seg når de ikke lenger er jomfruer, har bidratt til et større fokus på kvinners jomfrudom enn menns.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når syns kvinner at det er ugreit at en mann er jomfru

Anonymkode: aae66...d24

Når det er svært gode årsaker til at ingen kvinner har ønsket sex med en mann, fordi han ikke fungerer på ok måter. 

Sjenanse er ikke en slik årsak. 

Anonymkode: f37a1...6e5

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Jomfru" handler om forestillingen om at en kvinne har jomfruhinne. Selv om den forestillingen ikke er korrekt (i alle fall ikke i den grad det har blitt framstilt som gjennom historien), er det språklig feil å kalle en mann for jomfru. Det er en kvinnelig "tittel".

Endret av Uanonym bruker
Skrevet

Tråden er ryddet for persondebatt.

Matas, mod.

Skrevet
Uanonym bruker skrev (1 time siden):

"Jomfru" handler om forestillingen om at en kvinne har jomfruhinne. Selv om den forestillingen ikke er korrekt (i alle fall ikke i den grad det har blitt framstilt som gjennom historien), er det språklig feil å kalle en mann for jomfru. Det er en kvinnelig "tittel".

Nei, det er motsatt, den tenkte hinnen er oppkalt etter ordet jomfru, som kommer fra ung kvinne. Altså ung kvinne-hinne. Så jomfru betød opprinnelig ung kvinne og så ble ikke-hatt-sex betydningen lagt til etterpå, og derfra utviklet det seg til alle som ikke har hatt sex uavhengig av kjønn. Ords etymologiske opprinnelse er ofte ganske langt fra den moderne betydningen, det betyr ikke at vi skal ignorere samtidens definisjon.

Fra noab om etymologien til jomfru:

ETYMOLOGI 

av norrønt jungfrú, fra middelnedertysk junkvruwe, junkvrowe, grunnbetydning 'ung frue, adelsdame'; for betydningsutviklingen jf. frøken; i denne betydningen etter latin Virgo

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Som at man aldri kommer til å miste jomfrudommen? Oskar Westerlin har sagt 28. Noen rause har sagt 40

Det spiller overhodet ingen som helst rolle for noen som helst. Det er faktisk ikke noe som noen har noe med eller trenger å vite. Det er en privatsak for den enkelte.

Den eneste det kan ha betydning for, det er jomfruen selv, dersom denne føler et savn etter intimitet, men ikke får oppleve det.

Anonymkode: 026bd...b44

• Liker 1
Skrevet

Syns det er mye verre med noen som bryr seg om hva Westerlin mener og sier, enn noen som ikke har hatt sex.

Anonymkode: dec3b...018

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis "ugreit", men jeg ser på det som et rødt flagg om en voksen mann er jomfru. Da er det noe som skurrer, og jeg lurer på hva årsakene kan være.

Anonymkode: 5ee6c...527

Skrevet

Aldri. Det er ingen alder. Det er ikke et negativt trekk å være jomfru.

Men det kan være ulike grunner til at han er jomfru, og disse grunnene kan godt mulig være en deal-breaker for meg også. 

Men altså jomfrudommen i seg selv har ingen betydning.

K48

Anonymkode: 60067...28a

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Som at man aldri kommer til å miste jomfrudommen? Oskar Westerlin har sagt 28. Noen rause har sagt 40

Jeg bryr meg ikke om andres jomfrudom og seksualliv.

Jeg vil helst slippe å måtte tenke på slikt og innbiller meg selv at jeg og de fleste andre jeg kjenner er et resultat av jomfrufødsler. 

Anonymkode: 9357b...6cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

er man 40+ og jomfru, da er det jo ofte en grunn for det.… Og den grunnen kan jo være et problem for en potensiell partner.

Anonymkode: a7f8c...e32

Jeg er 40+, har aldri vært i et forhold, og er jomfru. Grunnen er at jeg har hatt et utfordrende liv med sosiale og fysiske og mentale utfordringer som har gjort det umulig å finne en partner, det være seg seksuell eller romantisk. De utfordringene er nå fortid, men nå er utfordringen å finne en dame som ser at jeg kan være en god partner til tross for min mangel på erfaring. Jeg tenker at erfaring sier ikke noe om hvorvidt man har de egenskapene som skal til for å være en god partner; at man er snill og hyggelig, omtenksom og omsorgsfull, ærlig og redelig, god på å kommunisere, er lærevillig og tilpasningsdyktig, at man deler verdier og interesser og humor, osv. Men det er som at hvis man mangler erfaring, så teller ikke alt det andre, og man blir automatisk avskrevet som en potensiell partner.

Anonymkode: 605e6...ced

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er 40+, har aldri vært i et forhold, og er jomfru. Grunnen er at jeg har hatt et utfordrende liv med sosiale og fysiske og mentale utfordringer som har gjort det umulig å finne en partner, det være seg seksuell eller romantisk. De utfordringene er nå fortid, men nå er utfordringen å finne en dame som ser at jeg kan være en god partner til tross for min mangel på erfaring. Jeg tenker at erfaring sier ikke noe om hvorvidt man har de egenskapene som skal til for å være en god partner; at man er snill og hyggelig, omtenksom og omsorgsfull, ærlig og redelig, god på å kommunisere, er lærevillig og tilpasningsdyktig, at man deler verdier og interesser og humor, osv. Men det er som at hvis man mangler erfaring, så teller ikke alt det andre, og man blir automatisk avskrevet som en potensiell partner.

Anonymkode: 605e6...ced

Damer bryr seg katta om du har erfaring eller ikke. Men de bryr seg om alle de andre tingene du lister opp, og hvis de avviser deg så er det fordi de oppfatter at du har en mangel på et av disse andre områdene. Ikke på grunn av erfaring. 
Bare les alle svarene i tråden fra damer her, jomfru-delen er irrelevant, men årsaken til at de er jomfru kan være et problem. 

Jeg tror du må se på de andre områdene du lister opp og ta en bedre sjekk på om det egentlig står så bra til der som du tror. 

AnonymBruker
Skrevet

Når du har fått ditt førdte ræv knull i alder av 17 år er det vel greit

Anonymkode: 77b58...05f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 22.29):

Dette her er repost av tidligere innlegg!

Anonymkode: debd1...54a

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, det er motsatt, den tenkte hinnen er oppkalt etter ordet jomfru, som kommer fra ung kvinne. Altså ung kvinne-hinne. Så jomfru betød opprinnelig ung kvinne og så ble ikke-hatt-sex betydningen lagt til etterpå, og derfra utviklet det seg til alle som ikke har hatt sex uavhengig av kjønn. Ords etymologiske opprinnelse er ofte ganske langt fra den moderne betydningen, det betyr ikke at vi skal ignorere samtidens definisjon.

Fra noab om etymologien til jomfru:

ETYMOLOGI 

av norrønt jungfrú, fra middelnedertysk junkvruwe, junkvrowe, grunnbetydning 'ung frue, adelsdame'; for betydningsutviklingen jf. frøken; i denne betydningen etter latin Virgo

Nettopp, en kvinne-tittel. Ikke et ord som skal brukes om menn.

AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (3 timer siden):

Nettopp, en kvinne-tittel. Ikke et ord som skal brukes om menn.

Og nå også et ord om folk som ikke har hatt sex enda. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...